Spectrum Analyzer för musik.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hampe90

Spectrum Analyzer för musik.

Inläggav Hampe90 » 2010-11-30 18:52

Letar ett lämplig och enkelt Spectrum Analyzer. Gärna där man kan se det i vattenfall.

Alla programvaror är ju så krångliga. Jag vill ha en programvara där jag kan lägga in låten, där sedan programmet analyserar den :)

Tips?

Skulle verkligen behöva hjälp, då jag vill ha programmet för att söka efter lite infra i låtarna.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-03 13:47

Kanske Svantes MasVis? Infrabas är förmodligen inte så vanligt förekommande och ställer om inte annat stora krav på den återgivande utrustningen, rummet och lyssnaren. Alla tycker inte ens om det. Infra "hör" man ju inte utan "känner" med kroppen.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2010-12-03 22:43

RogerGustavsson skrev:Kanske Svantes MasVis? Infrabas är förmodligen inte så vanligt förekommande och ställer om inte annat stora krav på den återgivande utrustningen, rummet och lyssnaren. Alla tycker inte ens om det. Infra "hör" man ju inte utan "känner" med kroppen.

Öhh? Omedelbart, från frågan, ges att Svantes MasVis inte kommer i närheten.

Spektrumanalys som klarar av att visa ev infrabas ville han ha.

På vilket sätt skulle det då vara intressant att diskutera om man hör infrabas eller inte???

Jag tycker att alla bör börja med att acceptera att det frågaren söker är det han vill ha!

P.S. Jag söker också ett lämpligt program som kan visa "korttidsspektrum" löpande för en låt. Realtid vore bäst, men det vore även intressant med ett program som behövde analysera låten först, för att sen kunna visa hur spektrum varierar med tiden för låten.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-04 12:50

n3mmr skrev:Spektrumanalys som klarar av att visa ev infrabas ville han ha.

På vilket sätt skulle det då vara intressant att diskutera om man hör infrabas eller inte???

Jag tycker att alla bör börja med att acceptera att det frågaren söker är det han vill ha!

Ursäkta urspårningen.... Jag är inte säker på att alla vet vad infrabas är och när det kan tänkas förekomma. I princip är det sällsynt att vanliga instrument genererar infrabas. Frågan har varit uppe tidigare och det finns filmer med infrabas trots att t.ex. THX-normen endast verkar behandla området över infra. Personligen tycker jag det är lite märkligt att sikta in sig på att generera ljud som extremt få kan återge.... Jovisst, kan det vara kul rent experimentellt men mest kanske som filmljudseffekt? För inte är väl alla orgelfantaster? Om man utgår från vad som är vanligt ljud vid levande musik, då saknas väl nästan alltid infrabas?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-12-04 12:56

Men i den musik där elektroniska kretsar är vanliga så är det inte
jätteovanligt med information i infraområdet.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-04 19:12

shifts skrev:Men i den musik där elektroniska kretsar är vanliga så är det inte
jätteovanligt med information i infraområdet.

Rent elektriskt går det givetvis att generera sådana signaler men hur många musiker sitter på högtalarsystem med förmågan att återge dem? Antar att de har svårt att göra det på scen.

Men säg att där finns något som tillhör nyttosignalen, med vilket hjälpmedel analyserar du det? De spektrumanalysatorer jag har haft tillgång till ger inget vidare resultat vid låga frekvenser.

Pink Floyd's berömda hjärtslag på Dark side of the moon sägs ligga vid 25 Hz och det är lättare att verifiera.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-12-04 20:09

Jag tror inte såå många sitter med sådana system. Lite fler på detta forum
än andra svenska tror jag däremot. Självklart kan man diskutera nytta med
det. Ibland får det lov att bara vara nöje utan nytta. :)

Med exempelvis programmet Audacity går det att markera en 20 sek
(maximalt) lång snutt och få ut en fördelning av frekvenserna. steveo1234
brukar visa liknande grafer, men gjorda i något annat program. Tillhör
nyttosignalen? Ja, det är väl svårt att avgöra, förutom i sådana fall som
artisten Lustmord, som uttalat arbetar med sådana frekvenser.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Hampe90

Inläggav Hampe90 » 2010-12-05 01:48

För att klargöra det fort. Ja, jag vet vad infra är.

Audacity har jag använt, med min version klarar jag av 250sekunder. Skulle helst villa klara mer. Men det räcker,... Varför jag vill kolla är mest av nyfikenhet. Men jag kan säga att min anläggning klarade mkt väl av att framföra thunder and lightning polka. Den låten gick lagom djupt såg jag. Blev lite orolig för möblemanget ett tag... Kaske inte samma spl i infra som era anläggningar klarar av. Men gott och väl för mitt behov.

Men i Audacity går det inte att visa det i form av "vattenfall"? tror att det är det jag menar. Vill få fram informationen i en tidslinje och även på djupet. Samt i olika färg för hur starkt det är. Många filmer gör dom så med ljudet när dom visar det, har jag sett.

Men det programmet var på tok för avancerat. Tänkte om nån här på forumet viste mer intressanta program. Finns ju vis kompetens här har jag märkt.

p.s Tråden basmangel gillar jag ^^ Fanns lite intressant musik där bla. Thunder and lightning polka :) Sista smällen i den låten, första gången man lyssnar, Är det varning för att göra på sig.

v.h Hampus

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-05 12:56

Kan den här fungera? Har en tidigare version men kommer inte ihåg hur man kör den.... Inte gratis men billig, http://www.audiotester.de/

Användarvisningsbild
Loud

Inläggav Loud » 2011-05-30 22:19

Jag är ute efter något liknande, men skulle vilja ha ett program för spektrum analys med klassiska bargrafer som arbetar i realtid. Det finns en plugin till winamp som gör detta, men denna har inte frekvenserna markerade på respektive stapel.

Anledningen till att jag vill ha detta är för jag vill se runt vilka frekvenser olika delar i musik ligger på när jag ska bygga min ljusorgel.

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2011-05-31 07:27

Audacity klarar vattenfall, under "Ljudspår" finns en meny där man kan ändra presentation av signalen till spectrum (Audacity 1.3.12).
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-06-01 18:38

idea skrev:Audacity klarar vattenfall, under "Ljudspår" finns en meny där man kan ändra presentation av signalen till spectrum (Audacity 1.3.12).

Jag börjar fundera på audiotester på allvar: den kan mäta mycket roligt, t ex gleichlaufschwankungen... :-)
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Mkay

Inläggav Mkay » 2011-07-22 17:20

n3mmr skrev:den kan mäta mycket roligt, t ex gleichlaufschwankungen... :-)

Vilket hänger samman med Ungleichförmigkeitsgrad. Bra att veta!

Användarvisningsbild
PERfect

Inläggav PERfect » 2011-07-23 21:41

Jag använder mig av ett program som heter Visual Analyser, det finns att ladda ner på denna hemsida.

Visual Analyser är ett kompetent gratisprogram för att göra olika mätningar med ett ljudkort, bland annat spektrumanalys. Programmet visar spektrumanalysen mer eller mindre i realtid beroende på vilka inställningar man har. När jag använder programmet för att analysera musik så spelar jag upp musiken från datorn. Sen låter jag programmet analysera den digitala signalen, dvs. innan den har D/A-omvandlats.

Återgå till Teknikforum