Moderator: Redaktörer
Jonka_ skrev:Tack Glebster, Det ska jag göra.
Du kanske har en bra inblick i vägen att välja ett lämpligt element oxå till en 30l sluten låda.
Är ute efter en som lockar med blicken såväl som ljudet, Då den kommer stå i vardagsrum som är kombinerat med hela undervåningen, Ca 40 kvm.
Är jag helt ute och cyklar om jag fastnat för detta element?
http://www.parts-express.com/pe/pshowde ... er=297-460
Som du kanske läst tidigare så är mina stativare med 5½ tums scanspek mellanregister /bas alldeles för klent för att ge något lyft i ett så stort rum.
En annan sak, behöver man ha en miniDSP till vardera sub om man skulle vilja ha 2?
Jonka_ skrev: just nu vill jag bara komma igång med byggnationen så det är klart innan nyår då den kommer invigas
Ragnwald skrev:F3 43Hz i en 17 literslåda och 84 dB 2.83V/1m vid 4ohm.
Du kanske har en bra inblick i vägen att välja ett lämpligt element oxå till en 30l sluten låda.
Är ute efter en som lockar med blicken såväl som ljudet, Då den kommer stå i vardagsrum som är kombinerat med hela undervåningen, Ca 40 kvm.
Som du kanske läst tidigare så är mina stativare med 5½ tums scanspek mellanregister /bas alldeles för klent för att ge något lyft i ett så stort rum.
En annan sak, behöver man ha en miniDSP till vardera sub om man skulle vilja ha 2?
Glebster skrev:Men mitt förslag till dig är att ladda hem Basta. Därefter kan du själv knappa in elementdata för olika element och se hur de beter sig samt jämföra dem med varandra.
En styck miniDSP räcker. Dessutom räcker sannolikt en förstärkare/plate amp för att driva åtminstone två subwoofers förutsatt att steget är "normalstort".
Ragnwald skrev:De där Morel elementen är nog riktigt riktigt bra, men ack så dyra.
PM:a Piotr (som skrev tidigare i tråden) och hör vad han ska ha för sina TC Soundselement, fina element som tydligen trivs i små lådor.
Annars så finns ju CSS fina nya 10:or, till rätt pris för köp av två.![]()
http://www.creativesound.ca/details.php?model=SDX10
De trivs i 50 literslådor.
johaneriksson skrev:Jag tycker att det låter för klent med en sluten 10" bas för ditt vardagsrum med tillhörande undervåning.
Själv har jag ett stort vardagsrum med öppet till nedervåning och tycker att fyra st 10" i BR-lådor är på gränsen.
Jonka_ skrev:Har spekulerat ännu en stund, och ikväll ska jag ladda hem basta och sitta lite.
Vad tror ni om detta roliga element?
http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=297-130
Piotr skrev:Ska man vara noga så säger ju konarea ingenting, det är ju (den linjära) pumpvolymen som är intressant.
/Peter
steveo1234 skrev:Piotr skrev:Ska man vara noga så säger ju konarea ingenting, det är ju (den linjära) pumpvolymen som är intressant.
/Peter
Alla borde nog läsa ovanstående några gånger. Bassystem mäts i liter, inte tum...
2-ch skrev:steveo1234 skrev:Piotr skrev:Ska man vara noga så säger ju konarea ingenting, det är ju (den linjära) pumpvolymen som är intressant.
/Peter
Alla borde nog läsa ovanstående några gånger. Bassystem mäts i liter, inte tum...
Helt rätt, det var slarvigt uttryckt av mig.
steveo1234 skrev:Bara för att förtydliga: Min kommentar var inte på något sätt riktat till dig utan var av allmän karaktär. Det är helt meningslöst att diskutera i termer av "Ska jag har 10" eller 12"" när 10" kan vara många gånger mer kapabel än ett större element. Bättre är då att diskutera i termer av liter som elementen (Vd) klarar av att flytta utan att lämna sitt linjära område. Tycker jag.
Ragnwald skrev:Hehe... visst är det så.
Med fler element utplacerade med noga beräkning, kan man dessutom få en väldigt jämnt basförlopp i rummet. Det låter bättre/renare var man än befinner sig i rummet. Något som inte går att åstadkomma med ett eller två element och equalizer.
Piotr skrev:Finns i princip ingen akustisk musik som kräver mer än vad en potent 10" klarar i ett rimligt rum.
Vill man spela Infected Mushrooms och Yello så att rutorna skakar även på grannkåken andra sidan gatan får man nog tänka sig flera 10" basar dock.
Ragnwald skrev:Hehe... visst är det så.
Med fler element utplacerade med noga beräkning, kan man dessutom få en väldigt jämnt basförlopp i rummet. Det låter bättre/renare var man än befinner sig i rummet. Något som inte går att åstadkomma med ett eller två element och equalizer.
Med fler element behöver man inte nödvändigtvis extrem slaglängd och svindyra elementen, åtminstone inte ner till 20Hz.

Ragnwald skrev:Snygg presentation, mycket elegant.
Se till att inte stativarna står för brett, kanske du ska ställa dem närmast TV-bänken och subbasarna på utsidan.
Och, en riktigt stor tjock matta på golvet, är obligatoriskt.
Vad har du för stativare ?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster