Moderator: Redaktörer
Adhoc skrev:Var i rummet är det mätt egentligen? Från bilden ser det ut som att soffan är centrerad längs långväggen. Dippen vid ca 67 Hz skulle även kunna komma från rumshöjden och en lite för högt placerad mick, jämfört med öronhöjd. En relativt enkel ommöblering att testa vore att flytta bort subben från hörnet, ställa den på IKEA-pallen med blommorna så elementet hamnar vid ca 65-70 cm, pröva vid ca 90 cm och 180 cm in i rummet från hörnet. Det borde förbättra dippen strax under 70 Hz, och även respons från rumsbredden där du borde ha någon resonans från dryga 60-talet Hz som kan samverka. Mät vid samma plats som tidigare och även en sittplats till höger och vänster.
Jag har fått till mitt betongrum riktigt bra med flera subbar men framförallt placeringen av dom och själva sittplatsen, en halvmeter gör riktigt stor skillnad.
EnTillBjorn skrev:Jag kanske skall prioritera att få ned efterklangen i basen istället för att lägga allt krut på en jämn återgivning.
Nattlorden skrev:Med tanke på hur du skriver dina klagomål så låter det ju definitivt som rätt sak... Din efterklang minskar ju inte även om du hade fått en spikrak kurva.
Nattlorden skrev:Det vet jag inte heller.
Själv har jag funderat på om man skulle fylla utrymmet under sofforna med isolering, men jag har ingen teknisk grund för om det har någon effekt.
EnTillBjorn skrev:Nattlorden skrev:Det vet jag inte heller.
Själv har jag funderat på om man skulle fylla utrymmet under sofforna med isolering, men jag har ingen teknisk grund för om det har någon effekt.
Det har jag faktiskt gjort. Hade ett par täcken över som jag knölade in under soffan. Kanske man skulle haft stenull istället.
EnTillBjorn skrev:Nattlorden skrev:Med tanke på hur du skriver dina klagomål så låter det ju definitivt som rätt sak... Din efterklang minskar ju inte även om du hade fått en spikrak kurva.
Hehe yes sir.
Såååå, skall vi vända på steken? Hur får jag kortare efterklang i basområdet?
Jag har ju nu en del gjutrör till förfogande, dessa skulle man ju kunna fylla med glasull, täppa igen ändarna och borra lite hål i dem så ljud kan slinka in/ut. Men frågan är ju om det kommer bli någon större skillnad? Jag menar, hur mycket fluff behövs det egentligen inte för att sänka efterklang i lågfrekvensen
EnTillBjorn skrev:nadifierad skrev:Dippen kan påverkas av att du sänker puckeln.
Varför vet jag inte, men det hänger ihop på något övernaturligt sätt.
Är jag ute och cyklar om jag tror detta;
Man påverkar INTE dippar genom att sänka pucklar med PEQ.
Man kan påverka dippar genom att sänka pucklar med en absorbent.
![]()
Naqref skrev:Så här ser tryckmönstret ut för en resonans vid 109 Hz i ett rum som är 4x5m.
2-ch skrev:Naqref skrev:Så här ser tryckmönstret ut för en resonans vid 109 Hz i ett rum som är 4x5m.
[img]bild[/img]
Vilket program använder man för att få fram ett så där fint diagram?
Följer tråden med stort intresse.

Adhoc skrev: Finns det någon bra websida där man kan gå in och slå in sina rumsmått och valbar frekvens? Jag har lite problem med en enveten dipp pendlande kring ca 125 Hz. Rumsmåtten är 787x419x220 cm, högtalarna har elementen vid ca 75 cm höjd och måste hamna ca 52 cm från sidovägg, avstånd till bakomliggande vägg kan varieras, lyssningshöjd är varierbar 85-100 cm.
Adhoc skrev:Finns det någon bra websida där man kan gå in och slå in sina rumsmått och valbar frekvens?
Kronkan skrev:Jag bedömmer att för att få en bas som låter bra bör du också absorbera och inte för mycket rätta till kurvan med EQ. Har du förhöjd bas jämfört med de andra registren elelr är kurvan relativt rak?
Du har ju påbörjat ett försök (enligt bilderna) med att skära av hörnen med absorbenter. Vad som händer om du använder denna eller liknande sätt att abosrbera är att basen minkar något. Påverkan blir större i den djupare basen om materialet är tjockt och längt från väggen. Men man får inte glömma att vågen när den passerar absorbenten kommer att försenes något. Därmed kommer problemet med att det byggs upp stående vågor elller utsläckningar minska något.
Tror att du har någon form av absorbent vid elementet? Ställ det snett i ett hörn. Mätt och lyssna om det går åt rätt håll. Du har ju hängt sådana ovanför soffan. skulle de vara helt fyllda skulle dämpningen och diffussionen bli större. En madrass duger också. Det är inte den slutgiltiga lösningen utan att arbeta med att prova vilken påverkan som kan antydas vid olika placeringar av absorbenter.
petersteindl skrev:Du kan även använda denna sajt och snurra runt med högtalare. Jag brukar använda mig av Thiel eftersom de är gjorda för rakast frekvensgång i ekofritt och då ser jag tydligare vad rummet lägger förändrar.
http://www.hunecke.de/java/lautsprecher/test-stereoplay-en.html
Med piltangenterna kan du ändra position på lyssnare och högtalare.
Det finns även andra sajter har jag sett men jag minns inte vilka. Detta är den ambitiösaste jag sett.
MvH
Peter
phon skrev:.... jaaaaa .... det där verkar ju mycket enklare än att prova med subben bakom soffan ...
![]()
![]()
men med endast piP är den acceptabel
Nattlorden skrev:men med endast piP är den acceptabel
Gött! Ett bra steg på vägen. Nästan 20% sänkning med en osynlig modd måste räknas som en stor framgång.
Nattlorden skrev:Om du slår in ull i fint tyg, så kanske du kan ha en "kudde" sådant våningen under din underhylla på bordet... om dämpning mer centrerat i rummet skulle kunna hjälpa.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 32 gäster