Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Tänkte precis föreslå 4*7, men så såg jag att Svante redan svarat.
Dock vill jag, till skillnad från svante, föreslå att man experimenterar
med att, snarare än att få elementen i ytterändarna att spela svagare,
låta dem rulla av lite tidigare uppåt i frekvens. Alltså låta alla arbeta i
basregistret men sedan färre och färre ju högra frekvensen stiger.
Det brukar ge en mycket naturligare klang i rummet, och mindre av
den där för många linjekällor så vanliga känslan av att lyssna via ett
teleobjektiv.
Vh, iö
Dartman skrev:Men, skulle det vara att föredra att låta de yttre elementen spela svagare?
Nattlorden skrev:Frågan är om inte jag också kom fram till 28 när jag småräknade på detta.
Vad har du tänkt dig för element?
mike34 skrev:Löser sig inte alla såna multielement uppkopplingar i antal 2^n
I detta fallet 32 basar. Det va ju inte så långt kvar till 32.
Satsa rätt![]()
mike34 skrev:Löser sig inte alla såna multielement uppkopplingar i antal 2^n
I detta fallet 32 basar. Det va ju inte så långt kvar till 32.
Satsa rätt![]()
Om det är så, finns det något klurigt sätt att koppla som kan göra att bara det defekta elementet tystnar?
Dartman skrev:
Nu vidare i kopplingsfunderingarna. Om jag följer det förslag som både Svante och IÖ gett, alltså sju parallella serier om vardera fyra element, så innebär väl det att om ett element går sönder så tystnar fyra stycken?
Om det är så, finns det något klurigt sätt att koppla som kan göra att bara det defekta elementet tystnar?
Undrar
/Jonas
Dartman skrev:Vidare funderingar:
Kan man då tänka sig att man kopplar sju element parallellt, och över dessa har en dämpning (kondensator är det väl då) som avpassar dämpningen till xx hz. Detta kluster lägger man i serie med nästa, som har en annan dämpning, och sedan samma sak en gång till. De sista sju elementen får gå odämpat. Elementen placeras förstås utifrån och in, enligt iö:s förslag.
MagnusÖstberg skrev:Naq håller på med schema för detta
Han var nästan klar igår..
Det blir två schema - ett med och ett utan tillhörande diskanter
IngOehman skrev:
När det gäller metoder för att få vissa av elementen att rulla av i toppen,
är det nog bara att experimentera. Allt sådant blir lättare om du drar en
kabel från varje element, och gör alla kopplingar utanför, på golvet.
Vh, iö
Vem tusan är denna trevliga snubbe Östlund??Dartman skrev:Tack så mycket iö!
Jag ska fundera igenom det du skriver ett par gånger. När ens kunskap är så grund som den jag besitter kommer inte förståelsen direkt, direkt.
Ävenledes ett tack lite på förhand till naqref och MagnusÖstlund som hjälper till att skingra dimmorna!
Många element blir'e!
![]()
/Jonas
MagnusÖstberg skrev:Vem tusan är denna trevliga snubbe Östlund??Dartman skrev:Tack så mycket iö!
Jag ska fundera igenom det du skriver ett par gånger. När ens kunskap är så grund som den jag besitter kommer inte förståelsen direkt, direkt.
Ävenledes ett tack lite på förhand till naqref och MagnusÖstlund som hjälper till att skingra dimmorna!
Många element blir'e!
![]()
/Jonas
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 7 gäster