Komplettera mina Scan-speak stativ med SUB

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jonka_

Komplettera mina Scan-speak stativ med SUB

Inläggav Jonka_ » 2010-09-02 11:27

Härligt att hitta tillbaka hit igen efter ett par månaders uppehåll.

Det kalla vädret gör ju så man blir riktigt sugen på att stå inne i sin varma snickarbo och bara bygga, Så jag har funderingar på att göra en sub för att komplettera mina stativare som jag byggde för ca 6 månader sen.

Har sett lite skriverier om Seas Design D1001-04 L26ROY, Finns hos hifikit för 2495:-

Jag har aldrig tidigare gjort en sub, och undrar lite vad ni rekomenderar? Jag prioriterar musik över film, Så en musik sub på 10" i en liten sluten låda är det jag siktat in mig på.

Någon som har några tips att ge innan jag sätter igång?
Är det värt att köpa ett Hypex DS 8.0 istället för DS 4.0?

Alla tänkbara tips och ideèr är varmt välkommna.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-09-02 11:51

Om du inte tänker köra med aktiv LT så tror jag det blir bättre resultat med den anpassade slavbasen eller en slitsport, än med sluten låda.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-09-03 09:11

Har en fråga till:

Element
yp: Bas
Membranstorlek: 10 Tum
Membrantyp: Aluminium
Impedans: 4 Ohm
Frekvensomfång: 20-1000 Hz
Effekt: 350 W
Känslighet: 88 dB/SPL
Resonansfrekvens: 22 Hz
Vas: 87 L
Qts: 0.31
Yttermått: Ø 269 mm
Monteringshål: Ø 236 mm
Vikt: 10 kg

Slutsteg.
Specifikationer:
• Effekt i 4 Ohm: 800 W/RMS
• Effekt 8 Ohm: 530 W/RMS
• Subsonic filter: 12Hz/-3dB, 24dB/Oct
• Låpassfilter: Variabelt 50Hz - 150Hz, 24 dB/Oct
• Bassboost: variabelt 20 - 50Hz, 0 till 6dB
• Fas: Variabelt 0-180, 180-360 grader
• Skyddskrets: Korstlutningsskydd på utgången
• Ingångsimpedans RCA: 10 kOhm
• Ingångsimpedans högnivå: 1 kOhm
• Yttermått BxHxD: 267x267x70 mm
• Monteringshål BxH: 240x240 mm

Om basen har en Frekvensomfång på 20-1000 Hz, Och slutsteget går att ställa upp till 150Hz, Behöver jag då ha ytterligare ett filter för baselementet som får ner den till max 150Hz, Eller räcker det att bara köpa dessa 2, bygga en matchande låda och koppla in och köra?

Kan absolut ingenting om detta, Så ni får gärna hjälpa mig

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-03 09:36

Slutsteget tar bort alla frekvenser som går till elementet så den kommer ju aldrig får dem - det behövs inget mer filter :)

Frågan är hur du hade tänkt koppla ihop allt...kan du förklara lite mer så man kan se om det är en god idé?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-09-03 09:44

MagnusÖstberg skrev:Slutsteget tar bort alla frekvenser som går till elementet så den kommer ju aldrig får dem - det behövs inget mer filter :)

Frågan är hur du hade tänkt koppla ihop allt...kan du förklara lite mer så man kan se om det är en god idé?

Nu känner jag mig oerhört korkad, Jag trode det bara var att koppla ihop dom på enklaste möjliga sätt, Men du verkar ha lite bättre koll på läget.

Förklara gärna hur man kan göra, och vad som blir skillnaden.
Vad rekomenderar du?

Tack.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-03 09:57

Om du bara adderar en sub kommer du ju få basfrekvenser både från dina stativare och din sub, men inte riktigt iallafall...och det kommer (oftast) att låta keff.

Det "rätta" (det optimala) är att se till att dina stativare slipper spela de frekvenserna som subben tar hand om. Helst skall du ha två subbar också 8O för att jämna ut topparna och dalarna i rummet som blir resultatet av en strålningspunkt (dvs en bas).

Därför undrar jag lite mer generellt hur du hade tänkt få det att fungera med dina stativare.

Vad är det för högtalare du har?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-09-03 10:07

MagnusÖstberg skrev:Om du bara adderar en sub kommer du ju få basfrekvenser både från dina stativare och din sub, men inte riktigt iallafall...och det kommer (oftast) att låta keff.

Det "rätta" (det optimala) är att se till att dina stativare slipper spela de frekvenserna som subben tar hand om. Helst skall du ha två subbar också 8O för att jämna ut topparna och dalarna i rummet som blir resultatet av en strålningspunkt (dvs en bas).

Därför undrar jag lite mer generellt hur du hade tänkt få det att fungera med dina stativare.

Okej, ja dom noterna är jag med på, men det hade jag tänkt efterjustera via slutsteget på suben.

Jag har byggt ett par sånna här : http://www.troelsgravesen.dk/W1501_95.htm

Driver allting med en Marantz PM-15

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-09-03 10:26

Jag tror att nästan det viktigaste när man bygger subbar att fixa delningen och ta ner rumsnoder. Jag har hellre ett filter för 3000 och basar för 3000 än basar för 10000 med sånt där standard sub-filter. Finns substärkare för XTZ som kan vara värda att kika på.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-03 10:57

Jonka_ skrev:
MagnusÖstberg skrev:Om du bara adderar en sub kommer du ju få basfrekvenser både från dina stativare och din sub, men inte riktigt iallafall...och det kommer (oftast) att låta keff.

Okej, ja dom noterna är jag med på, men det hade jag tänkt efterjustera via slutsteget på suben.

De där högtalarna är verkligen värda bra basstöd!

vilken budget hade du tänkt dig, och får du plats med två stycken basmoduler?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-09-03 12:11

MagnusÖstberg skrev:
Jonka_ skrev:

De där högtalarna är verkligen värda bra basstöd!

vilken budget hade du tänkt dig, och får du plats med två stycken basmoduler?

Jag hade tänkt mig mellan 5-10 000kr för 1 sub, Sen tänkte jag kanske komplettera med ytterligare en fasst vid ett senare tillfälle.

Har du några förslag så tar jag gärna emot, Vill dock inte ha mer elektronik prylar, så slutsteg i lådan är ett krav.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-03 12:26

Då kanske man skall föreslå den här:

http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/xtz/ ... igh-glossy

Då kan du ju nästan köpa båda på en gång. Det är synd att du inte har delbart för- och slutsteg så du kunde haft ett elektroniskt filter innan förstärkarens slutsteg. Men det går ju att bygga ut med det, eftersom du har lågnivåutgångar ;)
Jag saknar dig.

Återgå till DIY-forum