Moderator: Redaktörer
Det är nog för att elektronerna blir yrare vid högre temperaturer, och trängs mera när dom ska förbi och fram.Ragnwald skrev:Varför skulle en musikvärmd spole ha högre resistans än en kall?
Tja, alla ledningmaterial som blir upphettade får sämre ledningsegenskaper. Varför vet jag inte, men jag vet att en uppvärmd alspole påverkar resistansen och därmed q på systemet - så till den milda grad att jag numera räknar in det i mina konstruktioner..Ragnwald skrev:Varför skulle en musikvärmd spole ha högre resistans än en kall?
Ragnwald skrev:Varför skulle en musikvärmd spole ha högre resistans än en kall?
Ragnwald skrev:Är du alldeles säker på att om magnetgapet tightar till några hundradelar pga värme, inte skulle ha större betydelse?
Svante skrev:*Fast antagligen gör det inte ens det eftersom polstyckena är mättade, rätta mig den som vet.
-Martin- skrev:Det finns 10 sorters människor, de som förstår Svante och de som inte gör det...
paa skrev:Svante skrev:*Fast antagligen gör det inte ens det eftersom polstyckena är mättade, rätta mig den som vet.
Jag tror inte polstyckena är mättade på de flesta normala baselement.
Men det har ju ingen betydelse för denna diskussion.
Svante skrev:paa skrev:Svante skrev:*Fast antagligen gör det inte ens det eftersom polstyckena är mättade, rätta mig den som vet.
Jag tror inte polstyckena är mättade på de flesta normala baselement.
Men det har ju ingen betydelse för denna diskussion.
Jo lite. Om polstyckena är mättade får de ungefär samma magnetiska "ledningsförmåga" som luft och gapet är därmed mycket större än vad man kan ana från geometrin. Gapet tränger i någon mening in i järnet och det gör att en liten ändring i det fysiska gapet blir mycket mindre, procentuellt sett.
Tror jag, jag är dålig på magnetkretsar.
2-ch skrev:Läste frågan så slarvigt att jag såg: "hur varm kan en talspole bli" och tänkte att maxtemperaturen uppnås naturligtvis precis innan tråden brinner av![]()
MagnusÖstberg skrev:Precis, det blir kortis så det stänker om det!
..eller så smälter limningen...eller mittdomen...
Svante skrev:MagnusÖstberg skrev:Precis, det blir kortis så det stänker om det!
Eller så säger det pfff och så kommer det en liten rökpuff. Röken, som är en väsentlig del för högtalarens funktion, läcker ut och högtalaren upphör att fungera.
Den gråa rökens dödSvante skrev:MagnusÖstberg skrev:Precis, det blir kortis så det stänker om det!
Eller så säger det pfff och så kommer det en liten rökpuff. Röken, som är en väsentlig del för högtalarens funktion, läcker ut och högtalaren upphör att fungera.
Ragnwald skrev:Ska man då passa sig för små slutna topplådor, om man ska spela riktigt starkt och länge? Ex. ett dygn i sträck.
Svante skrev:MagnusÖstberg skrev:Precis, det blir kortis så det stänker om det!
rikkitikkitavi skrev:det är den magiska röken, den som får alla mannicker som behöver elektricitet för att fungera , läcker ut.
det får mig att misstänka att elektricitet = komprimerad magisk rök.

Ragnwald skrev:Exakt, det är nog diskantelementen som blir varmast i sig själva och i liten kavitet blir ju även luften där till slut för varm.
Ska man då passa sig för små slutna topplådor, om man ska spela riktigt starkt och länge? Ex. ett dygn i sträck.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster