Hur kan lyssning bli objektiv??

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2010-11-28 13:37

petersteindl skrev:
mrGaskill skrev:Kanske man kan se det som att man försöker använda den mänskliga hörseln som mätsticka? När man F/E-lyssnar.

Jo, så är det. I stället för att mäta med mätinstrument som ger objektiva resultat, så använder man mänskliga subjekt som mätapparatur för att detektera eventuell skillnad mellan in och utsignal.

Jag tror dock att man skulle kunna gå ett steg vidare och samla all information med ett dataprogram som räknar ut hörselns vägning på olika objektiva mätbara parametrar och då skulle man kanske kunna rangordna objekten efter en lyssningsvägning. T.ex. distorsion får ett vägningstal faktor 3, medans frekvenssänkning vid 20 Hz ges en faktor 4 och en frekvenshöjning vid 10 kHz ges en faktor 7. Siffrorna är tagna ur luften men det är för att ge ett exempel. Men det kanske blir för komplicerat för att kunna användas i praktiken.

MvH
Peter

Borde gå att kvantifiera.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-11-28 14:19

Konstigt att vissa fortfarande inte kan skilja på subjektivt och objektivt, efter åratal av förklaringar. 8O
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-11-28 14:29

subjektivisten skrev:Konstigt att vissa fortfarande inte kan skilja på subjektivt och objektivt, efter åratal av förklaringar. 8O

Kan du?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2010-11-28 14:32

peter, ja kanske det, men jag tror jag skulle ha svårt att sätta nåt värde på om det distar och hur mycket och eventuell nivåhöjning/sänkning., men det är jag det :-)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-11-28 14:34

sprudel skrev:
subjektivisten skrev:Konstigt att vissa fortfarande inte kan skilja på subjektivt och objektivt, efter åratal av förklaringar. 8O

Kan du?

Ja, det kan jag. Men flera av er verkar inte förstå skillnaden. Det har redan förklarat bra i tråden om skillnaden.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-11-28 14:39

mrGaskill skrev:peter, ja kanske det, men jag tror jag skulle ha svårt att sätta nåt värde på om det distar och hur mycket och eventuell nivåhöjning/sänkning., men det är jag det :-)

Det är inte du d v s subjekten som sätter något värde. Det blir programmet som räknar fram ett värde beroende på det faktiska resultatet. Det förutsätter att man kan korrelera vilken parameter man med hörseln kunde detektera. Det krävs en massa tester genom åren för att räkna fram något sådant. I början kan man ju gissa sig till värden och efterhand korrigera dessa enligt någon statistisk metod.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-11-28 14:41

subjektivisten skrev:
sprudel skrev:

Kan du?

Ja, det kan jag. Men flera av er verkar inte förstå skillnaden. Det har redan förklarat bra i tråden om skillnaden.

Gött! Kom med beviset då. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-11-28 14:43

sprudel skrev:Gött! Kom med beviset då. :)

Läs denna tråden, det har redan kommit upp flera förklaringar.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2010-11-28 14:50

ah ! just det! Jag läste fort och missförstod :-) My mistake.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-11-28 15:10

subjektivisten skrev:
sprudel skrev:Gött! Kom med beviset då. :)

Läs denna tråden, det har redan kommit upp flera förklaringar.

No, no.

Du har ju i princip sagt att du ska lägga Husserl, Heidegger m fl på rygg.
Varsågod, jag väntar. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-11-28 15:12

Conan skrev:Är tapeten röd eller blå? = objektivt
Tycker jag tapeten är snygg? = subjektivt
Kan jag inte avgöra om tapeten är röd eller blå för att allt i hela världen är subjektivt? = fånerier :wink:

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-11-28 15:13

subjektivisten skrev:
Conan skrev:Är tapeten röd eller blå? = objektivt
Tycker jag tapeten är snygg? = subjektivt
Kan jag inte avgöra om tapeten är röd eller blå för att allt i hela världen är subjektivt? = fånerier :wink:

Fel!
En gång till. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-11-28 15:14

Nej, inte alls fel. Tror att en kurs i vetenskapsteknik kan vara av godo t ex

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2010-11-28 15:20

Vad är det, vetenskapsteknik? :-)
edit: menar du vetenskapsmetodik?
Senast redigerad av mrGaskill 2010-11-28 15:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-11-28 15:23

subjektivisten skrev:Nej, inte alls fel. Tror att en kurs i vetenskapsteknik kan vara av godo t ex

8)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-11-28 15:24

Du har inget argument alltså? Fine, då är det klart att även lyssning kan vara objektivt.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-11-28 15:26

Vad är meningen med de här hifidiskussionerna vi för, om de bara tar
avstamp i ett subjektivt gungfly? Vad utgår man från, när man försöker
förklara för sin nästa? Klart man enbart kan prata om upplevelser, men när
det är småskillnader vi ofta fastnar kring, är det inte intressant att på ett så
säkert sätt försöka rama in vad upplevelserna kan bero på?

Jag tycker det är jobbigt att försöka förklara en upplevelse, när jag blir varse
om vad det jag hör kan bero på. Ingen annan som blir svettig av det? Tycker
det är märkligt att folk så tvärsäkert kan rama in vad det är de hör och vad
det beror på, utan att till synes ifrågasätta vad förklaringen till det mer kan vara.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-11-28 15:29

mrGaskill skrev:Vad är det, vetenskapsteknik? :-)

Lästips:
Vetenskapteori för nybörjare "Thurén, T"
Forskningsmetodikens grunder "Patel, R & Davidsson, B"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-11-28 15:32

shifts skrev:Vad är meningen med de här hifidiskussionerna vi för, om de bara tar
avstamp i ett subjektivt gungfly? Vad utgår man från, när man försöker
förklara för sin nästa? Klart man enbart kan prata om upplevelser, men när
det är småskillnader vi ofta fastnar kring, är det inte intressant att på ett så
säkert sätt försöka rama in vad upplevelserna kan bero på?

Jag tycker det är jobbigt att försöka förklara en upplevelse, när jag blir varse
om vad det jag hör kan bero på. Ingen annan som blir svettig av det? Tycker
det är märkligt att folk så tvärsäkert kan rama in vad det är de hör och vad
det beror på, utan att till synes ifrågasätta vad förklaringen till det mer kan vara.

Mycket bra fråga. :)

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2010-11-28 15:33

Jag har läst forskningsmetodik 4p på teknisk högskola. Hade bara aldrig hört "vetenskapsteknik" bara.
Men tack tack. Har ett visst hum om det där eftersom jag blivit godkänd.
Och så som jag editerade i första posten så trodde jag du menade forskningsmetodik eller nåt sånt. :-) Verkar ju så ja. Inte helt lätt att skriva rätt alla gånger.

har du ännu fler länkar? :-)

(sen kanske man ska fråga sig vad ordet teknik egentligen betyder.. )

Användarvisningsbild
Niclas57

Inläggav Niclas57 » 2010-11-28 16:33

mrGaskill skrev:
(sen kanske man ska fråga sig vad ordet teknik egentligen betyder.. )

På tal om teknik...

En del borde läsa lite här och försöka ta sig lite råd :wink:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-11-28 16:38

Niclas57 skrev:En del borde läsa lite här och försöka ta sig lite råd :wink:

Det håller jag med om :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-11-28 16:42

subjektivisten skrev:Nej, inte alls fel. Tror att en kurs i vetenskapsteknik kan vara av godo t ex

Har mig veterligen inte tidigare stött på ordet vetenskapsteknik,
kan någon ge en enkel förklaring av ordets innebörd ? Har gjort en
snabb "Googling" utan framgång . . .
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-11-28 16:44

Igår så var X och kolla på Södertälje mot Färjestad i hockey. Enligt ultrasubjektivisterna så kan man inte säga att slutresultatet blev 6-2, rent objektivt, eftersom man ser på matchen subjektivt?

Eller, om Y sitter framför stereon så kan man inte objektivt säga att den är på och spelar, för allt är subjektivt och man kan påstå vad som helst?

Eller om Z spelar en Elvis skiva så är det endast en subjektiv åsikt, det är inte objektivt att det är elvis?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-11-28 16:59

meanmachine skrev:Den ratas ju normalt men inte när man F/E då är den kanon. Beror säkert på vem som lyssnar med. Om jag objektivisten, Lust och andra populära typer F/E testar så blir säkert relutatet ifrågasatt. :D

Nej, så är det inte. Hörseln är alldeles utmärkt ibland. Och förrädisk ibland. De som har koll på vilket och dessutom vet hur man kan kryssa förbi fallgroparna kan ju tryggt använda hörseln som "mät"instrument när så passar. Och använda andra mätinstrument när hörseln inte räcker till av olika skäl. Och som vi är flera som redan varit inne på; En stor felkälla är hur resultaten tolkas.

Ett litet exempel; Med hjälp av hörseln kan jag kanske utan vidare skilja två högtalare åt. Men det innebär inte att jag med hjälp av hörseln kan avgöra vilken av högtalarna som har rakast frekvensgång. Här finns bland annat fallgropar som den avlyssnade inspelningen, övrig apparatur och rummet jag lyssnar i som kan missleda mig i den bedömningen.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Magnuz

Re: Hur kan lyssning bli objektiv??

Inläggav Magnuz » 2010-11-28 17:45

sprudel skrev:Jag anser att du har fel. Alla upplevelser är just det: upplevelser.
Du ska redovisa din upplevelse om hörandet. Det handlar inte om att höra alls, eller inte här, det handlar om jämförelse mellan två för sig presenterade ljud. Är de lika, eller inte. Detta är subjektivitet.

Absolut. Att jag tycker att jag hör en skillnad är förstås subjektivt. Alltså måste man ta till statistik för att ta reda på om en skillnad föreligger eller ej. Om mitt tyckande inte var grundat i verkliga förhållanden skulle resultatet bli slumpmässigt. Blir resultatet inte slumpmässigt kan man anta att en objektiv skillnad föreligger.

Användarvisningsbild
Knutis
Inaktiverad

Inläggav Knutis » 2010-11-28 17:58

Tyckte också det var konstigt att de skrev att F/E lyssning kunde vara objektivt. Men när jag läst lite så håller jag med. Men det betyder inte att den subjektiva skall föringras för det. :)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-11-28 18:34

subjektivisten skrev:Igår så var X och kolla på Södertälje mot Färjestad i hockey. Enligt ultrasubjektivisterna så kan man inte säga att slutresultatet blev 6-2, rent objektivt, eftersom man ser på matchen subjektivt?

Eller, om Y sitter framför stereon så kan man inte objektivt säga att den är på och spelar, för allt är subjektivt och man kan påstå vad som helst?

Eller om Z spelar en Elvis skiva så är det endast en subjektiv åsikt, det är inte objektivt att det är elvis?

Blir 1+1 alltid 2 ? nä precis det är inte objektivt så att 1+1 automatiskt är 2. Logiken gör ofta vurpor. Inte som kategoriska personer klarar att förstå eftersom de följer strikta tankemallar och har alla färdiga författade svar ur manualen. Så enkelt det är att vara helt befriad från all egen tankeverksamhet :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-11-28 18:41

Magnuz skrev:
sprudel skrev:Jag anser att du har fel. Alla upplevelser är just det: upplevelser.
Du ska redovisa din upplevelse om hörandet. Det handlar inte om att höra alls, eller inte här, det handlar om jämförelse mellan två för sig presenterade ljud. Är de lika, eller inte. Detta är subjektivitet.

Absolut. Att jag tycker att jag hör en skillnad är förstås subjektivt. Alltså måste man ta till statistik för att ta reda på om en skillnad föreligger eller ej. Om mitt tyckande inte var grundat i verkliga förhållanden skulle resultatet bli slumpmässigt. Blir resultatet inte slumpmässigt kan man anta att en objektiv skillnad föreligger.

Bra.

Tänk dig följande: Man provar två olika glassar på en mängd människor, ca 100 000! De provar blint och talar om vilken de föredrar.
87% föredrar den ena före den andra. Kan man då fastslå att 87% glassen är godare?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-11-28 18:42

sprudel skrev:
Magnuz skrev:

Bra.

Tänk dig följande: Man provar två olika glassar på en mängd människor, ca 100 000! De provar blint och talar om vilken de föredrar.
87% föredrar den ena före den andra. Kan man då fastslå att 87% glassen är godare?

HAHAHA Ja jäklar den var vass!!! :D
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi