Kommentarer till lyssningarna av pK

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2010-08-28 20:42

Tack för svar. Jag antar att HiFi Kit hade slut på Jantzen-varianten (polyester) och tyckte det var en välgärning att skicka den något dyrare polypropylenkondingen som ersättning.

Jag tror att jag struntar i att reklamera och löder in dom ändå. Skulle jag vilja byta senare är det enkelt gjort och ingen större peng heller det handlar om, dessutom är det till surroundhögtalare oc h inte huvudhögtalare.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-08-28 21:12

MagnusÖstberg skrev:celef skriver ofta ironiska finurligheter :)

jo jag försökte nog skojja lite, å det gick förstås snett, typiskt :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-09-25 17:09

Naqref skrev:Nu har jag gjort lite simuleringar och kommit fram till den enklaste modden för de med både Vifa och SS-diskanter.

Knipsa bort den 1.0uF kondensator som sitter parallellt med 3.3uF.

I basfiltret sitter där en kondensator på 12uF (gul polyester). Sätt en kondensator på 5.6uF parallellt med denna.

Bild
Så ähr ser tonkurvan ut före.

Bild
Och efter. Det ger en sänkning med nivån på ca 1dB vid 2-3kHz och 2dB @ 4kHz.

Beump!

Idag har 2-ch och jag haft lödkalas i det vackra vädret och moddat filtren.
Jag har ju kört eq:at sen träffen här på min slutna och 2-ch har tjurigt parkerat sina PK BR i förrådet. :D

Vi gjorde ovanstående modd och passade dessutom på att befria hans par från sex av sju bitar isolering och ersatte dem med "lagom" mängd fårull.

Efter provspelning av hans par när modden var gjord så....ja, det får han berätta om själv förresten. 8)

Själv sitter jag här och lyssnar på mina och konstaterar att det blev mycket bättre. Mycket, mycket bättre. Jag tycker det låter jättebra nu faktiskt. Ska bli kul att utvärdera lite mer på film ikväll.

Jag blir lika förvånad varje gång över hur mycket någon decibel hit och dit kan göra skillnad.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-09-25 17:26

Ungefär hur mycket är lagom mängd fårull?

/Johan

StefanH

Inläggav StefanH » 2010-09-25 17:30

Kul att höra att fler gillar dessa högtalare. Synd att denna högtalare har blivit lite av en bad boy? De förtjänar verkligen att uppskattas. Ägarna har ju lite olika idealsmak. Där jag personligen har PW's högtalare/filter och älskar dessa högtalare. So sweat ljud.
Så i någon garderob borde de definitivt inte stå i.
Det skulle verkligen vara kul att läsa utifall flera har moddat filtret och hur de efter det upplever dem.
Bas/mellanregisterelementet är ett riktigt fint element, som verkilgen presterar ett bra ljud under rätt förutsättningar i form av filterutförande.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-09-25 17:35

Och så dit med en generell nivåsänkning på 5 dB över 200Hz... visst blir de lite trögare men det finns ju stora slutsteg... 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-09-25 18:07

perstromgren skrev:
IngOehman skrev:Varför skall de se stora och dyra ut?

Ingendera är parametrar som berättar något
om deras prestanda för applikationen.

Det beror allt på applikationen, det! :D

+1. :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2010-09-25 19:27

Det skulle verkligen vara kul att läsa utifall flera har moddat filtret och hur de efter det upplever dem.

Jag har skrivit lite om min upplevelse av de olika filtrena. I mitt fall har det varit otroligt mycket rumsberoende på vilket filter man föredrar (använder mig oftast av eq dock).

Bas/mellanregisterelementet är ett riktigt fint element, som verkilgen presterar ett bra ljud under rätt förutsättningar i form av filterutförande.

Naqref har ju antytt tidigare att han lekt med tanken att göra en tvåvägs golvhögtalare med dessa element. Det vore riktigt spännande (om man bara hade kunskapen själv...).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-09-25 19:33

Nattlorden skrev:Och så dit med en generell nivåsänkning på 5 dB över 200Hz... visst blir de lite trögare men det finns ju stora slutsteg... 8)

Syftar du på graferna ovan eller något annat? Graferna visar bara hur de två filtren påverkar frekvensgången i registret över ca 800 Hz.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-09-25 19:45

RogerGustavsson skrev:
Nattlorden skrev:Och så dit med en generell nivåsänkning på 5 dB över 200Hz... visst blir de lite trögare men det finns ju stora slutsteg... 8)

Syftar du på graferna ovan eller något annat? Graferna visar bara hur de två filtren påverkar frekvensgången i registret över ca 800 Hz.

Så kurvornas utseende i basen har inget med frekvensgång hört från lyssningsposition att göra då? I så fall drar jag tillbaka förslaget.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-09-25 19:53

Rumsstödet fixar resten.
Den som vet mest, tror minst.

StefanH

Inläggav StefanH » 2010-09-26 08:11

Landa, du skrev om Naqrefs tankar på en tvåvägs golvhögtalare. Själv skulle jag nog istället då satsa på en trevägare. För inte upplever jag den nuvarande basreflexvarianten som bassvag. Här hemma sjunger mina cementväggar när det finns djupbasmaterial i musiken. Visserligen tappar basen när man skruvar upp volymen lite grand, och då talar jag inte om några vansinniga ljudnivåer. Men istället inträffar då det trevliga att det målas upp en stor ljudbild. Så skulle denna stora ljudbild också ha det riktigt kraftiga basstödet kvar, måste det nog till ett lite större baselement. Mina funderingar alltså. Jag skriver som du, om man bara hade kunskapen...
Som det är nu med PW's filter tappar man i detaljgrad, men vinner i värmeregistret. Ljudet är so sweat i detta utförande. Men med en trevägare skulle man nog kunna lyfta fram detaljeringsgraden mer i mellanregistret, och också då kunna ha ett bra basstöd.
Som sagt mina funderingar.
Annars kan jag nämna igen att med nuvarande utförande sitter jag riktigt nöjd. Så istället för att sitta tveksam med dessa högtalare och i extremfallet ställa in dem i garderoben, så testa åtminstone filteralternativen innan ni deppar ihop över den i mångt mycket negativa stämningen som har målats upp över denna högtalare.
Detta får väl Nagref ta på sig som gick ut med onödigt stora ord om högtalaren, vilken jag upplever att han slarvade bort genom att hasta igenom konstruktionen på kort tid.
Undrar om det finns några lämpliga baselement liggande hos Bremen lämpliga för en trevägare?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-09-26 10:31

Nattlorden skrev:
RogerGustavsson skrev:

Så kurvornas utseende i basen har inget med frekvensgång hört från lyssningsposition att göra då? I så fall drar jag tillbaka förslaget.

Nej, verkligen inte! Eftersom du likt mig har piP, kan jag meddela att det är mitt intryck att det finns mera nivå i lågbasen på pK än piP. piP är dock något mera balanserad och "värmeregistret" tycker jag ligger på rätt nivå, pK ligger lite lågt där.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-09-26 10:56

StefanH skrev:Annars kan jag nämna igen att med nuvarande utförande sitter jag riktigt nöjd. Så istället för att sitta tveksam med dessa högtalare och i extremfallet ställa in dem i garderoben, så testa åtminstone filteralternativen innan ni deppar ihop över den i mångt mycket negativa stämningen som har målats upp över denna högtalare.
Detta får väl Nagref ta på sig som gick ut med onödigt stora ord om högtalaren, vilken jag upplever att han slarvade bort genom att hasta igenom konstruktionen på kort tid.

Jo det tar jag på mig. Det gick lite för snabbt. Som jag ser det så är ett av problemen att jag inte kunde sitta ner någon dag utan att något störde (förutom en mjauande katt) och lyssna på lite allt möjligt. Det brukar gå bra ändå men kanske inte denna gång för jag var inte helt familjär med lyssningsmiljön. Det är jag dock numera. ;)

Kan ju säga att jag gärna spelar på mina egna och ibland spelar jag hellre på dom än på mina Larsen 6. Kan ju bero på rummet i o f s men ändå. Så som pK är i nuvarande skick så har jag faktiskt inget jag skulle vilja ändra på. Att byta dom mot ex piP(s) eller Guru QM-10 för ljudets skull skulle vara otänkbart men kanske för estetiken. 8)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-09-26 11:53

Naqref skrev:Så som pK är i nuvarande skick så har jag faktiskt inget jag skulle vilja ändra på.

Är det samma konstruktion som den som "mass"-tillverkades i kit-form för några månaders sedan, eller har du ändrat något sedan dess? Jag köpte ett par kit via Larsen, när det nu var.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-09-26 11:56

Det är enligt den modd som beskrivs i inlägget från K12 14 inlägg upp.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2010-09-26 12:31

det får gärnas läggas till i den ohemulskt långa projekttråden, fast längst fram där filter mm sammanfattas för kontinuitetens skull :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-09-26 14:13

Snabbt jobbat något man har lyssnat till i snart 1 år

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-09-26 15:24

Tja modifieringen har ju varit klar och presenterad sedan länge.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-09-26 15:34

rikkitikkitavi skrev:det får gärnas läggas till i den ohemulskt långa projekttråden, fast längst fram där filter mm sammanfattas för kontinuitetens skull :)

Fixat.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-09-26 15:37

boom skrev:Snabbt jobbat något man har lyssnat till i snart 1 år

Vem faen har bråttom? :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-09-26 15:43

KarlXII skrev:
boom skrev:Snabbt jobbat något man har lyssnat till i snart 1 år

Vem faen har bråttom? :D

snigel expressen.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-09-26 20:38

Naqref skrev:
rikkitikkitavi skrev:det får gärnas läggas till i den ohemulskt långa projekttråden, fast längst fram där filter mm sammanfattas för kontinuitetens skull :)

Fixat.

Vilken sida va de?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-09-26 20:52

Ragnwald skrev:
Naqref skrev:

Fixat.

Vilken sida va de?

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=813064#813064

Längst ner i Naqrefs första inlägg.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2010-09-26 21:00

Naqref skrev:

Fixat.

lysande!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-09-26 21:03

- Senast ändrad av Naqref den 2010-09-26, 15:33, ändrad totalt 25 gånger. -
Såg det nu. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-09-27 08:37

Finns det någon frekvensgångskillnad i "värmeregistret" (100-300 Hz eller något sådant) mellan basreflex och den slutna lådan? Har ju antytts att en mindre låda för basreflex skulle lyfta det registret något.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-09-27 11:33

KarlXII skrev:<snip>
Idag har 2-ch och jag haft lödkalas i det vackra vädret och moddat filtren.
Jag har ju kört eq:at sen träffen här på min slutna och 2-ch har tjurigt parkerat sina PK BR i förrådet. :D

Vi gjorde ovanstående modd och passade dessutom på att befria hans par från sex av sju bitar isolering och ersatte dem med "lagom" mängd fårull.

Efter provspelning av hans par när modden var gjord så....ja, det får han berätta om själv förresten. 8)

Själv sitter jag här och lyssnar på mina och konstaterar att det blev mycket bättre. Mycket, mycket bättre. Jag tycker det låter jättebra nu faktiskt. Ska bli kul att utvärdera lite mer på film ikväll.

Jag blir lika förvånad varje gång över hur mycket någon decibel hit och dit kan göra skillnad.

Ja, efter vissa tveksamheter beslöt jag att ge dom en chans till med modifierat filter. Jag har ju hört vad dom kan prestera och mina har stått oanvända sen jag köpte dom.
Troligen var mitt par ett av dom som blev överfyllda med isolering, men det rådde vi bot på och stoppade istället in några av Kalles nyklippta får. Efter lite pillade var filtermoden ett faktum. Då gick vi in och provspelade på dom. Jisses 8O nu lät dom riktigt bra. Jag var mer än nöjd med den till synes lilla förändringen. Basåtergivningen var närmast ett skämt tidigare, vad det beror förstår jag däremot inte. Om nu inte kalles anläggning är sååå mycket bättre än min förståss. Uppställningen var inte optimal hos honom heller.
Tillbaka hemma hann jag bara med en snabblyssning, och bevisligen trivs dom inte alls i mitt rum :cry:
Jag körde dom delade, placerade dikt mot bakvägg. Jag ska även prova dom i ett annat rum. Återkommer hur dom fungerar där senare.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-09-27 11:41

Hur gjorde ni filtermodden rent praktiskt? Mina bakstycken är ju limmade, och filterna är monterade därpå. Går det över huvud taget att göra denna modd i mitt fall?

Jag har plockat ut 2 överflödiga bitar dämpning ur varje låda. Menar ni att det blir bättre att ersätta de övre 4 bitarna med fårull?
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-09-27 12:06

bomellberg skrev:Hur gjorde ni filtermodden rent praktiskt? Mina bakstycken är ju limmade, och filterna är monterade därpå. Går det över huvud taget att göra denna modd i mitt fall?

Jag har plockat ut 2 överflödiga bitar dämpning ur varje låda. Menar ni att det blir bättre att ersätta de övre 4 bitarna med fårull?

Löstagbart bakstycke på mina 8)
KarlXII:s labbar inuti den slutna varianten via bashålet såg lite knepigare ut :lol:
Fårull eller inte har jag ingen åsikt om.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum