Moderator: Redaktörer
LzM skrev:Slutmålet är att "se" hur frekvensgången ser ut för resp element och tillsammans, både on axis och off axis. Och om dom spelar i fas.
I syfte att justera/optimera delningsfiltret.
Mätrummet i just det här fallet är ca 4,5x5m.
Men mäter man på så stora avstånd att det spelar någon roll?
Dubbla baffelbredden verkar vara ett vanligt avstånd?
Simuleringsprogram (mätprogram?) är väl inte helt givet ännu.
Jag har bara tillgång till Room Analyzer än så länge, men planer finns på att skaffa typ Sirp eller liknande, plus en vettig mick och ljudkort.
Jonka_ skrev:Jag skulle verkligen vilja veta hur mina högtalare presterar då jag gjort dom själv.. Enda nackdelen är att jag bara har en kass bärbar dator och att mic samt programmet som behövs verkar kosta lite för mycket. Skulle va väldigt intressant att få svart på vitt, hur bra dom egentligen är.
Kostnaden för mina stativare var någonstans kring 8-9 tusen, Skulle vara roligt att se om man bara inbillar sig att dom låter magiskt, Eller om man faktiskt har lyckats med något bra
celef skrev:Jonka_ skrev:Jag skulle verkligen vilja veta hur mina högtalare presterar då jag gjort dom själv.. Enda nackdelen är att jag bara har en kass bärbar dator och att mic samt programmet som behövs verkar kosta lite för mycket. Skulle va väldigt intressant att få svart på vitt, hur bra dom egentligen är.
Kostnaden för mina stativare var någonstans kring 8-9 tusen, Skulle vara roligt att se om man bara inbillar sig att dom låter magiskt, Eller om man faktiskt har lyckats med något bra
man behöver inga värstinggrejjer för att få vettiga resultat, en hembyggd panasonicmik + mikstärkare och arta och du kan mäta det du vill
celef skrev:dubbla baffelbredden är alldeles för kort avstånd, helst ska du mäta på ett tänkt lyssningsavstånd, eller därikring, en fin summering på kort mätavstånd ger fel på längre avstånd, men det går att kompenceras för
LzM skrev:celef skrev:dubbla baffelbredden är alldeles för kort avstånd, helst ska du mäta på ett tänkt lyssningsavstånd, eller därikring, en fin summering på kort mätavstånd ger fel på längre avstånd, men det går att kompenceras för
Finns det övht nån hobbymekare här som har mätt på lyssningsavstånd, säg 3-4 meter, och fått ett användbart resultat där inte rummet och alla prylar i det påverkar på tok för mycket?
Att lägga högtalaren på rygg och mäta typ en meter ovanför verkar också vanligt, men det blir ju inte heller i närheten av lyssningsavståndet.
LzM skrev:Finns det övht nån hobbymekare här som har mätt på lyssningsavstånd, säg 3-4 meter, och fått ett användbart resultat där inte rummet och alla prylar i det påverkar på tok för mycket?
Att lägga högtalaren på rygg och mäta typ en meter ovanför verkar också vanligt, men det blir ju inte heller i närheten av lyssningsavståndet.

celef skrev:man kan köra med gejtade mätningar, både med brus eller sinussvep, då kan man mäta hyffsat ekofritt
RogerGustavsson skrev:celef skrev:man kan köra med gejtade mätningar, både med brus eller sinussvep, då kan man mäta hyffsat ekofritt
Det beror på hur långt ner i frekvens man vill mäta. Är det inte lite svårt om man noggrant vill mäta t.ex. övergång mellan bas och mellanregister?
RogerGustavsson skrev:celef skrev:man kan köra med gejtade mätningar, både med brus eller sinussvep, då kan man mäta hyffsat ekofritt
Det beror på hur långt ner i frekvens man vill mäta. Är det inte lite svårt om man noggrant vill mäta t.ex. övergång mellan bas och mellanregister?
jansch skrev:Om du skall mäta i ditt lyssningsrum och ta reda på HÖGTALARENS frekvensgång bör du mäta så nära du kan utan att komma in i "pressurefield". Detta för att få så mycket direktljud som möjligt. Hur nära då? Jag hade inte gått under en halv meter....snarare en meter.
Du kommer dock vid dessa typer av mätningar få problem med gränsladet mellan t.ex bas och diskantelement...
Slutligen
Jag har skrivit allt detta för att du skall vara medveten att ditt rum kommer att påverka hur du än gör... Du måste ha ett visst mätavstånd men detta avstånd förstör också mätningen pga av rummet.
Skriv mer om du har undringar - praktisk akustik är som religion....
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster