Betongbunker, vettig akustik utom allt hopp?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2010-11-17 14:45

Minns jag rätt har en förklaring till absorbtionsvärden över 1,00, att göra med hur mätningen görs och mätenheterna för den. Skivan som mäts mot har en frontyta men den har ju sidor också med sina ytor där ljudvågor träffar. Sidoytornas area räknas det inte mot för att få fram absorbtionkoefficienten men dom finns trots allt där och påverkar, då kan koefficienten bli större än 1.

1 st om 1 m² och 0,1 m tjock => 1 m² + (4 x 0,1 x 1) = 1,4 m² (plus 1 m² baksida)

När mätningarna görs används större sjok sammanhängande material i stället för en mindre bit, där sidoytorna relativt påverkar mer.

4 st a' 1 m² kan sättas ihop till en sammanhängande kvadrat om 2x2 m² frontyta + (4 x 2 x 0,1) = 4,8 m²

4 st a' 1 m² utspridda i rummet ger 4 x 1,4 = 5,6 m² för samma volym material som mäts mot. 5,6 / 4,8 => 16,7% större yta med samma mängd material.

(Reservation för taskigt minne :wink: )

Det här betyder ju också att för att dämpa efterklang är det mycket effektivare att sprida ut en bal glasfiber i rummet jämfört med att ställa balen i ett hörn. Jag föreslår att du riggar upp ett travers- och linsystem i rummet, så du kan dra glasfiberskivor lite fram och tillbaks efter behag. :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-11-17 17:28

profbd skrev:
Såhär ser det ut för tillfället (ursäkta stöket):

herregud kallar du det för stök?
då har du inte sett mycket

:D

Jag reagerar ofta på att folk (läs: hifi-ungkarlar) har lyor som är praktiskt taget oinredda, det är alldeles för lite grejer i rummen. Spartansk inredning (hemmabio + ikea-lampa = klart!), lättstädat... in med mer grejer, allt möjligt, möbler, hyllor fulla med jox, växter, dekorationer, förvaring.... det är ju för fasen helt kalt (förutom absorbenter, soffa, bioduk, en stol(!)... vad mer?? 8O :)

Tro mig, här har vi alldeles för mycket grejer överallt och inga som helst problem med akustiken :D

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-17 19:59

phloam skrev:
profbd skrev:
Såhär ser det ut för tillfället (ursäkta stöket):

herregud kallar du det för stök?
då har du inte sett mycket

Jag reagerar ofta på att folk (läs: hifi-ungkarlar) har lyor som är praktiskt taget oinredda, det är alldeles för lite grejer i rummen. Spartansk inredning (hemmabio + ikea-lampa = klart!), lättstädat... in med mer grejer, allt möjligt, möbler, hyllor fulla med jox, växter, dekorationer, förvaring.... det är ju för fasen helt kalt (förutom absorbenter, soffa, bioduk, en stol(!)... vad mer?? 8O :)

Tro mig, här har vi alldeles för mycket grejer överallt och inga som helst problem med akustiken :D

Vem har sakt att jag är ungkarl? :wink: Och hur stort rum tror du att jag har? :D . Men visst, mer växter är på G, samt att de kommer ju växa till sig.

Ang. stolen, det är ingen permanent inredning, endast ett bra hjälpmedel för uppsättning av absorbenter :wink: .

Sen får du även ha i åtanke att jag är nyinflyttad, att sammla på sig en massa "gammert bös" tar en halv livstid :)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2010-11-17 20:24

EnTillBjorn skrev:Bamsefar! Din envisa jävel (att dömma av din avatar-bild :wink:).

Ja envis vet jag inte, men ger upp gör jag inte i första taget ;-)

EnTillBjorn skrev:1) Antar att dörren till balkongen öppnar inåt, således kan du ställa piP ungefär så långt in i rummet. Jag har nu inte någon balkongdörr, men mina i34es råkar stå så i mitt nuvarande rum. Alltså efter väggarna och inte mot frontväggen så att säga. Du får nu också flera möjligheter som att när du ser på film så kan filmduken skärma av infallande ljus istf att få ljus fallande på filmduken

Balkongdörren öppnas utåt. Dock hänger jag inte riktigt med på vad du menar, men jag tror att du vill att jag vänder på hela möblemanget 90 grader?

Exakt, dukan ju göra det enkelt först genom att bara testa att flytta högtalarna på sina stativ (för jag antar att du har stativ till piP).

Det jag menar är att kontruktören, Invar Öhman, rekommenderar att högtalarna skall stå när väggen, nästintill upptryckta. Vad jag föreslår är att du istället trycker upp dom mot sidoväggarna = långsidorn men riktat mot lysningspositionen. Tag sedan avståndet mellan diskanterna, och 1.18*detta avståndet = hyggligt rätt vart du bör ställa soffan. Jag räknar med att den hamnar en bit från "bakväggen"...

EnTillBjorn skrev:2) Byt gardinerna mot tjockare med extra ljudabsobering (jag har sådana också liggandes från förra rummet)

Jag är lite smårädd att "överdämpa" rummet. Det som jag känner nu prioriteras är lågfrekvent absorbering för att jämna ut RT60 lite grann. Efterklangen i de högre frekvenserna är jag helt tillfreds med :) .

Överdämpa ? Hur menar du nu, att RT60 skulle bli i princip noll, dvs ekofritt ? Min erfarenhet säger mig att du är brutalt långt från ett sådant evnt problem, om du ens någonsin kan komma till den punkten. Folk verkar vara rädda för att dämpa tillräckligt snarare... Mera akustikfix !!

EnTillBjorn skrev:3) Eftersom du nu har möblerat på längden så kan du komplettera med en rejäl matta efter kortväggen mot balkongen så att säga - detta påverkar inte basen, men hjälper efterklangen högst påtagligt om du låter mattan följa väggen ut förbi där högtalarna står - som bonus blir det varmare...

Mer ryamatta kommer att handlas när min plånbok känner sig givmild, ligger lite lågt med utgifter då jag just nu jobbar deltid :? . Därav vill jag komma så billigt undan som möjligt vad gäller akustik-fix.

Tanken var faktiskt att du skulle försöka hitta en "stuvbit" som passar i färg / storlek just eftersom du inte skall lägga matta på hela golvet utan bara någon meter ut från väggen (mot balkongen) ;-)

EnTillBjorn skrev:4) Det blir enklare att konstruera lämpliga absorbenter på sidoväggarna som kan falla in snyggt i möbleringen.

Jopps det skulle det nog bli :)

Om du ställer högtalarna nära sidoväggarna så måste du vara beredd att hantera sidoväggarnas reflexer ;-)

EnTillBjorn skrev:5) Nu kan du också lägga en väl avvägd absorbent ala rör bakom soffan mot väggen med viss distans - dvs du får ställa soffan troligen runt 3 - 5 dm ut från bakväggen :wink:

Men om jag nu skall lyssna på längden i rummet, blir inte vinkeln mellan lyssnare/höger-vänster-talare lite väl smal om jag placerar soffan i andra änden av rummet? Förutsatt att jag då har pip`arna nära högtalarväggen (balkongväggen). Meeen jag kan ha missförstått dig, virrig blir man av förmiddagsskift :D

Som jag skrev på 1an ovan - du siktar på att slicka fast högtalarna på sidoväggarna, och få avstånd mot balkongväggen (kanske en meter ?) så man kan "runda" högtalaren på vänster sida (där dörren till balkongen går utåt). Dvs en mycket udda lösning kan det verka som - men det fungerar bara man anpassar det hela.

Syftena med rotera rummet är såklart att du inte skall få för mycket förstärkning vid högtalarna, och att du inte skall sitta upptryckt mot väggen utan hamna en bit eller tom bra bit från bakväggen. Du kan ju alltid ha en liten bänk bakom soffan eller något annat läckert !
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-11-17 21:41

Har du funderat på att möblera och spela över rummet diagonalt?
Placera vinkelsoffan framför fönstret, en högtalare vid kortvägg och en vid långvägg med bra med dämp för närmaste sidoväggs-studesen. Är soffan diagonalplacerad får du plats med en stor hög stenull där. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-17 21:47

Semi-OT:
Monterade ihop en IKEA Ektorp här hemma ikäll (inget dämpmaterial i den ännu)... såg klart lik ut den ovan moddade, förutom att mina ben var runda... kan det tänkas stämma, eller stannar det vid att vara likt?

Kan mycket väl tänka mig prova detsamma, men först vill jag nog ha lite mätvärden på var jag befinner mig.

Stora frågan är.... hur mycket bättre eller sämre dämpning är en Ektorp anno 2010 relativt en Dux 60-talare... 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-11-17 21:48

@Nagref!
Det där var en fantastiskt snygg bild över reverben. Tänker du saluföra ditt arbete så är jag klart intresserad. :)
Adhoc också, tror jag. :wink:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-17 22:07

Fast man kanske helst skulle vilja ha en standalone-implementation, det är inte alla som sitter på Matlab... eller har intresse av att behöva göra det...

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-17 22:16

Nattlorden skrev:Om du slår in ull i fint tyg, så kanske du kan ha en "kudde" sådant våningen under din underhylla på bordet... om dämpning mer centrerat i rummet skulle kunna hjälpa.

8O

Bild

:?

Bild

:)

Bild

Bild

8)

Bild

Måste säga att det var sjukt svårt att spänna tyget jämt, blev inte 100% men duger lätt :) .

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-17 22:34

[quote="Bamsefar"][/quote]

Det jag menar är att kontruktören, Invar Öhman, rekommenderar att högtalarna skall stå när väggen, nästintill upptryckta. Vad jag föreslår är att du istället trycker upp dom mot sidoväggarna = långsidorn men riktat mot lysningspositionen. Tag sedan avståndet mellan diskanterna, och 1.18*detta avståndet = hyggligt rätt vart du bör ställa soffan. Jag räknar med att den hamnar en bit från "bakväggen"...

Då förstod jag dig rätt :) . IÖ har jag även koll på bara så du vet :wink: . Problemet är att det är så mycket bös på balkongsidan, fönster, dörr å element. Skall jag då ställa vänster talare strax till höger om balkongdörren för att inte skylla den helt, samtidigt som jag har symetriska avstånd till sidoväggarna, kommer talarna få stå väldigt tätt ihop, ca 2m isär bara. Som ni märker så vill jag verkligen inte möblera om :wink:

Överdämpa ? Hur menar du nu, att RT60 skulle bli i princip noll, dvs ekofritt ? Min erfarenhet säger mig att du är brutalt långt från ett sådant evnt problem, om du ens någonsin kan komma till den punkten. Folk verkar vara rädda för att dämpa tillräckligt snarare... Mera akustikfix !!

Ahh ursäkta, var lite otydlig där. Det jag menade är att om jag hänger upp ännu mer tyg på väggarna (som i första hand dämpar högre frekvenser) så kommer basproblemet bli ännu tydligare.

Som jag skrev på 1an ovan - du siktar på att slicka fast högtalarna på sidoväggarna, och få avstånd mot balkongväggen (kanske en meter ?) så man kan "runda" högtalaren på vänster sida (där dörren till balkongen går utåt). Dvs en mycket udda lösning kan det verka som - men det fungerar bara man anpassar det hela.

Hmm vänta nu, menar du såhär?

Bild

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-17 22:36

sprudel skrev:Har du funderat på att möblera och spela över rummet diagonalt?
Placera vinkelsoffan framför fönstret, en högtalare vid kortvägg och en vid långvägg med bra med dämp för närmaste sidoväggs-studesen. Är soffan diagonalplacerad får du plats med en stor hög stenull där. :)

Hmmm, nejdu den tanken har faktiskt inte fallit mig in. Skulle se lite märkligt ut med projektorduken hängandes "snett" i rummet :o

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-17 22:42

Nattlorden skrev:Semi-OT:
Monterade ihop en IKEA Ektorp här hemma ikäll (inget dämpmaterial i den ännu)... såg klart lik ut den ovan moddade, förutom att mina ben var runda... kan det tänkas stämma, eller stannar det vid att vara likt?

Kan mycket väl tänka mig prova detsamma, men först vill jag nog ha lite mätvärden på var jag befinner mig.

Stora frågan är.... hur mycket bättre eller sämre dämpning är en Ektorp anno 2010 relativt en Dux 60-talare... 8)

Min soffa heter Kivik, den tyckte jag var mycket skönare än Ektorp (som att sitta på en träpall ju 8O ), smaken är som baken :wink: .

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-11-18 08:29

sprudel skrev:@Nagref!
Det där var en fantastiskt snygg bild över reverben. Tänker du saluföra ditt arbete så är jag klart intresserad. :)
Adhoc också, tror jag. :wink:

Nattlorden skrev:Fast man kanske helst skulle vilja ha en standalone-implementation, det är inte alla som sitter på Matlab... eller har intresse av att behöva göra det...

Så sant.
Men så har vi det här med att rum allt som oftast har fler parametrar än BxHxD. Vinklar, snedtak, kaminer och annat krafs.
Jag ser många rader programkod :roll:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-18 09:42

Jo... där är ju självklart matlab en fördel, då man kan koncentrera sig på vad det är man vill ha svar på snarare än att koda matematiken...

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2010-11-19 00:09

EnTillBjorn skrev:Hmm vänta nu, menar du såhär?

Bild

Japp, fast inte riktigt så extremt klistrat mot sidoväggarna - det ger mera problem än som går att lösa - men principen är helt rätt, någon dm ut i bakkant och så hårt invinklat enligt gängse standard.

Men passa upp här, du kommer få kraftig sidoreflex (första), och den måste du klara av att hantera med en bra absorbent eller liknande.

Sedan undrar jag varför du inte tar av fötterna på din moddade soffa, ställer soffan direkt på en "sockel" med avstämd dämpning på - det kan ju bli en snygg basabsorbent med rätt dimension på hålen ;-) Nu när du ändå är i byggartagen....!
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-11-19 07:21

Bamsefar skrev:
Sedan undrar jag varför du inte tar av fötterna på din moddade soffa, ställer soffan direkt på en "sockel" med avstämd dämpning på - det kan ju bli en snygg basabsorbent med rätt dimension på hålen ;-) Nu när du ändå är i byggartagen....!

Hur räknar man ut totala antalet hål/frekvens, osv?
Finns det någon sida med tillvägagånssätt?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-11-19 08:43

nadifierad skrev:
Bamsefar skrev:

Det är jag också nyfiken på. Har en knapp kubik över under trappan som kanske skulle göra sig bättre som basabsorbent än kartongförråd, men ingen aning om hur man beräknar konverteringen.

Har hört talas om en absorbent som har en skiva som täcker öppningen mer eller mindre. Så att man enkelt kan justera vid vilken frekvens den ska dämpa. Nån som vet vad en sån kallas?
Eller har jag bara drömt nu igen :roll:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-19 08:51

En aktivt ställbar absorbent vore intressant... tänk om man kunde analysera musiken lite i förväg (= fördröja uppspelningen) och tune:a om absorbenten till att vara mest effektiv för det som skall spelas upp strax därpå...

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-19 09:12

Bamsefar skrev:
EnTillBjorn skrev:Hmm vänta nu, menar du såhär?

Bild

Japp, fast inte riktigt så extremt klistrat mot sidoväggarna - det ger mera problem än som går att lösa - men principen är helt rätt, någon dm ut i bakkant och så hårt invinklat enligt gängse standard.

Men passa upp här, du kommer få kraftig sidoreflex (första), och den måste du klara av att hantera med en bra absorbent eller liknande.

Jo jag fick några liknande tankar surfandes på andra forum. Men jag kom fram till att det skulle bli lite för krångligt för mig då jag ej har tillgång till verkstad eller garage att mecka i. Då bygger jag hellre en "kista" som jag har som blommställ, och tunar till ~32hz så jag får bort min mega feta dipp i mitten av rummet.

Men jag tror att jag kom på hur man kan fixa "världens billigaste och enklaste DIY basabsorbent"! En rulle glasull som man klär med tyg. Även om man låter omslagsplasten vara kvar så bör väl de lägre frekvenserna gå igenom den? (samtidigt som den reflekterar högre frekvenser). Skall nog senare köpa en på prov och mäta lite, funkar det är det ju bara att köpa ett par till å trava i hörnen :)

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-19 09:15

Nattlorden skrev:En aktivt ställbar absorbent vore intressant... tänk om man kunde analysera musiken lite i förväg (= fördröja uppspelningen) och tune:a om absorbenten till att vara mest effektiv för det som skall spelas upp strax därpå...

Hehe det vore något det :D . Eller så fixar man akustiken så man får en korrekt återgivning oavsett låt :wink:

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-19 09:18

nadifierad skrev:
Bamsefar skrev:

Här är en "vanlig" med en port http://www.lautsprechershop.de/tools/index_en.htm?/tools/t_helmholtz_en.htm. "Perforated resonator" vet jag dock inte hur man går tillväga.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-11-19 09:22

EnTillBjorn skrev:
Nattlorden skrev:En aktivt ställbar absorbent vore intressant... tänk om man kunde analysera musiken lite i förväg (= fördröja uppspelningen) och tune:a om absorbenten till att vara mest effektiv för det som skall spelas upp strax därpå...

Hehe det vore något det :D . Eller så fixar man akustiken så man får en korrekt återgivning oavsett låt :wink:

Men... det var ju just det han skrev.

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-19 09:33

2-ch skrev:
EnTillBjorn skrev:

Men... det var ju just det han skrev.

UTAN att behöva ha aktiva basabsorbenter då...

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2010-11-19 09:46

nadifierad skrev:Hur räknar man ut totala antalet hål/frekvens, osv?

Här en sajt som, bland mycket annat, redogör för principerna bakom Helmholtz-, Panel-, Helmholtz Panel- & Slot Resonatorer.

http://www.mh-audio.nl/Helmholtzabsorber.asp

/Suomela

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-11-19 10:01

Sjukt bra tråd ! :D

Edit: e väll "bara" att räkna på en vanlig portad i princip, stämma av den på samma sätt med samma beräkningsprogram osv osv.. problemet är att veta hur stor lådan måste vara meed den aktuella placeringen.... :? :(

eller har jag fel ?! :P
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2010-11-19 12:06

Helmholtzen med inställbar frekvens = skjutbar lucköppning, är samma sak som Svanås Varitune. Väljer man rör i stället för skjutbar lucka blir det som att göra basreflexhögtalare med ett eller flera rör / portar.

Bamsefars förlag att göra ett podium (= lufttät låda med ställbar lucköppning) och plocka bort benen på soffan ger en "osynlig" helmholtz på några hundra liter och tar ingen extra plats => smart.

Piotr har skrivit vid några tillfällen i andra trådar att hans jämförelse mellan Svanås helmholtzlåda och panelabsorbent ger för fördel åt panelabsorbenten om man tar hänsyn till den volym som burken behöver för att vara effektiv.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-11-19 12:29

Du tänker på en aktiv basabsorbent? Jag tror det finns diy:at på hififorum.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-11-19 12:30

DVD-ai skrev:Sjukt bra tråd ! :D

Edit: e väll "bara" att räkna på en vanlig portad i princip, stämma av den på samma sätt med samma beräkningsprogram osv osv.. problemet är att veta hur stor lådan måste vara meed den aktuella placeringen.... :? :(

eller har jag fel ?! :P

Jag tror inte den blir för stor, hur det än är.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-11-19 12:57

Menar så att amn skapar en "grop" i stället, borde det inte vara möjligt ?! eller är det ett stort "feltänk"

me ok, hur stor måste den vara för att ta hand om hela eländet ?! det är ju bra att veta om man ska bygga :) finns säkert något sätt att räkna ut det på antar jag.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-11-19 14:33

DVD-ai skrev:Menar så att amn skapar en "grop" i stället, borde det inte vara möjligt ?! eller är det ett stort "feltänk"

me ok, hur stor måste den vara för att ta hand om hela eländet ?! det är ju bra att veta om man ska bygga :) finns säkert något sätt att räkna ut det på antar jag.

Ja, och om man har en angränsande kammare/rum så kanske man kan använda rör i olika längder, för att plocka ner olika problemfrekvenser!? 8O

Edit Man använder altså typ en klädkammare som basabsorbent. :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi