Betongbunker, vettig akustik utom allt hopp?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2010-11-25 14:29

EnTillBjorn skrev:
Kronkan skrev:Själv lyssnar jag mig fram vid akustikregleringar. Men har samtidigt en teoretisk förståelse vad som borde hända. Men självklart ändå mätt upp mittlyssningsrum i början. Bättra att mäta ofta att somdu gör. Men enligt min uppfattning kan jag se att du mätt med plasten på. Det ser ut som du mätt en basabsorbent av något slag till skillnad mot en allmän absortion. Exempelvis påverkardu enbart vid vissa frekvenser och de ligger matematiskt korrelerade till varandra. Troligtvis multiplicerad med två.

Jag skulle ta av plasten från en och prova. Då borde du se en annan påverkan.

Det verkar vara som plasten genom trycket innifrån blir lika styvt som ett papprör.

Observera att jag kommentarer mätningen med en rulle.

Kan självklart ha fel och då får man lära sig något på det.

Sen är ju det även så glasullen är hårt packad innanför plasten, ca 61kg/m3 tror jag att jag kom fram till. Skulle jag ta av den kommer glasullen att expandera en hel del och bli svårare att hantera :( . Hmm undrar hur jag skall göra...

Ett experiment skullee kunna vara att skapa på prov en absorbent av befitintligt material som redan finns hemma.

börja med att bära ut rör och glasfiber ur lyssningsrummet. Detta har du redan mätt upp. Vi vet hur rummet mäter utan dämpning i hörnet. Vi vet hur rummet mäter med plastad glasfiber. Men har du någon madrass eventuellt en bäddmadrass. Rulla ihop den och ställ detta i hörnet. Mät och presentera mätningen. Så kan vi se och fundera över detta resultat. Blir självklart inte exakt som om du skulle ta bort plasten. Men det går ändå att resonera kring en sådan mätning.

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-25 14:46

Kronkan skrev:Ett experiment skullee kunna vara att skapa på prov en absorbent av befitintligt material som redan finns hemma.

börja med att bära ut rör och glasfiber ur lyssningsrummet. Detta har du redan mätt upp. Vi vet hur rummet mäter utan dämpning i hörnet. Vi vet hur rummet mäter med plastad glasfiber. Men har du någon madrass eventuellt en bäddmadrass. Rulla ihop den och ställ detta i hörnet. Mät och presentera mätningen. Så kan vi se och fundera över detta resultat. Blir självklart inte exakt som om du skulle ta bort plasten. Men det går ändå att resonera kring en sådan mätning.

Smart! Skall göras senare, nu ligger dock förstärkaren lite isärplockad. Har lyckats lokaliserat vart problemet är ang. glappningen. Startar en nu tråd om den

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2010-11-25 16:21

EnTillBjorn skrev:
Kronkan skrev:Ett experiment skullee kunna vara att skapa på prov en absorbent av befitintligt material som redan finns hemma.

Smart! Skall göras senare, nu ligger dock förstärkaren lite isärplockad. Har lyckats lokaliserat vart problemet är ang. glappningen. Startar en nu tråd om den

Ingen nackdel för oss andra om projektet fortskrider dagligen men inte varje timme. :wink: Vi har svårt att hänga med i den acceleration som du kan uppvisa.

Men jag är nyfiken på nästa mätning.

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-26 11:31

Sådär, tror jag fixade glappet i förstärkaren, så nu kan jag mäta igen :) .

Test med en madrass i hörnet (gul skumgummi):

Bild

Inga kvartvågspipor har använts vid mätningarna. Första mätningen är helt utan absorbent i hörnet. Andra mätningen är med 1st glassulls-rulle i hörnet. Tredje mätningen visar en ihoprullad madrass.

Bild

Ja... :? . Kurvorna blir då inte speciellt bätte vad jag kan se. RT60 blir självklart mycket behagligare, men jag hade hoppats på en, i alla fall, liten utjämning :| ...

Men vad får vi då ut av detta? Som det ser ut så påverkar glasulls-rullen inte mycket under 100hz (säkert pga. plasten eller för hårt packat).

Madrassen å andra sidan djupar till dippen mellan 60-70hz, även den lilla runt 80hz blir djupare.

Ställer jag istället madrassen på högkant likt en stor hörnabsorbent visar sig detta: (whops dB-skalan försvann, den är 5dB/linje i vanlig ordning)

Bild

Gash... Hmm... Inte blir jag då direkt peppad av dessa kurvor :? . Vi får se hur det blir efter att jag klätt om glasullen med tyg.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-11-26 11:55

Trist när man lägger ned så mycket jobb och skillnaderna inte blir annat än... tja försumbara.
Men RT60 kanske är viktigare än kurvans utseende :) Vad har hänt där?

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-26 12:01

2-ch skrev:Trist när man lägger ned så mycket jobb och skillnaderna inte blir annat än... tja försumbara.
Men RT60 kanske är viktigare än kurvans utseende :) Vad har hänt där?

Inga "träffsäkra" siffror finns på RT60 då det kommer med en hel del lågfrekvent "smuts" (blir bättre helg/kväll) , men vattenfallet ser aningens bättre ut och upplevs framförallt trevligare.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-26 12:03

Man kan vända på det och säga att man skall inte snöa in på hur stort totalfelet är och därför ignorera de förbättringarna man får. 2-3dB dämpning av en topp är inte kattpiss även om toppen är 15 dB ändå.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-26 12:06

Nattlorden skrev:Man kan vända på det och säga att man skall inte snöa in på hur stort totalfelet är och därför ignorera de förbättringarna man får. 2-3dB dämpning av en topp är inte kattpiss även om toppen är 15 dB ändå.

Jo det är sant, "många bäckar små"... Men jag tycker det är lite svårt att riktigt njuta av musiken när man vet anläggnignen har potential att låta bättre :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-26 12:17

EnTillBjorn skrev:Men jag tycker det är lite svårt att riktigt njuta av musiken när man vet anläggnignen har potential att låta bättre :D

Nja, där får du nog ta dig själv lite i kragen också, för det gäller i princip för alla mer eller mindre. De allra flesta lever dock i okunskap... eller i kunskap utan någon vilja att göra något åt det.... de kategorierna har du klivit förbi, så var glad och stolt över att du tar tag i det... och tar chansen att öka på kunskaperna också. Plus att du kan suga i dig lite tacksamhet från oss andra som får följa med på resan och lära lite vi med.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-11-26 12:19

Nattlorden skrev:Man kan vända på det och säga att man skall inte snöa in på hur stort totalfelet är och därför ignorera de förbättringarna man får. 2-3dB dämpning av en topp är inte kattpiss även om toppen är 15 dB ändå.

Jovisst, men det känns ju lite som att svälja kameler och sila mygg.
Jag skickar i alla fall några glada heja-rop till EnTillBjorn. Ge inte upp.
Mina mätningar ser inte heller så kul ut, men hoppet har inte lämnat min kropp än :lol:

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-26 12:22

:D Får tacka för de snälla orden :) .

Än på ett tag kommer jag inte ge upp. Får jag inte till det med absorbenter och resonatorer har ju jag en bra anledning till att skaffa ett fint bassystem :wink:

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-12-02 16:16

Bild

Jaha då har jag fått tyget jag skulle klätt glasullsrullarna med. Men nål+tråd resulterade bara i en massa svordommar och en avbruten synål :? .... Sååå.... Får jag presentera, iBassBuddy!

Bild

:lol:

Tur man har ett par 10-tals kg t-shirts liggandes. Får dock se hur jag tätar botten, nacke samt ärmar :)

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-12-02 17:06

Två nya bekantskaper:

Bild

Mätningar kommer till kvällen.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-12-02 18:44

Coola absorbenter! :D
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-12-02 20:55

Hmm nu har jag mätt och flyttat runt absorbenterna en del. Dock inget att hurra över... Skall göra två till buddies, men har inga stora förhoppningar. Kan väl vara så att det är för låga frekvenser jag försöker ge mig på.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-12-03 00:26

EnTillBjorn skrev:Två nya bekantskaper:

Bild

Mätningar kommer till kvällen.

:lol: :lol: Genialt! Hoppas det bär frukt och gör nytta!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-12-03 00:36

Att sätta tunna snygga dämpplattor i taket som är vitmålade och kan köpas på beijer för någon 50-lapp stycket kan göra en hel del positivt för ljudet i ett betongrum.

Prova med 6-8 stycken ovanför lyssningspositionen som du sätter fast i betongtaket med smältlim.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-12-03 16:30

Richard skrev:Att sätta tunna snygga dämpplattor i taket som är vitmålade och kan köpas på beijer för någon 50-lapp stycket kan göra en hel del positivt för ljudet i ett betongrum.

Prova med 6-8 stycken ovanför lyssningspositionen som du sätter fast i betongtaket med smältlim.

Går det att ta ned dem utan att riva med sig takfärgen?

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-12-03 16:40

Ja då var vi fyra st. vänner:

Bild

Lite mätningar:

Röd linje är utan absorbeterna i rummet. Grön visar fyra st. travade på varandra i högre främre hörnet.

Bild

Här har jag två st. absorbenter i varje främre hörn:

Bild

Att stacka dom på höjden upp till taket verkar vara vinnaren här.

Bild

Kan ju vara en idé att göra fyra st. till och trava i vänstra främre hörnet. Om inte annat blir efterklangen betydligt trevligare :)

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-12-13 13:47

Nu ser kurvan ut såhär med endast ett PEQ-filter vid 47hz samt ett low-shelf filter:

Bild

Detta med hjälp av två sådana här:

Bild

:lol:

Visst är det ett par elaka dippar i kurvan, men jag tycker den blir trevligare och trevligare :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-13 13:58

Som basmoduler, eller?

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-12-13 14:09

Nattlorden skrev:Som basmoduler, eller?

Stämmer bra det

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-13 14:35

Misstänker att de inte går så lågt som piP....

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-13 14:54

ne, så lågt kan ingen gå... :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-13 15:08

Subba från Glocalnet kanske?

Användarvisningsbild
SoleldTHX

Inläggav SoleldTHX » 2010-12-21 14:47

Knyckte din idé om att fixa till soffan till en
bredbandig basabsorbent . . .

Fixade och trixade i helgen och
det blev bra .

När jag ändå höll på fixade jag till mina 2 stora fotöljer
också :D

Bilder finns på MHB finns intresse
kan jag lägga upp bilder här med. .
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att att lära oss någonting nytt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-21 14:54

SoleldTHX skrev:Knyckte din idé om att fixa till soffan till en
bredbandig basabsorbent . . .

Fixade och trixade i helgen och
det blev bra .

När jag ändå höll på fixade jag till mina 2 stora fotöljer
också :D

Bilder finns på MHB finns intresse
kan jag lägga upp bilder här med. .

Kul att det funkade för dig med... då är det bara jag själv som inte gjort det. :lol: Med det kommer, men jag vill fixa mätutrustning först så jag kan få vitt på svart vad som händer.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-21 16:19

fick du någon träfiberull över av dom 6 skivor du fick ?! :)

Serut som att du kunde tryck in lite mer i ryggstödet på fotöljerna eller är det bara en synvilla.. ?! 8)

Ser verkligen fram mot att komma över till dig och lyssna nu när du borde fått ner efterklangen ytterligare i 30-35Hz området där du ju hade stora problem förut :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
SoleldTHX

Inläggav SoleldTHX » 2010-12-21 16:47

Alla gick åt och ett gäng 4,5 centimeters. :lol:

Appropå fyllning av ryggstödshålet.....
Det är bara på bilder som det ser så ut ... Jag tog ur
4.5 centimers skivorna ( Som du och jag lade in ) och proppade in 9 centimeters skivan dubbelt istället... Jag kan garantera
att det vart fullt i ryggstöden ... :D

Jo nu låter det lite goare :)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att att lära oss någonting nytt.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-21 16:50

ok ;)

Blev det några 45mm till övers vid byggandet?

Om du råkar ha 1 eller 2st så tar jag gärna och adopterar dom... :P
Mvh//David

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi