60-70 normalt (mitt svar)
70-80 ibland
>80 sällan
Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Svante!
Du har kanske rätt angående C-kurvan. Oftast nämns i produktbladen till ljudnivåmätare normen IEC 651 klass II. Frekvensområdet brukar anges till 31.5-8000 Hz. På Brüel&Kjaers diagrampapper finns skillanden mellan linjärt och C-kurva angiven. -3dB återfinns vid 31.5 resp 8000 Hz. Det stämmer alltså inte?
Dela sedan denna spänning med 4,2 kvadrera den och dela den sedan med 8. Logaritmera sedan och multiplicera med 20. Lägg till högtalarens känslighet. Då får man ljudtrycket på knappt 3 meters avstånd från en högtalare. Eftersom högtalarna är två, men man inte kan veta i vilken utsträckning de spelar i fas med varandra, och man dessutom har lite bidrag från rummet man sitter och lyssnar i, kan man lägga till ytterligare 3-7 dB.
mikke_musik skrev:Just nu spelar Underworld: Cups till hög volym. Padioshacks mätare säger då 88dB (C-weighted, slow).
Men normalt lyssnar jag vid lägre volym, kanske 60-70dB med samma inställning på mätaren.
Nagrania skrev:Ja det har blivit ett jäkla geschäft det här med alla vilda utbilningar som finns idag som sedan inte ger några jobb.... jag tycker att det har blivit en överetablering av olika utbildningar.(t.ex. make-up artist) Den bästa utbildningen finns i Piteå eller Ö-bro och det är högskoleutbilningar. Vi har på mitt jobb just nu studenter från Piteå. När man går in i det här så ska man inte räkna med att bli anställd någonstans...den maknaden är förstörd av de kommersiella tv-bolagen. Dom är kända för att utnyttja folk till låga priser och helst ska dom ha egna företag för då behöver inte tv-bolagen ta något ansvar för orimliga övertider. Jag avråder alltså att idag ta en sådan utbildning om man vill leva ett bra liv.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster