Ino kärlek hos subjektivisten. Lyssning av i32s

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-09-15 14:47

steveo1234 skrev:Tråden är ännu en påminnelse att aldrig provlyssna på någonting man inte har råd med :D

Säger du det eller :p
Är heltidsstudent nu och har redan börjat planera för i16s ^^

Helt livsfarligt :D

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-09-15 15:07

adzer skrev:
steveo1234 skrev:Tråden är ännu en påminnelse att aldrig provlyssna på någonting man inte har råd med :D

Problemet med att provlyssna grejer man inte har råd med är inte att man inte köper dem utan att man ser till att FÅ råd.

Det brukar vanligtvis springa iväg då. Jag åker på samma sak på varje projektormässa fast än har jag lyckats hålla mig till den relativt billiga prisklassen...

Själv håller jag mig borta från Ino ett tag tills jag funderat färdigt på om jag vill byta högtalare för jag antar att jag komemr att vilja det när jag väl hör dem. Och då springer pengarna iväg fort. Redan i28/i32 och 6*a2 samt center i schysst faner kostar ju en del.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-09-15 15:34

adzer skrev:

i16s är helt underbara, du kommer verkligen att bli super nöjd ! :D
Samma underbara diskant som dom större modellerna, avslappnat så det förslår !

Men i32s vore ju smaskigt... :lol: :roll: :o :twisted: :P :x (Har ju haft "förmånen" att få lyssna till i32s i ett Öhman ritat rum...) :evil:

Samma kvalitet som i16s (kanske lite bättre tack vara lägre disst + mindre inverkan av rum) och kan spela ÄNU högre !!!! :twisted:

jag lyssnar ju välldigt mycket på rock och elektronisk musik, Och en hel del Hardstyle faktiskt och det kräver som bara fan av 8"arna kan jag lova... :roll: (D-block & S-Te-Fan kan det där med Tunga midbas tugg.... 8) )

Men, samtidigt så skulle jag ju vilja ha typ 10dB mer kapacitet i basen också juhhh! trist hobby detta.. :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-09-15 15:45

steveo1234 skrev:
adzer skrev:

Problemet med att provlyssna grejer man inte har råd med är inte att man inte köper dem utan att man ser till att FÅ råd.

Det brukar vanligtvis springa iväg då. Jag åker på samma sak på varje projektormässa fast än har jag lyckats hålla mig till den relativt billiga prisklassen...

Själv håller jag mig borta från Ino ett tag tills jag funderat färdigt på om jag vill byta högtalare för jag antar att jag komemr att vilja det när jag väl hör dem. Och då springer pengarna iväg fort. Redan i28/i32 och 6*a2 samt center i schysst faner kostar ju en del.

Jo problemet är ju verkligen att man tar sig råd fast man egentligen inte har det

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-09-15 15:46

DVD-ai skrev:
adzer skrev:

i16s är helt underbara, du kommer verkligen att bli super nöjd ! :D
Samma underbara diskant som dom större modellerna, avslappnat så det förslår !

Men i32s vore ju smaskigt... :lol: :roll: :o :twisted: :P :x (Har ju haft "förmånen" att få lyssna till i32s i ett Öhman ritat rum...) :evil:

Samma kvalitet som i16s (kanske lite bättre tack vara lägre disst + mindre inverkan av rum) och kan spela ÄNU högre !!!! :twisted:

jag lyssnar ju välldigt mycket på rock och elektronisk musik, Och en hel del Hardstyle faktiskt och det kräver som bara fan av 8"arna kan jag lova... :roll: (D-block & S-Te-Fan kan det där med Tunga midbas tugg.... 8) )

Men, samtidigt så skulle jag ju vilja ha typ 10dB mer kapacitet i basen också juhhh! trist hobby detta.. :lol:

Jo det tror jag med. Är dock osäker på om jag kan ha i16 med min placering som jag har nu.

Ja då vet du hur de låter. Är riktigt underbara högtalare.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-09-15 15:54

i16s låter "lika" som i32s, jag har dock inte kunnat peka på någon större skillnad, förutom att i32s låter än mer avslappnade när man vandrar upp i ljudnivå...
Men redan med i16s så kan jag spela i mitt lilla rum (12kvm) så att man bara vill ut därifrån.... :roll: det som sätter stopp med "tung" musik är 8" slaglängd... men det är så att mitt Emotiva XPA-2 får jobba för allt den e värd för att lyckas driva i16s till den gränsen. Till den mesta musik så är det öronen som sätter stopp med i16s... bara till "viss" musik som 8" slaglängd begränsar.

hur stort e rummet ?!

iPs är helt underbara, roligaste högtalare jag haft, så små men så jäkla kapabla ! snacka om att imponator faktorn på dom är Brutal !
och dom låter Mycket bra, Mycket mycket bra till och med ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-09-15 15:59

Jo att i16s kan prestera tvivlar jag inte på.

Rummet är 12m2 stort men problemet är att jag kommer ha högtalarna på skrivbordet och då blir det under 1m från baffeln till mina öron.
Som du skrev i min andra tråd ang närfältslyssning så är inte i16s något bra alternativ då.
så det får bli pluttar helt enkelt :)

men man kan ju alltid kompletera med basmoduler iaf :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-09-15 16:13

Absolut, basmoduler ska man ha 8)
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-09-15 16:18

Ohh ja det lutar jag allt åt.
Frågan e bara hur mycket skumma akustiska problem jag kommer få av att ha basarna under skrivbordet?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-09-15 18:16

Spelade ni:

Are you ready, Are you ready for this
Are you hanging on the edge of your seat
Out of the doorway the bullets rip
To the sound of the beat

Another one bites the dust
And another one gone, and another one gone
Hey, I'm gonna get you too

How do you think I'm going to get along,
Without you, when you're gone
You took me for everything that I had,
And kicked me out on my own

:D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-09-15 20:23

Nää vi spelade ingen queen.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-09-16 08:29

adzer skrev:Ohh ja det lutar jag allt åt.
Frågan e bara hur mycket skumma akustiska problem jag kommer få av att ha basarna under skrivbordet?

Har jag redan testat, fungerar "bra" så länge man testar, testar och testar och sedan testar igen... :lol:
men så är det alltid med moduler.....
Mvh//David

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-09-16 09:18

Låter säkert jättebra hemma hos subjekvisten, har ju en kompis som har Y-2 men som saknar resten (i32 cr-80 filter osv ) Ändå har han nog det bästa ljud jag hört, han kör sina Y-2 ilag med ett par jm lab elektra.Vilka jä subbar att spela alltså :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-09-16 10:17

DVD-ai skrev:

Har jag redan testat, fungerar "bra" så länge man testar, testar och testar och sedan testar igen... :lol:

Jo så är det nog. Problemet är att jag bara kan ställa dem på ett enda sätt utan att det ser för jävligt ut.
Så att leka med placeringar går tyvärr inte

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-09-16 14:02

adzer skrev:
DVD-ai skrev:

Jo så är det nog. Problemet är att jag bara kan ställa dem på ett enda sätt utan att det ser för jävligt ut.

samam problem som jag då med mina pX-2... :( dom står där dom står liksom....

Låter ju inte "AP skit", men inte långt från... tycker jag då !
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-09-16 14:35

DVD-ai skrev:
adzer skrev:
DVD-ai skrev:

samam problem som jag då med mina pX-2... :( dom står där dom står liksom....

Låter ju inte "AP skit", men inte långt från... tycker jag då !

Surt. Fast man kanske kan kompensera med lite dämpning här och där?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-09-16 14:39

Njooo, men det krävs basabsorbenter, stora AS.....

Ehh, jag accepterar att rummet är kasst och satsar på nästa boende i stället :)

då blir det nog dessutom 2 eller 4st moduler till, kanske helt byter inriktning till Infra eller ja... det är då det... :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-09-16 15:47

Så kan man se på det men man kan även se på det att man får höra vad som är möjligt och man lär sig lyssna bättre, om man får provlyssna bättre anläggningar. Utan lyssnat hos Ingvar, t ex, så kanske jag haft kvar sunket jag hade innan, när jag inte hade hört bättre.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-09-16 16:02

subjektivisten skrev:

Så kan man se på det men man kan även se på det att man får höra vad som är möjligt och man lär sig lyssna bättre, om man får provlyssna bättre anläggningar. Utan lyssnat hos Ingvar, t ex, så kanske jag haft kvar sunket jag hade innan, när jag inte hade hört bättre.

Tänk då om du inte haft råd att köpa din nuvarande anläggning och tvingats sitta kvar med "sunket" fortfarande. Inge roligt inte, då är det nästan bättre att aldrig hört nått riktigt bra så man inte vet vad man missar.
Tror jag.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-09-16 16:14

Spelar ingen roll, hellre det än leva i en förfalskad värld som bygger på dåliga erfarenheter.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-09-16 16:17

subjektivisten skrev:Spelar ingen roll, hellre det än leva i en förfalskad värld som bygger på dåliga erfarenheter.

Men då sitter man väl och oroar sig över vad som kan finnas "där ute" som man ännu inte upptäckt? Eller, det gör man inte. Själv är jag rätt nöjd så jag funderar inte så mycket i de banorna :p

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-09-16 16:37

steveo1234 skrev:
subjektivisten skrev:

Tänk då om du inte haft råd att köpa din nuvarande anläggning och tvingats sitta kvar med "sunket" fortfarande. Inge roligt inte, då är det nästan bättre att aldrig hört nått riktigt bra så man inte vet vad man missar.
Tror jag.

Frågan är väl hur mycket i livet som är sådär alldeles fixerat...

Vad betyder t ex "ha råd"?

Vad man har råd med bestäms väl av vad man tjänar och vad
man tjänar bestäms av vad man arbetar med, och alltihopa är
beroende på vilka val man gör.

Och viktigast - för att kunna välja så måste man både känna till
och förstå alternativen!

- - - - -

Kort sagt - nog är man rätt undfallande mot sitt eget livstillstånd,
och sina möjligheter - om man skippar att se sig omkring bara för
att man är rädd för att odla svåruppfyllda drömmar.

:?

- - - - -

Om någon jag älskade sade sådant, så skulle jag försöka ruska
om dem, på något bra sätt, och säga:

-Sover du? Du måste VAKNA så du inte missar själva livet! Det
är inte säkert att du får ett till.

- - - - -

Så nu säger jag det till alla på faktiskt - VAKNA!

Var inte rädda att titta er omkring. Även ouppfyllda drömmar man
faktiskt vara rätt mysiga! Man kan omfamna dem, liksom.

De är ju liksom än resurs för den dag, må vara oväntad, då man
faktiskt kanske plötsligt KAN uppfylla den. Och även om man nu
aldrig kommer att kunna uppfylla alla sina drömmar, så är det ju
ändå kul att ha så många som möjligt att välja mellan när man
skall uppfylla EN av dem.

Vh, iö

- - - - -

PS. Det ovanstående handlar inte om Ino-högtalare, så jag ber om
ursäkt för OT. Men jag bara var tvungen att säga något när jag såg
den där "lyckligt okunnig-idén" presenteras.

Jag brukar dock ibland själv säga liknande saker, men bara på skoj.
Kanske borde sluta med det.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-09-16 16:44

IngOehman skrev:
steveo1234 skrev:
subjektivisten skrev:

Tror jag.

Frågan är väl hur mycket i livet som är sådär alldeles fixerat...

Vad betyder t ex "ha råd"?

Vad man har råd med bestäms väl av vad man tjänar och vad
man tjänar bestäms av vad man arbetar med, och alltihopa är
beroende på vilka val man gör.

Och viktigast - för att kunna välja så måste man både känna till
och förstå alternativen!
.

Ja, så är det såklart. Men, för många människor så finns det en ganska väl definierad mängd pengar som kan användas på hobbies. Hus, familj mm kostar och prioriteras oftast över rena hobbyaktiviteter. Hemmabio och hifiprylar kan bli riktigt riktigt tokdyrt om man slår på stort. Tänk dig själv en uppsättning med 3*i64s (eller vad de nu heter), a2, flera brystonslutsteg, projektor och rum byggt från grunden. För en "vanlig" familj så innebär det en orimlig uppoffring rent ekonomiskt. En bit under det så blir gränserna mer flytande. Behövs en ny bil eller räcker en begagnad bil? Redan där kan man få loss rejält med kontanter för hobbies...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-09-16 18:25

steveo1234 skrev:
subjektivisten skrev:Spelar ingen roll, hellre det än leva i en förfalskad värld som bygger på dåliga erfarenheter.

Men då sitter man väl och oroar sig över vad som kan finnas "där ute" som man ännu inte upptäckt? Eller, det gör man inte. Själv är jag rätt nöjd så jag funderar inte så mycket i de banorna :p

Med sådant resonerande så hade vi suttit kvar med VHS idag :wink:

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-09-16 18:47

subjektivisten skrev:
steveo1234 skrev:

Med sådant resonerande så hade vi suttit kvar med VHS idag :wink:

Jao, good point. "Älska vad du har och längta efter det som är bättre" kanske är en god devis. För övrigt är VHS underskattat, det finns en lite speciell känsla i en god panasonic vhs-spelare med sliten fjärdegenerationskopia av obskyr skräckfilm.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-09-16 19:00

Jodå, jag har mängder av gamla VHS filmer kvar, VHS kommer alltid behövas eftersom 10 000-tals filmer endast finns på det formatet. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-09-16 19:01

subjektivisten skrev:Med sådant resonerande så hade vi suttit kvar med VHS idag :wink:

Ser fortfarande betydligt mer på VHS än på något annat, iofs...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Zipp

Inläggav Zipp » 2010-09-17 15:50

steveo1234 skrev:Ja, så är det såklart. Men, för många människor så finns det en ganska väl definierad mängd pengar som kan användas på hobbies. Hus, familj mm kostar och prioriteras oftast över rena hobbyaktiviteter. Hemmabio och hifiprylar kan bli riktigt riktigt tokdyrt om man slår på stort. Tänk dig själv en uppsättning med 3*i64s (eller vad de nu heter), a2, flera brystonslutsteg, projektor och rum byggt från grunden. För en "vanlig" familj så innebär det en orimlig uppoffring rent ekonomiskt. En bit under det så blir gränserna mer flytande. Behövs en ny bil eller räcker en begagnad bil? Redan där kan man få loss rejält med kontanter för hobbies...

Barn kostar pengar, minst 0.5 mille per styck. Alla har råd med 2-3 barn i sverige. Har du inte 3 barn => Köp drömanläggningen, du har råd!!! Allt är en fråga om prioritering, ej om man har råd eller ej (på sikt så klart).
i32s, p-Y2, cr80es, a1*6, piPs, Bryston B-100, Bryston 4B SST^2, Bryston BDA-1, Onkyo 707, Tvix HD6500 + himla fina kablar!

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-09-17 16:24

Zipp skrev:
steveo1234 skrev:Ja, så är det såklart. Men, för många människor så finns det en ganska väl definierad mängd pengar som kan användas på hobbies. Hus, familj mm kostar och prioriteras oftast över rena hobbyaktiviteter. Hemmabio och hifiprylar kan bli riktigt riktigt tokdyrt om man slår på stort. Tänk dig själv en uppsättning med 3*i64s (eller vad de nu heter), a2, flera brystonslutsteg, projektor och rum byggt från grunden. För en "vanlig" familj så innebär det en orimlig uppoffring rent ekonomiskt. En bit under det så blir gränserna mer flytande. Behövs en ny bil eller räcker en begagnad bil? Redan där kan man få loss rejält med kontanter för hobbies...

Barn kostar pengar, minst 0.5 mille per styck. Alla har råd med 2-3 barn i sverige. Har du inte 3 barn => Köp drömanläggningen, du har råd!!! Allt är en fråga om prioritering, ej om man har råd eller ej (på sikt så klart).

Jao. Jag tror tom att genomsnittskostnaden för barn är 1mille från 0-18år om allt räknas in. "Problemet" är kanske att många inte vill välja bort barn för att få råd med bättre hifi.
Dessa prioriteringar..

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2010-09-17 18:31

Skaffa katt, billigare i drift, och ger fan i i64 efter lite "ljudlig" massage 8)

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino