Le

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersD

Le

Inläggav AndersD » 2010-11-11 13:43

Vad säger denna parameter egentligen om motordesignen?
Är låg induktans att föredra i vissa sammanhang och hög i vissa eller hur fungerar det? Vissa tillverkare har ju drivers som är rätt lika men där skillnaden är just talspoleinduktansen.

Jag kan vara med på att en tvåvägskonstruktion där basen ska vara med upp till 3 kHz kanske inte ska ha en talspoleinduktans som är väldigt hög då drivern i sig själv agerar lågpassfilter eller är detta feltänk?

Är lite "misstänksam" mot drivers där induktansen ligger uppemot 4 mH (8" eller liknande), har jag fog för detta?

Har sökt en del men hittar inte några trådar som direkt avhandlar detta ämne och jag inser att Le inte kan behandlas separat utan måste sättas i sitt sammanhang. Hade därför varit kul om någon kunnig i ämnet kunde bjuda på lite tankar kring mina frågor.

MVH
Anders

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-11-11 14:33

Det finns väl högtalare där baselementets induktans är anpassad för att vara en del i delningsfiltret. Jag tror Philips har designat nåt sånt delningsfilter, som bara innehåller en enda kondensator, men som ändå delar ganska snyggt mellan elementen.

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2010-11-11 16:11

Om jag minns rätt så påverkar Le frekvenskurvan ju högre frekvensen blir (db lägre)

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2010-11-11 17:33

Fackamato skrev:Om jag minns rätt så påverkar Le frekvenskurvan ju högre frekvensen blir (db lägre)

Jo det syns om inte annat t ex i en jämförelse mellan dessa två:
SEAS H1192, 3.47 mH
och
SEAS H1471, 1.55 mH

Som "paa" skriver går det här säkerligen att använda på ett konstruktivt sätt när man designar filtret.

Båda drivers är förmodligen designade för att hantera basen på ett fördelaktigt sätt, tycker dock att 3.47 "känns" mycket. Dyrare drivers, exempelvis Scan Speak har ju Le-värde i trakten om 0.5 mH, man tycker det borde ha nån betydelse även prestandamässigt. Nu är ju båda nämnda SEAS-drivers billigare än SS men det är faktiskt så att den ena SEAS-åttan, den med högt Le är billigare än den med lite mer "normalt" värde, samma förhållande finns om man tittar på deras alu-varianter i samma serie, finns det en koppling här? Vad är det som blir "sämre" med högt Le?

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-11-11 17:43

Kan det vara så att motorstyrkan ökar med fler linade varv, därmed ökar också Le. På så sätt kan man ha en mindre magnet, men man får ett mindre frekvensomfång.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-11-11 18:01

Man kan ju också se att en annan nackdel med en mindre magnet och större spole verkar vara att verkningsgraden sjunker...

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-11-11 23:54

En hög talspoleinduktans är mindre bra om man använder elementet upp i det område induktansen ökar.

Induktansen är olinjär relativt talspolens läge i gapet vilket leder till modulation av strömmen = distortion.

/Peter

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-11-12 09:13

Piotr skrev:En hög talspoleinduktans är mindre bra om man använder elementet upp i det område induktansen ökar.

Induktansen är olinjär relativt talspolens läge i gapet vilket leder till modulation av strömmen = distortion.

/Peter

vinner man något på att utjämna impedansen med zobel i sådana fall?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-11-12 09:35

Nix. Däremot kan en extern serieinduktans/impedans linjärisera fenomenet och sänka distortionen med i storleksordningen 6dB i det övre området.

Liten serieimpedans=liten sänkning av dist.
Stor serieimpedans=större sänkning av dist.

/Peter

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2010-11-12 09:54

Piotr skrev:En hög talspoleinduktans är mindre bra om man använder elementet upp i det område induktansen ökar.

/Peter

Det här var intressant, skulle du kunna utveckla detta?

I min okunnighet skulle jag kunna plädera om att impedansen ökar och att impedansen är olinjär relativt läget i magnetgapet men jag är rätt säker på att du har koll på läget och att du verkligen menar induktansen.

Induktansen ökar alltså, hur kan den göra det? Är inte induktansen en funktion av radien på spolen och antal varv mm?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-11-12 10:05

diesel skrev:

/Peter

Det här var intressant, skulle du kunna utveckla detta?

I min okunnighet skulle jag kunna plädera om att impedansen ökar och att impedansen är olinjär relativt läget i magnetgapet men jag är rätt säker på att du har koll på läget och att du verkligen menar induktansen.

Javisst.. impedansen består i detta fall av resistans samt induktans och resistansen påverkas inte av läget (däremot av temperatur vs. effekt in) kvar blir alltså induktansen som variabel. :)

Försök söka på forumet.. "drivimpedans" "strömdistortion"

Lilltroll har skrivit en del om detta samt illustrerat med mätningar.

Induktansen ökar alltså, hur kan den göra det? Är inte induktansen en funktion av radien på spolen och antal varv mm?

Jo + närhet till material med magnetisk verkan. ;)

/Peter

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2010-11-12 10:22

Piotr skrev:...
Jo + närhet till material med magnetisk verkan. ;)

/Peter

:oops:
Jo, jag diskuterade precis fram detta med en kollega!

Däremot känns induktansförändring som funktion av frekvens lite mer mysko....men jag ska söka lite på dina förslag.

Blir distorsionen högre pga det du nämner i en talspole med högre Le? Slaget (eller läget i magnetgapet) kan ju vara lika mellan två drivers men då blir det alltså högre dist hos den med hög induktans?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-11-12 10:44

diesel skrev:
Däremot känns induktansförändring som funktion av frekvens lite mer mysko....men jag ska söka lite på dina förslag.

Hmm.. alltså indutansen utgör ju en ökande impedans mot högre frekvens. Modulationen finns ju där för alla frekvenser men blir mer märkbar uppåt i frekvens där induktansen blir en beydande del av impedansen.

Blir distorsionen högre pga det du nämner i en talspole med högre Le? Slaget (eller läget i magnetgapet) kan ju vara lika mellan två drivers men då blir det alltså högre dist hos den med hög induktans?

Nej inte indukatnsen direkt men förhållandet mellan induktans och resistans. Dvs. en talspole med dubbla resonansen mot en annan kan ha dubbla induktansen för samma effekt.

De element med lägst distortion uppåt i frekvens är i regel de som har en impedanskurva som inte lutar uppåt nämnvärt. Dvs. ligger impedansen på 7 ohm vid 150Hz hos en 7" midbas (med 6ohm DCR) och 9 ohm vid 2kHz så är det bra. Om i stället impedansen ökar från 7 ohm till 17 ohm så är det fråga om signifikant ökning av impedansen och därmed potentiellt stor distortion vid lågohmig drivning.

/Peter

Återgå till Teknikforum