* Mätprogram: Tombstone.
* Mätmic 1 Från en Denon receiver som en snäll arbetskamrat lånade ut.
* Mätmic 2: Från en Sony receiver som min (även han snälle) svåger lånade ut.
* Ovanstående micar mätte i princip identiskt (under 0,5 dB olika) upp till ca 5 KHz.
* Ljudkort/dator var min bärbara dator med inbyggt halvkasst ljudkort.
* Fronthögtalare: pi60 (över 80 Hz)
* Basmoduler: X2 (under 80 Hz)
* Filter: CR80S
* Rummet verkar ha väggar med träreglar som är relativt eftergivliga. Tretex i 3 av väggarna, förutom högtalarväggen som har dubbelt gips ovanpå 45*45 reglar.
* Rummet är ca 3,6 meter brett och 5 meter långt. (Fritt ur minnet, Micke får rätta mig om jag har fel)
* Rummet är relativt kraftigt dämpat, efterklangen upplevs som kort. Inte lika väldämpat som källaren i Lahäll, men väldigt mycket mer dämpat än ett normalt vardagsrum. Det är behagligt att samtala och lyssna på musik i rummet, man får ett inre lugn av att uppehålla sig i det rummet i brist på bättre beskrivning.
* Med basarna placerade bredvid pi60 tappar ljudet så mkt i nivå mellan 50-80 Hz att ljudet subjektivt trots allt blir bättre med basarna bakom lyssningsplats tack vare rakare frekvensgång. X2:orna har ju tack och lov så låg dist att de därför blir svåra att riktningsbestämma.
* Den kraftiga resonansen (min subjektiva bedömning) passar in på första längdresonansen. Utgår därför från att det är den som spökar i mätningarna.
* Lite bilder på rummet finns på minhembio: här.
Mina erfarenheter från egna rumsmätningar är mycket begränsad, men utifrån vad jag läst mig till på bl.a. faktiskt så tolkar jag kurvorna som att frekvenskurvan i basen är riktigt bra, förutom en bred och relativt stor peak vid 30-35 Hz. Om hela peaken gick att eliminera så skulle möjligen basnivån under 80 Hz kunna höjas något, tycker jag.
Vi försökte oss på att lägga in ett PVC-rör med ca 19 cm diameter och ca 2,5 meter långt, men effekten blev marginell vilket vi också hade en farhåga om. Det krävs troligen betydligt större volymer för att ge den effekt som behövs för att sänka nivån vid en så låg frekvens.
Några funderingar som du kanske kan hjälpa till med ett svar på:
1. Vad är din åsikt om kurvorna nedan? Tycker du de ser ljudmässigt bra eller dåliga ut?
2. Hur skulle en lämplig basabsorbent se ut för att ge någon effekt vid 30-35 Hz?
3. Är det lämplig att plocka bort den resonansen, eller skall den finnas där för att ge rätt känslan av att vara i ett rum?
4. Var skulle du placera en sådan basabsorbent i just detta rum?
Säkert har jag glömt flera relevanta uppgifter, så fråga eller påpeka gärna om något verkar konstigt. Gissar även att Micke har en del han vill fylla på med eller kommentera.
Ritning på rummet (Nej, det är inte min 5-årige son som ritat)
Mätning A - Lyssningsplats
Mätning B - Bakom vänster pi60
Mätning C - Vid vägg till höger om lyssningsplats
Mätning D - På höger prof X
Edit: Nu har jag ändrat ovanstående diagram så de visar de mer detaljerade mätkurvorna.
Edit 2: Nu har jag lagt de kurvor som jag tolkat är mer korrekta. (L i stället för L-R i Tombstone)