phloam skrev:Vi är nog rätt väl överens
Jo, vi är väl det.

Moderator: Redaktörer
kodapa skrev:Men vad händer med ljudet på en medelmåttig anläggning när basen pumpar på med 10dB över allt annat ljud om man vill lyssna relativt högt?
IngOehman skrev:Vill bara säga att jag tycker det där var ett intressant inlägg, och att just JAG (antagligen) aldrig kommer att konstruera högtalare för att vara kompatibla med någon speciell sorts musik.
etc etc
kodapa skrev:subjektivisten skrev:Ja, det var ett svar. Dom hade mer dynamisk musik på 30-talet än nu och det gick.
Så här löd frågan. Svara på det istället om du vill citera mig.kodapa skrev: Men vad händer med ljudet på en medelmåttig anläggning när basen pumpar på med 10dB över allt annat ljud om man vill lyssna relativt högt?
subjektivisten skrev:Och jag gav ju svaret! Det släpptes musik innan denna komprimeringshysteri och det fanns medelmåttiga anläggningar då med.
PekkaJohansson skrev:Självklart får man anpassa sig till anläggningens ljudtrycksförmåga, men en välljudande utgåva låter alltid bättre än en illaljudande - oavsett anläggning. Det kan kanske vara värt att påminna om att en hel del pop- och dansmusik fram till mitten av 80-talet höll en toppfaktor om ca 20 dB. Det var ingen, såvitt jag minns, som klagade på det oavsett om man satt med en Luxor Dirigent eller någon av den tidens toppanläggningar.
PekkaJohansson skrev:Som sagt, de här frågorna kunde hanteras för 25 år sedan. Då fanns dessutom dynamikbegränsare i vissa bilstereoapparater. Varför skulle det inte fungera i dag?
PekkaJohansson skrev:Jag, som alltså främst lyssnar på äldre pop och rock, har på senare tid köpt en del av den musik jag lät bli att köpa på 90- och 00-talet och slås av vilken pseudoljudvärld den representerar - inte i så motto att det finns elektoniska och konstgjorda ljud utan att hela mixen ofta är stympad. Visst, många 80-talsinspelningar har också problem, men där handlade det främst om ett underligt (ljust) klangideal som i värsta fall kan kompenseras vid lyssningen.
Än värre är att skivor med gamla bluesartister från mitten av 50-talet i dag erbjuds ihoptryckta till 12-13 dB toppfaktor. Här talar vi historieförfalskning av rang. Allt, som sagt, utan några som helst giltiga skäl.
subjektivisten skrev:kodapa skrev:subjektivisten skrev:Ja, det var ett svar. Dom hade mer dynamisk musik på 30-talet än nu och det gick.
Så här löd frågan. Svara på det istället om du vill citera mig.kodapa skrev: Men vad händer med ljudet på en medelmåttig anläggning när basen pumpar på med 10dB över allt annat ljud om man vill lyssna relativt högt?
Och jag gav ju svaret! Det släpptes musik innan denna komprimeringshysteri och det fanns medelmåttiga anläggningar då med.
1947 skrev:Finns det någon musik som INTE är komprimerad? Det talas om att Frank Sinatra var den enda sångare som hade sådan sångteknik att man slapp komprimera. Varje band som spelar live har väl kompressorer. Det är väl bara det att det gått till överdrift idag på vissa typer av musik.
kodapa skrev:Min lillebror som lyssnar på sin musik ashögt genom datorhögtalare, eller Allan som lyssnar på mix megapol i sin V70 är nog närmare målgruppen. Jag tror att de fördrar att kunna lyssna högt utan bottnade basar och klippande slutsteg.
PS: Jag trodde aldrig att jag skulle försvara något så vedervärdigt som komprimering. Men man måste ha lite nyans i debatten allt är inte svart eller vitt.
Svinenkelt - ingen tycker väl om klippande steg och basar som slår i bottensubjektivisten skrev:kodapa skrev:Min lillebror som lyssnar på sin musik ashögt genom datorhögtalare, eller Allan som lyssnar på mix megapol i sin V70 är nog närmare målgruppen. Jag tror att de fördrar att kunna lyssna högt utan bottnade basar och klippande slutsteg.
PS: Jag trodde aldrig att jag skulle försvara något så vedervärdigt som komprimering. Men man måste ha lite nyans i debatten allt är inte svart eller vitt.
Vad baserar du det på?
subjektivisten skrev:kodapa skrev:Min lillebror som lyssnar på sin musik ashögt genom datorhögtalare, eller Allan som lyssnar på mix megapol i sin V70 är nog närmare målgruppen. Jag tror att de fördrar att kunna lyssna högt utan bottnade basar och klippande slutsteg.
Vad baserar du det på? Alla "vanliga" personer som jag testat hårt komprimerat vs dynamisk version föredrog den dynamiska när man testa dom normaliserade.
kodapa skrev:Att en dynamisk musikproduktion låter bättre på en bra anläggning är nog alla överens om?
Nattlorden skrev:Hur många skivor är egentligen fyllda? Hur mycket extrakostnad skulle det vara att låta en extra uppsättning dynamiskt orörda spår ligga med som extraspår? I princip ingen - materialet finns oftast redan - de drar ingen kostnad att slutmastra - det bör vara samma pressningskostnad...
Pekka: jag tror inte radio har så mycket med saken att göra, snarare MP-3 spelandet där användarna inte vill joxa med volymkontroll mellan olika spår/artister.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 211 gäster