Moderator: Redaktörer
gnypp45 skrev:Antag att ljudtrycket minskar med inversen på avståndet. När du gått 40 m bort från radion så har du ökat ditt avstånd till den många gånger om. Däremot har du inte ändrat ditt avstånd till Ullevi lika mycket relativt sett.
30Hzbone skrev:Kan vara så här också:
Ljud på låga frekvenser når väldigt långt medan lite mer högfrekvent ljud klingar av ganska snabbt.
Ex,
I en konsertsal klingar diskanten av ganska snabbt medan mellanregister och bas hörs i hela salen.
När jag närmar mig vårt modellflygfält hörs fyrtaktsmotorerna först och ganska nära fältet så hör jag också tvåtaktmotorer,
intill fältet hör jag propellerljud från elmotorer.
Valar är ganska bra på att kommunicera på långa avstånd med ljud på en frekvens som vi tvåbeningar ej uppfattar.
Hörs väl en del besvikna vrål från Ullevi nowerdays
celef skrev:
dimitri skrev:Jag går i parken. Det hörs publikvrål från Ullevi, avlägset, dovt, rätt svagt. Kanske 40 dB. Jag passerar en person på gräsmattan som har radion på, jag kan tydligt höra nyheter, kanske 60 dB, ljudet från radion klart överröstar ullevivrålet. Jag går vidare, efter ytterligare kanske 40 m hör jag inte radion alls med väl publikvrålet, lika starkt som 40 m tidigare. Alla ljud mot en ljudfond av trakfikerad gata kanske 50 m bort parallell meb min gångväg. Är det olika dB? Har det med den (på Faktiskt) beryktade energikurvan att göra?
mrGaskill skrev:tänkte på en annan sak. På sjön hörs det bra brukar man säga och det stämmer ibland tycker jag mig höra. Speciellt då vattenytan är som en spegel och då det är varmt? Vad beror det på? Studsar ljudet i ytan nedåt och att det möjligen är olika luftskikt som ljudet studsar i skiktet ovanför som gör att intensiteten blir högre och att ljudet får mer riktverkan? Näe?
Svante skrev:mrGaskill skrev:tänkte på en annan sak. På sjön hörs det bra brukar man säga och det stämmer ibland tycker jag mig höra. Speciellt då vattenytan är som en spegel och då det är varmt? Vad beror det på? Studsar ljudet i ytan nedåt och att det möjligen är olika luftskikt som ljudet studsar i skiktet ovanför som gör att intensiteten blir högre och att ljudet får mer riktverkan? Näe?
Om det finns en temperaturgradient i luften (vertikalt) och luften är varmare högre upp så går vågfronten fortare högre upp. Det gör att fronten böjer av nedåt, dvs det ljud som skulle ha gått upp i atmosfären böjer av nedåt igen. Så studsar det i vattenytan och börjar om igen.
Ljudet "når då längre" eftersom inget försvinner uppåt.
1947 skrev:Brukar vara ute och lyssna på fåglar ibland. En vaktel som man kanske hör på 100 meters avstånd på dagen, hörs på minst 1 km
avstånd sent på kvällen när temperaturen vid marken sjunkit. Fenomenet kallas väl Refraktion.
jansch skrev:Precis perstromgren! Ljudet har ju ingen aning om att det blåser utan ljudhastigheten är ju ALLTID relaterad till hastigheten i luften, inte mot marken.
perstromgren skrev:När jag går ut och hämtar tidningen en kall morgon hörs motorvägen tydligt, vilket den inte gör när temperaturen inte är fullt så extrem. Jag kollade saken med ingejörn i Ny Teknik, vad han nu heter, och fick exakt den förklaring som ges här i tråden. Luftskikt som är olika varma ger reflexion, helt enkelt, och motorvägsljudet "studsar" så att jag hör det, trots att det är ett berg i vägen.
Nu när jag vet hur det funkar är det lätt att förstå varför ljud ibland färdas lång och ibland inte.
Samma sak händer förresten när det är starkt vind, då blir det gradienter i luftlagren, vilket bryter ljudvågorna. Det är alltså inte ljudet som bärs av vinden, som man skulle kunna tro.
jansch skrev:Precis perstromgren! Ljudet har ju ingen aning om att det blåser utan ljudhastigheten är ju ALLTID relaterad till hastigheten i luften, inte mot marken.
Därför kan samma fenomen uppstå när flera luftlager har olika hastighet.
Kuriosa
Det är faktiskt ganska stora hastighets skillnader i varm resp kall luft. På våra breddgrader kan hastigheten variera mellan 320 och 350 meter/s (i luft). I vatten går det 5ggr fortare....
MichaelG skrev:jansch skrev:Precis perstromgren! Ljudet har ju ingen aning om att det blåser utan ljudhastigheten är ju ALLTID relaterad till hastigheten i luften, inte mot marken.
Nu blev jag helt lost. Vi bor någon km från motorvägen (fågelvägen) och jag har fått för mig att trafiken hörs mer när vinden ligger på från det hållet och att den följaktligen hörs mindre när det blåser åt andra hållet. Jag har - utan att ha reflekterat närmare över det - fått bilden av att ljudvågorna breder ut sig beroende på vind, ungefär som vågor på havet.
Nu kan det naturligtvis förhålla sig så att det inte alls handlar om vindriktningen hur jag hör trafiken, utan bara något jag fått för mig. Hm, jag får nog undersöka detta!
Hälsn. Michael
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster