Ja, alltså, distorsion har ju sitt ursprung i att systemet man mäter på beter sig olika för olika konutslag/spänning/ljudtryck. Det är mao olinjärt. Det vanligaste sättet att testa hur mycket såna här olinjäriteter är att skicka in en enda frekvens i det, en sinus med frekvensen f. Om systemet är perfekt linjärt så kommer det bara ut en sinus, men om det är olinjärt så kommer det ut sinusar med frekvenser 2*f, 3*f, 4*f etc. Dessa kallas andraton, tredjeton etc.
Mätförfarandet är alltså ett sätt att testa om systemet är olinjärt. Styrkan på distorsionskomponenterna har en relation till hur olinjärt systemet är, och i viss mån på vilket sätt. Tex så tyder frånvaron av jämna deltoner (2:a, 4:e, 6:e etc) att systemet uppför sig lika för positiva och negativa signaler.
När man matar systemet med något annat än en enda sinus, så händer det dock grejjer. Utöver att varje delton i signalen får övertoner, så bildas det också intermodulationskomponenter. Det gör att man knappast kan säga att man hör andratonsdistorsion när man spelar musik. Det är ju en hel skog av extratoner som har kommit till. Varför mäter man med en sinus då? Jo det är för att testa hur olinjärt systemet är. Man undersöker liksom orsaken till problemet genom att titta på en av alla konsekvenser det får.
Men du frågade nåt också. Javisstja. kan man eliminera någon distorsion med hjälp av lådan. Ja, andraton kan elemineras med push-pull-montering, då gör man ju rörelsen symmetrisk in-ut, och därmed flrsvinner de jämna deltonerna. har man väldigt olinjär upphängning kan det bli bättre med en liten låda, så att luftens fjädring dominerar den totala fjädringen. men vad du menar med compoundteknik, vet jag inte.
Så delningsfrekvens. Om vi talar om ett baselemnet som har 3% andratonsdist vid 1500 Hz, och vi delar vid 2000 Hz, så kommer det fortfarande att ge 3% dist. Disten tillkommer ju efter filtret i elementet. Om man bygger en bandpasslåda, däremot, så kan distorsionskomponenter filtreras bort av det akustiska filter som bandpasslådan utgör.
men jag undrar fortfarande om jag svarade på frågan...

Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.