Moderator: Redaktörer
peetwa skrev:Det finns dynamisk EQ. En EQ som börjar jobba hårdare vid en vis nivå vid en viss frekvens. Jag funderade på att använda en sådan kring frekvenserna där min sub botnade men insåg att jag hade nog med headroom. Denna skyddar do endast mot variationer i insignalen. Om någon drar slutsteget i botten så händer inget.
Jag tror inte det är vad du söker.
peetwa skrev:Jag tänkte att ratata menade en produkt där man i förväg programerade eq kurvor för olika volymer och sedan så interpolerades de mellan dessa när man höjde och sänkte.
Ragnwald skrev:Finns ett flertal delningsfilter med peq, som tillåter ett antal förinställda kurvor. Bara att ta fjärrkontrollen och med ett enkelt tryck välja mellan upp till 10 olika inställningar.
MrQaffe skrev:Det finns en del filter och eq för pa bruk som kan variera kurvorna beroende på nivå, har däremot inte sett någon hifiprodukt som gör det.
A_Lindberg skrev:Någon nämnde loudness, sån med ratt, och det fick mig att börja fundera om det finns någon förstärkare med just en loudness-funktion som kontrolleras av volymkontrollen?
A_Lindberg skrev:Det skulle förstås rimligtvis också behövas en separat ratt för grundinställning då ett läge på volymratten kan innebära vitt skilda ljudtryck beroende på signalkälla, högtalarkänslighet, preferenser m.m.
Så, är det nån som har sett nåt liknande?
RogerGustavsson skrev:Vill minnas att Braun hade en "tvårattslösning". Det var innan Yamaha kom in på arean.
Bill50x skrev:Man hade för övrigt andra intressanta tips, tex att skruva ner diskanten till minimum, sedan höja volymen till lite över vad man brukar lyssna på och sedan vrida upp diskanten tills det låter "rätt".
Crumboo skrev:Här finns manualen för DEQ2496. Det står om dynamisk eq från slutet av sidan 6 och framåt...läs och se om det verkar fungera som du tänkt dig?
http://www.behringer.com/EN/downloads/p ... 6_M_SV.pdf
IngOehman skrev:A_Lindberg skrev:Någon nämnde loudness, sån med ratt, och det fick mig att börja fundera om det finns någon förstärkare med just en loudness-funktion som kontrolleras av volymkontrollen?
Ja, typ... alla.
När man trycker in loudnessknappen på nästan alla förstärkare (som har en)
så aktiverar man en funktion som ger just olika tonkurva vid olika volym-
inställningar.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 16 gäster