Optimala baffelmått

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Magnuz

Optimala baffelmått

Inläggav Magnuz » 2010-09-01 18:49

Några generella sådana finns förstås inte eftersom det beror på vad man vill uppnå, men hur resonerar man kring baffelmått? Baffelmått kontra elementstorlek och delningsfrekvenser? Finns det några tumregler? :wink:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Optimala baffelmått

Inläggav Almen » 2010-09-01 18:51

Magnuz skrev:Baffelmått kontra elementstorlek...? Finns det några tumregler?

Baffel > element

:)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-09-01 19:17

för piP vs Guru så har jag fått uppfattningen att de antingen måste vara smala som piP eller breda som gurun för att det skall fungera att få ut de egenskaperna som begärs av dem.... huruvida det kraven kommer av strålningsmönster eller delningsfrekvens eller vad vet jag dock inte.

Men det finns nog alltid minst en optimal bredd per applikation, men det kan ju finnas multipla tangeringar av optimum på breddkurvan...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2010-09-01 19:40

Nattlorden skrev:för piP vs Guru så har jag fått uppfattningen att de antingen måste vara smala som piP eller breda som gurun för att det skall fungera att få ut de egenskaperna som begärs av dem....

Det var något sådant jag hade för mig att jag hört. Kanske också om pi60(?) eller möjligen var det några helt andra högtalare. Frågan är alltså vad man kan ha för olika infallsvinklar på det här med baffelmått. Utöver det rent visuellt estetiska, alltså.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-09-01 20:35

Magnuz skrev:
Nattlorden skrev:för piP vs Guru så har jag fått uppfattningen att de antingen måste vara smala som piP eller breda som gurun för att det skall fungera att få ut de egenskaperna som begärs av dem....

Det var något sådant jag hade för mig att jag hört. Kanske också om pi60(?) eller möjligen var det några helt andra högtalare. Frågan är alltså vad man kan ha för olika infallsvinklar på det här med baffelmått. Utöver det rent visuellt estetiska, alltså.

Undrar om inte lilla Guru är lika bred som pi60?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-09-03 16:19

jag tror inte det finns några rätt eller fel vad gäller baffelmåtten, allt beror på, på vad man vill uppnå å var på baffeln man placerar elemeten å lite hur man vill ha utstrålningsmönstret

sedan kan det nog kanske vara fint att ha en tillräckligt bred baffel så att man får rum med dämpmaterialet

iös baffelmått hänger nog ihop med dom där stereofelskompensationerna
Bikinitider

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2010-09-03 16:35

celef skrev:jag tror inte det finns några rätt eller fel vad gäller baffelmåtten, allt beror på, på vad man vill uppnå å var på baffeln man placerar elemeten å lite hur man vill ha utstrålningsmönstret

Naturligtvis är det så. Det jag var ute efter med min fråga var väl främst hur man kan resonera kring baffelmått (och givetvis elementplacering). Hur uppnår man ett visst bestämt resultat, hur kan man tänka när det gäller baffelbredd och delningsfrekvenser, vad påverkar vad och varför, typ.

celef skrev:iös baffelmått hänger nog ihop med dom där stereofelskompensationerna

Ah, så kan det förstås vara.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-09-03 16:52

prova gärna svantes fina program edge, där får man lite känsla för vilka resultat som kan nås, men simulering är simulering

jag tror inte man kan säga att ett visst baffelmått passar en viss delningsfrekvens, allt beror så mycket på allt annat

en del väljer nog baffelstorlek som ger en så liten störning på tonkurvan, baffelsteget får man dock leva med, andra väljer en baffelstorlek för att få önskvärd påverkan på tonkurvan, variablerna är oändliga
Bikinitider

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2010-09-04 03:19

celef skrev:prova gärna svantes fina program edge, där får man lite känsla för vilka resultat som kan nås

Jag har Basta! i fullversion och det innehåller väl samma baffelsimuleringsmotor som Edge?

celef skrev:jag tror inte man kan säga att ett visst baffelmått passar en viss delningsfrekvens, allt beror så mycket på allt annat

en del väljer nog baffelstorlek som ger en så liten störning på tonkurvan, baffelsteget får man dock leva med, andra väljer en baffelstorlek för att få önskvärd påverkan på tonkurvan, variablerna är oändliga

Självklart, men jag är alltså intresserad av hur man kan resonera kring det. Det var svårt att formulera frågan på ett vettigt sätt känner jag, men det måste ju gå att bena ut vilka faktorer som påverkar olika saker och på vilka sätt man kan förhålla sig till dem, tycker jag. Vissa saker som t.ex. baffelsteget förstår jag och jag tror jag kan räkna ut varför dippar och peakar i tonkurvan hamnar där de hamnar p.g.a. elementens placering på baffeln, men det blir genast mer komplext när man ska börja ta hänsyn till interaktion med rummet, riktverkan o.s.v. och jag tycker det skulle vara intressant att höra lite om varför vissa baffelmått eventuellt skulle vara att föredra (vilket antytts i vissa trådar).

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-09-04 11:22

men det blir genast mer komplext när man ska börja ta hänsyn till interaktion med rummet, riktverkan o.s.v. och jag tycker det skulle vara intressant att höra lite om varför vissa baffelmått eventuellt skulle vara att föredra (vilket antytts i vissa trådar).

jag känner inte till det du nämner, har du några exempel?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2010-09-04 11:28

Om jag bara hittar det... Tror det var i någon tråd om Guru och pIP eller pI60.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-09-04 16:04

jag vet väldigt lite om dom där högtalarna, men om du till exempel vill införa dipp i responsen runt 2k + 6k + 10k så får man nog lov att vara nogsam vid baffelvalet, men jag tror inte energiresponsen påverkas mycket, för det krävs nog extrema baffelmått
Bikinitider

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-09-05 10:00

En annan aspekt med baffelmått är hur lång bort i tiden kantreflektionen kommer från diskantelementet, där har jag en tumregel att reflektionen från de närmaste kanterna skall ske inom ca 0,6 ms.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-09-05 14:37

varför just 0,6ms?
Bikinitider

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2010-09-05 14:51

oändligt stor eller oändligt liten, är inte det optimalt?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-09-05 23:40

jo men bara om man vill ha oändligt liten eller oändligt stor baffel, inte annars
Bikinitider

Återgå till Teknikforum