Hotspur skrev:Jag gillar att plocka fram mätningar
Ja, jag menade nog "mätprylarna".
Moderator: Redaktörer
Hotspur skrev:Jag undrar om det inte snart är dags för oss hifi-subjektivister att förena oss? Tillsammans är vi starka så varför inte bilda en "klubb" som tar avstånd ifrån alla dogmatiska påståenden,
Hotspur skrev:alla precisa mätningar och alla (kvasi)vetenskapliga slutsatser av lika (kvasi)vestenskapliga tester?
Hotspur skrev:En klubb där ledstjärnan är: Du är vad du hör! Typ... En klubb där man skall slippa bli ifrågasatt bara för att man tycker att DVD-spelare och vintage-hifi inte duger.
Hotspur skrev:En klubb där man tar subjektiva tester på allvar och verkligen respekterar den medlem som lånat hem en apparat för att jämföra och sedan tycker till med mer eller mindre goda motiveringar....
Hotspur skrev:Låt oss kalla den för SSSS, Sunt Skeptiska Subjektivisters Sällskap.(OBS: Ironi)
IngOehman skrev:...
En klubb för folk med den inställningen finns ju redan!
LTS - LjudTekniska Sällskapet![]()
Vh, iö...
IngOehman skrev:Visst sirru.
Och sen har jag rör i stativbenen till piP också. Mycket bättre än att bygga stativ med transistorer.
IngOehman skrev:Carlsson? Och rör!!!![]()
Nä, nu får du skärpa dig.![]()
Vh, iö
PS. Off the record: Jag använder faktiskt rör själv i min anläggning. Det fungerar väldig bra faktiskt.

Morello skrev:Längst ned till höger på fronten kan man läsa "D-150". Jag tror den heter så;)
Hotspur skrev:Jag vet att i protest mot LTS Linn vänliga styrelse för 20år sen (?). Så startades det i göteborg ett anti-LTS sällskap om jag minns rätt heter det Svenskaljudsällskapet och man kan bara bli medlem på rekomendation av någon som redan är medlem.
Är det månne Swedish Audio Society du menar? Oavsett vilket så känns det fint att det som vanligt är vi arga göteborgare som gör uppror!
Hotspur skrev:Jag undrar om det inte snart är dags för oss hifi-subjektivister att förena oss? Tillsammans är vi starka så varför inte bilda en "klubb" som tar avstånd ifrån alla dogmatiska påståenden, alla precisa mätningar och alla (kvasi)vetenskapliga slutsatser av lika (kvasi)vestenskapliga tester? En klubb där ledstjärnan är: Du är vad du hör! Typ... En klubb där man skall slippa bli ifrågasatt bara för att man tycker att DVD-spelare och vintage-hifi inte duger. En klubb där man tar subjektiva tester på allvar och verkligen respekterar den medlem som lånat hem en apparat för att jämföra och sedan tycker till med mer eller mindre goda motiveringar.... Låt oss kalla den för SSSS, Sunt Skeptiska Subjektivisters Sällskap.(OBS: Ironi)
Musiken är alltid viktigast, även om det är roligt med teknik.
IngOehman skrev:Ja inte tusan pluggar jag portarna vid demo.![]()
Den bästa rörförstärkar jag någonsin hört var en Audio Research och den var på en massa watt. Kanske var det 2*150 eller så. Den hette D-någonting.
Den gick att höra i F/E-lyssning, men det var häpnadsväckande svårt. Klart bättre än 95% av alla transistorsteg jag provat. Dessutom var utsignalen subjektivt väldigt trevligt färgad, ehuru som sagt väldigt lite. Transistorförstärkare har ofta det gemensamt att den färgning som finns är ful. Man vill således att den i ännu högre grad än i rör-fallet skall vara så liten som möjligt.
Vh, iö
Se där. En uppfattning som vi haver gemensam.IngOehman skrev:Moll är i snitt bättre än dur tycker jag också.
IngOehman skrev:Transistorförstärkare har ofta det gemensamt att den färgning som finns är ful. Man vill således att den i ännu högre grad än i rör-fallet skall vara så liten som möjligt.
Svenskaljudsällskapet
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 25 gäster