Bill50x skrev:Exakt! Alla apparater har tillkortakommanden.
Nja, det är ju inte så enkelt. Många apparater har inga tillkortakommanden som du överhuvudtaget märker av vid lyssning.
Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Exakt! Alla apparater har tillkortakommanden.
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Exakt! Alla apparater har tillkortakommanden.
Nja, det är ju inte så enkelt. Många apparater har inga tillkortakommanden som du överhuvudtaget märker av vid lyssning.
Bill50x skrev:subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Exakt! Alla apparater har tillkortakommanden.
Alla apparater har tillkortakommanden. Om du kan höra bristen hos en viss apparat är en annan sak. Se det så här: vem som helst kan höra skillnaden mellan livemusik och återgiven dito. Var ligger skillnaden?
/ B
Bill50x skrev:Alla apparater har tillkortakommanden. Om du kan höra bristen hos en viss apparat är en annan sak. Se det så här: vem som helst kan höra skillnaden mellan livemusik och återgiven dito. Var ligger skillnaden?
/ B
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Alla apparater har tillkortakommanden. Om du kan höra bristen hos en viss apparat är en annan sak. Se det så här: vem som helst kan höra skillnaden mellan livemusik och återgiven dito. Var ligger skillnaden?
Ja, inte är det förstärkaren eller CD spelaren iaf. Stort sett ALLA kontrollerade blindtester så klarar folk inte av att skilja på förstärkare och CD spelare, vilket visar rätt bra att tillkortakommanden ligger under vad du uppfattar med hörseln. Skillnaden ligger i inspelningen och högtalarna/rummet.
Erik_AA skrev:Bill50x skrev:subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Exakt! Alla apparater har tillkortakommanden.
Alla apparater har tillkortakommanden. Om du kan höra bristen hos en viss apparat är en annan sak. Se det så här: vem som helst kan höra skillnaden mellan livemusik och återgiven dito. Var ligger skillnaden?
/ B
Nästan alltid ligger den värsta flaskhalsen i inspelningen och i stereosystemet skulle jag nog säga.
Bill50x skrev:Så om jag förstår det rätt, alla cd-spelare låter lika? Och alla förstärkare likaså? Så alla förstärkare typ NAD208 är en helt onödig kostnad? Alla cd-spelare över 399:- (från macken) är en rip-off?
Nä, det tycker inte jag, och det tycker inte du heller. Eller hur?
/ B
Bill50x skrev: Alla apparater har tillkortakommanden. Om du kan höra bristen hos en viss apparat är en annan sak. Se det så här: vem som helst kan höra skillnaden mellan livemusik och återgiven dito. Var ligger skillnaden?
/ B
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Så om jag förstår det rätt, alla cd-spelare låter lika? Och alla förstärkare likaså? Så alla förstärkare typ NAD208 är en helt onödig kostnad? Alla cd-spelare över 399:- (från macken) är en rip-off?
I dom flesta fallen så kan folk inte skilja vanliga apparater i kontrollerade blindtest. Det finns massiv empiri för detta och vad du tycker spelar ingen större roll med tanke på hur lätt inbillning påverkar folk.
Conan skrev:Bill50x skrev:...och har inget med klangfärg att göra
...utan placebo!
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Exakt! Alla apparater har tillkortakommanden.
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Så om jag förstår det rätt, alla cd-spelare låter lika? Och alla förstärkare likaså? Så alla förstärkare typ NAD208 är en helt onödig kostnad? Alla cd-spelare över 399:- (från macken) är en rip-off?
/ B
I dom flesta fallen så kan folk inte skilja vanliga apparater i kontrollerade blindtest. Det finns massiv empiri för detta och vad du tycker spelar ingen större roll med tanke på hur lätt inbillning påverkar folk.
Erik_AA skrev:Nästan alltid ligger den värsta flaskhalsen i inspelningen och i stereosystemet skulle jag nog säga.
sportbilsentusiasten skrev:Erik_AA skrev:Nästan alltid ligger den värsta flaskhalsen i inspelningen och i stereosystemet skulle jag nog säga.
Vad menas med "stereosystemet"?
Är det inspelning med 2 kanaler och uppspelning med 2 kanaler, som menas?
Skulle det vara bättre med fler kanaler, iså fall hur många vore rimligt iförhållande till kostnaden?
Morello skrev:Skulle nog vilja påstå att ytterst få återgivningar begränsas av "stereosystemfel" (man kan ifrågasätta begreppet eftersom någon entydig de facto standard saknas) - mer vanligt är taffliga hifi-apparater, undermåliga rum samt på ett eller flera sätt misshandalde fonogram.
Bland uttalat "hifi-intresserade" lyssnare vill jag påstå att rummet alltför ofta saknar de mer basala egenskaper som krävs. Tex är ofta reverbationstiden åt helsike för lång.
sprudel skrev:Morello skrev:Skulle nog vilja påstå att ytterst få återgivningar begränsas av "stereosystemfel" (man kan ifrågasätta begreppet eftersom någon entydig de facto standard saknas) - mer vanligt är taffliga hifi-apparater, undermåliga rum samt på ett eller flera sätt misshandalde fonogram.
Bland uttalat "hifi-intresserade" lyssnare vill jag påstå att rummet alltför ofta saknar de mer basala egenskaper som krävs. Tex är ofta reverbationstiden åt helsike för lång.
Du uttrycker dig lite "brutalt" men jag håller med dig i sak.
Bill50x skrev:Vad man hör i en sk kontrollerad blindtest är inte samma sak som det man hör över tid. Skillnaden mellan en Linn Mimik och en Pioneer 668 cd-spelare hörs dock direkt och har inget med klangfärg att göra.
/ B
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Vad man hör i en sk kontrollerad blindtest är inte samma sak som det man hör över tid. Skillnaden mellan en Linn Mimik och en Pioneer 668 cd-spelare hörs dock direkt och har inget med klangfärg att göra.
/ B
Och dessa skillnader försvinner helt plötsligt när man inte råkar veta vilken spelare man använder. Ja, vi har ett ord för det, placebo, eller inbillning om du vill använda det istället.
Morello skrev:Skulle nog vilja påstå att ytterst få återgivningar begränsas av "stereosystemfel" (man kan ifrågasätta begreppet eftersom någon entydig de facto standard saknas) - mer vanligt är taffliga hifi-apparater, undermåliga rum samt på ett eller flera sätt misshandalde fonogram.
IngOehman skrev:Erik_AA skrev:Nästan alltid ligger den värsta flaskhalsen i inspelningen och i stereosystemet skulle jag nog säga.
Truu dät!
IngOehman skrev:Morello skrev:Skulle nog vilja påstå att ytterst få återgivningar begränsas av "stereosystemfel" (man kan ifrågasätta begreppet eftersom någon entydig de facto standard saknas) - mer vanligt är taffliga hifi-apparater, undermåliga rum samt på ett eller flera sätt misshandalde fonogram.
Jag skulle vilja påstå att ALLA återgivningar begränsas av stereosystemfelen.
ALLA. Till och med om man använder höggradiga och relevanta stereosystem-
felskompensationern så blir restprodukten (ehuru bara en bråkdel av vad den
var) en kvarstående begränsande faktor.
Vh, iö
sportbilsentusiasten skrev:tack Peter för förklaringen på vad stereosystemet är.
Då återstår frågan - varför är det en flaskhals värre än högtalare&rum?
(som jag trodde de flesta på faktiskt menade varande den största flaskhalsen)IngOehman skrev:Erik_AA skrev:Nästan alltid ligger den värsta flaskhalsen i inspelningen och i stereosystemet skulle jag nog säga.
Truu dät!
Morello skrev:Jag skulle dock vilja påstå att i de flesta "obehagliga rum" är just reverbationstiden åt helsike för lång och börjar man reglera akustiken, sjunker även reverbationstiden (oavsett vilken mätnorm man råkar nyttja).
Erik_AA skrev:För att kodning av ett tredimensionell omslutande ljudfält med 2 mikrofoner och uppspelning i 2 högtalare oundvikligt är behäftat med informationsförluster. Hur mkt man än fixar och trixar med inspelningsutrustningen, fonogrammet och anläggningen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster