petersteindl skrev:subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Vad man hör i en sk kontrollerad blindtest är inte samma sak som det man hör över tid. Skillnaden mellan en Linn Mimik och en Pioneer 668 cd-spelare hörs dock direkt och har inget med klangfärg att göra.
/ B
Och dessa skillnader försvinner helt plötsligt när man inte råkar veta vilken spelare man använder. Ja, vi har ett ord för det, placebo, eller inbillning om du vill använda det istället.
Går du inte händelserna i förväg? Du förutsätter att saker är på ett visst sätt utan att ha tillräckligt med bevis för det, eller? Att applicera det på all lyssning vad det än vara må tycker i alla fall jag inte verkar vara bevisat.
Att många inte hört skillnad i blinda A/B-test innebär inget annat än att just de subjekten vid det tillfället inte hört skillnad mellan objekten. Detsamma gäller blinda F/E-lyssningstest.
MvH
Peter
Hej Peter! i princip håller jag med dig. Men det finns en hake. Det är om det finns en så kallad placeboeffekt vad gäller hörsel. Placeboeffekt hos människan kan ha en rent fysiologiskt effekt. Men vid vissa tillstånd finns den exempelvis vis diabetes lär det vara så. Alltså ger exempelvis insulin tyvärr ingen placeboffekt. Finns det forskning på placeoeffekt på hörselintryck.
Min fråga till dig och andra finns det studier på hur hörselintryck kan påverkas av placeoeffekt. Om inte blir en sådan diskussion om placeboeffekt lite grann av pseudovetenskap. Tolka inte att jag menar att du skulle vara psedovetenskaplig - absolut. Men ett så vanligt föekommande begrepp här i detta forum vill jag gärna granska. Hörseln kan nog räknas som ett ganska exakt instrument och frågan är om det kan påverkas av medveten eller omedveten påverkan
Däremot är kan man nog anse det slutforskat om hur den enkilde människan reagerar inför grupptryck och aktoriteter. Vi viker oss oftast lättare än ett grässtrå för vinden. Jag uppfatttar att E/F lyssning har en del där man under själva testet får påvkera.
Så min fundering kring själva testmetoden omkring F/E är att diskussionen hanldar om något som jag undrar är vetenskapligt dokumenterat och däremot tillåter en faktor som är grundliigt studerat.