Portresonans

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-09-01 13:24

nä nu jävlar vill jag se exempelgrafer på vad det är ni pratar om

menar ni, grovt sett, att det inte är så himla viktigt att välja rätt lådvolym/avstämning/dämpmaterial för att dom verkliga skillnaderna blir inte så stora så som simuleringar visar?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-09-01 13:26

Tvärt om, skulle jag vilja påstå.
Det du påstår har ju varit det allmänt gällande tänket.

Labba med Q-värdena, så ska du upptäcka att du får helt olika ljud ur burkarna.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-09-01 13:46

jag frågade, jag påstod nog inget

du svarade att labbande med q-värdena ger stora ljudskillnader, vad är de hörbara skillnaderna annat än ändrad tonkurva?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-09-01 13:50

Ragnwald skrev:Jo det ändras i Basta, men då måste man samtidigt ändra Q, vilket är helt rimligt.
Limpmäter man, så syns förändringarna tydligare.

Jo så är det men mer än så kan man inte förvänta sig. Basta tar bara hänsyn till den isotermiserande verkan och den har inget att göra med q-värdesförändringarna. Att q-värdet ändrar sig beror ju på att man har viskös dämpning av luftmolekylsrörelsen. Det är en egenskap hos materialet men även en anisotrop egenskap. D v s den viskösa flödesdämpningen är inte lika i alla riktningar. Dessutom kommer man få olika q-värden beroende på var man placerar detta dämpmaterial i lådan. Det måste man vara medveten om och har man den vetskapen och vet dessutom att man inte kan mata in parametrar för detta så borde man kunna dra slutsatsen att det ligger utanför Bastas kapacitet. Det ligger utanför alla högtalarberäkningsprograms kapacitet. För att kunna hantera detta med viss precision så behövs det extremt detaljerade ritningar och allting får behandlas med mjukvara som hanterar FEM. Sådana saker är knappast gratis.

Basta kommer aldrig att ersätta prototypbyggandet. Man får fortfarande bygga lite slasklådor innan man kommer till storskalig produktion men Basta (och andra liknande program) kan hjälpa till att snabbare få fram prototyper som ligger närmare slutmålet. Men man får fortfarande hålla alla begrepp i huvudet och inse var man inte kan räkna med fullständing överensstämmelse med verkligheten.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-09-01 19:22

Tack Naqref, jag har så smått börjat övergå från impedansmätningar, till att även mäta med mik. Intressant det här. :)

Celef,
I elkretsteorin används uttrycket S = P + jQ för den komplexa skenbara effekten där P är aktiv effekt och Q reaktiv.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-09-02 05:45

Svante skrev:
LasseA skrev:
Ragnwald skrev:I Basta ser man ganska tydligt hur de två resonanspucklarna snabbt rör på sig och inte helt lika beteende när jag gör en skenbar eller icke skenbar förändring. :wink:

Har fått uppfattningen att all akustisk förändring i systemet (element i låda) går att mäta elektriskt.
Jag fattar inte exakt vad du gör i Basta men då jag simulerar på lådor med samma "slutvolym" (Effective Vb)oavsett om den är orsakad av tillägg av fyllningsmaterial eller ej så blir avstämningsfrekvensen densamma. Men jag kan ha missförstått vad du egentligen menar tror jag...

Edit: lade till "(Effective Vb)"

Missade den här.

I Basta! anger man en önskad avstämningsfrekvens, så räknar Basta! ut hur långt röret ska vara. Så när du ändrar lådvolymen så fixar Basta! med rörlängden.

Basta ändrar även port längden vid olika mängd dämpmatrial och vid låst liter volym.

tar man ett ex så ser man på rörlängden vid 0%viso så är den 39cm och vid 40% viso så ligger den på 33cm och det vid avstämnings frekvens på 25hz och en liter volym på 45 liter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-09-02 07:43

boom skrev:
Svante skrev:
LasseA skrev:
Ragnwald skrev:I Basta ser man ganska tydligt hur de två resonanspucklarna snabbt rör på sig och inte helt lika beteende när jag gör en skenbar eller icke skenbar förändring. :wink:

Har fått uppfattningen att all akustisk förändring i systemet (element i låda) går att mäta elektriskt.
Jag fattar inte exakt vad du gör i Basta men då jag simulerar på lådor med samma "slutvolym" (Effective Vb)oavsett om den är orsakad av tillägg av fyllningsmaterial eller ej så blir avstämningsfrekvensen densamma. Men jag kan ha missförstått vad du egentligen menar tror jag...

Edit: lade till "(Effective Vb)"

Missade den här.

I Basta! anger man en önskad avstämningsfrekvens, så räknar Basta! ut hur långt röret ska vara. Så när du ändrar lådvolymen så fixar Basta! med rörlängden.

Basta ändrar även port längden vid olika mängd dämpmatrial och vid låst liter volym.

tar man ett ex så ser man på rörlängden vid 0%viso så är den 39cm och vid 40% viso så ligger den på 33cm och det vid avstämnings frekvens på 25hz och en liter volym på 45 liter

Ja, just det. Viso ändrar den effektiva volymen och då måste rörlängden ändras om man ska uppnå den portresonans som man har matat in.

Det finns fö ingen enda ruta som man matar in mängden dämpmaterial, utan det är två rutor. Den ena är Viso som tar hand om de isotermiserande egenskaperna hos ullen, den andra är Qb som representerar de dämpande egenskaperna.

Man kan också säga att Vb och Viso i någon mening gör samma sak. Båda påverkar "Effecive Vb", som är det som Basta! sedan använder som lådvolym. Det finns flera kombinationer av Vb och Viso som ger samma "Effective Vb" och alla de kombinationerna ger samma resultat i simuleringen (allt annat konstant).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2010-09-03 00:17

Svante skrev:Det finns fö ingen enda ruta som man matar in mängden dämpmaterial, utan det är två rutor. Den ena är Viso som tar hand om de isotermiserande egenskaperna hos ullen, den andra är Qb som representerar de dämpande egenskaperna.

Hur ska man veta vad man ska skriva i Qb-rutan? Jag anar av Naqrefs inlägg att man inte kan veta, men rutan finns ju där av någon anledning och defaultvärdet verkar vara 20 av någon annan förmodat god dito.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-09-03 07:59

Magnuz skrev:
Svante skrev:Det finns fö ingen enda ruta som man matar in mängden dämpmaterial, utan det är två rutor. Den ena är Viso som tar hand om de isotermiserande egenskaperna hos ullen, den andra är Qb som representerar de dämpande egenskaperna.

Hur ska man veta vad man ska skriva i Qb-rutan? Jag anar av Naqrefs inlägg att man inte kan veta, men rutan finns ju där av någon anledning och defaultvärdet verkar vara 20 av någon annan förmodat god dito.

Man kan ha en "educated guess" som di säger i amerikat. Värdet brukar hamna mellan 5 och 20, kan man väl säga tumregelmässigt. Rutan finns egentligen inte där för att man ska kunna hitta ett värde i en tabell och skriva in. Det finns där för att det finns sådana förluster i verligheten och att modelleringen blir bättre om man skriver in rätt värde där.

Men det rätta värdet är svårt att få fram, om enklaste sättet är nog att bygga lådan och pilla på värdet tills modell och verklighet stämmer överens.

Sen, med lite erfarenhet kan man gissa vad det ska vara i nästa konstruktion.

Defaultvärdet är nog lite högt, men det kommer av att jag använder Basta! i undervisning, och med höga Q-värden så syns dippen i konamplituden tydligare. Och det är bra när man ska förklara vad som händer i en basreflexlåda.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-09-03 14:38

Magnuz skrev:Hur ska man veta vad man ska skriva i Qb-rutan? Jag anar av Naqrefs inlägg att man inte kan veta, men rutan finns ju där av någon anledning och defaultvärdet verkar vara 20 av någon annan förmodat god dito.

Som jag redan nämnt, kan man impedansmäta systemet och med hjälp av graferna räkna fram både Qb och Qp.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2010-09-03 16:46

Svante skrev:Man kan ha en "educated guess" som di säger i amerikat. Värdet brukar hamna mellan 5 och 20, kan man väl säga tumregelmässigt..

Tackar, precis vad jag var ute efter. :wink:

Ursäkta OT och troligen idiotfråga, men rutan "Q in closed box" då? Va é de? Inte är det Q<sub>tc</sub> i alla fall?

Föregående

Återgå till Teknikforum