Tillverkarmärke ? Liggande triangel..

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ljon3

Tillverkarmärke ? Liggande triangel..

Inläggav ljon3 » 2010-10-08 23:24

Hej,

Jag har köpt ett Harman Kardon Citation 22 den var inte igång 7 år tillbaka. Nu vill den knappt komma igång tar några minuter snarare 10-12 minuter. Frågan är vad är det för kondensatorer som har torkat in och ska bytas. Jag ser ett fabriksmärke på nästan alla komponenter. Det är ett liggande triangel, med något tjockare på vinkelspetsarna vad kan det vara för komponenttillverkare? Jag läste i en annan fårum att Elnas kondningar har för lite läckström, och det passade inte för just där. Basen har försvunnit helt. Med en annan kondning som hade större läckström var mycket bättre. Det var ett försteg, och jag har ett slutsteg och det gäller 470uF 100V 4st. Några ideer någon.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-08 23:59

En kondensator fungerar som så, att den ska släppa igenom växelspänning så lågohmigt som möjligt och samtidigt blockera likspänning helt.
Gamla elektrolyter börjar så småningom att läcka likspänning/ström, och det är inte alls bra, då ska de bytas.
Titta om du kan se vad det står för värden på dem i F och V, sen kan du köpa likadana, behöver absolut inte vara samma fabrikat. Men storlek så de får rum och avstånd mellan anslutningsstiften måste stämma.
Polyester-, Polypropylen- och keramiska kondingar, ska du inte byta låt de sitta.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
ljon3

Inläggav ljon3 » 2011-03-26 19:55

Jag har bytt till Rifa 200 typer dom får plats precis. 100V 10000mF skruvtyper. Det var lite jobbigt att få dit dom men det fungerar. Bytt även alla små e-lyter. Den har fått nytt liv absolyt.
Karaktären gillar jag, men basen tycker jag är inte riktigt massiv den finns där men ....Jämfört med Yamaha MX1-an helt annat, men kanske inte lika fint mellanregister, som känns lite för analytiskt inte riktigt följsam musikaliskt.

Återgå till DIY-forum