SPDIF vs PCM, vad är skillnaden?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
attah

SPDIF vs PCM, vad är skillnaden?

Inläggav attah » 2010-11-18 22:35

Jag försöker bilda mig lite på digitalt ljud, särskilt frågan om vad det är för ettor och nollor som åker förbi... SPDIF och PCM förekommer flitigt och visst är bådadera okomprimerat digitalt ljud, men ingen verkar ta upp konkreta skillader, och hur man eventuellt konverterar. Är det någon här som kanske vet?

Lite bakgrund också; jag tänker försöka bygga en mottagare för digitalt ljud över bluetooth, som man kan koppla till reciever eller DAC. Jag har tittat lite på en modul som ger PCM ut, (clk, data, sync).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-11-19 00:36

S/PDIF är en förkortning på Sony/Philips Digital Interconnect Format. Det är alltså själva kabel/kontakt-standarden hos digitalutgångarna för att överföra digitalt ljud mellan olika digitala apparater. Formatet S/PDIF definierar den elektriska överföringen av signalen med dess anslutningselektronik med 75Ω coaxial med RCA kontakt och optiska fiber med TOSLINK . SPDIF kan användas för att överföra ljud med CD-kvalitet 16-bitar/44,1kHz och upp till 24bitar/96kHz.
Formellt namn på S/PDIF-standarden är IEC 958 type II som ingår i IEC-60958. S/PDIF är konsumentversionen av standarden, känd som AES/EBU. Själva koden för de binära data som överförs kallas biphase mark code.

PCM betyder Pulse Code Modulation. PCM är en metod för att få digital representation av analoga signaler där den analoga signalen samplas i regelbundna intervaller och översätts sedan till symboler inom den digitala koden. Upplösningen ges av antalet samplingar per sekund och av antalet bitar som finns till förfogande.

Vad gäller bluetooth så har det i alla fall tidigare varit för långsam standard för överföring av PCM 16-bitar/44,1kHz.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2010-11-19 03:08

Bluetooth profilen A2DP har ett eget snålkodningsformat som heter SBC, om jag inte minns fel, och som äger vissa likheter med DAB och mp2.

I bluetooth specen ges också möjlighet för tillverkare av olika enheter att lägga till andra kodare/avkodare för tex DD etc.

2 kanal 44kHz och 16 bitars LPCM har som Peter skriver hittils krävt lite för stor bandbredd. Det kanske kommer.

Men SBC är inte alls så tokigt om man väljer högsta möjliga bitrate för ljudströmmen, 348Mb/s (tror jag det är).

SonyEricssons MW600 är riktigt HiFi-betonad om man använder den som mottagare till stereon. Bara en teleplugg till 2x rca adapter behövs. Möjligen att man får skruva upp volymen lite extra då utsignalen från denna är en anings lägre än från cd- och dvd-spelare etc.

+Hyffsat klangneutral
+Klart ljud
+Hygglig dynamik
+God mottagning
+En uppladdning av batteriet räcker bortåt 24 timmar när den inte behöver driva nån lågohmig hörlur
-Kan tyvärr inte användas under batteriladdning
+Billig
+/-Fast bara stereoljud då förstås

Ericson

Inläggav Ericson » 2010-11-19 18:41

Tack för en bra fråga, och för två intressanta svar!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2010-11-19 20:09

Via S/PDIF så skickas ljud i PCM. Om vi nu undantar när det skickas DD eller DTS kodat ljud via S/PDIF.

Så det finns liksom ingen skillnad på S/PDIF och PCM. För det är två olika typer av saker, som inte kan jämföras med varandra.

//Michael

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2010-11-22 13:51

Tack så mycket för intressanta svar. :)

Mich, hur menar du nu?

Kan börja med att förtydliga att jag menar mest formatet på datan rent elektroniskt, när någon tillverkare av ICar menar att det är pcm som kommer ut på ben nummer X. Behöver man alltså bara ta utgångarna data och klocka, och räkna ut biphase mark-kodningen?

Kan sägas att jag redan har en bluetoothmottagare med analogt ljud ut, det här är mest för att tillfredsställa experimentlustan.

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2010-11-22 20:56

Mich skrev:Via S/PDIF så skickas ljud i PCM. Om vi nu undantar när det skickas DD eller DTS kodat ljud via S/PDIF.

Så det finns liksom ingen skillnad på S/PDIF och PCM. För det är två olika typer av saker, som inte kan jämföras med varandra.

//Michael

Så är det. Men det som jag antar förvirrar allmänheten är att man ofta får välja mellan PCM och S/PDIF i inställningarna för digitalutgången i många produkter såsom dvd-spelare. (Tror PS3an har samma korkade benämning, men jag kan minnas fel där!?). Har alltid själv undrar vad de egentligen menar med de valen fast jag har koll på begreppens egentliga betydelse. Liknar felet som många tillverkare gjorde för några år sedan när man slängde sig med termen "S-VHS utgång/sladd" när man egentligen menade "S-Video utgång/sladd".

Vh
T

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2010-11-22 22:01

attah skrev:Mich, hur menar du nu?

Ja, det kan man undra... Du kanske skall läsa AN22 - Overview of Digital Audio Interface Data Structures (application note från Crystal, a division of Cirrus Logic).

attah skrev:Kan börja med att förtydliga att jag menar mest formatet på datan rent elektroniskt, när någon tillverkare av ICar menar att det är pcm som kommer ut på ben nummer X. Behöver man alltså bara ta utgångarna data och klocka, och räkna ut biphase mark-kodningen?

Nej. Se sid 2 i AN22.

torbod skrev:Men det som jag antar förvirrar allmänheten är att man ofta får välja mellan PCM och S/PDIF i inställningarna för digitalutgången i många produkter såsom dvd-spelare.

:(
Hur är det... är bitstream (DD/DTS) infört i någon S/PDIF specification?
Om inte så blir ju valet PCM - S/PDIF helt felaktigt.

//Michael

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2010-11-22 23:18

Tack, jag tror jag förstår nu. :)

PCM har rimligen inte mycket headers och annat utan är mest data, medans S/PDIF är "förpackad" data för coaxialbruk, och överföringslängder som börjar bli signifikanta.. etc...

Känns som jag hade svårt att formulera frågan faktiskt, men det var ungefär det här jag ville veta. Tack!

Nu känns det också lite halvt meningslöst med att bygga detta själv, men jag utgår från att man kan hitta en signalomvandlare för ändamålet om man vill. Dock vinner man inte så mycket som jag först tänkte (ingen riktig PCM hela vägen och ytterligare komplexitet). Det blir dock närmare en månad ledigt kring jul.. hmm...

Återgå till Teknikforum