Moderator: Redaktörer
Magnuz skrev:Baffelmått kontra elementstorlek...? Finns det några tumregler?
Nattlorden skrev:för piP vs Guru så har jag fått uppfattningen att de antingen måste vara smala som piP eller breda som gurun för att det skall fungera att få ut de egenskaperna som begärs av dem....
Magnuz skrev:Nattlorden skrev:för piP vs Guru så har jag fått uppfattningen att de antingen måste vara smala som piP eller breda som gurun för att det skall fungera att få ut de egenskaperna som begärs av dem....
Det var något sådant jag hade för mig att jag hört. Kanske också om pi60(?) eller möjligen var det några helt andra högtalare. Frågan är alltså vad man kan ha för olika infallsvinklar på det här med baffelmått. Utöver det rent visuellt estetiska, alltså.
celef skrev:jag tror inte det finns några rätt eller fel vad gäller baffelmåtten, allt beror på, på vad man vill uppnå å var på baffeln man placerar elemeten å lite hur man vill ha utstrålningsmönstret
celef skrev:iös baffelmått hänger nog ihop med dom där stereofelskompensationerna
celef skrev:prova gärna svantes fina program edge, där får man lite känsla för vilka resultat som kan nås
celef skrev:jag tror inte man kan säga att ett visst baffelmått passar en viss delningsfrekvens, allt beror så mycket på allt annat
en del väljer nog baffelstorlek som ger en så liten störning på tonkurvan, baffelsteget får man dock leva med, andra väljer en baffelstorlek för att få önskvärd påverkan på tonkurvan, variablerna är oändliga
men det blir genast mer komplext när man ska börja ta hänsyn till interaktion med rummet, riktverkan o.s.v. och jag tycker det skulle vara intressant att höra lite om varför vissa baffelmått eventuellt skulle vara att föredra (vilket antytts i vissa trådar).
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 23 gäster