2-ch skrev:Hur har det gått. Har du fått tag i någon mic än?
Ska få låna en finmick av en vänlig forummedlem nästa vecka.
Då jäklar ska det mätas!
Moderator: Redaktörer
KarlXII skrev:2-ch skrev:Hur har det gått. Har du fått tag i någon mic än?
Då jäklar ska det mätas!
-Martin- skrev:KarlXII skrev:2-ch skrev:Hur har det gått. Har du fått tag i någon mic än?
Då jäklar ska det mätas!
Vilken Mick? Mick Jagger? Eller "Mick" i Spanarna på Hill St?
2-ch skrev:KarlXII skrev:2-ch skrev:Hur har det gått. Har du fått tag i någon mic än?
Då jäklar ska det mätas!
Kul![]()
Hoppas bara du slipper få allt för mycket huvudbry.
celef skrev:KarlXII skrev:2-ch skrev:Hur har det gått. Har du fått tag i någon mic än?
Då jäklar ska det mätas!
vad är det för en finmik?
KarlXII skrev:Hehe, det lär du också få![]()
Tänkte vi skulle se vad din XTZ går för och jämföra lite mätningar/grafer.
Kan vara intressant för grabbarna på forat.
KarlXII skrev:Jag tror det var en Earthworks Audio M30. Men jag är inte säker, återkommer i ärendet.

2-ch skrev:KarlXII skrev:Hehe, det lär du också få![]()
Tänkte vi skulle se vad din XTZ går för och jämföra lite mätningar/grafer.
Kan vara intressant för grabbarna på forat.
Aj som attan.
Jag som just börjat återhämta mig från mätsjukan. Låg skakande i frossa i flera veckor med efterföljande depression efter min senaste mätning![]()
Har nu accepterat att min anläggning inte kan mäta sämre... och in kommer K12![]()
Det är säkert av intresse för en del forumbröder att se hur XTZ enkla mätrigg står sig mot proffsprylarna. Här ska mätas.

KarlXII skrev:Be afraid. Be very afraid.
KarlXII skrev:Nu jävlar ska det mätas, eller hur 2-ch?
PeterAkemark skrev:Att mäta låga frekvenser har det skrivit om förr. En framgångsrik metod är att mäta inuti lådan med hjälp av ex.vis en liten diskanthögtalare ( som en MT20 eller liknande). Signalen förstärks och går vidare genom ett deriverings -steg. Hela metodiken finns beskriven i bl a
"Simplified Loudspeaker Measurements at Low 'Frequencies"
Richard Small
JAES Jan/Feb 1972, Volume 20, Nr 1, pages 28-33
Snart 40 år sedan.
2-ch skrev:PeterAkemark skrev:Att mäta låga frekvenser har det skrivit om förr. En framgångsrik metod är att mäta inuti lådan med hjälp av ex.vis en liten diskanthögtalare ( som en MT20 eller liknande). Signalen förstärks och går vidare genom ett deriverings -steg. Hela metodiken finns beskriven i bl a
"Simplified Loudspeaker Measurements at Low 'Frequencies"
Richard Small
JAES Jan/Feb 1972, Volume 20, Nr 1, pages 28-33
Snart 40 år sedan.
Intressant. Men är inte det mer en metod för använda vid utveckling av högtalare?
Att den metoden skulle säga något om hur basen samverkar med rummet har jag svårt att se.
Men jag har fel titt som tätt
KarlXII skrev:celef skrev:oj vad vacker den är, jag tror jag är kär
Sorry celef, det var ingen M30. Det var en QTC1.![]()
Hoppas du inte blir besviken...![]()
Nu jävlar ska det mätas, eller hur 2-ch?
Piotr skrev:Peter, hur menar du att väggarna är att betrakta som transparenta?
Fri rymd är väl 4pi och med en begränsningsyta - säg golvet - blir det la 2pi. Ytterligare ytor snävar ju av spridningsvinkeln ytterligare och ger ännu högre strålningsimpedans.
/Peter
Piotr skrev:Earthworksmikrofoner:
M30:
+/-1dB till -3dB 5Hz-30kHz (-3dB @ 5Hz och 40kHz)
M50:
+/-1dB till -3dB 3Hz-50kHz (-3dB @ 3Hz och 60kHz)
QTC1/QTC40:
40 +/-1dB 4Hz-40kHz (-3dB @ 3Hz och 50kHz)
Enligt tillverkarens specifikationer är QTC1 mer precis än mätmikrofonen M30 men får se sig akterseglad av M50.
Om minnet inte sviker mig är det i praktiken fråga om +/-0.3dB "in band" för denna QTC1.
In band = 1kHz-20kHz.
Kalledussin kanske kan posta en bild på mätgraferna från tillverkaren och någon med bättre mattekunskaper än mig kanske kan räkna om känslighetsvariationerna i Volt till dB.
Trälådan ingår vid köp av matchat par.
Det är roligt med yberpresterande bapparater men man kan fråga sig i vilken situation man behöver mer precision än vad dessa mickar ger.
/Peter
-Martin- skrev:Undrar vems kontors-svettiga händer som gjort fingeravtrycket på micken...
KarlXII skrev:-Martin- skrev:Undrar vems kontors-svettiga händer som gjort fingeravtrycket på micken...
Du får väl scanna av bilden och fråga farbror Polisen.![]()
Jag tyckte det såg robust ut och lät det vara kvar.
Det här är inga fjollgrejer i träask, detta är verktyg. Liksom.
Piotr, ska fixa det snart. Det har varit lite mycket på jobbet nu så jag har inte hunnit med att provmäta ens.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster