Vilka mickar funkar bra - eller åtminstone acceptabelt
Moderator: Redaktörer
KarlXII skrev:Behringer 8000 är ju ingen höjdare i de lägsta oktaverna.
Vilka mickar funkar bra - eller åtminstone acceptabelt) för riktigt låga toner?
steveo1234 skrev:Kalibrera den så fungerar den utmärkt, även utan kompensationstabell.
RogerGustavsson skrev:Har länkat till det tidigare. Här är ett par ställen där man kan få sin mikrofon kalibrerad = uppmätt, få reda på hur stora felen är mot en referens. Det finns andra förfaranden men dessa båda aktörer ger för amatören en betalbar kalibrering. En professionell kalibreing kostar ca 10 gånger mera.
http://tinyurl.com/36s4rpk
http://tinyurl.com/3xqsqp5
Här lite statisk över 500 uppmätta mikrofoner:
http://tinyurl.com/326oe4s
För den som inte har någon mikrofon, kan det vara billigare att köpa en med kalibrering. Kalibrering plus frakten fram och tillbaka ger nästan samma kostnad.
Ska heller inte glömmas att mikrofonförstärkaren kan ha rätt stora avvikelser vid frekvenser under t.ex. 20 Hz.
KarlXII skrev:Behringer 8000 är ju ingen höjdare i de lägsta oktaverna.
2-ch skrev:
Ursäkta en mikrifon newbie![]()
Här talas det om att dom gör det och hur mycket det kostar.
Men jag undrar hur det görs. Via justering eller får man bara tilbaka ett kvitto på hur mycket avvilesen är vid vissa frekvenser?
kodapa skrev:KarlXII skrev:Behringer 8000 är ju ingen höjdare i de lägsta oktaverna.
Jag gissar att du vill ha en mikrofon som är så bra att den inte behöver kalibreras eftersom du kör med Tombstone och inte kan mata in någon kalibreringsfil?
steveo1234 skrev:KarlXII skrev:Behringer 8000 är ju ingen höjdare i de lägsta oktaverna.
Kalibrera den så fungerar den utmärkt, även utan kompensationstabell.
RogerGustavsson skrev:Det är rätt stor spridning mellan olika exemplar.
kodapa skrev:KarlXII skrev:Behringer 8000 är ju ingen höjdare i de lägsta oktaverna.
Jag gissar att du vill ha en mikrofon som är så bra att den inte behöver kalibreras eftersom du kör med Tombstone och inte kan mata in någon kalibreringsfil?
boom skrev:steveo1234 skrev:KarlXII skrev:Behringer 8000 är ju ingen höjdare i de lägsta oktaverna.
Har jämfört och mätt med en kalibrerad velodyne mik made by behringer och en ecm 8000 mik och det finns inga skillnader i mellan dom och finns det så är det hår fint
och mät frekvensen var 15-20000 hz och utan kompenserings fil till ecm 8000 .
Ragnwald skrev:Hur mycket av denna spridning beror på de två olika utförandena?
KarlXII skrev:Det där med rundtagande lät ju intressant. Har du något exempel, Roger?
RogerGustavsson skrev:KarlXII skrev:Det där med rundtagande lät ju intressant. Har du något exempel, Roger?
På kapsel menar du? Panasonic WM-61 eller den tidigare WM-60 (som jag har själv). Den undre gränsen sätts ofta av annat än kapseln. Kapseln har ofta en tryckutjämnande ventil för att inte förstöras vid extrema tryckförändringar. Ventilen ger förmodligen en avrullning någonstans neråt 2-3 Hz. Borrar man hål i bakstycket på en kapsel får man en riktad mikrofon (njuretagande). Dock ska en riktiad mikrofon ha en annan sträckning av membranet.
RogerGustavsson skrev: Om man nu vill mäta extremt låga frekvenser måste alla inblandade prylar ha minimalt med avrullning i basen. Men varför vill man försöka återge så låga frekvenser? Bara för att det går? För att det verkar häftigt? Hur många inspelningar med äkta ljud under 16 Hz finns det?
KarlXII skrev:Jag är inte med riktigt. Duger det med bara en kapsel, eller ska den prepareras?
KarlXII skrev:Jag har skaffat mig en baskapabel anläggning och ser mycket på film.
Det finns all anledning att hålla reda på vad som händer under 20 Hz.
KarlXII skrev:boom skrev:steveo1234 skrev:KarlXII skrev:Behringer 8000 är ju ingen höjdare i de lägsta oktaverna.
Har jämfört och mätt med en kalibrerad velodyne mik made by behringer och en ecm 8000 mik och det finns inga skillnader i mellan dom och finns det så är det hår fint
och mät frekvensen var 15-20000 hz och utan kompenserings fil till ecm 8000 .
Tror du inte det kan vara så att Velodyne beställer mickar med viss tolerans från en specifik kurva, som de sen kompenserar för i sitt eget program? Då är det ju inte så konstigt om den råkar sammanfalla med ECM8000 - och den behöver inte vara spikrak heller.
-Martin- skrev:kodapa skrev:boom skrev:KarlXII skrev:Jag har skaffat mig en baskapabel anläggning och ser mycket på film.
Din dröm min verklighet
Jag skulle nog säga min dröm K12:s verklighet...
Jag skulle nog säga min dröm min verklighet...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster