'celef skrev:jag vill veta firmans namn, nu misstänker man ju alla firmor som säljer tillbehör, det känns ju onödigt
Lustigt att Svalander verkar vara på allas läppar. Det var nämligen även min första tanke.
Moderator: Redaktörer
kris10an skrev:Joseppo skrev:
Suck vilken jämförelse! Men klart att kunden också har ett visst ansvar, speciellt om en produkt säljs med returrätt, upptäcker kunden då att utlovad effekt inte kan skönjas så bör ju kunden returnera produkten.
Nä jag tycker inte man som säljare ska kunna komma undan falsk/vilseledande marknadsföring bara genom att hänvisa till att kunden har returrätt.
Joseppo skrev:kris10an skrev:Joseppo skrev:
Suck vilken jämförelse! Men klart att kunden också har ett visst ansvar, speciellt om en produkt säljs med returrätt, upptäcker kunden då att utlovad effekt inte kan skönjas så bör ju kunden returnera produkten.
Nä jag tycker inte man som säljare ska kunna komma undan falsk/vilseledande marknadsföring bara genom att hänvisa till att kunden har returrätt.
Så du menar att kunden absolut inte har något ansvar för vad han köper och varför?
Vi kan ju anta att de som köper av desa kontroversiella produkter har någon form av behov som de vill tillfredställa genom inköp och att de tänker efter ordentligt både innan och efter inköp. Då tycker jag att det är upp till kunden om han anser att produkten fyller detta behov, gör den inte det så bör de ju absolut lämna tillbaks produkten.
Lite knivigare blir det väl med förbrukningsvaror som det inte är returrätt på.
kris10an skrev: Det ska ju inte vara ett fel eller en brist som förekommer i samtliga tillverkade enheter. Om tillverkaren då ändå medvetet fortsätter att kränga ut felaktigt konstruerade produkter så är det ju bedrägeri, och det tycker jag kan likställas med att tillverka och sälja produkter som inte har de egenskaper som man säger att de har.
Joseppo skrev:kris10an skrev: Det ska ju inte vara ett fel eller en brist som förekommer i samtliga tillverkade enheter. Om tillverkaren då ändå medvetet fortsätter att kränga ut felaktigt konstruerade produkter så är det ju bedrägeri, och det tycker jag kan likställas med att tillverka och sälja produkter som inte har de egenskaper som man säger att de har.
Det behöver ju iofs inte vara fel på en produkt eller dess konstruktion bara för att de flesta som köpt den inte upplever någon effekt.
kris10an skrev:Nej, det kan ju även vara så att tillverkaren/säljaren överdriver eller rakt ut ljuger om prdouktens effekt.Men om det sker medvetet så tycker jag det är lika bedrägligt som om varan varit medvetet felaktigt tillverkad.
subjektivisten skrev:Vore trevligt om detta var bara början och att fler anmälde dessa skojare.
Conan skrev:...och när det är det svårt att bevisa ovanstående, hur enkelt är det att bevisa att svarva en CD ger bättre ljud? Man kan ju faktiskt aldrig bevisa att det inte fungerar överhuvudtaget.![]()
Conan skrev: En hifi-entusiast som inte har någon psykisk störning måste nog kunna ta sina egna beslut vad gäller vilka tillbehör man väljer att lägga sina slantar på.

ptr skrev:Jag kan inte låta bli att undra om problemet verkligen ligger hos dom som marknadsför produkterna som "ifrågasätts" här?
Är det egentligen inte som som köper dessa som borde anmälas till någon myndighet! Det är ju dessa som skapar marknaden, inte den som säljer/marknadsför!![]()
En flyktig tanke bara...
/ptr
Joseppo skrev:soundbrigade skrev:Det är ju inte fel att marknadsföringen ses över av en oberoende aktör.
Från deras site:
"Du har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar.
Ångerrätt gäller endast om varan är oanvänd och i väsentligen oförändrat skick. Du har dock rätt att kontrollera den så att du kan bedöma om du är nöjd med den."
subjektivisten skrev:Så om man gör lite rätt så kan man blåsa folk med gott samvete?
CODY skrev:subjektivisten skrev:Vore trevligt om detta var bara början och att fler anmälde dessa skojare.
Det skulle innebära - vid en ARNanmälan - att man måste köpa produkten,
reklamera den och säljaren vägra [sätt in valfri påföljd enligt
konsumenttjänstlagen]. Jag tycker du skall göra det.
kodapa skrev:subjektivisten skrev:Så om man gör lite rätt så kan man blåsa folk med gott samvete?
Jag tror inte att han blåser någon medvetet. Jag är inte så cynisk. Vet inte vem som är värst Svalander som säljer banankontakter för ~15kr st eller Supras som kostar 235kr/4st?
subjektivisten skrev:kodapa skrev:subjektivisten skrev:Så om man gör lite rätt så kan man blåsa folk med gott samvete?
Jag tror inte att han blåser någon medvetet. Jag är inte så cynisk. Vet inte vem som är värst Svalander som säljer banankontakter för ~15kr st eller Supras som kostar 235kr/4st?
Ahhh, så om någon, utan förstår det bättre, får folk att sluta med cancerbehadlingen för deras egna "vatten-gräss" metod, så är det okej. Bara man hävdar att man inte förstår bättre?
Hur vore det med lite ansvar för det man säljer istället?
subjektivisten skrev:kodapa skrev:subjektivisten skrev:Så om man gör lite rätt så kan man blåsa folk med gott samvete?
Ahhh, så om någon, utan förstår det bättre, får folk att sluta med cancerbehadlingen för deras egna "vatten-gräss" metod, så är det okej. Bara man hävdar att man inte förstår bättre?
Hur vore det med lite ansvar för det man säljer istället?
subjektivisten skrev:Ahh, så länge inte personen kan dö så är det okej att lura folk hur som helst?
subjektivisten skrev:Jäs, det bör vara mitt ansvar som säljare! Lika väl som om du köper en förstärkare och den funkar inte så är det säljarens ansvar, man kan inte påstå att man får skylla sig själv.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster