EnTillBjorn skrev:Bamsefar! Din envisa jävel (att dömma av din avatar-bild

).
Ja envis vet jag inte, men ger upp gör jag inte i första taget

EnTillBjorn skrev:1) Antar att dörren till balkongen öppnar inåt, således kan du ställa piP ungefär så långt in i rummet. Jag har nu inte någon balkongdörr, men mina i34es råkar stå så i mitt nuvarande rum. Alltså efter väggarna och inte mot frontväggen så att säga. Du får nu också flera möjligheter som att när du ser på film så kan filmduken skärma av infallande ljus istf att få ljus fallande på filmduken
Balkongdörren öppnas utåt. Dock hänger jag inte riktigt med på vad du menar, men jag tror att du vill att jag vänder på hela möblemanget 90 grader?
Exakt, dukan ju göra det enkelt först genom att bara testa att flytta högtalarna på sina stativ (för jag antar att du har stativ till piP).
Det jag menar är att kontruktören, Invar Öhman, rekommenderar att högtalarna skall stå när väggen, nästintill upptryckta. Vad jag föreslår är att du istället trycker upp dom mot sidoväggarna = långsidorn men riktat mot lysningspositionen. Tag sedan avståndet mellan diskanterna, och 1.18*detta avståndet = hyggligt rätt vart du bör ställa soffan. Jag räknar med att den hamnar en bit från "bakväggen"...
EnTillBjorn skrev:2) Byt gardinerna mot tjockare med extra ljudabsobering (jag har sådana också liggandes från förra rummet) Jag är lite smårädd att "överdämpa" rummet. Det som jag känner nu prioriteras är lågfrekvent absorbering för att jämna ut RT60 lite grann. Efterklangen i de högre frekvenserna är jag helt tillfreds med

.
Överdämpa ? Hur menar du nu, att RT60 skulle bli i princip noll, dvs ekofritt ? Min erfarenhet säger mig att du är brutalt långt från ett sådant evnt problem, om du ens någonsin kan komma till den punkten. Folk verkar vara rädda för att dämpa tillräckligt snarare... Mera akustikfix !!
EnTillBjorn skrev:3) Eftersom du nu har möblerat på längden så kan du komplettera med en rejäl matta efter kortväggen mot balkongen så att säga - detta påverkar inte basen, men hjälper efterklangen högst påtagligt om du låter mattan följa väggen ut förbi där högtalarna står - som bonus blir det varmare... Mer ryamatta kommer att handlas när min plånbok känner sig givmild, ligger lite lågt med utgifter då jag just nu jobbar deltid

. Därav vill jag komma så billigt undan som möjligt vad gäller akustik-fix.
Tanken var faktiskt att du skulle försöka hitta en "stuvbit" som passar i färg / storlek just eftersom du inte skall lägga matta på hela golvet utan bara någon meter ut från väggen (mot balkongen)

EnTillBjorn skrev:4) Det blir enklare att konstruera lämpliga absorbenter på sidoväggarna som kan falla in snyggt i möbleringen. Jopps det skulle det nog bli
Om du ställer högtalarna nära sidoväggarna så måste du vara beredd att hantera sidoväggarnas reflexer

EnTillBjorn skrev:5) Nu kan du också lägga en väl avvägd absorbent ala rör bakom soffan mot väggen med viss distans - dvs du får ställa soffan troligen runt 3 - 5 dm ut från bakväggen
Men om jag nu skall lyssna på längden i rummet, blir inte vinkeln mellan lyssnare/höger-vänster-talare lite väl smal om jag placerar soffan i andra änden av rummet? Förutsatt att jag då har pip`arna nära högtalarväggen (balkongväggen). Meeen jag kan ha missförstått dig, virrig blir man av förmiddagsskift

Som jag skrev på 1an ovan - du siktar på att slicka fast högtalarna på sidoväggarna, och få avstånd mot balkongväggen (kanske en meter ?) så man kan "runda" högtalaren på vänster sida (där dörren till balkongen går utåt). Dvs en mycket udda lösning kan det verka som - men det fungerar bara man anpassar det hela.
Syftena med rotera rummet är såklart att du inte skall få för mycket förstärkning vid högtalarna, och att du inte skall sitta upptryckt mot väggen utan hamna en bit eller tom bra bit från bakväggen. Du kan ju alltid ha en liten bänk bakom soffan eller något annat läckert !