Gällt ljud - mikarna för nära? (rubrikbytt)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-12-09 13:37

Piotr skrev:Det är väl allmänt förstått att en stark signal (på tal om dynamik) typiskt orsakar mer distortion ur en olinjär länk än en motsvarande svag signal.

/Peter

Men är det allmänt förstått hur man mäter? ;)

Det där tycker jag är superspännande.

Om man nu inte bara lyssnar på sinustoner så är det ju precis den informationen man vill ha, och dessutom troligen det som skiljer mellan två förstärkare som uppenbarligen låter olika, men som båda har spikrak frekvensgång och knappt mätbar (på konventionellt sätt) distorsion.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-12-10 18:53

prolinn skrev:
Piotr skrev:
prolinn skrev:
Utan att ha provat skulle jag gissa att man kan vinna något med passiv filtrering i stationärtillstånd medan aktivt ger klara fördelar när det gäller dynamiska förlopp. Enkom effekten av att blanda signaler inom begränsade delar av spektrum gör ju att man vinner fördelar m.a.p. intermodulationsdistorsion med aktiv delning även då respektive delregister har motsvarande distorderingsegenskaper.

Passiva filter delar ju också in elementen i snävare områden och minskar därmed IMD. Den skillnaden du beskriver utifrån din magkänsla ang. dynamiskt och statiskt finns inte.

Den linjäriserande effekten av högimpediv drivning (i de områden det är effektivt) resulterar i lägre HD såväl som IMD.

Använder man mediokra slutsteg kan man ju få minskad hörbar dist genom att bi/triampa men det bör kunna bli ännu bättre med passiva filter ändå efter de multipla slutstegen.

Prova att koppla in en enkel serieresistans mellan slutsteg och högtalarelement och mät tvåtons-IMD d.v.s. med sinussignaler. Med dynamiska signaler blir det givetvis bara värre.. Man mäter nästan undantagslöst distorsion med stationära signaler och kunskapen tycks mycket begränsad när det gäller hur olinjära system beter sig under dynamiska förhållanden.

Att koppla in en enkel serieresistans innan ett högtalareelements passiva delningsfilter bevisar ingenting.

Det enda som händer är att om det passiva filtret är välkonstruerat utan den tillagda resistansen så blir resultatet sämre än utan den tillagda "enkla resistansen".

Men:
En god konstruktör av passiva filter kan konstruera filtret så att det inte ses som en del som ligger före själva högtalaren, utan som är en integrerad del i hela högtalarekonstruktionen- och elementens uppförande.

Betänk att varje högtalareelement redan har en typisk resistans på 4-8 ohm genom talspolens funktion. Distorsionen blir högre vid höga frekvenser om en högtalare som optimerats med dess passiva filter efter de givna elementen, plötsligt ska drivas med nära noll-impedans.

Det går att kompensera den högre distorsionen som en förstärkare direktkopplad till ett diskantelement ger, men det finns inga sådana kommersiella konstruktioner ute på marknaden. :wink: ( Källa: LTS -98 ).

Vidare så tillkommer ofta klang-fel om olika sorters slutsteg används vid aktiv drift av en högtalare.

Aktiv drivning vid låga frekvenser, typiskt under 100 hz är dock nästan alltid fördelaktigt.

Det finns två väldigt stora fördelar med aktiv drift:

1. Förstärkare-företaget får sälja flera förstärkare.
2. Ljudtryckskapaciteten ökar ibland- man kan dock diskutera om 3 mediokra prisbilliga slutsteg verkligen blir så mycket "högre" än ett enda, tre gånger dyrare slutsteg som driver högtalaren passivt.

PA-system är av ljudtrycksskäl nästan alltid drivna aktivt. Men här talar vi om ljudtryck kanske 30 db högre än väldigt hög volym hemmavid. :)
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-10 22:07

Har nu MasVisat några CD med lite mörkare klang:

Beethoven Symfoni 3 på Denon.
Bild

Puccini Tosca på Telarc.
Bild

Stravinskij Eldfågeln på Telarc och här ser man tydligt den stora orkestertrumman i spektrat.
Bild

Slängde in ännu en CD som är lite udda:

Däfos Psychopomp
Bild

Spelade själv in en stråkensemble, Ellingtons Come Sunday, det blev så här:

Bild

Nästan ingen bas, var bara tre cello med och ingen kontrabas.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-12-10 23:36

RogerGustavsson skrev:

Stravinskij Eldfågeln på Telarc och här ser man tydligt den stora orkestertrumman i spektrat.

Den stackars orkestertrumman tycks inte få klinga obehindrat! Är det den ofta omskrivna inspelningen från 1978 med katalognummer CD80039?

Det slår mig att även jag borde köra några klassiska plattor i MasVis.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2010-12-11 11:49

Piotr skrev:
prolinn skrev:Prova att koppla in en enkel serieresistans mellan slutsteg och högtalarelement och mät tvåtons-IMD d.v.s. med sinussignaler. Med dynamiska signaler blir det givetvis bara värre..

Innan jag kan bemöta påståendet om att det är givet måste jag fråga hur du definierar dynamik och vilka signaler du pratar om?

Menar du att IMD ökar med en serieresistans även fast HD minskar?

Man mäter nästan undantagslöst distorsion med stationära signaler och kunskapen tycks mycket begränsad när det gäller hur olinjära system beter sig under dynamiska förhållanden.

Kan du utveckla?

Det är väl allmänt förstått att en stark signal (på tal om dynamik) typiskt orsakar mer distortion ur en olinjär länk än en motsvarande svag signal.

/Peter

Ursäkta, skrev dynamiska, men avsåg icke stationära signaler d.v.s. dynamiska ur ett signalinformationsperspektiv.

F.ö. har jag varken tid eller tillräcklig lust att fördjupa mig i diskussionen.

Det får bli er mer mätintresserades sak att utforska. I vilket fall som helst så ter det sig en aning utsiktslöst att diskutera sådant som man kan lyssna sig till eller mäta. För de fall då man inte kan mäta det man kan höra får man helt enkelt försöka hitta på bättre mätmetoder. Många tycks allt för lättvindligt rikta sin indignation mot lyssningsutvärdering i.st.f. att försöka utveckla sina mätmetoder.

Eftersom jag själv inte konstruerar hifi så nöjer jag mig med att utvärdera apparaterna genom att lyssna mig fram till en anläggning som i minsta möjliga grad ställer sig mellan musiken och min upplevelse av musiken. Jag vill ha en anläggning som i största möjliga mån möjliggör att jag kan ta till mig för mig ny musik. Det är inte heller någon nackdel om anläggningen låter så lite som möjligt i sig själv d.v.s. inte färgar klangligt. Faktum är att det verkar som att en anläggning selekterad helt på musikalisk transparens även tycks vara klangligt neutral när man optimerar installationen. Att välja apparater i omvänd ordning (d.v.s. först ur ett klangperspektiv) tycks mindre lyckosamt.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-12-11 17:04

prolinn skrev:
Piotr skrev:
prolinn skrev:Prova att koppla in en enkel serieresistans mellan slutsteg och högtalarelement och mät tvåtons-IMD d.v.s. med sinussignaler. Med dynamiska signaler blir det givetvis bara värre..

Innan jag kan bemöta påståendet om att det är givet måste jag fråga hur du definierar dynamik och vilka signaler du pratar om?

Menar du att IMD ökar med en serieresistans även fast HD minskar?

Man mäter nästan undantagslöst distorsion med stationära signaler och kunskapen tycks mycket begränsad när det gäller hur olinjära system beter sig under dynamiska förhållanden.

Kan du utveckla?

Det är väl allmänt förstått att en stark signal (på tal om dynamik) typiskt orsakar mer distortion ur en olinjär länk än en motsvarande svag signal.

/Peter

Ursäkta, skrev dynamiska, men avsåg icke stationära signaler d.v.s. dynamiska ur ett signalinformationsperspektiv.

F.ö. har jag varken tid eller tillräcklig lust att fördjupa mig i diskussionen.

Det får bli er mer mätintresserades sak att utforska. I vilket fall som helst så ter det sig en aning utsiktslöst att diskutera sådant som man kan lyssna sig till eller mäta. För de fall då man inte kan mäta det man kan höra får man helt enkelt försöka hitta på bättre mätmetoder. Många tycks allt för lättvindligt rikta sin indignation mot lyssningsutvärdering i.st.f. att försöka utveckla sina mätmetoder.

Eftersom jag själv inte konstruerar hifi så nöjer jag mig med att utvärdera apparaterna genom att lyssna mig fram till en anläggning som i minsta möjliga grad ställer sig mellan musiken och min upplevelse av musiken. Jag vill ha en anläggning som i största möjliga mån möjliggör att jag kan ta till mig för mig ny musik. Det är inte heller någon nackdel om anläggningen låter så lite som möjligt i sig själv d.v.s. inte färgar klangligt. Faktum är att det verkar som att en anläggning selekterad helt på musikalisk transparens även tycks vara klangligt neutral när man optimerar installationen. Att välja apparater i omvänd ordning (d.v.s. först ur ett klangperspektiv) tycks mindre lyckosamt.

Det finns ingen motsättning mellan musikalisk transparens och återgivningstransparens.

Håller med dig.

Men- vägen dit måste gå via utvärdering av enskilda komponenter- inte ett helt system. F/E-metoden kan avgöra om en förstärkare är musikaliskt transparent eller inte. Cd-spelare kan även dessa testas med mycket hög noggranhet.

Gör man istället en lyssnings-utvärdering med nogsamt anpassade produkter i en hel kedja ( cd-spelare, förstärkare och högtalare ) där man inte undersökt de enskilda byggstenarnas transparens blir resultatet ofelbart sameness.

Allting kommer att låta likadant, lika dåligt, eller möjligen lika "halvbra".

Intressant är att en anläggning som istället optimerats på sådant vis att enskilda byggstenar uppvisar en hög transparens-nivå återger skivorna bättre, eftersom "fönstret" in till inspelningen blir renare och tydligare för lyssnaren.

En effekt av detta är att inspelningarna låter mera olika varandra och att samenesseffekten minskar dramatiskt.

Dvs. helt tvärtom mot den retorik som postuleras från vissa håll.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2010-12-12 00:45

Richard skrev:Det finns ingen motsättning mellan musikalisk transparens och återgivningstransparens.

Håller med dig.

Men- vägen dit måste gå via utvärdering av enskilda komponenter- inte ett helt system. F/E-metoden kan avgöra om en förstärkare är musikaliskt transparent eller inte. Cd-spelare kan även dessa testas med mycket hög noggranhet.

Gör man istället en lyssnings-utvärdering med nogsamt anpassade produkter i en hel kedja ( cd-spelare, förstärkare och högtalare ) där man inte undersökt de enskilda byggstenarnas transparens blir resultatet ofelbart sameness.

Allting kommer att låta likadant, lika dåligt, eller möjligen lika "halvbra".

Intressant är att en anläggning som istället optimerats på sådant vis att enskilda byggstenar uppvisar en hög transparens-nivå återger skivorna bättre, eftersom "fönstret" in till inspelningen blir renare och tydligare för lyssnaren.

En effekt av detta är att inspelningarna låter mera olika varandra och att samenesseffekten minskar dramatiskt.

Dvs. helt tvärtom mot den retorik som postuleras från vissa håll.

Så du skriver att; Om man gör på ett dåligt sätt så når man ett mindre bra slutresultat... Jaha, och? Menar du att F/E-lyssning är enda vägen? Läs vad ja skrev igen och tänk! Klart slut!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-12-12 10:54

Richard skrev:Men- vägen dit måste gå via utvärdering av enskilda komponenter- inte ett helt system. F/E-metoden kan avgöra om en förstärkare är musikaliskt transparent eller inte. Cd-spelare kan även dessa testas med mycket hög noggranhet.

Mjae. De senaste lyssningarna på LTS-möten i vår kungliga huvudstad har visat att tex samspelet mellan förstärkare och högtalare är mycket viktigt. Ska man uppnå bra resultat bör man se drivning och högtalare som en enhet. Något som även Linnisar gör, trots snacket om source first lägger man mycket krut på aktiv drivning tex. Om resultatet motsvaras av insatsen är en annan femma :-)

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-12-15 18:28

Bill50x skrev:
Richard skrev:Men- vägen dit måste gå via utvärdering av enskilda komponenter- inte ett helt system. F/E-metoden kan avgöra om en förstärkare är musikaliskt transparent eller inte. Cd-spelare kan även dessa testas med mycket hög noggranhet.

Mjae. De senaste lyssningarna på LTS-möten i vår kungliga huvudstad har visat att tex samspelet mellan förstärkare och högtalare är mycket viktigt. Ska man uppnå bra resultat bör man se drivning och högtalare som en enhet. Något som även Linnisar gör, trots snacket om source first lägger man mycket krut på aktiv drivning tex. Om resultatet motsvaras av insatsen är en annan femma :-)

/ B

Ja, men samspelet blir inte alls bra om man kombinerar två fel med varandra.

En dålig signalkälla som kombineras med en dålig förstärkare blir alltid sämre än endast en enda dålig apparat. Sikten skyms till musiken och det blir svårt att höra vilka toner som spelas. Transparensen försämras.

Därför bör man- om man nu vill höra det som finns på inspelningen, dvs. skivan så oförfalskat som möjligt, fixa transparenta delar i kedjan som prio nr. ett.*

LTS tester av förstärkare som finns listade på bla. carlssonplanet är en fin utgångspunkt vid val av förstärkare.

*En förstärkare som inte färgar hörbart vid alla tänkbara laster, samt en signalkälla som färgar minimalt.

Blir inte speciellt dyrt alls. :)

Däremot kan det bli hur dyrt som helst. :?

Och det är trist.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2010-12-15 20:18

Richard skrev:En förstärkare som inte färgar hörbart vid alla tänkbara laster, samt en signalkälla som färgar minimalt.

Och det är trist.

Att det finns mycket som är dyrt och obra tycks vi vara överens om, men att man får topp-prestanda för en relativt billig peng är önsketänkande!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-15 20:32

prolinn skrev:
Richard skrev:En förstärkare som inte färgar hörbart vid alla tänkbara laster, samt en signalkälla som färgar minimalt.

Och det är trist.

Att det finns mycket som är dyrt och obra tycks vi vara överens om, men att man får topp-prestanda för en relativt billig peng är önsketänkande!

Ja! Hur man än vrider sig så blir det dyrt om man ska ha det riktigt bra.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2010-12-15 21:53

Pioneer dv668
Sentec SC9
Nad 208
EKK
Ino pi60s med eventuellt moduler

Som i granntråden går det läsa om rigget ovan, men få vill kommentera den. Anmärkningsvärt. Dock måste väl i alla fall högtalarna vara rätt vassa när man tänker på priset de kostar.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-15 23:03

ThePreTor1aN skrev:Pioneer dv668
Sentec SC9
Nad 208
EKK

Som i granntråden går det läsa om rigget ovan, men få vill kommentera den. Anmärkningsvärt. Dock måste väl i alla fall högtalarna vara rätt vassa när man tänker på priset de kostar.

Vad skall man säga? I mitt tycke och smak är en en för jäkla go' anläggning där i princip allt ytterligare som går att bättra ligger hos rumsakustiken. ( Sen kan man åberopa jäv... men det vore konstigt om jag inte gillade det jag i princip sitter med själv. :lol: )
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-12-15 23:20

prolinn skrev:

Och det är trist.

Du har rätt i att riktigt goda fullregisterhögtalare kostar mycket pengar.

Men detta är ingen naturlag med förstärkeri eller signalkälla.

Och jag håller med dig om att det finns mycket som är extremt dyrt som är obra. :wink:

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2010-12-15 23:51

Nattlorden skrev:
ThePreTor1aN skrev:Pioneer dv668
Sentec SC9
Nad 208
EKK

Vad skall man säga? I mitt tycke och smak är en en för jäkla go' anläggning där i princip allt ytterligare som går att bättra ligger hos rumsakustiken. ( Sen kan man åberopa jäv... men det vore konstigt om jag inte gillade det jag i princip sitter med själv. :lol: )

Hmm, det råder det delade meningar om :wink: . Inte för att jag tänker byta ut mina planarer men vad kostar de större Ino?
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-15 23:56

Panelguy skrev:Hmm, det råder det delade meningar om :wink: . Inte för att jag tänker byta ut mina planarer men vad kostar de större Ino?

Missade du orden "i princip" ?

Jag menar alltså att även om det skulle gå att bättra på något lite, så är det så löjligt lite att det drunknar i de avsevärt större rumsakustiska problemen. ( Som sagt i ämnet innan... dubblerade NAD 208or samt pi60es vore ju en förbättring t.ex. )

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2010-12-15 23:58

Nattlorden skrev:
Panelguy skrev:Hmm, det råder det delade meningar om :wink: . Inte för att jag tänker byta ut mina planarer men vad kostar de större Ino?

Jag menar alltså att även om det skulle gå att bättra på något lite, så är det så löjligt lite att det drunknar i de avsevärt större rumsakustiska problemen. ( Som sagt i ämnet innan... dubblerade NAD 208or samt pi60es vore ju en förbättring t.ex. )

Missade du min prisfråga?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-16 00:06

Panelguy skrev:Missade du min prisfråga?

Såg där var en kommentar, men uppfattade det inte som en fråga. Med tanke på hur bra de övriga apparaterna är trots sitt relativt (mycket) låga pris, så sparar det ju in pengar till högtalarna, så på det hela taget är den uppsatta anläggningen tokbillig jämfört med prestandan. Jämför t.ex. vad ett Bryston 14-serie steg kostar mot en NAD208 så får du väl i princip pi60s till skänks på mellanskillnaden?

Även om vi inte skulle jämföra ljudprestandan, utan bara effekten så kostar ett par Classé CA-M300 på hifiklubben 102papp, och det kostar inte pi60s precis.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2010-12-16 00:20

Nattlorden skrev:
Panelguy skrev:Missade du min prisfråga?

Såg där var en kommentar, men uppfattade det inte som en fråga. Med tanke på hur bra de övriga apparaterna är trots sitt relativt (mycket) låga pris, så sparar det ju in pengar till högtalarna, så på det hela taget är den uppsatta anläggningen tokbillig jämfört med prestandan. Jämför t.ex. vad ett Bryston 14-serie steg kostar mot en NAD208 så får du väl i princip pi60s till skänks på mellanskillnaden?

Även om vi inte skulle jämföra ljudprestandan, utan bara effekten så kostar ett par Classé CA-M300 på hifiklubben 102papp, och det kostar inte pi60s precis.

Förstår inte riktigt varför du inte uppfattade det som en fråga och jag är fortfarande intresserad att höra vad pi60s och andra Ino kostar (på ett ungefär)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-16 00:29

Panelguy skrev:Förstår inte riktigt varför du inte uppfattade det som en fråga och jag är fortfarande intresserad att höra vad pi60s och andra Ino kostar (på ett ungefär)

pi60s kostar väl ewn 45-50k beroende på utseende. Dyraste Ino systemet är väl i68es med infra Y-24 moduler. Då snackar vi väl 500K eller dyl.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2010-12-16 00:32

subjektivisten skrev:
Panelguy skrev:Förstår inte riktigt varför du inte uppfattade det som en fråga och jag är fortfarande intresserad att höra vad pi60s och andra Ino kostar (på ett ungefär)

pi60s kostar väl ewn 45-50k beroende på utseende. Dyraste Ino systemet är väl i68es med infra Y-24 moduler. Då snackar vi väl 500K eller dyl.

Tack, det senare systemet platsar definitivt i kategorin "dyrhifi" mao :D

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2010-12-16 01:22

Nattlorden skrev:

Det föranleder en följdfråga: Finns det någon gängse syn på absolut prestanda?
Jag tror inte det, men det är intressant att diskutera.
Så vad ligger bakom dina resonemang?
Och vad sätter du det i relation till för något?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-12-16 09:38

RogerGustavsson skrev:Stravinskij Eldfågeln på Telarc och här ser man tydligt den stora orkestertrumman i spektrat.
Bild

PekkaJohansson skrev:Den stackars orkestertrumman tycks inte få klinga obehindrat! Är det den ofta omskrivna inspelningen från 1978 med katalognummer CD80039?

Ser ut som att det är Zinman med Baltimore från 1991. Tror att RogerG har klippt ut Katcheis dans och det gör att det ser lite annorlunda ut.
Bild

78:an med Robert Shaw är rätt så orörd i jämförelse:

Bild
Senast redigerad av Almen 2010-12-16 09:41, redigerad totalt 1 gång.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-16 09:41

Goldfinger skrev:Det föranleder en följdfråga: Finns det någon gängse syn på absolut prestanda?

Om du varit medlem här två år och hunnit posta nästa tvåtusen inlägg, så borde väl du redan ha svar på de frågorna?

Vad det gäller DyrFi:n.... du får ju lite grand mer för pengarna också.

Jämförelse (per sida) pi60s vs. i68es+infra Y-24:
Bild

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-12-16 10:20

sprudel skrev: Hur man än vrider sig så blir det dyrt om man ska ha det riktigt bra.

(Nu skiter jag i semantiken kring dyrt/prisvärt/etc och sätter likhetstecken mellan dyrt och mycket pengar. Så tolkar jag att du menar.)

Allt är ju relativt. Jag har betalt c:a 35 Kkr för min anläggning och för de flesta av mina vänner och bekanta är detta oerhörda summor för en ljudanläggning. Men om jag skulle gå ut på diverse hifi-fora världen över och berätta om att jag minsann lagt 35 Kkr på min stereo, skulle inte någon höja på ögonbrynen. Det är ju mindre än vad vissa lägger på signalkablarna. (Nu är detta en sanning med modifikation, eftersom högtalarna var begagnade och försteget är gammalt. Men om jag skulle räkna nypriser och nuvärden, kanske jag hamnar runt 100 Kkr för min anläggning, varav 80% på högtalarna.)

Jag har lyssnat på anläggningar för flera hundra tusen och även i miljonklassen (och mer) på mässor och hos hifi-handlare och ytterst sällan skulle jag varit beredd att rätt av byta miljonklangen mot mitt ljud där hemma. Visst är jag medveten om att mycket av det jag lyssnat på (särskilt under mässor) skulle låtit bättre under optimala betingelser. Men även när det låtit riktigt bra, handlar det inte om några större skillnader mot vad jag har hemma. Och ingenting jag skulle betala särskilt mycket för att få.

Om jag hypotetiskt sett skulle får det bästa ljud jag någonsin hört förflyttat hem till mig för ytterligare 10 Kkr, skulle jag nog slå till. En marginell förbättring visserligen, men så är jag ju välljudsnörd också! :) Men skulle jag behöva punga ut med ytterligare låt oss säga 100 Kkr för att får det bästa ljud jag någonsin hört, skulle jag överhuvud taget inte överväga det. Därtill är skillnaden för liten mot det jag redan har.

Så sammanfattningsvis: Nej, det behöver inte bli dyrt för att bli riktigt bra. :D

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-16 11:03

Sen tycker jag man skall vara ärlig mot sig själv och räkna all historisk kostnad också. Själv har jag väl 1½ gång kostnaden av vad nuvarande anläggning kostar som dolda kostnader - apparater som passerat förbi och "förlorats pengar på", gått sönder, ligger overksamma någonstans och så.

Så om min nuvarande rigg kostar 100kkr, så har jag alltså lagt ut 250kkr totalt.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-12-16 12:00

Nattlorden skrev:Sen tycker jag man skall vara ärlig mot sig själv och räkna all historisk kostnad också.

OK. Då gör jag följande uppskattning. Jag har totalt kanske lagt ner 160 Kkr (netto, nuvärde) på stereoprylar under åren. En del är kasserat, en del är sålt och en del använder jag fortfarande. Och då startade min hifi-resa 1976. Det ger följande:

För 390 kr i månaden har jag alltså nu:
1. En anläggning som är bland det (ljudmässigt) bästa jag någonsin lyssnat på.
2. En anläggning som är mycket bra, men brister i djupbasen. Max output är litet begränsad också.
3. En anläggning som låter naturligt och trevligt, men saknar djupbas och bara klarar måttliga volymer.
4. En anläggning som låter, men funkar bra vid poolen.
5. En anläggning som låter, men funkar bra till mitt keyboard.

Jag tycker inte det är särskilt dyrt! :)

Hälsn. Michael

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2010-12-16 13:03

Nattlorden skrev:
Goldfinger skrev:Det föranleder en följdfråga: Finns det någon gängse syn på absolut prestanda?

..så borde väl du redan ha svar på de frågorna?

Jodå, jag har min bild klar, det är därför jag ställer mig lite frågande till hur man kan avgöra hur nära absolut prestanda ett system är?
Typ att det blir inte mycket bättre än det och det, (som du nämde ovan)
Alla högtalare är kompromisser, och de är ofta kompromissade olika.
Du hittar inget system som står över allt annat på alla punkter.
Det är ingen liten maskin att försöka enas kring vilka konstruktioner eller vilket märke som skulle vara den bästa kompromissen, lägg därtill alla olika behov som finns, gemene man är ju dessutom bara bekant med en bråkdel av allt som finns..

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-16 13:24

Nattis, Det blev lite fel i bilden va, det är ju infra Y-12 och inte Y-24. Jäkla budget system :lol:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-12-16 13:28

subjektivisten skrev:Nattis, Det blev lite fel i bilden va, det är ju infra Y-12 och inte Y-24. Jäkla budget system :lol:

Tror han av platsskäl valde att endast visa för ena kanalen så att säga. :)
2021 maj på Spotify

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi