Moderator: Redaktörer
Almen skrev:KarlXII skrev:Almen skrev:
Aahhhhh, my eyes, my eyes!![]()
![]()
DQ-20? dimitri? Var är ni?
Försöker du skramla ihop ett drev?![]()
Fokusera på frågan istället för att bagatellisera den.
Jag gjorde det i mitt andra inlägg. Vad jag menade var att det kan vara värt att någon som kan det där lägger sig i debatten.
Om man utökar antalet serier sänker man konfidensen (eller höjer felrisken). Om man förlänger serien för att höja konfidensen så omöjliggör man till slut detektion.
shifts skrev:Det enda jag kan se som följd om någon följer John med svaren, är att det
kanske kan se ut som apparaten var lätt att detektera av flera. Men en
detektion är fortfarande en detektion, oavsett härmning.
En fördel med att vara flera som jag ser det (i skallen, har aldrig deltagit i
något liknande), är att man tillsammans kan hjälpas åt med detektionen.
Särskilt om diskussioner förekommer om vad som kan vara det felande;
att lära varandra lyssna efter något man tycker sig höra.
sebatlh skrev:Almen skrev:Om man utökar antalet serier sänker man konfidensen (eller höjer felrisken). Om man förlänger serien för att höja konfidensen så omöjliggör man till slut detektion.
Det här är så fel så att det finns inte.
Ju fler mätningar, desto lättare att skilja från slump.
Eller var du ironisk?
Almen skrev:sebatlh skrev:Almen skrev:Om man utökar antalet serier sänker man konfidensen (eller höjer felrisken). Om man förlänger serien för att höja konfidensen så omöjliggör man till slut detektion.
Eller var du ironisk?
Nä, du får skilja på seriens längd och antal serier.
shifts skrev:Det enda jag kan se som följd om någon följer John med svaren, är att det
sebatlh skrev:Almen skrev:KarlXII skrev:Almen skrev:
Aahhhhh, my eyes, my eyes!![]()
![]()
DQ-20? dimitri? Var är ni?
Försöker du skramla ihop ett drev?![]()
Fokusera på frågan istället för att bagatellisera den.
Jag gjorde det i mitt andra inlägg. Vad jag menade var att det kan vara värt att någon som kan det där lägger sig i debatten.
Om man utökar antalet serier sänker man konfidensen (eller höjer felrisken). Om man förlänger serien för att höja konfidensen så omöjliggör man till slut detektion.
Eller var du ironisk?
Objektivisten skrev:shifts skrev:Det enda jag kan se som följd om någon följer John med svaren, är att det
Det kan du väl inte veta, kan ju vara en slump att den förste detekterar rätt.
sebatlh skrev:Mätningarna får väl anses oberoende från varandra ändå. Precis som tärningskast exempelvis.
sebatlh skrev:shifts skrev:Det enda jag kan se som följd om någon följer John med svaren, är att det
En fördel med att vara flera som jag ser det (i skallen, har aldrig deltagit i
något liknande), är att man tillsammans kan hjälpas åt med detektionen.
Särskilt om diskussioner förekommer om vad som kan vara det felande;
att lära varandra lyssna efter något man tycker sig höra.
Hjälps man åt så producerar man bara en serie. Kan så vara att man svarar snabbare om man hjälps åt.
Jag har lite svårt att se att man tjänar så mycket på det att det inte är värt att få fler mätpunkter i stället.
Men vad vet jag
Harryup skrev:Finns det ingen initierad som kan svara på om det räcker med 10 olika personer som gör varsin observation för att man skall ha en serie på 10 rätt eller krävs det att det är samma person som gör hela serien?
Och blev det tekning i mittzon?
mvh/Harryup
Objektivisten skrev:Jag hoppas verkligen inte testsubjekten dessutom har visuell kontakt med testledaren? Eller befinner sig i samma rum?
shifts skrev:Jag tänkte iofs inte på att det skulle bli en serie av det hela, utan individuella svar. Diskussionsfasen är kanske bara i den öppna lyssningen?
Almen skrev:sebatlh skrev:Mätningarna får väl anses oberoende från varandra ändå. Precis som tärningskast exempelvis.
Det är inga mätningar, det är utsagor från lyssnande personer. Och jag är nog inte riktigt säker på varför du jämför det med en serie tärningskast?
petersteindl skrev:Objektivisten skrev:Jag hoppas verkligen inte testsubjekten dessutom har visuell kontakt med testledaren? Eller befinner sig i samma rum?
Det är väl självklart att testledaren är i samma rum. Hur skall de annars ha en fortlöpande kommunikation?Han kan ju i och för sig ha burka
Det är ju inne nu för tiden har jag hört.
MvH
Peter
KarlXII skrev:[Dessutom kan det vara idé att försöka öka konfidensen till en sån grad att man slipper använda din "första vetenskapliga tes" som den nödutgång den är idag. Att lägga ner massor med energi och tid på att göra ett test som man sedan själv snabbt och ofta avfärdar med att "men vi kan ju inte säga att det inte är någon färgning, bara att vi inte kunde detektera den" är en smula [s]fegt[/s] kontraproduktivt.
Hur gör man det? Ökar antalet serier? Antalet deltagare?
Och jo, jag vet att det hela tiden kommer att gälla, men det borde gå att minimera till gränsen av osannolikhet.
Objektivisten skrev:Burka hjälper bara till viss del, feronomer, f e r o n o m e r. Nu har jag inte tid med detta, ska köpa arsenik och fosfor.
Upprepade försök
Om man gör upprepade försök så sjunker alltså konfidensen. Om man tex gör två försök med 99% konfidens, blir sannolikheten 0,992=0,9801 eller ungefär 98% att ingen av försöksserierna ger positivt utfall av en slump. Konfidensen har alltså sjunkit till 98%. Gör man fem försök sjunker konfidensen till 0,995=0,951 eller ungefär 95%. Tabell 4 listar signifikansen som uppnås vid några olika antal upprepade försök med 7-13-16-design.
meanmachine skrev:petersteindl skrev:Objektivisten skrev:Jag hoppas verkligen inte testsubjekten dessutom har visuell kontakt med testledaren? Eller befinner sig i samma rum?![]()
Det är väl självklart att testledaren är i samma rum. Hur skall de annars ha en fortlöpande kommunikation?Han kan ju i och för sig ha burka
Det är ju inne nu för tiden har jag hört.
MvH
Peter
Hur kan man kalla detta objektivt????
meanmachine skrev:Vad missar jag?
meanmachine skrev:Det finns ju en gigantisk felmarginalfaktor i detta om jag nu fattar saken rätt?
Almen skrev:För att ha en gemensam grund att stå på när vi diskuterar så kanske vi kan utgå från följande artikel: Om blindtester
Det känns som att vi inte riktigt är ense om det fundamentala i statistik, så det blir lite konstiga diskussioner.Upprepade försök
Om man gör upprepade försök så sjunker alltså konfidensen. Om man tex gör två försök med 99% konfidens, blir sannolikheten 0,992=0,9801 eller ungefär 98% att ingen av försöksserierna ger positivt utfall av en slump. Konfidensen har alltså sjunkit till 98%. Gör man fem försök sjunker konfidensen till 0,995=0,951 eller ungefär 95%. Tabell 4 listar signifikansen som uppnås vid några olika antal upprepade försök med 7-13-16-design.
Om någon har något konkret att kommentera på den artikeln så kanske vi kan utgå från det?
Almen skrev:För att ha en gemensam grund att stå på när vi diskuterar så kanske vi kan utgå från följande artikel: Om blindtester
Det känns som att vi inte riktigt är ense om det fundamentala i statistik, så det blir lite konstiga diskussioner.Upprepade försök
Om någon har något konkret att kommentera på den artikeln så kanske vi kan utgå från det?
En av de mest uppenbara svårigheter med konfidensintervall ligger i hur man tolkar det som konfidensuttalandet säger. Exempelvis, ett 95% konfidensintervall för en andel innebär inte att sannolikheten för att populationsandelens värde ska ligga innanför det givna konfidensintervallet är lika med 0.95. 95% konfidens refererar istället till den förväntade andelen av ett sådant intervall som innehåller populationsvärdet, om man fler gånger tog slumpmässiga stickprov av samma storlek från samma population under identiska villkor.
sebatlh skrev:Har man 3 serier om 10 lyssningar så slår man helt enkelt ihop dem till en serie om 30
Just att man inte detekterade i de andra är information det med!
Harryup skrev:Finns det ingen initierad som kan svara på om det räcker med 10 olika personer som gör varsin observation för att man skall ha en serie på 10 rätt eller krävs det att det är samma person som gör hela serien?
Och blev det tekning i mittzon?
mvh/Harryup
Almen skrev:sebatlh skrev:Har man 3 serier om 10 lyssningar så slår man helt enkelt ihop dem till en serie om 30
Varför vill du göra det, om det du vill ta reda på är huruvida det går att detektera X? Om man gör som du vill så späder man ju ut ett eventuellt icke-nollresultat i en massa nollresultat. Låter dumt.Just att man inte detekterade i de andra är information det med!
Ja, det blir ju information om vem eller vilka som klarade att detektera X och vilka som inte gjorde det.
Om du vill undersöka huruvida det är möjligt att skilja på två årgångar av ett vin, hur arrangerar du då testet?
- Låter en eller ett par vinkännare testa blint och behandlar deras resultat individuellt.
- En vinkännare tillsammans med 15 svennar som helst dricker Aurora och slår ihop resultatet?
Objektivisten skrev:shifts skrev:Det enda jag kan se som följd om någon följer John med svaren, är att det
Det kan du väl inte veta, kan ju vara en slump att den förste detekterar rätt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster