Jag tror jag förstår vad du menar, men vill lite försiktigt uppmana till
lite större försiktighet med ordet återgivning.
Återgivning bör, som jag ser det, reserveras för det som beskrivs av
ordet - ge åter. Ursprungstrohet alltså.
De egenskaper du talar om, är som regel (det finns förstås undantag)
INTE en bättre återgivning sett ur ett objektivt perspektiv (att ge åter
utan förändring). Snarare bör de nog (oftast) sorteras under någon av
rubrikerna "berikande", "förstorande" eller kanske (min favorik) "dom-
esticerande". Alltså en påverkan (talar nu inte om basområdet som du
nämde kunde påverkas, utan det högre registret) som kan göra att man
uppfattar att man kommer närmare musiken. En sådan upplevelse är
dock inget bra mätetal på ursprungstroheten, snarare är det ett mycket
dåligt mätetal för just återgivningen. Däremot mäter det något annat,
nämligen just - upplevelsen!
Med det vill jag inte dra in några värderingar av några slag. Vill bara
försöka vårda terminologin lite, eftersom missbruk av ord riskerar att
leda till att det blir svårt att kommunicera. Så jag uppmanar alltså alla
att låta återgivning få fortsätta att betyda just ge åter, samtidigt som
jag alltså vill klargöra att det inte är en värdering, bara en beskrivning.
Om någon tycker att en förändring av signalen är till det bättre, så har
de rätt - för det är en subjektiv fråga och ingens uppfattning är mera
rätt eller sann än någon annans.
Börjar man prata om "lika god musikåtergivning som de bästa rörför-
stärkarna" så petar man dock in ett peudoobjektivt element och en
ledande formulering är det ju också, och det hela blir väldigt dubiöst.
Vaddå "lika god"? Likadan hade varit entydigt, men lika god?
Vh, iö
- - - - -
PS. Men naturligtvis är även det jag skriver härovan en förenkling, för
samverkanseffekter gör det ibland svårare att entydigt säga vad som
är en mer eller mindre ursprungstroget, när man tittar på kedjan i sin
helhet.
Men jag vågar säga att i 9 fall av 10, kanske mera, är det vad rörför-
stärkarna GÖR med musiksignalen (avvikelsen från en ofärgad trans-
mission) som får entusiasterna att föredra dem, alltså inte att de mest
transparenta transistorförstärkarna skulle ha någon färgning som rören
inte har, för de senare gör ju just ingenting.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).