30Hzbone skrev:Röstade nej,
men,
fast,
det finns väl en elektroniktillverkare som mer än alla andra
får folk att "stampa takten", det är väl magiskt.
Jo, det mesta går att få fram med massa suggestion.
Moderator: Redaktörer
30Hzbone skrev:Röstade nej,
men,
fast,
det finns väl en elektroniktillverkare som mer än alla andra
får folk att "stampa takten", det är väl magiskt.
Publikens roll
Det finns en outtalad överenskommelse mellan illusionisten och publiken om vad som ska ske under en föreställning. Alla är överens om att de saker som visas genomförs via fingerfärdighet, vilseledning, lögner, riggad apparatur, speglar, och andra tricks, snarare än genom "verklig" magi. Nästan inga trollkarlar idag hävdar att deras illusioner grundar sig på övernaturliga krafter.
lennartj skrev:Jag svarade nej, magin sitter inte i apparaten, den uppstår i lyssnarens huvud (ibland även i mitt).
Med vissa apparater i en hifi-anläggning kan disponerade personer få en starkare illusion av att levande, engagerande musik spelas.
Detta är ett faktum.
Att inte alla är disponerade (kanske någon som kommenterat här ovanför)kan man också konstatera.
Se gärna denna sökning på Wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Illusionist
ett litet brottstyckePublikens roll
Det finns en outtalad överenskommelse mellan illusionisten och publiken om vad som ska ske under en föreställning. Alla är överens om att de saker som visas genomförs via fingerfärdighet, vilseledning, lögner, riggad apparatur, speglar, och andra tricks, snarare än genom "verklig" magi. Nästan inga trollkarlar idag hävdar att deras illusioner grundar sig på övernaturliga krafter.
Medan en trollkarl (illusionist) alltid är medveten om hur och varför hans illusioner fungerar misstänker jag att det bara är en bråkdel av alla apparat- och kabelkonstruktörer som har full koll på hur och varför deras lösningar kan skapa "magi" hos lyssnaren.
Många har säkert aldrig ens haft sådana avsikter, utan en "kult" kan uppstå kring vissa prylar utan vettig förklaring.
lennartj skrev:Jag svarade nej, magin sitter inte i apparaten, den uppstår i lyssnarens huvud (ibland även i mitt).
Med vissa apparater i en hifi-anläggning kan disponerade personer få en starkare illusion av att levande, engagerande musik spelas.
Detta är ett faktum.
Att inte alla är disponerade (kanske någon som kommenterat här ovanför)kan man också konstatera.
Se gärna denna sökning på Wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Illusionist
ett litet brottstyckePublikens roll
Medan en trollkarl (illusionist) alltid är medveten om hur och varför hans illusioner fungerar misstänker jag att det bara är en bråkdel av alla apparat- och kabelkonstruktörer som har full koll på hur och varför deras lösningar kan skapa "magi" hos lyssnaren.
Många har säkert aldrig ens haft sådana avsikter, utan en "kult" kan uppstå kring vissa prylar utan vettig förklaring.
lennartj skrev:Med vissa apparater i en hifi-anläggning kan disponerade personer få en starkare illusion av att levande, engagerande musik spelas.
Detta är ett faktum.
subjektivisten skrev:Ja, som jag sa, vissa är mer lättpåverkade får suggestion.![]()
phloam skrev:subjektivisten skrev:Ja, som jag sa, vissa är mer lättpåverkade får suggestion.![]()
Anser du att det är fel med suggestion i hifi-sammanhang?
shifts skrev:phloam skrev:Anser du att det är fel med suggestion i hifi-sammanhang?
Det blir fel om man för det vidare i tron om att andra självfallet drabbas av
samma slags suggestion. Att man själv har en större upplevelse är bara positivt.
paa skrev:Finns det magi i hifiapparater?
i skrev:Nu väntar jag bara på inlägg från homeopatianhängare: musikanläggningen placeras på Treriksröset och avlyssnas i Falsterbo.
paa skrev:Varför skulle en illusion om att rörsteg eller apparater med namn som slutar på "k" är bäst kunna lyckas som illusionstrick, samtidigt som en illusion av transparens skulle vara dömd att för alltid misslyckas? Är inte det att begränsa människans tankekraft?
HolographicAudio™ skrev:paa skrev:Finns det magi i hifiapparater?
Som apparattillverkare så är det förstås lockande att rösta "ja" men samvetet förbjuder mig. Magin finns förstås inte i apparaterna utan i musiken. Däremot så ger apparaterna förutsättning för att släppa loss magin.
petersteindl skrev:Väldigt fint inlägg LennartJ.Du som tänkte lägga av med att skriva för ett halvår sedan
Det får du inte göra
![]()
MvH
Peter
meanmachine skrev:i skrev:Nu väntar jag bara på inlägg från homeopatianhängare: musikanläggningen placeras på Treriksröset och avlyssnas i Falsterbo.
Hur mågna sådana förväntar du dig finna här? Eller var det bara kul och säga? jag menar att på två meningar lyckas med att ser ner på homeopati och dessa anhängare och idkare samtidigt som man drar en paralell till hifi och då placera in en typ av hifianhängare (märkt X då det inte direkt påtalas vilken grupp) som lika villfarna som de tidigare dömda. mycket upplyst och bra gjort. Visar på både mognad och storsinne.
Dock en klassisk faktisktkommentar till nått man anser sig bättre än. tråkigt.
meanmachine skrev:i skrev:Nu väntar jag bara på inlägg från homeopatianhängare: musikanläggningen placeras på Treriksröset och avlyssnas i Falsterbo.
Hur mågna sådana förväntar du dig finna här? Eller var det bara kul och säga? jag menar att på två meningar lyckas med att ser ner på homeopati och dessa anhängare och idkare samtidigt som man drar en paralell till hifi och då placera in en typ av hifianhängare (märkt X då det inte direkt påtalas vilken grupp) som lika villfarna som de tidigare dömda. mycket upplyst och bra gjort. Visar på både mognad och storsinne.
i skrev:meanmachine skrev:i skrev:Nu väntar jag bara på inlägg från homeopatianhängare: musikanläggningen placeras på Treriksröset och avlyssnas i Falsterbo.
Det är riktigt att jag tycker det är (lite) kul.
Det är också riktigt att jag ser ner på homeopatianhängare. Mer än så faktiskt.
i skrev:meanmachine skrev:i skrev:Nu väntar jag bara på inlägg från homeopatianhängare: musikanläggningen placeras på Treriksröset och avlyssnas i Falsterbo.
Goldfinger skrev:i skrev:meanmachine skrev:i skrev:Nu väntar jag bara på inlägg från homeopatianhängare: musikanläggningen placeras på Treriksröset och avlyssnas i Falsterbo.
Verkar dumt, det drabbar ju inte dig, får inte folk vara lyckliga i sin tro?
Man kan välja att ta avstånd, men varför se ner?
Du får det att låta som det skulle vara dåliga människor.
Jag tycker det där inlägget var inskränkt, minst sagt..
schmutziger skrev:Det enda stället jag nästan är säker på att det finns magi i, så är det i dessa lådor och mer ju högre upp man kommer:
Tänk själva Transparent Plus, bara där har vi en kabel som är transparent, och sen lite till! Det kittlar i kroppen bara jag tänker på hur mycket magi det måste finnas i opus MM2 lådan isf, gjord i kolfiber och allt!
Nattlorden skrev:Om vi skulle ta dagens högteknologi och visa upp den några hundratal eller tusental år tillbaka så hade den definitivt klassats som magi. Så om man definierar "magi" som "ännu oförklarad teknoligi" så kanske man kan hitta lite ibland där den uppsått av lycklig slump. Men på det stora hela - nej.
Användare som besöker denna kategori: MacBruce och 21 gäster