Bygga datorhögtalare / studiomonitorer med bredbandselement

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PERfect

Bygga datorhögtalare / studiomonitorer med bredbandselement

Inläggav PERfect » 2010-06-13 22:49

För ett tag sedan bestämde jag och min bror att vi ska bygga ett par datorhögtalare / studiomonitorer till honom. Efter ett tags funderande var slutsatsen att en punktkälla är bra eftersom han sitter relativt nära högtalarna. Alltså ska ett bredbandselement användas. Vi har valt Tang Band W4-1757SB 4" Aluminum Cone Driver, Tang Bands datablad. De verkar intressanta och ska ha bra tonkurva även off-axis, vilket kan vara bra om han lutar sig lite tillbaka i stolen.

Efter lite simuleringar i Basta! så är vi inne på att bygga en basreflexkonstruktion och sen låta en sub ta hand om de lägsta frekvenserna. Högtalarna kommer att stå nära en vägg så porten ska vara riktad framåt och då tycker vi att en slitsport kommer att bli snyggare, se designförslag nedan.

Bild

Eftersom det är första gången vi bygger en högtalare finns det en del frågor:

1. Hur ska man tänka när man ställer in Viso och Qb för lådan i Basta?

2. Ska man använda ”Effective port length” eller ”Actual port length” i Basta när man har en slitsport?

3. Tycker ni att detta verkar vettigt?

Jooooon

Inläggav Jooooon » 2010-06-15 17:30

Jag tycker att det ser kul ut. :) Har dock inte svar på några av dina frågor, men ska botten i lådan vara så tjock? Är tanken att det ska fräsas in någon form av viberationsdämpning?

Användarvisningsbild
PERfect

Inläggav PERfect » 2010-06-15 17:57

Tjockleken beror på att avrundningen till slitsporten ska få plats och att det ska se snyggt ut på fronten. Men varför inte göra som du säger och utnyttja det till något :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-06-15 18:30

Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-06-15 18:36

1. Jag brukar inte ändra Qb, viso är hur mycket isolering du skall ha i lådan 10-20% kan väll vara rimligt

2. Actual, ni kommer kanske behöva labba lite med den verkliga lådan.

3. Blir säkert super. Tänk på att dom kommer behöva riktas mot lyssnaren och att ni kommer behöva bygga ett lite baffelstegsfilter. Glöm inte att göra en byggtråd.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-06-15 23:37

Placera elementet nere vid bordsskivan så blir reflexen mycket lättare att dämpa bort. Överkurs vore att låta den reflexen hjälpa till med baffelsteget. :)

Användarvisningsbild
PERfect

Inläggav PERfect » 2010-06-16 18:35

soundbrigade: Fonken-högtalarna är intressanta och ser snygga ut men de ser lite avancerade ut för att var det första bygget, speciellt de med portar på sidorna. Det svåraste med vår låda är fronten men den ska fräsas i min kompis hemmabyggda CNC-fräs som jag konstruerade elektroniken till.

peetwa: Vi har tänkt att bygga en provlåda först med ett avtagbart bakstycke så att man kan ändra portlängden och laborera med dämpmaterial.
Var kan man lära sig hur man designar ett baffelstegsfilter, och ordinära passiva filter för den delen också?

nolimitsoya: Det finns anledning till att ha elementet lite högre upp. Det står nämligen ett midiklaviatur på bordet. Dessutom kommer elementet mer i öronhöjd då. Men vad vet jag det kanske är bättre att göra som du säger, förklara gärna lite mer.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-06-17 06:20

Här. Sök på baffelsteg. Det rör dig om en spole 0,1-2 mH med ett motstånd över sig. På engelska heter det baffle step.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-06-18 23:04

PERfect skrev:nolimitsoya: Det finns anledning till att ha elementet lite högre upp. Det står nämligen ett midiklaviatur på bordet. Dessutom kommer elementet mer i öronhöjd då. Men vad vet jag det kanske är bättre att göra som du säger, förklara gärna lite mer.

Jag tänkte som så att du kommer behöva ha en dämpmatta på bordet framför högtalaren för att inte reflexen därifrån ska ställa till kamfiltereffekter. Om man placerar elementet nära skivan kan man göra den mycket mindre.
Om man dessutom anpassar tjockleken på denna skiva så att den slutar vara effektiv ungefär där baffelstegsfallet börjar får man kanske någon decibel korrektion gratis tack vare att bidraget ligger i fas.
Om det räcker för att helt slippa filtret vet jag inte men det vore intressant att testa, tycker jag. :)

Användarvisningsbild
PERfect

Inläggav PERfect » 2010-07-12 23:01

För några veckor sedan levererades högtalarelementen och sedan dess har de legat på inspelning. En MDF-skiva införskaffades och en fösta testhögtalare byggdes i helgen. Den är tänkt att användas för att laborera med portlängden och dämpmaterial. Här följer lite bilder på helgen byggande. Eftersom CNC-fräsaren är upptagen så gav vi oss på att fräsa med en handöverfräs som vi tydligen hade liggandes på vinden :D

Lite MDF-bitar att bygga av + lite till som vi sågade upp som reserv
Bild

Fräs med jig för att göra runda hål
Bild

Första körningen med fräsjigen och undersidan av den
Bild

Högtalaren passar fin fint i hålet :)
Bild

Baksidan av baffeln precis innan kexning
Bild

Ihopmonterad låda, tyvärr glömde jag att fota med monterat element men det kommer ...
Bild

Baksidan kan skruvas fast så islagsmuttrar behövdes fällas in i bottendelen
Bild

Vi är själva mycket nöjda med vårt första högtalarbygge. Nästa steg är att mäta och lyssna på olika konfigurationer. Vi har avsiktligt väntat med att fräsa 45 grader på långsidan av baffeln för att mäta på det också.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-07-13 09:36

PERfect skrev:soundbrigade: Fonken-högtalarna är intressanta och ser snygga ut men de ser lite avancerade ut för att var det första bygget, speciellt de med portar på sidorna. Det svåraste med vår låda är fronten men den ska fräsas i min kompis hemmabyggda CNC-fräs som jag konstruerade elektroniken till.

peetwa: Vi har tänkt att bygga en provlåda först med ett avtagbart bakstycke så att man kan ändra portlängden och laborera med dämpmaterial.
Var kan man lära sig hur man designar ett baffelstegsfilter, och ordinära passiva filter för den delen också?

nolimitsoya: Det finns anledning till att ha elementet lite högre upp. Det står nämligen ett midiklaviatur på bordet. Dessutom kommer elementet mer i öronhöjd då. Men vad vet jag det kanske är bättre att göra som du säger, förklara gärna lite mer.

Detta ser ju intressant ut!

Var inte rädd att använda ett seriefilter då högtalaren är färdigbyggd.
MuPPs använder tex en spole på 0,25 mh, konding på 18 uf, samt ett motstånd som kan varieras 0- 3 ohm beroende på hur stor eq i mellanregistret man vill ha....
Filtret kan man ha utanför högtalaren.

Kanske denna tom. låter bättre än MuPPs?

Att frontgallret är integrerat är ju jättebra.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
PERfect

Inläggav PERfect » 2010-07-19 12:10

Först en bild på högtalaren monterad
Bild

Igår började jag mäta lite hemma hos en kompis, men det går lite trögt i början och så har man så mycket annat att göra också. Det beslutades att mätutrustningen som består av Mätro och dator med SpeakerWorkshop ska fraktas hem till mig så jag kan sitta i lugn och ro.

Den första konfigurationen har vanlig glasfiberisolering som dämpmaterial och inget filter alls. I tonkurvan var där en rejäl höjning i det övre registret vilket jag antar är baffelsteget så även om det var mer än vad jag gissat på så är det väntat. Däremot fanns det en annan lite lustig effekt. Under 60 Hz så fortsätter nivån att öka orimligt mycket vid närfältsmätning. Närfältsmätning på porten ser bättre ut så utrustningen borde ju funka. Kan det bero på att det inte finns något filter eller är det ett mätfel?

Vi testade också att köra musik och ljudet är väldigt litet och spretigt jämfört med en OA116. Kort sagt, det finns mycket att förbättra men spännande och lärorikt ska det nog bli.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-07-19 16:27

Kull att du själv uppmärksammar behovet av baffelstegsfilter. Ljudet blir litet utan och precis lagom om man provar ut det själv. Det är därför resonemanget som vissa kör med (inklusive jag själv innan jag byggt min första vanliga högtalare) att ljudet blir renare utan filter drattar på arslet. :)

Användarvisningsbild
PERfect

Inläggav PERfect » 2010-07-22 13:11

Efter lite strul med ett ljudkort som gick sönder så har jag äntligen kunnat börja mäta. Först såg det inte så bra ut. Men sen testade jag lite filter och mätte 15 grader off-axis och nu ser det lovande ut.

Tonkurva On-axis utan filter
Bild

Tonkurva 15 grader Off-axis med filter
Bild

Filtret
Bild

Har inte laborerat speciellt mycket med filtret. Skulle vilja ha en större kapacitans och kanske mindre induktans men de komponenterna har jag inte nu.

Något jag varit lite orolig för är närfältsmätningens utseende i det övre registret. Det tas ju bort när man skarvar ihop kurvorna så då blev jag lite lugnare men det ser ändå inte så trevligt ut. Vad säger ni?

Typisk närfältsmätning
Bild

Tanken med detta bygge var att det skulle vara enkelt att testa olika dämpmaterial, olika portar mm. Avstämningsfrekvensen är jag nöjd med i dagsläget men efter att ha läst en tråd på faktiskt.se om bekämpning av portresonanser så vill jag även testa det. Tänkte göra så att jag borrar ett litet hål mitt i porten och mäter. Sen borrar jag ett lite större hål och mäter osv. Men det dyker upp lite frågor.
1. Helst vill man räkna på detta och det bästa min googelsökning gav var wikipedia där de härleder en formel. Vo i mitt fall blir väl lådans volym?
2. Räcker det med att borra ett hål eller behöver jag flera?
3. Vilken kurva är bäst att titta på när man vill hitta portresonanser, tonkurvan eller närfältsmätning på porten?

Närfältsmätning på porten utan filter
Bild

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-07-22 13:48

Om du vill få med portens bidrag på ett vättigt sätt kan du mäta högtalaren från sidan. Om du vill få med baffelsteget när du mäter on och of axis på dubbla baffelbredden.

Hur tänkte du med kondensatorn i serie?

Hur låter det?

:D

Användarvisningsbild
PERfect

Inläggav PERfect » 2010-07-22 14:12

Är inte säker på hur du menar att jag skulle mäta.

På porten har jag haft micen mitt i och 1 cm från mynningen.
När jag mäter on- och off-axis så har jag haft 88 cm mellan baffel och mikrofon.
Sen gör jag en närfältsmätning på högtalarelementet också.
Detta skarvas sedan ihopa till en tonkurva som de två första i min förra post.

Har ingen tidigare erfarenhet att mäta på högtalare så jag följer mätromanualen så gott jag kan.

Kondensatorn blir ett första ordningen högpasfilter. Jag vill ta bort lågfrekventa saker som högtalaren inte ska spela.

Har inte provlyssnat än men jag hoppas på att det är bättre :)

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-07-22 16:27

Coolera! Du har ett datorprogogram som hjälper dig på traven. Jag tänkte om du bara körde frekvenssvep rakt upp och ner. :) Jag tror inte att du behöver köra med kondensatorn men det är ju en smal sak att testa fram. Kanske blir en bra lösning om dom skall stå nära en vägg vid en plattskärm.

Användarvisningsbild
PERfect

Inläggav PERfect » 2010-07-22 23:27

Nu har jag provlyssnat och det är bättre. Jämför med de högtalare jag har i lägenheten dvs. Proson Sat 52 RR. Jag tycker att hemmabygget låter bättre, men jag är nog rätt så partisk :o

Jag testade att lägga i lite mer dämpmaterial vid insidan av porten. Det sänkte Q-värdet och höjde resonansfrekvensen för porten en aning. Detta var önskvärt eftersom nivån i basen är lite för hög. Sedan så parallellkopplade jag två spolar för att minska induktansen, nu är den 0,16 mH. Här är en mätning i 15 grader off-axis (on-axis så är där en bulle mellan 8 kHz och 18 kHz på ca. 8 dB).

Bild

Jag stör mig lite på hoppet vid 2 kHz någon som har en idé om vad det kan vara?
När jag testade andra dämpmaterial noterade jag att hoppet flyttade sig lite uppåt i frekvens.

Finns mätningar på en hel del olika konfigurationer så är det något ni vill se så är det bara att säga till. Kan ju alltid göra fler mätningar :D

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2010-07-23 01:46

Kan det vara en portresonans kanske?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-07-23 11:11

PERfect skrev:Nu har jag provlyssnat och det är bättre. Jämför med de högtalare jag har i lägenheten dvs. Proson Sat 52 RR. Jag tycker att hemmabygget låter bättre, men jag är nog rätt så partisk :o

Jag testade att lägga i lite mer dämpmaterial vid insidan av porten. Det sänkte Q-värdet och höjde resonansfrekvensen för porten en aning. Detta var önskvärt eftersom nivån i basen är lite för hög. Sedan så parallellkopplade jag två spolar för att minska induktansen, nu är den 0,16 mH. Här är en mätning i 15 grader off-axis (on-axis så är där en bulle mellan 8 kHz och 18 kHz på ca. 8 dB).

Bild

Jag stör mig lite på hoppet vid 2 kHz någon som har en idé om vad det kan vara?
När jag testade andra dämpmaterial noterade jag att hoppet flyttade sig lite uppåt i frekvens.

Finns mätningar på en hel del olika konfigurationer så är det något ni vill se så är det bara att säga till. Kan ju alltid göra fler mätningar :D

Någon stående våg inne i lådan, 1-2KHz motsvara någonstans mellan 34-17 cm i våglängd, så antingen så är det något mått som överensstämmer med detta, elle kan härledas från i alla fall.
är alla parallella väggar i lådan dämpade ? och hur mycket ?

Baffelstegskompencationen kan även vara en bidragande orsak, att du skulle behöva flytta ner denna något i insats frekvens. ligger den lite för högt så bidrar det till att man kan få en "bula" precis på detta sättet :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
PERfect

Inläggav PERfect » 2010-07-23 12:32

Pontus91: Det kan det vara. Jag ska testa att borra hål i porten idag, men jag vet inte om eller var det blir någon effekt. Kanske visar sig vara helt meningslöst :?

DVD-ai: Är det v=f*lambda som man använder?
Jag har placerat dämpmaterial i toppen, på sidorna och på bakstycket. De ytor som finns kvar är alltså lite på baffeln och porten som inte täcks av det från sidorna.
[s]Innermåtten är: 170 x 106 x 238 mm[/s]

EDIT: Innermåtten är: 170 x 138 x 222 mm
Senast redigerad av PERfect 2010-07-23 14:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-07-23 13:17

PERfect skrev:Pontus91: Det kan det vara. Jag ska testa att borra hål i porten idag, men jag vet inte om eller var det blir någon effekt. Kanske visar sig vara helt meningslöst :?

DVD-ai: Är det v=f*lambda som man använder?
Jag har placerat dämpmaterial i toppen, på sidorna och på bakstycket. De ytor som finns kvar är alltså lite på baffeln och porten som inte täcks av det från sidorna.
Innermåtten är: 170 x 106 x 238 mm

Jepp, 340/F=Lambda, testa dämpa lite mer på sidorna och lite mer i toppen, eller/och sätt dämpmaterial "runt" porten men inte vid mynningen. det skulle kunna göra det hela bättre :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-07-23 15:33

PERfect skrev:Kondensatorn blir ett första ordningen högpasfilter. Jag vill ta bort lågfrekventa saker som högtalaren inte ska spela.

Ser ut som ett kul och lärorikt bygge! :)

Fast jag undrar över kondingen (igen). Om syftet inte var att låta högtalaren spela så lågt i frekvens så varför valdes det då en basreflexkonstruktion och med kondensator istället för att köra med en sluten låda utan kondensator? Eller med om man vill ha aningens brantare fall. En kondensator kan filtrera snyggt tillsammans med en sluten låda men blir vanligen inte alls bra tillsammans med de dubbla pucklar i impedansen som finns hos basreflexlådor.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
PERfect

Inläggav PERfect » 2010-07-25 13:01

Angående kondensatorn så var jag själv skeptisk först och ni har säkert rätt i att det inte är en bra idé. I alla fall var tanken att lådan skulle stämmas av till 66 Hz. Vid frekvenser under det kommer ju elementet få väldigt stor amplitud vilket jag tror kan ge mycket distorsion. Men det är nog inget problem i detta fallet då förstärkaren som ska användas har ett inbyggt filter.

Testade att borra lite olika hål på porten men det hade ingen effekt. Däremot minskade nivån strax ovanför 1 kHz när jag lade in en extra portbit snett i botten.

För att minska den stående vågen ännu mer så tänkte jag att man kunde lägga in en extra bit snett inne i lådan, se bilden nedan. Det gav intressanta resultat. I grafen nedan finns en kurva på en odämpad låda och en odämpad låda med innervägg. Dock fick jag lägga en strumpa längst bak för att täppa till hålet.

Illustrativ bild av innerväggens placering.
Bild

Svart - Orginal odämpad
Röd - Med innervägg
Bild

Som man ser så är portresonansen vid 700 Hz helt borta (kan det bero på hålet och strumpan?) men dippen strax ovanför 2 kHz är fortfarande kvar. Den dippen vet jag inte var den kommer ifrån. Toppen vid 2 kHz i graferna tror jag är en portresonans.

Idag hade jag tänkt att fixa en bit som passar bättre i hålet så att man slipper strumpan där bak. Tänkte också fixa bitar som är anpassade till att ligga snett ov göra en på porten. Då får man en lite kavitet som jag hade tänkt att göra en helmholtzresonator av för att försöka dämpa portresonanser. Fick idén ifrån tråden jag länkade till tidigare.

Känns som att det fortfarande finns mycket kvar att testa :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-07-25 13:39

Om jag vore du så skulle jag, innan jag gör något mera, reda ut varifrån
de fullkomligt kollossala störningarna under 100 Hz kommer ifrån. :?

Antingen är signalnivån vid mätning alldeles för hög, således att det är
distorsion som syns som ampiltud vid låga frekvenser (om det är en sinus-
sveputrustning, med FFT yttrar det sin inte så), eller också är nivån på
tok för låg, sålunda att buller i omgivningen stör mätningen. Eller också
är det något annat (helgardering! 8)).

Men innan du har rett ut detta är det svårt att dra några vettiga slut-
satser från mätningarna.

Angående kondensatorn för HP-filtrering så kan jag nämna att det är
mycket svårt att få sådana att fungera på ett vettigt sätt, eftersom
de kommer att interagera svårt med den reaktiva impedansen från hög-
talarnen, vilket gör att du kommer att få massor av nivå vid den låga
frekvens där membran- + portmassa (upptransformerad med Sd/Sp^2)
resonerar med elementupphängningen, eftersom konstruktionen ger
mycket EMK det vill säga hög impedans där.

Minskar du kondensatorn för att ändå skära av detta register, så för-
lorar du väldigt med nivå vid Fh (som ju är en lågohmig punkt eftersom
EMK blir minimal när portmassan resonerar med lådfjädringen). :?

Bättre kan därför vara att faktiskt göra ett andra ordningens HP-filter,
om man vill åstadkomma det du tycks eftersträva. Men även det är ett
grannlaga arbete att dimensionera, och det är nästan omöjligt att få
det hela att fungera med mindre än att man får en lägre totalimpedans
än systemet hade som enskildhet.

Tillsammans med slutna lådor är det mycket enklare att få passiva HP-
filter för basområdet att fungera.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PERfect

Inläggav PERfect » 2010-07-26 22:10

Programmet skickar ut brus och gör sedan en FFT på resultatet.

Det som inför mest störningar under 100 Hz är närfältsmätningen på högtalarelementet. Dels har jag haft för hög nivå dessutom är där en störning vid 23 Hz. Störningen finns där även när mätobjektet kopplas ur. Kopplas däremot signalen in till mikrofonförstärkaren via en dämpsats så försvinner den.

Svart – Bakgrundsbrus/störningar
Röd – Närfältsmätning
Bild

Resultat med de nya inställningarna blir inte samma som tidigare på samma högtalarkonfiguration så för att dra några slutsatser så behöver de göras om. Jag är tacksam för att problemet poängterades så att det blir så bra som möjligt.

Vidare är jag lite osäker på placeringen av mikrofonen vid närfältsmätning. I manualen finner man en formel som anger avståndet mellan högtalare och mikrofon, 0,055 x membrandiametern. I mitt fall ger det 0,5 cm, dvs. mikrofonen ska placeras innanför gallret som sitter fast i högtalaren. Jag har testat lite olika avstånd ifrån gallret och det ger väldigt lika resultat förutom att nivån stiger med minskat avstånd. Frågan är sen vilket avstånd jag ska använda när portens bidrag ska mätas, jag gissar på samma mellan membran och mikrofon. Någon som vill ge ett bra förslag på hur man ska göra?

Användarvisningsbild
PERfect

Inläggav PERfect » 2010-08-29 13:06

Projektet fortskred med att lite fler innerväggar togs fram och att långsidorna fasades av likt piP. Det gjordes också ett antal olika tester före och efter avfasningen. Efter det blev det ett uppehåll då jag började jobba igen. Men nu är det tänkt att detta projekt ska ta lite fart igen så att man kan få provlyssna i stereo.

Jag upptäckte att en odämpad låda fick mycket jämnare frekvensgång om porten täcktes för vilket tyder på att en sluten låda kanske skulle vara bättre, men jag vill få ner den undre gränsfrekvensen så det ska vara en basreflexkonstruktion. Då tänkte jag att man får försöka hitta på ett akustiskt lågpassfilter och sätta inne i lådan mellan element och portmynningen. Det gjorde att jag föll tillbaka på idén att ha en innervägg likt den ovan, fast med en bättre innervägg så att man slipper strumpan. Därefter packar man utrymmet mellan denna innervägg och fronten med dämpmaterial. Detta verkar fungera rätt bra men jag är inte säker på om min anledning till att det blir bättre är korrekt. Det skulle ju kunna vara något annat som gör att det blir bättre. Önskvärt är ju att veta så pass mycket så att man kan optimera denna metod. Någon som har fler tankar kring detta?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-08-29 13:41

Tänk på att om du skall ha högtalarna längst bak på ett skrivbord får du en sorts hornladdning i basen och det kan lätt bli för mycket av den varan. Efter som du bygger en liten envägare och sökert har tillgång till ett skrivbord och en vägg har du ju en utmärkt möjlig het att prova dig fram till vad du uppfattar som lagom mycket bas.

Användarvisningsbild
PERfect

Inläggav PERfect » 2010-09-13 23:06

Högtalaren togs till sin rätta miljö och provlyssnades. Ett skramlande oljud kom när man ökade ljudvolymen lite. Därför jämfördes det med det andra högtalarelementet och detta hade inte något missljud. I undersökandet av elementet kom en skruvmejsel för nära och då drogs den in av magneten och genomborrade membranet. Jag har gjort ett försök och lagat det med kemisk metall men det blev inte riktigt lika bra (eller dåligt kanske man ska säga) som tidigare. Så nu gäller det att skaffa ett nytt. Ett litet problem är dock att Parts Express inte längre vill skicka Tang Band-element utomlands, det går inte att beställa och det var svaret vi fick i en mail-konversation med dem. Vi har fortsatt att maila Tang Band direkt och får se vad det leder till.

Bilder på skadat element och en efter reperationen.
Bild
Bild
Bild

Jämförelse mellan det skadade och det hela elementet i samma låda.
Svart – fjärrfältsmätning på skadat element
Röd – fjärrfältsmätning på helt element
Bild

Vidare så undersökte jag innerväggens påverkan, båda mätningarna är utan filter.
Svart – låda med dämpning på alla väggar utom fronten.
Röd – låda med innervägg och dämpmaterial.
Bild

Som synes blir det bättre med det hela elementet jämfört med tidigare mätningar. Höjningen över 5 kHz som kommer från baffelsteget kompenseras med filter och toppen vid 10 kHz kan man få ner lite genom att lyssna off-axis.

Användarvisningsbild
PERfect

Inläggav PERfect » 2010-09-13 23:07

Vi har börjat bygga två lådor till en slutversion nyligen. Ska bli intressant att lyssna på dessa skapelser i stereo. Så här kommer lite byggbilder som vi alla gillar att se, även dessa hoppas jag ;)

Delar, relativt lättillverkade då de kan sågas ur endast två remsor MDF. Sen är det svåraste att fräsa porten och hål för elementet.
Bild

Torrmontering av lådorna.
Bild

Bild

Bild

Innerväggens placering.
Bild

Stilstudie av innerväggens placering.
Bild

Limning!
Bild

Nu är det bara att invänta nästa helg och hoppas på att det blir tid över att bygga :D

Nästa

Återgå till DIY-forum