Tätning av basreflexlådor - hur viktigt är det?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Tätning av basreflexlådor - hur viktigt är det?

Inläggav Kristian » 2010-11-15 20:56

Upplever stora skillnader före och efter montering av tätningslister på ett par piP. :?

Edit: Anledningen till att jag delat upp vad som skulle ha varit ett inlägg i inledningen av denna tråd i många små, är inte ett försök att få fler inlägg på räknaren, utan ett försök att kringgå problem med "DEBUG MODE" - en felkod som jag råkade ut för när jag försökte skapa ett nytt ämne och därmed starta denna tråd.

Uppenbarligen fungerade mitt lilla trick! 8)

Ber om ursäkt om det blir lite hackigt att läsa. Vh / Kristian
Senast redigerad av Kristian 2010-11-15 21:33, redigerad totalt 4 gånger.
Livsnjutare

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2010-11-15 20:59

Hur viktigt är egentligen tätning runt element och terminaler i ett par basreflexlådor?

Jag trodde att skillnaden skulle vara försvinnande liten, ja rent av teoretisk, men antingen har jag besök av herr placebo eller så påverkar det betyydligt mer än jag trodde! 8O
Livsnjutare

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2010-11-15 21:00

Lördag: Köpte ett par begagnade piP (enl. uppgift byggda 2007). Kopplade upp dem hemma, tyckte de var lite hissade i övre mellanregister och diskant samt klenare än förväntat i basområdet.
(Öronen var nog visserligen lite trötta efter vägljud från två timmars bilkörning m dubbdäck men ändå.)
Livsnjutare

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2010-11-15 21:14

Söndag t.o.m. fredag:
Lyssning mestadels vid tv-tittande, kanske ett par tre låtar nån kväll när lilleman kommit i säng. Fortfarande inte särskilt imponerad :? Kanske kändes diskanten inte lika påträngande längre, men basen upplevdes fortfarande som tunn.
Livsnjutare

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2010-11-15 21:15

Lördag (igen): Plockar loss baselementet för att kika inuti lådan. 8O Ser för tääskigt ut! Skarvade kablar, skarvarna undermåligt isolerade med vit isoleringstape (dock godkända lödningar). Dessutom visar det sig att baselement, diskant och terminal helt saknar tätningslist!!
Fram med lödkolv, nya kablar, krympslang, tätningslist mm.
Efter några timmar är det riktigt snyggt 8) . Och framförallt Tätt!
Livsnjutare

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2010-11-15 21:16

Kopplar åter in dem och -MAMMA! Där fanns den, -basen! Dessutom var balansen mellan bas/diskant som den skulle, eller i alla fall betyyyydligt bättre!
Livsnjutare

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2010-11-15 21:16

Nu till frågorna: Beror det jag upplever på tillvänjning och placebo!? För inte kan väl det bli såå stor skillnad med lite tätningslist? Jag trodde nog att den skillnaden var i princip teoretisk. :?

Hur viktig är egentligen en tät låda i en basreflexkostruktion? Jag menar, det är ju inte precis fritt flöde för luften som vill ta sig ut runt element och terminal, även om tätningslisten saknas.
Livsnjutare

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2010-11-15 21:17

P.S.Värt att notera är att jag inte nödvändigtvis har haft volymratten i samma läge hela tiden, (men den har heller inte succesivt flyttats medurs). Jag tycker ändå inte att jag kan bortse från den stora förändring jag upplever före/efter tätning av lådan. Självklart är det helt subjektiva upplevelser som beskrivs ovan. D.S.
Livsnjutare

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-11-15 21:31

Din upplevelse är nog äkta. Avstämningsfjädern ska ske enbart mot BR-röret.
Kolla också att det verkligen sitter Ino-element i lådorna.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2010-11-15 23:05

Ragnwald skrev:Din upplevelse är nog äkta. Avstämningsfjädern ska ske enbart mot BR-röret.
Kolla också att det verkligen sitter Ino-element i lådorna.

Hej Ragnwald!

Nu har jag inte örnkoll på nomenklaturen kring högtalartillverkning, men jag inser ju att man vid konstruktionen räknar med att den enda vägen som luften får passera är via basreflexporten.
Men jag är ändå förvånad över hur STOR 8O skillnad jag upplever! Men det läcker kanske ut mer luft än man tror när tätningslisterna saknas :?

Och, jodå nog är det rätt element i burkarna :D

/ Kristian
Livsnjutare

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-15 23:07

Undanknuffad luft beter sig precis som studenter... den tar enklaste vägen..
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-15 23:11

Nattlorden skrev:Undanknuffad luft beter sig precis som studenter... den tar enklaste vägen..

Ut genom basreflexporten?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-15 23:18

peetwa skrev:
Nattlorden skrev:Undanknuffad luft beter sig precis som studenter... den tar enklaste vägen..

Nä... personalutgången förbi elementkanten... det är ju framsidan som lockar.

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2010-11-15 23:21

Nattlorden skrev:
peetwa skrev:

Klartext om jag får be! Det där kändes som ett förtäckt initierat svar :)
Livsnjutare

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-15 23:28

Nattlorden skrev:
peetwa skrev:

Jag har funderat lite på det där. Vad får du för en resonansfrekvens på en slitsport med en yta på 1mm2 och en längd på 15 mm. Borde inte holtzman eller någon sätta P för att luft tar sig denna vägen.

Tänk dig att du borra ett hål på 1mm2 i lådväggen. Jag tror inte att flödet genom detta hål kommer att påverka något över huvudtaget.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-11-15 23:30

om du tillfälligt pluggar igen basporten och försiktigt trycker in konen och sedan släpper den så ska den lite segt röra sig tillbaka till viloläget, om detta går blixtsnabbt så är det troligtvis läckor i lådan eller i den tillfälliga igenpluggade porten
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-15 23:32

Kristian skrev:Klartext om jag får be! Det där kändes som ett förtäckt initierat svar :)

Alltså... om du genererar övertryck på ena sidan och undertryck på andra så finns där ju en vilja att smita från ena stället till andra... det är ju så vädret fungerar.... sen är det bara frågan om vilken väg som är mest jobbig... en längre med lågt motstånde eller en jättekort med högre motstånd. Ett mindre hål har högre motstånd än ett stort... men just vid elementkanten är ju också tryckskillnaden stor...

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2010-11-15 23:44

Nattlorden skrev:
Kristian skrev:Klartext om jag får be! Det där kändes som ett förtäckt initierat svar :)

Alltså... om du genererar övertryck på ena sidan och undertryck på andra så finns där ju en vilja att smita från ena stället till andra... det är ju så vädret fungerar.... sen är det bara frågan om vilken väg som är mest jobbig... en längre med lågt motstånde eller en jättekort med högre motstånd. Ett mindre hål har högre motstånd än ett stort... men just vid elementkanten är ju också tryckskillnaden stor...

Oki, jag hajar.
Livsnjutare

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-16 00:19

celef skrev:om du tillfälligt pluggar igen basporten och försiktigt trycker in konen och sedan släpper den så ska den lite segt röra sig tillbaka till viloläget, om detta går blixtsnabbt så är det troligtvis läckor i lådan eller i den tillfälliga igenpluggade porten

Konkret tips. Två tummar upp!

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2010-11-16 09:16

Att lådan/elementet är tät spelar stor roll i frekvensområdet omkring avstämningen. Därför har den stor inverkan på basåtergivningen men också på återgivningen högre upp i frekvens om än inte så stor/märkbar eller möjligen maskerad.

Enklast kontrollerar du det med en sinussignal med samma frekvens som avstämningen dvs där konen rör sig minst. Tag sedan en vinylslang ca 4 mm diameter eller ett sugrör från McDonalds. Stoppa in ena änden i örat och för andra änden utmed skarvar i låda och låda/element. Där det läcker kommer du att höra ett klart blåsljud.

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2010-11-16 10:20

PeterAkemark skrev:Att lådan/elementet är tät spelar stor roll i frekvensområdet omkring avstämningen. Därför har den stor inverkan på basåtergivningen men också på återgivningen högre upp i frekvens om än inte så stor/märkbar eller möjligen maskerad.

Att det har mest betydelse kring avstämmningsfrekvensen, gissar jag beror det på att porten för luften då är i det närmaste "stängd". Stämmer det?

Enklast kontrollerar du det med en sinussignal med samma frekvens som avstämningen dvs där konen rör sig minst. Tag sedan en vinylslang ca 4 mm diameter eller ett sugrör från McDonalds. Stoppa in ena änden i örat och för andra änden utmed skarvar i låda och låda/element. Där det läcker kommer du att höra ett klart blåsljud.

Tack för tips, känns ju som jag fått det tätt redan men det skadar ju inte att göra en koll. Är det ok med ett sugrör fråm Max? :wink: :D
Livsnjutare

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-11-16 12:27

Kristian skrev:
PeterAkemark skrev:Att lådan/elementet är tät spelar stor roll i frekvensområdet omkring avstämningen. Därför har den stor inverkan på basåtergivningen men också på återgivningen högre upp i frekvens om än inte så stor/märkbar eller möjligen maskerad.

Att det har mest betydelse kring avstämmningsfrekvensen, gissar jag beror det på att porten för luften då är i det närmaste "stängd". Stämmer det?

Det är där porten jobbar som mest med att pumpa luft in och ut och det är där man har så höga ljudtryck i lådan att membranet på elementet i princip står stilla. Det är därför man får dippen i impedanskurvan just där. Läcker det någonstans så kommer q-värdet vid basreflexresonansen att minska kraftigt då luftfjädern som bildas av lådan inte håller emot tillräckligt bra. Man tappar därmed massvis med bas.

Att tätningarna sitter där och är felfria är inget fintrimmande. Om de inte sitter där så kan man lika gärna bygga något annat.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2010-11-16 13:08

Naqref skrev:
Kristian skrev:

Det är där porten jobbar som mest med att pumpa luft in och ut och det är där man har så höga ljudtryck i lådan att membranet på elementet i princip står stilla. Det är därför man får dippen i impedanskurvan just där. Läcker det någonstans så kommer q-värdet vid basreflexresonansen att minska kraftigt då luftfjädern som bildas av lådan inte håller emot tillräckligt bra. Man tappar därmed massvis med bas.

Att tätningarna sitter där och är felfria är inget fintrimmande. Om de inte sitter där så kan man lika gärna bygga något annat.

Tack för ett bra svar Nagref!

Det här med hur saker och ting fungerar är ju gôrskôj vetja! Framförallt "hifi-saker"! :D
Livsnjutare

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2010-11-16 22:21

Det som fascinerar är att en liten springa (vid elementet) påverkar negativt, men att ett jättehål (porten) är bra.

Lasse

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2010-11-16 22:45

celef skrev:om du tillfälligt pluggar igen basporten och försiktigt trycker in konen och sedan släpper den så ska den lite segt röra sig tillbaka till viloläget, om detta går blixtsnabbt så är det troligtvis läckor i lådan eller i den tillfälliga igenpluggade porten

Är det inte tvärt om? Trycker man in konen i en helt tät låda så blir det ju övertryck direkt, som stannar kvar, så när man släpper så åker konen ut snabbt.

Finns det små läckor, så kommer det tryckutjämnas i lådan när man tryckt in konen, vilket gör att när man släpper konen så kommer den vilja åka ut (elementets egna upphägning) och det går långsamt för att det blir undertryck i lådan medans luften pyser in genom låd-läckage.

:idea:

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-11-16 23:09

Fackamato skrev:

Är det inte tvärt om? Trycker man in konen i en helt tät låda så blir det ju övertryck direkt, som stannar kvar, så när man släpper så åker konen ut snabbt.

Finns det små läckor, så kommer det tryckutjämnas i lådan när man tryckt in konen, vilket gör att när man släpper konen så kommer den vilja åka ut (elementets egna upphägning) och det går långsamt för att det blir undertryck i lådan medans luften pyser in genom låd-läckage.

Trodde jag också...? 8O

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2010-11-17 09:09

lemmts skrev:Det som fascinerar är att en liten springa (vid elementet) påverkar negativt, men att ett jättehål (porten) är bra.

Lasse

Delvis beror det ju på att det stora hålet är en del av kostruktionen och "ingår" i beräkningarna, medans den lilla springan inte gör varken det ena eller det andra. Det enda den gör är att ställa till det! 
Livsnjutare

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2010-11-21 20:16

Den här tråden inspirerade mig att undersöka mina PK. Med hjälp av denna tongenerator och PeterAkermarks metod så var det busenkelt att konstatera att båda lådorna läckte. Den ena vid diskantelementet och den andra vid det löstagbara bakstycket. Efter lite meckande så är båda täta. Nu låter cello mycket mer cellolikt än tidigare :D

Lasse

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-21 22:44

Skulle nog vilja se lite impedansmätningar innan jag köper att det blir ett dc-flöde genom ett litet hål.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-11-22 00:40

Fackamato skrev:

nä, du tänker på cykelpumpen som man försöker trycka ihop med fingret över hålet, men en högtalarlåda fungerar nog inte likadant med den så mycket större volymen och dämpmaterialet inuti, rörelsen ska vara seg å inte reptilsnabb, jag försökte klippa in en text här men lyckades inte

kända tillverkare spelade förr en riktigt låg sinuston och använde stetoskåp för att lyssna efter läckor, stetoskåp är nog inte så dyra på apoteket
Bikinitider

Nästa

Återgå till Teknikforum