Ska jag skaffa mig en sub till ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-09-12 22:03

En EQ kostar väl oftast lika mycket som en bas till...

Dessutom fungerar dubblerade subbar kontra EQ på olika sätt, skall det blir riktigt bra så är det väl så långt man kommer med flera basar först och sedan EQa bort kvarvarande problem som är "rätt" arbetsgång.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2010-09-12 22:32

kodapa skrev:Bra inlägg Fredrik.
Jag förstår inte hur det här ämndet kan uppröra så?
Tack! Nej, jag tror inte det är ämnet som upprör utan min och även andras attityd. Jag tror att de flesta egentligen var ganska överens från början. Jag kan bli jävligt irriterad när min son drar ut böcker i bokhyllan samtidigt som subjektivisten säger att det inte kan funka med en subwoofer.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2010-09-12 22:47

Oj jag skapa de visst en liten storm i ett vattenglas : )
Avararbilden har jag fotat själv: Stora Budhan i Kamakura utanför Tokyo 12 meter hög. Den är magnifik.

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2010-09-12 22:56

men Gubbar och kanske en och en annan Gumma här.

Kan det vara så att det rummet som avgör om det ena eller det andra blir bättre.
Ni kanske har rätt allihopa bara att ni baserar era erfarenheter på et vardags rum ni förfogar över.

I mitt vardags rum tycks det bli bätre med 2 subbar för musik.
men det kanske beror på at den sub jag köpte var under dimensionerad.
Eller helt enkelt den går inte placera exakt mitt i mellan höger och vänster högtalare då hade det räckt med en.

Som det ser ut nu kommer jag tvingats att inskaffa en till.

Men vad ni tycker nu kommer jag följa med intresse.

man bygger ju altid ens egna slusatser på de premmiser och information man förfogar över. Ju mer information man har dess bättre slutsatser kan man dra.

Så ifall man tycker någon är okunnig och ghar fel beror det nog på att man själv kanske har en större kunskap. Alternativt man är en tom skramlande tunna.

Lycka till i diskusionen.

Men bli inte ovänner för livet då ångrar jag att stälde frågan.

javascript:emoticon(':D')
:D :D :D
Avararbilden har jag fotat själv: Stora Budhan i Kamakura utanför Tokyo 12 meter hög. Den är magnifik.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-09-13 07:30

phloam skrev:
2-ch skrev:
phloam skrev:Tänkte precis skriva det att poängen med en sub är väl i grunden att spara utrymme jämfört med två stora högtalare. Tillräcklig bas med en enda kub som man kan gömma undan. Skaffar man två så kan man ju lika gärna ha två stora högtalare istället.

Nja det kan också vara för att det är lättare att hitta en topp man är nöjd med än en högtalare som spelar hela registret. Det är ont om högtalare med en vettig output under 20hz?

Ok, men om man då har två toppar som inte klarar 20 hz så bra så borde det kanske det räcka med en sub för den biten? Eller ska man ha stora fullregisterhögtalare - plus 2-4 subbar?? Dum fråga kanske :roll: :D

Eh.. själv tillhör jag ju minoriteten som anser att 1 sub kan räcka långt :roll: Så om du frågar mig så blir svaret nej.
Att jag sen inte lever som jag lär är en annan sak :lol:

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-09-14 10:12

Nattlorden skrev:En EQ kostar väl oftast lika mycket som en bas till...

Det beror ju lite på vilka basar respektive EQ man tittar på. En behringer kostar runt 2k har jag för mig.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-09-14 10:14

JTarnstrom skrev:
subjektivisten skrev:Trevligt för dig. Dock så säger inte det mig så mycket. Dom flesta jag lyssnat på en sub hos, i affär eller hemma, har också tyckt det varit bra.
Men det vore intressant att göra en mer djuplodande test.

Frågan är om de har mätt. Jag kan i alla fall backa upp mina lyssningsintryck med rätt så fina kurvor.

Ja, samma här. Det finns fortfarande ingen förespråkare för multipla basar som kunnat visa mätningar som ser snyggare ut än mina. Trots att jag bara har en bas och den inte är flytbar utan allt är hanterat med EQ.
Men jag kanske missat nåt även om jag får lite känslan av "ALLT GÅR INTE ATT MÄTA!!!" som är så framstående på andra hififorum.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-09-14 12:49

Du måste ha missat något.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-09-14 12:53

subjektivisten skrev:Du måste ha missat något.

Ja, så är det nog. Frågan är bara vad detta något är. Jag arbetar på den delen fortfarande.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-09-14 12:57

På vilket sätt försvinner rummets resonansproblem med en EQ?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-09-14 13:05

subjektivisten skrev:På vilket sätt försvinner rummets resonansproblem med en EQ?

Bra fråga. Jag vet faktiskt inte. Det beror på vilka resonansproblem du menar. Menar du problemet med de stående vågorna som uppstår till följd av rummets dimensioner? Isåfall så kommer rummens resonansproblem inte att försvinna om man använder EQ. Men om du menar de upplevda resonansproblemen i rummet i amplitud/frekvens-domänen så går det att använda en EQ för att motverka problemet i sådan utsträckning att rumsresonansen inte är hörbar i ovanstående domän.

Det är intressant att det är du som postar. Du har 4 subbar, jag har en. Jag använder EQ och det gör inte du. Ändå är det du som har problem med basåtergivningen. De mätningar du visat från ditt system visar på, i mina ögon, rätt stora avvikelser och du ger själv uttryck för irritation över en baspuckel som du störs av.
Borde det inte vara tvärtom? Om nu 4 basar är bättre än 1 så borde väl jag vara den som har mätningar som ser ut som berg&dalbana och störa mig på resonanser från rummet? Och då har jag dessutom den lilla egenheten i mitt rum att jag faktiskt inte kan flytta baslådan utan rejäla ingrepp.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2010-09-14 13:26

subjektivisten skrev:På vilket sätt försvinner rummets resonansproblem med en EQ?

Det försvinner bara för den punkten i rummet man kalibrerat/justerat för. Andra punkter i rummet som inte har samma resonansproblem får då istället en (onödig) dämpning på de frekvenser det handlar om.

Detta sammanfattar problemet med en sub i ett utrymme som inte är helt slutet och inte heller är helt stumt. Vilket ju sällan normala rum är...

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-09-14 13:26

steveo1234 skrev:

Bra fråga. Jag vet faktiskt inte. Det beror på vilka resonansproblem du menar. Menar du problemet med de stående vågorna som uppstår till följd av rummets dimensioner? Isåfall så kommer rummens resonansproblem inte att försvinna om man använder EQ. Men om du menar de upplevda resonansproblemen i rummet i amplitud/frekvens-domänen så går det att använda en EQ för att motverka problemet i sådan utsträckning att rumsresonansen inte är hörbar i ovanstående domän.

Det är intressant att det är du som postar. Du har 4 subbar, jag har en. Jag använder EQ och det gör inte du. Ändå är det du som har problem med basåtergivningen. De mätningar du visat från ditt system visar på, i mina ögon, rätt stora avvikelser och du ger själv uttryck för irritation över en baspuckel som du störs av.
Borde det inte vara tvärtom? Om nu 4 basar är bättre än 1 så borde väl jag vara den som har mätningar som ser ut som berg&dalbana och störa mig på resonanser från rummet? Och då har jag dessutom den lilla egenheten i mitt rum att jag faktiskt inte kan flytta baslådan utan rejäla ingrepp.

Onekligen tänkvärt. :D

Själv har jag många subbar. Och Eq:ar. Det funkar det också. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-09-14 13:28

-Martin- skrev:

Det försvinner bara för den punkten i rummet man kalibrerat/justerat för. Andra punkter i rummet som inte har samma resonansproblem får då istället en (onödig) dämpning på de frekvenser det handlar om.

Detta sammanfattar problemet med en sub i ett utrymme som inte är helt slutet och inte heller är helt stumt. Vilket ju sällan normala rum är...

Sant. Men det viktiga är ju att det låter bra i soffan. Om det dånar framme vid högra hörnet på matten eller i hörnet vid blomkrukan tror jag de flesta struntar i. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-09-14 13:49

Precis som Martin skrev + att själva resonansen är ju kvar och ger oartikulerat bas även om den inte står ut lika mycket.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-09-14 13:51

steveo1234 skrev:Det är intressant att det är du som postar. Du har 4 subbar, jag har en. Jag använder EQ och det gör inte du. Ändå är det du som har problem med basåtergivningen. De mätningar du visat från ditt system visar på, i mina ögon, rätt stora avvikelser och du ger själv uttryck för irritation över en baspuckel som du störs av.

Så du vet hur det mätte med 2 istället för 4 st här? Hur mäter ditt system helt utan EQ? Hur stor skillnad är basåtergivningen i olika delar av ditt rum?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-09-14 13:55

subjektivisten skrev:
steveo1234 skrev:Det är intressant att det är du som postar. Du har 4 subbar, jag har en. Jag använder EQ och det gör inte du. Ändå är det du som har problem med basåtergivningen. De mätningar du visat från ditt system visar på, i mina ögon, rätt stora avvikelser och du ger själv uttryck för irritation över en baspuckel som du störs av.

Så du vet hur det mätte med 2 istället för 4 st här? Hur mäter ditt system helt utan EQ? Hur stor skillnad är basåtergivningen i olika delar av ditt rum?

Det vet jag inte men jag har för mig att mätningen du visade var med 4 basar och inte 2. Oavsett vilket så upplever du en subjektiv puckel någonstans nu och du har i alla fall i nuläget 4 stycken basar. Korrekt?

Hur mitt system mäter utan EQ kan du se i min medlemspresentation då den finns där, och det är inte direkt vackert. Hur stor skillnaden är på olika positioner i mitt rum vet jag faktiskt inte för att vara ärlig. Jag har bara två sittplatser och de mäter nära nog identiskt med varandra. Jag sitter alltid på lyssningsplats när jag ser film så det spelar ingen roll för mig hur det ser ut någon annanstans i rummet. Jag har ett litet minne av att det ser relativt ok ut överallt utom nära väggar och hörn. Men jag kanske minns fel.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-09-14 14:00

KarlXII skrev:
steveo1234 skrev:

Onekligen tänkvärt. :D

Själv har jag många subbar. Och Eq:ar. Det funkar det också. :)

Ah tackar. Ja, den bästa lösningen i teorin är såklart att använda många basar som är utspridda i ett bra rum med rätt mängd absorption och sen följa upp med eq. Men, om man inte vill göra alla tre delarna så räcker det kanske med en av dem. Ett förslag är då att börja med den billigaste och enklaste metoden, dvs, eq.

Sålänge jag gör "allt fel" och ändå får en av forumets bästa basmätning (eller kanske tom den bästa?) så är det svårt att ta den tvärsäkra attityden hos många faktisktmedlemmar riktigt på allvar.

För skojs skull har jag dock börjat leta efter två basar till som jag kommer att sätta bak i rummet för att se vilken skillnad det gör.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-09-14 14:14

steveo1234 skrev:Det vet jag inte men jag har för mig att mätningen du visade var med 4 basar och inte 2. Oavsett vilket så upplever du en subjektiv puckel någonstans nu och du har i alla fall i nuläget 4 stycken basar. Korrekt?

Jag vet inte vad det är för mätning du talar om, jag har iaf mätningar på båda 2 och 4 och det är en klar förbättring med 4, både mätmässigt och lyssningsmässigt. Ja, rumsproblemet vid 34 hz ska byggas bort. Då lär det bli väldigt jämnt och fint utan EQ.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-09-14 14:18

subjektivisten skrev:
steveo1234 skrev:Det vet jag inte men jag har för mig att mätningen du visade var med 4 basar och inte 2. Oavsett vilket så upplever du en subjektiv puckel någonstans nu och du har i alla fall i nuläget 4 stycken basar. Korrekt?

Jag vet inte vad det är för mätning du talar om, jag har iaf mätningar på båda 2 och 4 och det är en klar förbättring med 4, både mätmässigt och lyssningsmässigt. Ja, rumsproblemet vid 34 hz ska byggas bort. Då lär det bli väldigt jämnt och fint utan EQ.

Ja du jag kommer inte riktigt ihåg i vilken tråd jag såg den men någonstans på faktiskt.
Jag tror säkert att det är en förbättring att gå från 2 till 4 basar för din del. Min poäng är att du fortfarande är långt ifrån ett sådant resultat du kunde fått med en peq eller åtminstonde som jag fick med en bas och en peq.

Hoppas du får den förbättringen du ser fram emot med din akustikinsats och jag hoppas på före efter mätning också om det kan tänkas.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-09-14 14:31

Vad menar du med det? Mätmässigt resultat eller ljudmässigt resultat? Som vi redan sa så försvinner ju inte problemen när du EQar dom.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-09-14 14:35

subjektivisten skrev:Vad menar du med det? Mätmässigt resultat eller ljudmässigt resultat? Som vi redan sa så försvinner ju inte problemen när du EQar dom.

För mig är mätmässiga resultat och hörbara resultat samma sak. En mätning som åskådliggörs som en grafisk representation beskriver ju bara med hjälp av en bild vad det är du hör.
Att problemen inte försvinner med en EQ spelar ju ingen roll .Problemet är inte längre hörbart så det spelar ju ingen roll om det är borta eller finns kvar. I alla fall om man väljer att definiera problemet som att "rum får stående vågor". Jag gör inte det själv utan jag fokuserar på problemet "rum får störande stående vågor som kan motverkas genom att inte excitera dem".
Nu är ju inte alla rumsinteraktioner av formen stående vågor och de går att åtgärda enkelt.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-09-14 15:03

Det är ju hörbart. Resonansen som skapar det oartikulerade ljudet finns kvar, men inte förstärkts. Det ger ju som jag sa tidigt i tråden, dåligt ljud. För så har dom flesta anläggningar varit, en sub som dom EQat för det ska bli jämnare när dom mäter.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-09-14 15:04

subjektivisten skrev:

Jag har missat var du visat dina mätningar. Har du lust att länka?
Mätte du bara frekvensgången med svep? Inte puls? Eller?
Mina erfarenheter ifrån lite övningar i somras var att flera basar löser frekvensgångsmässiga fel med löser inte allt tidsmässigt. Däremot att delaya flera subbar så att dom spelar i takt på lyssningsplats gör det ännu bättre så min erfarenhet är att flera subbar och eq behövs.
Och att det skulle låta mycket sämre där man inte har sin lyssningsplats tycker jag är ett dåligt teoretiskt klagomål mes från personer utan erfarenhet av injusterade peq. Det låter bara så dåligt som man justerar det att göra. Alla jag känner justerar för de sittplatser man använder oavsett om det är 1 eller 5 och gör ett flertal mätningar så att man upplever en förbättring på alla platser. Visst rättar man fel med fel men det gäller ju att se till att de totala problemen minskar. Personligen har jag numera väldigt svårt att lyssna hos andra med ojämn basgång bara för att man inte vill använda en peq och se få höra att det blir sämre med en peq.
Någonstans bör man nog verifiera sina åsikter med lite egna aktuella tester.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-09-14 15:09

subjektivisten skrev:Det är ju hörbart. Resonansen som skapar det oartikulerade ljudet finns kvar, men inte förstärkts. Det ger ju som jag sa tidigt i tråden, dåligt ljud. För så har dom flesta anläggningar varit, en sub som dom EQat för det ska bli jämnare när dom mäter.

Men rummets resonansfrekvenser kommer alltid att finnas kvar oavsett vad du gör? Rummet har bestämda avstånd och v=f*lambda gäller oavsett antal basar eller användande av EQ.
Att det sen är enklare att notcha bort den specifika frekvensen än att motverka den med multipla basar är en annan dimension.

Oavsett vilket, the proof is in the pudding.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2010-09-14 15:12

subjektivisten skrev:Du måste ha missat något.
Det är den här sortens lyhördhet som gör att vissa följer en spikrak väg till ljudnirvana.

Och du, medans du är kvar i tråden och suger i dig vad andra har att berätta så ringer jag runt till några mastrare och ber dom lätta på limitern. :D
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-09-14 15:41

subjektivisten skrev:Det är ju hörbart. Resonansen som skapar det oartikulerade ljudet finns kvar, men inte förstärkts. Det ger ju som jag sa tidigt i tråden, dåligt ljud. För så har dom flesta anläggningar varit, en sub som dom EQat för det ska bli jämnare när dom mäter.

Rummets dimensioner har ju inte ändrats och det gör det inte med flera subbar heller. Enda sättet att bli av med resonanser är att dämpa ut dom med en absorbent. Om man använder flera subbar eller eq betyder ju bara att man på olika sätt minskar amplituden vid resonansen. Endera genom att placera flera subbar så att resonanserna blir lite olika eller att dämpa ut signalen vid smala toppar med en peq. Att det är att föredra att först akustiskt dämpa bort resonanser för att sedan använda flera subbar är det ingen tvekan om. Men som jag ser det skall man inte tro att man är problemfri ändå. Du retar dig ju tydligen fortfarande på kvarvarande resonanser och den dagen du testar att justera subbarna tidsmässigt också så kan du nog vinna ytterligare lite kvalité.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-09-14 15:51

steveo1234 skrev:Men rummets resonansfrekvenser kommer alltid att finnas kvar oavsett vad du gör?

Inte om jag bygger bort den, som jag kommer göra.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-09-14 15:57

subjektivisten skrev:
steveo1234 skrev:Men rummets resonansfrekvenser kommer alltid att finnas kvar oavsett vad du gör?

Hur tänker du där?
Jag påstår att rummet har minst 3 resonansfrekvenser som bestäms av den första stående vågen mellan de parallella ytorna (frontvägg/bakvägg, sidvägg/sidvägg samt tak/golv) enligt v=f*lambda.

Menar du att detta är felaktigt? Om du menar att det är det, hur är det istället?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-09-14 16:03

subjektivisten skrev:

Den kommer försvinna men inte de övriga som du har. Du kanske inte triggar de p g a din placering av basmodulerna men de finns ju fortfarande kvar. Och enligt dig borde de då skapa ett oartikulerat ljud. Så enkelt är det inte. Man kan m h a en eq komma hörbart nära det ljud man fixar till med akustik i begränsade områden i rummet. Om du vill ha referens till det så stod det skrivet rätt mycket om detta i MoLten.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi