Richard skrev:Jag har nämnda inspelning till min nätverkspelare.
Menar du Harnoncourts Beethoven tolkning eller någon av de inspelningar från Linn som jag nämnde?
Harnoncourts inspelning tänkte jag kolla. Var det Teldec varianten?
Moderator: Redaktörer
Richard skrev:Jag har nämnda inspelning till min nätverkspelare.
prolinn skrev:Richard skrev:Jag har nämnda inspelning till min nätverkspelare.
Menar du Harnoncourts Beethoven tolkning eller någon av de inspelningar från Linn som jag nämnde?
Richard skrev:prolinn skrev:Richard skrev:Jag har nämnda inspelning till min nätverkspelare.
Jag menade Harnoncourts, som är från skivbolaget Teldec och orkestern är "the chamber orchestra of europe".
Richard skrev:Nej, Linns högupplösta inspelningar låter säkerligen väldigt, väldigt bra inspelningsmässigt men jag tvivlar på att de bräcker Harnoncourts musikaliska tolkning.
Richard skrev:Nej, Linns högupplösta inspelningar låter säkerligen väldigt, väldigt bra inspelningsmässigt men jag tvivlar på att de bräcker Harnoncourts musikaliska tolkning.
torig skrev:Richard skrev:Nej, Linns högupplösta inspelningar låter säkerligen väldigt, väldigt bra inspelningsmässigt men jag tvivlar på att de bräcker Harnoncourts musikaliska tolkning.
Hmmm.... Vad menar du med "musikalisk tolkning"?? Är det detsamma som en "högupplöst inspelning"?
/mvh
torig skrev:Bra! Då är jag med
Richard skrev:Och det är ju trevligt med en klassisk cd-skiva som låter bättre än samma inspelning på vinyl avspelat med Lp-12
Men finns dessa??
/mvh
Richard skrev:torig skrev:Bra! Då är jag med
Richard skrev:Och det är ju trevligt med en klassisk cd-skiva som låter bättre än samma inspelning på vinyl avspelat med Lp-12
Men finns dessa??
/mvh
...att få tag på, menar du ? Megastore eller nätet....
Vinylen blir nog svår 18 år senare...
Harryup skrev:Jag skulle för att testa...
prolinn skrev:subjektivisten skrev:Rätt enkelt att få en CD skiva att låta bättre (=närmare mastern) än en vinylskiva.
Ja, du verkar ju ha koll på hur bra det kan bli
Nattlorden skrev:<snip>- det är högst sällan någon stoppar in musikdata som nyttjar hela CD-formatets kapacitet.
2-ch skrev:Nattlorden skrev:<snip>- det är högst sällan någon stoppar in musikdata som nyttjar hela CD-formatets kapacitet.
Det är det som gör att format med ännu större möjligheter känns ganska ointresant idag.
Nattlorden skrev:2-ch skrev:Nattlorden skrev:<snip>- det är högst sällan någon stoppar in musikdata som nyttjar hela CD-formatets kapacitet.
Det är det som gör att format med ännu större möjligheter känns ganska ointresant idag.
Inte nödvändigtvis... de nya formaten behöver ju någon form av dragkraft för att ha någon som helst framgång... gör man det genom att stoppa in mindre komprimerade mastringar så blir de ju intressanta... inte för formatets kapacitet, men väl för innehållets kvalité.
2-ch skrev:Det jag ville poäntera var det du skrev om att CD-formatets gräns inte på långa vägar är nådd än.
Så behöver vi verkligen nya musikformat?
Nattlorden skrev:För nya musikformat är nog framöver mer intressant att lämna stereo för flerkanal däremot.
2-ch skrev:Men dagens problem ligger inte i begränsningen av mediet, utom teoretiskt då möjligen.
prolinn skrev:subjektivisten skrev:Piotr skrev:sprudel skrev:Trummor har en enorm power live som är svår att återge (spela in?).
Vill nog påstå att problemen ligger mer i uppspelning.
Problemen består i dynamisk och termisk kompression hos högtalarna, brist på effekt från slutsteg samt det typiska lyssningsrummets akustik.
/Peter
Är det inte ofta så att trummor är dynamiskt komprimerade på inspelningar? Även mer "hifi" betonande inspelningar.
Tror också att mycket av bristerna kan härledas till brister i anläggningen, dock absolut inte bara förstärkare och högtalare utan även till signalkällorna. Föga förvånande för att komma från en prolinnist... För att komma nära verkligheten krävs både bra inspelning, förstklassig elektronik och enl. min erfarenhet aktiv drivning av högtaleriet - för maximal förmåga att spela högt utan hörbar dist.
För att komma nära verkligheten krävs både bra inspelning, förstklassig elektronik och enl. min erfarenhet aktiv drivning av högtaleriet - för maximal förmåga att spela högt utan hörbar dist.
RogerGustavsson skrev:Har inte bekantat mig med det programmet ännu. Är det lättanvänt? Har svårt med Svantes Tombstone...
Richard skrev:Prolinn skrev:För att komma nära verkligheten krävs både bra inspelning, förstklassig elektronik och enl. min erfarenhet aktiv drivning av högtaleriet - för maximal förmåga att spela högt utan hörbar dist.
Aktiv drivning ger ofta högre distorsion och högre förvrängning i diskant och mellantonsområdet, jämfört med en välkonstruerad passiv högtalare. Endast i basområdet är det ofta fördelaktigt med aktiv delning.
Det låter som att du inte hört några riktigt bra passiva högtalare- som det verkar.
prolinn skrev:
Utan att ha provat skulle jag gissa att man kan vinna något med passiv filtrering i stationärtillstånd medan aktivt ger klara fördelar när det gäller dynamiska förlopp. Enkom effekten av att blanda signaler inom begränsade delar av spektrum gör ju att man vinner fördelar m.a.p. intermodulationsdistorsion med aktiv delning även då respektive delregister har motsvarande distorderingsegenskaper.
Piotr skrev:prolinn skrev:
Utan att ha provat skulle jag gissa att man kan vinna något med passiv filtrering i stationärtillstånd medan aktivt ger klara fördelar när det gäller dynamiska förlopp. Enkom effekten av att blanda signaler inom begränsade delar av spektrum gör ju att man vinner fördelar m.a.p. intermodulationsdistorsion med aktiv delning även då respektive delregister har motsvarande distorderingsegenskaper.
Passiva filter delar ju också in elementen i snävare områden och minskar därmed IMD. Den skillnaden du beskriver utifrån din magkänsla ang. dynamiskt och statiskt finns inte.
Den linjäriserande effekten av högimpediv drivning (i de områden det är effektivt) resulterar i lägre HD såväl som IMD.
Använder man mediokra slutsteg kan man ju få minskad hörbar dist genom att bi/triampa men det bör kunna bli ännu bättre med passiva filter ändå efter de multipla slutstegen.
prolinn skrev:Prova att koppla in en enkel serieresistans mellan slutsteg och högtalarelement och mät tvåtons-IMD d.v.s. med sinussignaler. Med dynamiska signaler blir det givetvis bara värre..
Man mäter nästan undantagslöst distorsion med stationära signaler och kunskapen tycks mycket begränsad när det gäller hur olinjära system beter sig under dynamiska förhållanden.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster