Surrunder, vinkling av diskant??

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Pettersson

Surrunder, vinkling av diskant??

Inläggav Pettersson » 2010-09-04 17:03

Ser att det finns en hel del om surrund högtalare här men inget om detta "problem".
Så nu funderar jag på att starta hembio igen på allvar och har ganska klart för mig om vad jag vill ha som frontsystem. Men till surrunder hade tänkt mig "vanliga" golvare med direktstrålande element (se bild).

Bild

Kan nog skaffa ett par extra av ovan visade modell, detta är ju att föredra enligt (3+4+2; enligt hans manifest). Behöver man en anpassning av filter i de fyra sidohögtalarna för att inte påverka ohm:en för mycket?

Ska man vinkla baffeln 30 grader på diskanten kanske ? Skulle det vara bra för att skapa en diffus ljudbild, eller gäller detta bara för högtalare som sitter högt upp på väggen? För iom att basen inte är speciellt riktningskänslig så behöver endast vinkling av diskanten, eller?

Har ställt frågan tidigare i "Generellt om hifi" men inte fått något svar så jag hoppas på bättre respons här:)

mvh
2:a tons dist..javisst :-)
Marten svansen....mina åsikter är mina egna
å de´ är resan som är målet...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-09-04 18:48

Tänkte du att dom där surroundhögtalarna skulle stå på golvet? Eller ska du hissa upp dom på väggen?
Kolla lite i tråden om "Höjd på surround/bakkanaler" så finns det mycket intressant:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &p=1033160
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2010-09-04 23:23

Nu har jag läst igenom den och även den tråden som det länkades till inne i tråden.Otroligt intressant med många räkneexempel från iÖ (grattis förresten till "Folkets pris" förresten iÖ :) )

Det första problemet är lådorna är "hyfsat" stabilt byggda och väger 30kg/st så det ska till en jäkla vägg för att bära dessa.

Det andra är att det nu först endast kan fås plats med två bakkanaler, för att få plats med 7.1 (egentligen så vill jag ha 9.1, mao en front-höjdkanal) krävs ett nytt hus som vi fortfarande letar efter samt en ny förstärkare.

Kräver vinkeln som iÖ förordar (30grader) att ljudet ska studsa mot taket för att få en stor ljudbild, för då är det meningslöst att överhuvudtaget vinkla diskanten på den lådor som jag har om de står på golvet.

mvh

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-09-04 23:35

När lådorna inte är lämpade för uppgiften får man antingen ändra på lådorna, eller uppgiften. Lägg dem på vinden.

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2010-09-05 10:26

nolimitsoya skrev:När lådorna inte är lämpade för uppgiften får man antingen ändra på lådorna, eller uppgiften. Lägg dem på vinden.

Jo men det var därför jag fråga :? .. hur sågar jag tycker ni, så att det blir rätt? Jag har 4st lådor med option på 2st till

mvh

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-09-05 11:50

Såga av dom precis under baselementet, och sätt i en ny botten där, så dom inte blir så stora när man sätter upp dom på rätt höjd.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-05 11:53

Sälj lådorna och skaffa något avsett för uppgiften.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2010-09-05 13:12

Tack för svaren!!

paa skrev:Såga av dom precis under baselementet, och sätt i en ny botten där, så dom inte blir så stora när man sätter upp dom på rätt höjd.

Missar man inte möjligheten att få ett starkt basfundament om man minskar lådan så radikalt? Det finns väl en hel del basinfo även i surrund-kanalerna Och ursäkta om jag upplevs som tjatig men :oops: .. ska jag vinkla av baffeln ovanför basen för diskanten?

Och för förstärkaren skull, ska man anpassa filter i sido-kanelerna för att var "snäll" mot förstärkaren om man använder 4st högtalare där?

MagnusÖstberg skrev:Sälj lådorna och skaffa något avsett för uppgiften.

Vad skulle du rekommendera ?

mvh

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-05 13:36

Jag skulle rekommendera dig att kontakta Tengil på forumet, ta med dig ett gäng filmer (intressanta filmsekvenser) och bilda dig en uppfattning/fundera över hur det upplevs med bakkanaler där det lågfrekventa hanteras av basmoduler.

Lite hands-on gör fortsatta funderingar mycket lätare för dig :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2010-09-08 18:15

Hmm jag har sett hans rum i någon tråd men hittar inte den just nu.

Jo isf så kan man "be" subben att ta hand om basen men jag vill hävda att den inte kan gå hur högt som helst. Det krävs väl ändå att det är relativt baskapabla högtalare även i surrund-kanalerna, eller?

Sedan så undrar jag fortfarande hur jag ska vinkla diskantbaffeln, samt frågan om filter i sido-kanalerna?

mvh

p.s. med önskan om trevlig mässhelg...... :D :D

Återgå till Teknikforum