Robyn mastrar i bilen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-09-08 16:48

Men angriper vi inte detta från fel håll egentligen? Att ställa krav är en sak men vad har vi egentligen att erbjuda som gör att de inser att det lönar sig att åstadkomma bättre saker?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2010-09-08 16:50

Morello skrev:Blir så kladdigt med punch i kaggen, men i sak håller jag med.

Han skrev 8 dB - inte 8 dl. OK? :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-09-08 16:58

Morello skrev:Undrar hur mitt eget alster "lose my head" med Trinquettes mäter. Någon som vill kolla? Finns på Spotify.

Efter att ha lyssnat youtube så tror jag nog inte att siffran är jättedålig, skulle gissa 13-14dB någonstans, men framför allt låter det inte "kompressionsilla" någonstans. Däremot är den på det torr/dämpad/återhållna hållet rent stilmässigt, men det är ett klart artistiskt val. Livespelningarna har lite mer "härligt slammer" över sig vilket också funkar bra till låten. Lite mer skjuts i trummorna och lite mer reverb hade jag nog valt om jag suttit bakom spakarna, men det får man ju sällan göra. :lol:
Inga klagomål härifrån.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2010-09-08 17:00

Naqref skrev:Men angriper vi inte detta från fel håll egentligen? Att ställa krav är en sak men vad har vi egentligen att erbjuda som gör att de inser att det lönar sig att åstadkomma bättre saker?

Bra fråga. Artisterna måste, likt Subben, vilja att det ska låta bra när man drar på lite grann i en god anläggning. Annars händer nog inget.

Hur får man dem att vilja uppnå det? Är det verkligen rock'n roll att bry sig om sånt?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-09-08 17:04

gnypp45 skrev:
Naqref skrev:Men angriper vi inte detta från fel håll egentligen? Att ställa krav är en sak men vad har vi egentligen att erbjuda som gör att de inser att det lönar sig att åstadkomma bättre saker?

Bra fråga. Artisterna måste, likt Subben, vilja att det ska låta bra när man drar på lite grann i en god anläggning. Annars händer nog inget.

Hur får man dem att vilja uppnå det? Är det verkligen rock'n roll att bry sig om sånt?

Man binder fast dem i en stol och tvingar dem lyssna till medelvärdesnormerade jämförelser. :twisted:

Bild
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-09-08 17:08

Vicka jäla mastringsklåpare, om man tittar på tex. Non Of Dem.
så ser man ju att dé inte ä helfyllt alldeles i början.
Helsvart ska ré va, skärpning ! :evil: :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-09-08 17:10

Wikipedia skrev:Punsch är en söt spritdryck baserad på arrak.

Wiktionary skrev:punch
Engelska
Substantiv
punch
1. slag

FYI :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-09-08 17:10

Almen skrev:
gnypp45 skrev:

Man binder fast dem i en stol och tvingar dem lyssna till medelvärdesnormerade jämförelser. :twisted:

Bild

Det kan man göra fast vad hjälper det när det i praktiken inte finns i något sammahang där det är medelvärdesnormerat i verkligheten hos konsumenterna?

(Och här kan vi köra repeat på diskussionen från sidan 10 och framåt.) 8)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-09-08 17:12

Almen skrev:

Engelska
Substantiv
punch
1. slag

Wiktionary skrev:kagge

1. liten trätunna
2. (vardagligt) stor mage; ölmage

8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-09-08 17:15

Visst kan det väl bli kladdigt efter ett rejält slag i magen?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-09-08 17:18

O välmastrat(nattsvart) !

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-09-08 17:26

IngOehman skrev:Vill hon att det skall klippa så skall hon såklart göra så!

...fast jag vill inte att hennes skiva ska låta 10 dB starkare i min stereo bara för att hon har lagt medelninvån 10 dB högre än vad som skulle behövas utan klippning.

Jag vill inte behöva vrida på min volymkontroll när jag byter skivor.

Slutsats (som vi är överens om): låt henne klippa, men inte höja nivån över -23 dBLU.

Det är ingen stor inskränkning av friheten om alla följer regeln.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-09-08 18:01

Försökte lyssna på body talk 1 men bytte till första Black sabbath istället. Fruktansvärt uselt ljud på den Robyn skivan.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2010-09-08 18:12

Almen skrev:

Engelska
Substantiv
punch
1. slag

Wikipedia skrev:Punch is the term for a wide assortment of drinks, both non-alcoholic and alcoholic, generally containing fruit or fruit juice.
8)

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-09-08 18:43

subjektivisten skrev:Försökte lyssna på body talk 1 men bytte till första Black sabbath istället. Fruktansvärt uselt ljud på den Robyn skivan.

Stackare! Usch vad trist för dig. Tack gode gud för Black Sabbath m.a.o. :)
/G

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-09-08 18:55

Kolla på förra sidan; kanske vi skulle börja med att självsanera språkbruket när vi talar om hur det låter: dåligt ljudande, förskräckligt, fruktansvärt, uselt, mörker, groteskt misshandlad*, kräkljud.... bara på de tre senaste sidorna i tråden.

Vill man bli tagen på allvar kanske det är dags att sluta prata som prinsessan på ärten gällande musik som kanske faktiskt funkar i avsedda sammanhang?

All heder till Naqref som istället kan skriva:
Naqref skrev:Lyssnar nu på Robyns senaste (släpptes idag) och jag har nog hört betydligt sämre mastrade skivor. Kanske ska ta med den och dema på Arken...

* detta från någon som sen klagar på andras negativism :D ;)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-09-08 20:48

Almen skrev:Tror ni inte Robyn skulle föredra 8 dB mer punch i baskaggen om hon fick välja? Jag menar, vem säger nej till mer tryck i baskaggen?

Fortfarande ingen som vill svara på min fråga (tror det är femte gången bara i den här tråden)?

Jag spelar Robyn (och liknande produktioner) på som mest -18 dB på min anläggning hemma, högre brukar skära i öronen. Det motsvarar ungefär 4 W för att spela Robyn på max lyssningsnivå.

Om man nu sänker medelnivån med nämnda 8 dB med bibehållen maxnivå så behöver vi ungefär 25 W för att lyssna på samma medelnivå utan att det styr ut. Det klarar väl de flesta anläggningar utan att de skall kallas extrema? Så vad snackar vi om egentligen?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2010-09-08 21:05

Vi snackar vansinneskompression.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2010-09-08 21:38

Almen skrev:
Almen skrev:Tror ni inte Robyn skulle föredra 8 dB mer punch i baskaggen om hon fick välja? Jag menar, vem säger nej till mer tryck i baskaggen?

Fortfarande ingen som vill svara på min fråga (tror det är femte gången bara i den här tråden)?

Skulle tro att hon har det på sina egna låtar :) Men hon kanske är okunnig
och i värsta fall lurad?
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-09-08 21:55

Almen skrev:

Jag spelar Robyn (och liknande produktioner) på som mest -18 dB på min anläggning hemma, högre brukar skära i öronen. Det motsvarar ungefär 4 W för att spela Robyn på max lyssningsnivå.

Om man nu sänker medelnivån med nämnda 8 dB med bibehållen maxnivå så behöver vi ungefär 25 W för att lyssna på samma medelnivå utan att det styr ut. Det klarar väl de flesta anläggningar utan att de skall kallas extrema? Så vad snackar vi om egentligen?

Ponera att du har, istället för vuxna som lägger tiotusentals kr på hifi-anläggningar i hemmet, en tonåring som har en musikmobil och spelar Robyn's senaste för kompisarna på rasten med inbyggda högtalarna. Eller en iphone-limpa med, säg 2x7W max i bästa fall. Eller lurar på tunnelbanan. Skulle du i det läget gortfarande uppskatta 8 db plus i basen..? För vem gör Robyn musik primärt?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-09-08 22:03

Kompisen spelade ihärdigt Human Leagues "Open your heart", med omkring 20 dB toppfaktor om jag minns rätt, på rasterna i sin Telefunken kassettbandspelare. Det gick utmärkt då, omkring 1983. Själv hade något senare en Sony Walkmann DD som jag spelade liknande inspelningar i utan problem och med omsorg om min hörsel.

Det har sagts några gånger i tråden, men det tål att upprepas: pop och rock har alltid gjorts primärt för kidsen. Varför upprepas hela tiden det felaktiga argumentet att ungdom eller enkla anläggningar från omkring 1995, då eländet började på allvar, förutsätter usel ljudkvalitet på skivorna?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-09-08 22:09

+1 på pekkas inlägg
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2010-09-08 22:11

PekkaJohansson skrev:Varför upprepas hela tiden det felaktiga argumentet att ungdom eller enkla anläggningar från omkring 1995, då eländet började på allvar, förutsätter usel ljudkvalitet på skivorna?

Ja varför gör det det för?
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-09-08 22:13

phloam skrev:
Ponera att du har, istället för vuxna som lägger tiotusentals kr på hifi-anläggningar i hemmet, en tonåring som har en musikmobil och spelar Robyn's senaste för kompisarna på rasten med inbyggda högtalarna. Eller en iphone-limpa med, säg 2x7W max i bästa fall. Eller lurar på tunnelbanan. Skulle du i det läget gortfarande uppskatta 8 db plus i basen..? För vem gör Robyn musik primärt?

Robyn gör musik primärt för kidsen. Dom skulle också uppskatta 8dB plus i basen om dom fick välja. Det låter inte bättre i en iphone-limpa med tokkomprimerad musik. Kidsens grejor har också volymkontroll. Du är helt fel ute i dina slutsatser.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-09-08 22:16

phloam skrev:Ponera att du har .... en tonåring som har en musikmobil och spelar Robyn's senaste för kompisarna på rasten med inbyggda högtalarna.
---
För vem gör Robyn musik primärt?

Det var i bilen Robyn testade sina låtar - så det är nog inte för lyssnandet i mobilhögtalarna musiken är optimerad.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2010-09-08 22:19

PekkaJohansson skrev:Kompisen spelade ihärdigt Human Leagues "Open your heart", med omkring 20 dB toppfaktor om jag minns rätt, på rasterna i sin Telefunken kassettbandspelare. Det gick utmärkt då, omkring 1983. Själv hade något senare en Sony Walkmann DD som jag spelade liknande inspelningar i utan problem och med omsorg om min hörsel.

Det har sagts några gånger i tråden, men det tål att upprepas: pop och rock har alltid gjorts primärt för kidsen. Varför upprepas hela tiden det felaktiga argumentet att ungdom eller enkla anläggningar från omkring 1995, då eländet började på allvar, förutsätter usel ljudkvalitet på skivorna?

Med vänlig hälsning

Pekka

Väl talat.

Det handlar om andra saker, nämligen att höras. Vi hade våldsamma diskussioner om detta i bandet när vi skulle "mastra" skivorna och det slutade med rätt saftig kompression för att matcha annan kontemporär popmusik. Jag gav till slut upp och bad att få materialet omastrat för privat bruk. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-09-08 22:21

Pekka - Naturligtvis vore det bättre med en Telefunken och bra inspelning även idag, men det är liksom inte min poäng att förneka det - mer att det är lätt att för oss att tänka bort den utveckling som skett, på gott och ont, att se oss hifi-folk som den målgrupp alla andra borde rätta sig efter (eftersom det är välljud man vill ha). Jag vill mer visa att man kan tänka ganska annorlunda idag, med visst fog, eftersom mediautvecklingen gett oss andra förutsättningar än på den tiden. Nånting har hänt på vägen som gör vi inte längre har bandspelare och dynamiska inspelningar.

Om Human League hade funnits idag hade de kanske dragits med i racet, s.a.s.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-09-08 22:22

Morello skrev:Jag gav till slut upp och bad att få materialet omastrat för privat bruk. 8)

Det hade varit intressant att lyssna på. :wink:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-09-08 22:25

Almen skrev:
Det var i bilen Robyn testade sina låtar - så det är nog inte för lyssnandet i mobilhögtalarna musiken är optimerad.

... och eftersom hon har en rostig Volvo 142 -73 års modell med en monoradio på 0.7 watt kopplad till en sprucken högtalare i hatthyllan så måste hon dra på så in i baljan för att höra något alls .....
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-09-08 22:38

O jag som har hört att hon kör citra . . . ., men det är välan
nästan samma sak . . .?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi