_Fredrik_ skrev:UnholyRishna skrev:_Fredrik_ skrev:subjektivisten skrev:Kanske, kanske inte. Jag njuter fast på klart lägre volym.
Det kan ju även vara så att jag och/eller mitt system/rum medger större skillnader mellan skivorna och därmed ger större njutning genom varje skivas olikhet från den andra. En tanke.
Byt högtalare om du nu ska lyssna på musik från efter 1977, eller annat än ren audifilmusik eller håll snattran.
Inos högtalare tar fram det sämsta hos modern pop. Jag tror verkligen att det är lättare att byta högtalare än att mixa om skivorna som inte "funkar"
Hej!
Tycker att ganska många av dagens högtalare gör det, men mottager gärna tips på högtalare som är "lättare att leva med".
Mvh /
Främsta anledningen till att jag bytte från Ino till Genelec var pga deras bättre kompatibilitet med nyare musik. Dock är dom mycket tråkigare än Ino när det verkligen är "bra" inspelat. Det känns som inos högtalare är kalibrerade för en stråkkvartett snarare än musik som den låter idag. Sen kan ma ju fråga sig vilka som är mest neutrala, dom låter verkligen olika.
Vill bara säga att jag tycker det där var ett intressant inlägg, och att
just JAG (antagligen) aldrig kommer att konstruera högtalare för att vara
kompatibla med någon speciell sorts musik.
Jag gör ju inte högtalare för att "passa ihop med något", jag gör inte ens
högtalare för musikåtergivning! :0
Jag gör högtalare för LJUD-återgivning!
Jag gör dem för människor med människors hörsel, och jag gör dem för
rum med rums egenskaper, och jag gör dem för stereosystemet, i 2- eller
flerkanaligare form, med de egenskaper det har.
Och igen - för att kunna återge LJUD, inte nödvändligtvis just bara musik.
- - - - -
All musik är ljud, men alla ljud är inte musik. Jag lägger mig inte i vad den
ena eller andra kan tänkas vilja spela i högtalarna, och därför vill jag inte
begränsa högtalarna till att vara vara "avsedda för musik", och verkligen
inte för att vara avsedda för bara någon speciella musikgenre, eller ännu
värre - för någon specifik tids sätt att misshandla musiken innan den ham-
nar på CD eller annan fonogrambärare.
Det är mig oändligt främmande att anpassa till något smalt, tillfälligt och
begränsat, och att optimera för det sämsta är verkligen att slå i den sista
spiken i kistan för "det goda ljudet".
Det är också min uppfattning att det är genom att göra högtalare som är
gjorda för generell ljudåtergivning - UTAN hänsyn någon till genre eller till
någon speciell tids sätt att förstöra inspelningarna - alltså högtalare som
visar fonogrammen som de faktiskt är - som man hjälper dem som gör fono-
grammen, att göra dem så bra som möjligt.
Det är i varje fall min uppfattning.
Och det är därför jag gör så*.
Vh, iö
- - - - -
*Men förstås också för att jag är nyfiken av mig, och därför helst lyssnar
på musiken såsom den defacto har fångats på inspelningen.
Är det för dåligt så har jag inget emot att använda t ex tonkontroller, men
jag vill inte ha en anläggning som för-förstör musiken, innan jag ens har fått
höra fonogrammen som de var.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).