Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Omgivningens störnivå vid låga frekvenser i tätort är högre än vad många tror. Det märker man om man riggar upp ett par rundtagande mikrofoner hemma i vardagsrummet. Spelar man in bakgrundsnivån i bil får man nästan en chock, den ligger ofta på 100 dB vid låga frekvenser. Vid infrafrekvenser hör vi inte så mycket med öronen utan känner antagligen ljudet.
RogerGustavsson skrev:Vad är det ni mäter vid låga frekvenser?
Har ni verkligen koll på att det är nyttosignal? Kan det inte lika gärna vara störningar, antingen akustiska från omgivningen eller kanske elektriska? Signalbrusförhållandet vid lägre frekvenser bruakr inte vara högt. Med tanke på att redan mikrofonerna får problem vid lägre frekvenser kan det kanske vara vanskligt att lite på de kurvor som vi har sett på forumet. Mätprylar med kanske inte helt verifierbara engeskaper gör väl kurvorna ännu mera osäkra? Vilken noggrannhet håller den där XTZ-mojängen? Så här mäter några mikrofoner/mikrofonkapslar jämfört med en referens MK 221 från Microtech Gefell, http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... ofoner.JPG
Vid låga frekvenser gäller det väl att mäta vid hög ljudtryck? Omgivningens störnivå vid låga frekvenser i tätort är högre än vad många tror. Det märker man om man riggar upp ett par rundtagande mikrofoner hemma i vardagsrummet. Spelar man in bakgrundsnivån i bil får man nästan en chock, den ligger ofta på 100 dB vid låga frekvenser. Vid infrafrekvenser hör vi inte så mycket med öronen utan känner antagligen ljudet. Ligger inte hörtröskeln på ca 90 dB vid 16 Hz?
perstromgren skrev:
Det där låter intressant att kolla! Vad behöver jag för grunkor för att leka mätingenjör hemma i stugan?
Duger en Line Audio CM3, en mikförstärkare, en dator och en billig ljudtrycksmätare att kalibrera med? Vad behöver jag för program i datorn i så fall? Jag har tillgång till Windows XP och Ubuntu.
Jag tror att jag har låg störnivå hemma, och det vore kul att försöka verifiera detta.
Har ni verkligen koll på att det är nyttosignal? Kan det inte lika gärna vara störningar, antingen akustiska från omgivningen eller kanske elektriska?
Piotr skrev:Det är som nämnts lätt att kolla. Mät rummet utan nyttosignal först.
RogerGustavsson skrev:steveo1234,
Har ju sett din mätning, http://www.faktiskt.se/modules/viewimg. ... 090906.jpg
Vad har du mätt under 20 Hz? Om nivån är så hög efter att ha passerat alla möjliga "lågfrekvensfilter" (sitter förmodligen ett antal AC-kopplade steg i kedjan), borde den i verkligheten snarast ligga ännu högre? Vet att ni hembiomuchar (much är Jönköpingsdialekt) ofta vill ha en sådan där tonkurva. Vi som lyssnar på musik har ingen större nytta av det och några jag känner är allergiska mot uppskruvade subbasar i kombination med syntbaserad musik. På film sägs det finns en massa information "däre nere". Vad är det då för något förrutom effektljud? Jag är ingen fan av actionfilmer, vad har jag för nytta av att kunna återge de ljuden?
RogerGustavsson skrev:På film sägs det finns en massa information "däre nere". Vad är det då för något förrutom effektljud? Jag är ingen fan av actionfilmer, vad har jag för nytta av att kunna återge de ljuden?
RogerGustavsson skrev:Jaha och sedan är det rätt oekonomiskt att dimensionera ett ljudssystem för att klara det allra sista. På den analoga tiden var infraljuden portade redan på inspelningsstadiet, bandare är inget vidare på infrabas. Ju högre bandhastighet desto högre under frekvensgräns var det väl? Numera kommer även 16 Hz:arna från stora orglar med. Möjligen att det genereras en massa distorsion i baselementen som hjälper till så att vi uppfattar det bättre? Gamla Audio Pro basar är duktiga på att återge de där utdragna basljuden med låg distorsion men mindre goda när det blir tempo.
RogerGustavsson skrev:Nja, det kan du väl ändå inte förneka att det blir dyrare? För det första blir det ett delat system med dubbelt förstärkeri. Sedan ska du ha några basmoduler modell större. Inte katten blir det billigt om det ska vara bra? Det blir förmodligen dubbelt så dyrt som ett par kompetenta nästan fullregistriga högtalare som kanske gör det mesta rätt från 25-30 Hz och uppåt.
Ragnwald skrev:RogerGustavsson skrev:På film sägs det finns en massa information "däre nere". Vad är det då för något förrutom effektljud? Jag är ingen fan av actionfilmer, vad har jag för nytta av att kunna återge de ljuden?
Inte ett smack, (infraområdet) allt under 23Hz upplevs endast som tryckvågor, alltså inte som toner.
Piotr skrev:
Tror att neråt 16-17Hz kan upplevas som ton.
Vet att jag hörde 17Hz för några år sedan.
Vet inte vad jag hör längre men 17Hz-21.5kHz hörde jag för några år sedan. Krävdes en nivå som inte var komfortabel vid 1kHz.
/Peter
celef skrev:Piotr skrev:
Vet inte vad jag hör längre men 17Hz-21.5kHz hörde jag för några år sedan. Krävdes en nivå som inte var komfortabel vid 1kHz.
/Peter
shit asså, jag hör inget över 15khz, å lägstafrekvens vet jag inte
n3mmr skrev:celef skrev:Piotr skrev:
/Peter
Om saker vid 10-15 Hz hörs som toner det varierar. Och jag vet inte på vad.
Ibland är det en ton ibland inte. Kan ha med hälsan att göra: har jag huvudvärk känns det som toner...
N.B. jag hör fortfarande till mellan 19 och 22 kHz beroende på nivå.
celef skrev:n3mmr skrev:celef skrev:Piotr skrev:
/Peter
Ibland är det en ton ibland inte. Kan ha med hälsan att göra: har jag huvudvärk känns det som toner...
beroende på vilken nivå då?
peetwa skrev:celef skrev:n3mmr skrev:celef skrev:Piotr skrev:
/Peter
beroende på vilken nivå då?
När det blir så högt att disten hamnar i det höbara området.
Jag hör inte heller mycket av grundtonen över 16 kHz. Hör dock annat som gör att jag skulle pasera ett hörseltest men högtsta betyg.
peetwa skrev:Äh, jag hittade en såndär hörseltestare på jobbet och om man lyssnar på bakrgrunds bruset så förändras detta när tonen ljuder. Man kan alltså pricka även de toner man inte hör om man fokuserar på bruset. Denna var besiktigad och godkänd 2009. Så än så länge är det en samvetsfråga hur min kurva ser ut.
De andra var bara ett tramsig skämt. Det är dock inte helt utan grund. Jag kan jag höra 18-20 kHz på laptoppen med lurar på tillräckligt hög nivå men det vet jag att jag inte kan så jag antar att det distar i hörbara register. Det hör man ju liksom när man sinussveper högtalare vart det faller av.
Piotr skrev:Tror att neråt 16-17Hz kan upplevas som ton.
Ragnwald skrev:Piotr skrev:Tror att neråt 16-17Hz kan upplevas som ton.
Nop, det är deltonerna i disten du hörde.
Trumhinnorna uppfattar lätt trycket, men hör du också ton, så är det även dist.
Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 14 gäster