Svante skrev:steveo1234 skrev:Svante skrev:steveo1234 skrev:Undrar om FletcherMunson-kurvan endast tar hänsyn till hörsel eller om all form av detetektion finns medräknat...
Undrar hur en equal-detection-curve skulle se ut, dvs, när alla sinnena används för att detektera signal.
Det blir ganska komplicerat att ta fram en sån. De andra sinnena, framförallt känseln då vid låga frekvenser, plockar ju inte upp ljudtryck direkt. Den plockar snarare upp vibrationer i ytor.
Det finns sådan forskning, jag vet att man funderade mycket på taktila hjälpmedel för hörselskadade på 90-talet. Då undersökte man hur framför allt fingertopparna var känsliga för vibrationer, vilka frekvenser som påverkade hur mycket osv.
Men då mätte man inte känslighen per ljudtryck utan per vibrationsamplitud, så grafen skulle inte ha samma sak (SPL) på y-axeln.
Hmm, vad tror du om det här:
Mätning utomhus, fritt från reflekterande ytor (undantaget marken), Det får ju vara ganska kapabla grejer, men om man skickar ut en signal genom en (eller egentligen flera) kapabla bashögtalare vid 80hz och ber en lyssnare att subjektivt höja eller sänka till en "lagom" nivå. Därefter skickas en 75hz signal igenom och så vidare ner till 5hz eller liknande. Strax under 80hz borde då kurvan se ut som FM-kurvan ovanför. Men, när det hörbara området lämnas så kommer lyssnaren att uppleva att det "hörs" någonting, Tryckförändring i luften, att talet moduleras kanske eller liknande. Ljudtrycket borde gå att mätas med en välkalibrerad SPL-meter. På så sätt så kan man kunna definiera en "upplevelsetröskel" istället för en "hörbarhetströskel?
Frågan är ju bara hur lyssnaren kommer att ställa volymen för att uppleva samma "ljudtryck" med örat och kroppen..
Ja, kanske ska man också se till att frikoppla högtalare och lyssnare från underlaget så att inga vibrationer tar sig fram den vägen. och så måste man ha koll på disten.
Frågan är väl närmast vad man ska ha kurvorna till. Man kan ju inte jämställa dem med lyssning i rum, där det finns ytor som omvandlar ljudet till vibrationer som man kan uppfatta med känseln. Den kanalen tror jag blir helt dominerande i ett rum.
Jag är iofs för att man ska forska även på meningslösa saker, men en sån här kurva skulle alldeles säkert missförstås och leda till konsekvenser som man inte alls har tänkt sig.
Ja det är kanske är ett meningslöst försök. Det kanske vore bättre att genomföra samma test i ett "genomsnittligt" rum (eller flera stycken) för att få en uppfattning. Det hade ju faktiskt tom varit kul att prova. Problemet för mig är att jag inte har mätutrustning som jag riktigt kan lita på vid dessa frekvenserna. Någon som har en sådan mätrigg och är intresserad av att supporta mig och mäta på mig en kväll?