Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:ja det är nog inte helt banalt att fixa en center som låter bra. Den har ju lite andra förutsättningar än H/V fram. Sen tror jag det är att finlira rätt mycket med inställningarna i recievern gissar jag.
Kör du pro-logic läget? Du kan ju ställa in en del hur bred centern ska vara osv.
Sen undrar jag hur lämpligt det är att köra det elementet i fullrange (ned till 80?). Centern bör väl ha samma kapacitet som H/V fram.
Glebster skrev:Kraniet skrev:Du kan ju ställa in en del hur bred centern ska vara osv.
Hur skulle detta gå till?
Martin skrev:Jag börjar misstänka att jag inte gillar centerkanal som jag trodde för det låter som att rösterna och mycket av ljudet kommer från en liten låda under bilden.
celef skrev:
ja koaxialer har ju den egenheten att dom avslöjar sig lätt, koaxialer i en stereosetup är därför ingen höjdare, jag vet inte om det går att trolla bort det fenomenet utan att addera fler element
celef skrev:Martin skrev:Jag börjar misstänka att jag inte gillar centerkanal som jag trodde för det låter som att rösterna och mycket av ljudet kommer från en liten låda under bilden.
ja koaxialer har ju den egenheten att dom avslöjar sig lätt, koaxialer i en stereosetup är därför ingen höjdare, jag vet inte om det går att trolla bort det fenomenet utan att addera fler element
Kraniet skrev:celef skrev:
vad är det som gör att de avslöjar sig?
Martin skrev:Jag börjar misstänka att jag inte gillar centerkanal som jag trodde för det låter som att rösterna och mycket av ljudet kommer från en liten låda under bilden.
Naqref skrev:Martin skrev:Jag börjar misstänka att jag inte gillar centerkanal som jag trodde för det låter som att rösterna och mycket av ljudet kommer från en liten låda under bilden.
Om du analyserar situationen en stund, är du verkligen förvånad över det?
Skulle du ställa vanliga högtalare så att de inte är inriktade mot lyssningspos? Om inte, varför?
Den typ av högtalare som en framåtriktad coax utgör är med undantag för en liggande mtm den sämsta designen man kan ha för en center. Om man mest kör med DD-kodade alster så kan den ha ett visst berättigande men fortfarande så är den långt ifrån optimal. Tyvärr kanske man får säga.
Naqref skrev:Den typ av högtalare som en framåtriktad coax utgör är med undantag för en liggande mtm den sämsta designen man kan ha för en center. Om man mest kör med DD-kodade alster så kan den ha ett visst berättigande men fortfarande så är den långt ifrån optimal. Tyvärr kanske man får säga.

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster