Mätmick för bas

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Mätmick för bas

Inläggav KarlXII » 2010-10-05 13:33

Behringer 8000 är ju ingen höjdare i de lägsta oktaverna.
Vilka mickar funkar bra - eller åtminstone acceptabelt :roll: ) för riktigt låga toner?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-10-05 14:32

Vad är det som begränsar just den nedåt? Kapseln klarar i varje fall ner långt under 20 Hz. Hur långt ner i frekvens klarar din mikrofonförstärkare utan att skära?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-10-06 16:57

Bheringer 8000 klarar galant att gå under 20hz har jämfört med en kalibrerad mik .

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-10-07 07:26

Nu lär det finnas ett antal versioner av Behringer ECM-8000. Några har transformator på utgången och där kan väl finnas en risk för mätning vid låga frekvenser? Det finns också några modifieringar för de som vill använda dem för inspelning.

Användarvisningsbild
steveo1234

Re: Mätmick för bas

Inläggav steveo1234 » 2010-10-07 08:45

KarlXII skrev:Behringer 8000 är ju ingen höjdare i de lägsta oktaverna.
Vilka mickar funkar bra - eller åtminstone acceptabelt :roll: ) för riktigt låga toner?

Kalibrera den så fungerar den utmärkt, även utan kompensationstabell.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-10-07 11:25

steveo1234 skrev:Kalibrera den så fungerar den utmärkt, även utan kompensationstabell.

Hur kalibrerar man den?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-10-07 11:46

Har länkat till det tidigare. Här är ett par ställen där man kan få sin mikrofon kalibrerad = uppmätt, få reda på hur stora felen är mot en referens. Det finns andra förfaranden men dessa båda aktörer ger för amatören en betalbar kalibrering. En professionell kalibreing kostar ca 10 gånger mera.

http://tinyurl.com/36s4rpk
http://tinyurl.com/3xqsqp5

Här lite statisk över 500 uppmätta mikrofoner:
http://tinyurl.com/326oe4s

För den som inte har någon mikrofon, kan det vara billigare att köpa en med kalibrering. Kalibrering plus frakten fram och tillbaka ger nästan samma kostnad.

Ska heller inte glömmas att mikrofonförstärkaren kan ha rätt stora avvikelser vid frekvenser under t.ex. 20 Hz.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-10-07 11:54

RogerGustavsson skrev:Har länkat till det tidigare. Här är ett par ställen där man kan få sin mikrofon kalibrerad = uppmätt, få reda på hur stora felen är mot en referens. Det finns andra förfaranden men dessa båda aktörer ger för amatören en betalbar kalibrering. En professionell kalibreing kostar ca 10 gånger mera.

http://tinyurl.com/36s4rpk
http://tinyurl.com/3xqsqp5

Här lite statisk över 500 uppmätta mikrofoner:
http://tinyurl.com/326oe4s

För den som inte har någon mikrofon, kan det vara billigare att köpa en med kalibrering. Kalibrering plus frakten fram och tillbaka ger nästan samma kostnad.

Ska heller inte glömmas att mikrofonförstärkaren kan ha rätt stora avvikelser vid frekvenser under t.ex. 20 Hz.

Trevligt! :)

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-10-07 11:55

Jag gissar att du vill ha en mikrofon som är så bra att den inte behöver kalibreras eftersom du kör med Tombstone och inte kan mata in någon kalibreringsfil?

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-10-07 12:49

Ursäkta en mikrifon newbie :oops:
Här talas det om att dom gör det och hur mycket det kostar.

Men jag undrar hur det görs. Via justering eller får man bara tilbaka ett kvitto på hur mycket avvilesen är vid vissa frekvenser?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-10-07 13:08

2-ch skrev:

Ursäkta en mikrifon newbie :oops:
Här talas det om att dom gör det och hur mycket det kostar.

Men jag undrar hur det görs. Via justering eller får man bara tilbaka ett kvitto på hur mycket avvilesen är vid vissa frekvenser?

Det skrev jag längre upp... Du får ett kvitto på avvikelsen. Finns bekrivet hur de gör, http://www.hifi-selbstbau.de/index.php? ... &Itemid=35 Ibf-Akustik hade tidigare en fullödig beskrivning av sin kalibrering men verkar ha tagit bort den. De brukar svara på mejl. Sedan finns det nog en del att läsa hos de danska mikrofontillverkarna. Du kan kanske börja här,
http://www.bksv.com/Products/CalibrationSystems.aspx

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-10-07 13:18

kodapa skrev:

Jag gissar att du vill ha en mikrofon som är så bra att den inte behöver kalibreras eftersom du kör med Tombstone och inte kan mata in någon kalibreringsfil?

Men hur noga har ni tänkt mäta där hemma? I princip klarar de flesta rundtagande mikrofonkapslar att mäta lika långt ner som vi hör. De är tryckkännande och det är så man kalibrerar dem hos t.ex. Brüel&Kjaer.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-10-07 13:19

Tack Roger.

Jag kopplade det till när vi lämnade in mätinstrument på jobbet. Tillbaka fick vi ett kalibrerat = rättvisande instrument.
Det var det jag inte fick ihop hur man kunde göra så med en mikrofon.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-10-08 05:54

steveo1234 skrev:

Har jämfört och mätt med en kalibrerad velodyne mik made by behringer och en ecm 8000 mik och det finns inga skillnader i mellan dom och finns det så är det hår fint
och mät frekvensen var 15-20000 hz och utan kompenserings fil till ecm 8000 .

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-10-08 07:20

Det är rätt stor spridning mellan olika exemplar.

Bild

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-10-08 07:46

RogerGustavsson skrev:Det är rätt stor spridning mellan olika exemplar.

Nu tycker jag du uttrycker dig milt. +-10db är väl ändå en rätt häftig avvikelse :wink:
Att alla prickar 1Khz beror väl på att det är värdet som redovisas gissar jag.

Nej, K12 gå på det du hör istället, då får du en injustering som är personligt anpassad för just din hörsel.
Men det är klart... jag vet ju förståss inte vad det är du tänkt mäta på :roll:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-08 11:42

Hur mycket av denna spridning beror på de två olika utförandena?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-10-08 12:04

Tack för många bra och intressanta svar!
Keep em' coming.

kodapa skrev:

Ja precis. Det finns ju arta men jag gillar ju tombstone, så jag tänkte mest om någon kände till en som var erkänt bra i nedre registren - så kunde man ha den som basmick. Typ.
Det där med rundtagande lät ju intressant. Har du något exempel, Roger?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-10-08 12:06

boom skrev:
steveo1234 skrev:

Har jämfört och mätt med en kalibrerad velodyne mik made by behringer och en ecm 8000 mik och det finns inga skillnader i mellan dom och finns det så är det hår fint

Tror du inte det kan vara så att Velodyne beställer mickar med viss tolerans från en specifik kurva, som de sen kompenserar för i sitt eget program? Då är det ju inte så konstigt om den råkar sammanfalla med ECM8000 - och den behöver inte vara spikrak heller.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-10-08 13:26

Ragnwald skrev:Hur mycket av denna spridning beror på de två olika utförandena?

Inte en aning men det lär skilja en del även i den absoluta känsligheten. Grafen jag länkade till har alla kurvorna placerade vid 1 KHz för att man ska enkelt ska kunna jämföra. Jag tror ni förväntar er för mycket av den kapseltyp som sitter i dessa mikrofoner. Den är tänkt för mätmikrofoner utan mera för telefoner, datorer etc. Priset är extremt lågt om man köper 10000 stycken. Man kan antagligen selektera hårt och kunna använda några rakt av... Det lär kosta såväl tid som investering i utrustning.

KarlXII skrev:Det där med rundtagande lät ju intressant. Har du något exempel, Roger?

På kapsel menar du? Panasonic WM-61 eller den tidigare WM-60 (som jag har själv). Den undre gränsen sätts ofta av annat än kapseln. Kapseln har ofta en tryckutjämnande ventil för att inte förstöras vid extrema tryckförändringar. Ventilen ger förmodligen en avrullning någonstans neråt 2-3 Hz. Borrar man hål i bakstycket på en kapsel får man en riktad mikrofon (njuretagande). Dock ska en riktiad mikrofon ha en annan sträckning av membranet. Om man nu vill mäta extremt låga frekvenser måste alla inblandade prylar ha minimalt med avrullning i basen. Men varför vill man försöka återge så låga frekvenser? Bara för att det går? För att det verkar häftigt? Hur många inspelningar med äkta ljud under 16 Hz finns det? Jo, jag vet att många vill återge syntetiserade ljud men vet vi egentligen vad det är vid t.ex. 5 Hz? Hur mycket störningar finns inte vid så låga frekvenser? Det lär väl genereras en massa övertoner till så låga frekvenser, det är kanske det vi uppfattar? Grannarna lär i varje fall uppfatta det? Har sett att några har lagt upp grafer som sägs påvisa förekomsten av extremt låga frekvenser på en del fonogram men vet vi egentligen om det är nyttosignal eller störningar? På inspelningar av akustiska händelser finns inte så mycket vanlig musikalisk information långt ner i frekvens. Rumsljuden kan förstås komma med och ge någon form av avtryck som kanske ger en storleksförnimmelse av lokalen. Men om vi betänker hur en hel kedja av apparater stryper subbasen, det finns ett väldigt stort antal steg som är AC-kopplade och när alla avvikelser läggs ihop kan det väl bli rätt många dB vid t.ex. 20-30 Hz?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-10-08 16:02

RogerGustavsson skrev:
KarlXII skrev:Det där med rundtagande lät ju intressant. Har du något exempel, Roger?

På kapsel menar du? Panasonic WM-61 eller den tidigare WM-60 (som jag har själv). Den undre gränsen sätts ofta av annat än kapseln. Kapseln har ofta en tryckutjämnande ventil för att inte förstöras vid extrema tryckförändringar. Ventilen ger förmodligen en avrullning någonstans neråt 2-3 Hz. Borrar man hål i bakstycket på en kapsel får man en riktad mikrofon (njuretagande). Dock ska en riktiad mikrofon ha en annan sträckning av membranet.

Jag är inte med riktigt. Duger det med bara en kapsel, eller ska den prepareras?

RogerGustavsson skrev: Om man nu vill mäta extremt låga frekvenser måste alla inblandade prylar ha minimalt med avrullning i basen. Men varför vill man försöka återge så låga frekvenser? Bara för att det går? För att det verkar häftigt? Hur många inspelningar med äkta ljud under 16 Hz finns det?

Jag har skaffat mig en baskapabel anläggning och ser mycket på film.

Bild

Det finns all anledning att hålla reda på vad som händer under 20 Hz. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-10-08 17:39

KarlXII skrev:Jag är inte med riktigt. Duger det med bara en kapsel, eller ska den prepareras?

Du har väl redan en mikrofon som har en sådan kapsel? Den borde mäta rätt långt ner då det inte ligger någon högt avstämd filtrering. Däremot lär den nog inte tycka om vilken ljudnivå som helst utan att protestera...

KarlXII skrev:Jag har skaffat mig en baskapabel anläggning och ser mycket på film.

Det finns all anledning att hålla reda på vad som händer under 20 Hz.

Har sett din fina anläggning på bild. Är säkert trevligt att slå sig ner där!

Jo, men vad är det som finns där "nere"? Är det nyttosignal eller något annat? Det har alltid varit mer eller mindre filtrerat på fonogram innan digitalt medium kom med i bilden. Vinylspelare, graververk eller analoga bandare har vanligen inget alls där "nere". Lågfrekvent buller (trafik, ventilation) ställer till det på många inspelningar. Visserligen används sällan rundtagande mikrofoner med fullt frekvensomfång nedåt och i princip är mikrofonförstärkarna AC-kopplade för fantommatningens skull. Några tillverkare, som Schoeps, har 30 Hz som nedre gräns redan i mikrofonens elektronik.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-10-09 07:56

KarlXII skrev:
boom skrev:
steveo1234 skrev:

Tror du inte det kan vara så att Velodyne beställer mickar med viss tolerans från en specifik kurva, som de sen kompenserar för i sitt eget program? Då är det ju inte så konstigt om den råkar sammanfalla med ECM8000 - och den behöver inte vara spikrak heller.

Inte enligt velodyne så skall det vara kalibrerade mickar

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-10-09 07:59

KarlXII skrev:Jag har skaffat mig en baskapabel anläggning och ser mycket på film.
:)

Din dröm min verklighet

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-10-11 10:55

boom skrev:

Din dröm min verklighet

Jag skulle nog säga min dröm K12:s verklighet... ;)

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2010-10-11 12:34

kodapa skrev:
boom skrev:

Din dröm min verklighet

Jag skulle nog säga min dröm min verklighet... :wink:

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-10-11 13:33

-Martin- skrev:
kodapa skrev:
boom skrev:

Din dröm min verklighet

Jag skulle nog säga min dröm min verklighet... :wink:

Det är bara att gratulera. :)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-10-19 07:24

Hur har det gått. Har du fått tag i någon mic än?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-10-19 09:00

2-ch skrev:Hur har det gått. Har du fått tag i någon mic än?

Mnäe. Men jag har gott hopp. :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-10-19 19:56

En bild från Gras hemsida:

Bild

Nästa

Återgå till Teknikforum