Ett exempel på hur olika man kan tycka...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Ett exempel på hur olika man kan tycka...

Inläggav zapanasta » 2010-12-16 10:23

Brorsan kom släpandes med en fusksonab konstruktion här för ett par dar sen,över 1m höga högtalare med 4st 6,5" och en 1" i varje låda.

Kopplade in dom och tängte,vad är detta?

Obefintlig djupbas,dom spelar nog knappt en ton under 50hz värd att nämna. Lite grumliga insjunkna röster och spretig diskant.

Han gillar dom för attacken i midbasen, och säger att han skiter väl i om inte dom tonerna jag sitter och lyssnar efter på mina testlåtar inte hörs nåt bra i dom.

Så nu har han sålt sina qrs500 och har dessa i stället, och andledningen till det var som sagt att dom går att spela högre med och har mer attack i midbasen...

Ja det är hans val och jag klankar inte ner på honom för det, men obegripligt är det i mina ögon/öron i alla fall :?

Användarvisningsbild
MichaelG

Re: Ett exempel på hur olika man kan tycka...

Inläggav MichaelG » 2010-12-16 10:40

zapanasta skrev:Ja det är hans val och jag klankar inte ner på honom för det, men obegripligt är det i mina ögon/öron i alla fall :?

Smaken är som baken. Frågan är väl om han är lika nöjd om ett halvår. Är han det, så är han ju bara att gratulera. Men det skulle inte förvåna mig om han ganska snart börjar störa sig på diverse tillkortakommanden.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-12-16 10:45

MichaelG skrev: ..... störa sig på diverse tillkortakommanden.

Hälsn. Michael

.... mem, dom var ju över en meter höga! 8O
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-12-16 10:49

phon skrev:
MichaelG skrev: ..... störa sig på diverse tillkortakommanden.

Hälsn. Michael

.... mem, dom var ju över en meter höga! 8O

Jo, men jag kände inte till ordet "tillångakommanden" så jag använde ett ord jag kunde. :oops:

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-12-16 10:52

"tillhögakommanden", då?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-12-16 11:08

Byter han så kanske det är frånhögagåenden?

Stackars zap, nu har jag pajat hans tråd .... :oops:

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-12-16 11:18

Almen skrev:"tillhögakommanden", då?

Ni är alla så himla duktiga på massa fina ord och så. Men någonstans känns det som att vi håller på att sabba Z:as tråd. Uschäkta! :oops:

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-12-16 11:49

Nädå ingen fara,men brorsan gillade det ljudet i dom andra bättre.

Han verkar lägga större vikt på snärtbas osv (djupbas är inte noga för honom) så därför kan man ju inte säga vad som är bäst mer än för sig själv..

Det som retar mig är när folk predikar hur det ska låta och att detta är minsann rätt, ja kanske rätt för en men inte för en annan.

Man ser ju bara hur jag och min bror tycker annorlunda :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-12-16 12:01

En snärtig mid-bas är inte det sämsta. Det är ju bland annat det som gör att man hör vad en bas-spelare spelare. Bas och trummor är ju ofta fundamentet i modern musik. Tyvärr är det många lite fiiinare högtalare som saknar den där tydligheten. En blurrig bas levde jag alldeles för länge med, så jag förstår valet av högtalare när detta register låter som det ska. Men det har mycket med musiksmak att göra, det spelar mindre roll på körmusik :-)

/ B

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2010-12-16 12:06

Bill50x skrev:En snärtig mid-bas är inte det sämsta. Det är ju bland annat det som gör att man hör vad en bas-spelare spelare. Bas och trummor är ju ofta fundamentet i modern musik. Tyvärr är det många lite fiiinare högtalare som saknar den där tydligheten. En blurrig bas levde jag alldeles för länge med, så jag förstår valet av högtalare när detta register låter som det ska. Men det har mycket med musiksmak att göra, det spelar mindre roll på körmusik :-)

/ B

Åjo, det finns allt en del snärtiga körtjejer också :)

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2010-12-16 12:07

Bill50x skrev:En snärtig mid-bas är inte det sämsta. Det är ju bland annat det som gör att man hör vad en bas-spelare spelare. Bas och trummor är ju ofta fundamentet i modern musik. Tyvärr är det många lite fiiinare högtalare som saknar den där tydligheten. En blurrig bas levde jag alldeles för länge med, så jag förstår valet av högtalare när detta register låter som det ska. Men det har mycket med musiksmak att göra, det spelar mindre roll på körmusik :-)

/ B

Precis, det är lättare och haka på baslådor än mellanregister. :D
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-12-16 12:08

Bill50x skrev: Men det har mycket med musiksmak att göra, det spelar mindre roll på körmusik :-)

Jag håller med om att klangidéalet - eller vilka egenskaper man prioriterar hos ett par högtalare - kan ha med musiksmaken att göra. Men faktum är att jag anser att just körmusik är väldigt känslig för högtalare (och deras samspel med rummet). En simmig och odefinierbar bas är förödande för återgivningen av välinspelad körmusik.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2010-12-16 12:10

zapanasta skrev:Nädå ingen fara,men brorsan gillade det ljudet i dom andra bättre.

Han verkar lägga större vikt på snärtbas osv (djupbas är inte noga för honom) så därför kan man ju inte säga vad som är bäst mer än för sig själv..

Det som retar mig är när folk predikar hur det ska låta och att detta är minsann rätt, ja kanske rätt för en men inte för en annan.

Man ser ju bara hur jag och min bror tycker annorlunda :wink:

Smaken brukar ju förändras från nybörjarstadiet till då man får mer erfarenhet - det gäller väl allt egentligen.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-12-16 12:22

MichaelG skrev:
Bill50x skrev: Men det har mycket med musiksmak att göra, det spelar mindre roll på körmusik :-)

Jag håller med om att klangidéalet - eller vilka egenskaper man prioriterar hos ett par högtalare - kan ha med musiksmaken att göra. Men faktum är att jag anser att just körmusik är väldigt känslig för högtalare (och deras samspel med rummet). En simmig och odefinierbar bas är förödande för återgivningen av välinspelad körmusik.

Kanske det, jag lyssnar inte så mycket på körmusik - utom IRL. Men de där pulserande basgångarna brukar i alla fall jag inte höra så ofta... :-)

Men jag kan föreställa mig att om nerven i körmusik ska gå fram så gäller det att anläggningen har ordning på tonerna. Och med den ordningen så brukar även basen bli tydlig och lätt att följa.

Ofta jämför jag med mat. Det är lätt att fixa smak i vilken smaklös grönsak eller köttbit som helst. Rätt kryddning bara. Men till slut smakar alla grönsaker/köttbitar likadant, oavsett vad det står på förpackningen. När man upptäckt detta inser man att det är grundsmaken i en grönsak/köttbit som ger en fullödig upplevelse. Att koka upp en primör med ingen krydda alls smakar till en början ovant, men så otroligt gott det är!

Tyvärr är moderna fonogram sällan "primörer" utan väl processade hacke-biffar och då får man fixa till smaken själv :-)

/ B

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-12-16 12:39

Detta uttalande från mig ovan är rent generellt, angriper inte nån speciell tillverkare /märken.. (samma som bilar,opel ska det va,nä vilket skit volvo ska det va osv osv......)

Lika bra att klargöra det annars misstänker jag att det blir bråkigt :wink:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-12-16 12:47

zapanasta skrev: Man ser ju bara hur jag och min bror tycker annorlunda :wink:

Att tycka annorlunda är bra. Att tycka rätt är bättre.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-12-16 12:55

Det är ju just detta som är kul med ljudåtergivning, man går från klarhet till klarhet. Men vägen kan ibland bli lång. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-12-16 13:03

Om man går i cirkel kan vägen bli väldigt lång. :D

eriken

Inläggav eriken » 2010-12-16 13:11

zapanasta skrev:Det som retar mig är när folk predikar hur det ska låta och att detta är minsann rätt, ja kanske rätt för en men inte för en annan.

Min erfarenhet säger mig att de allra flesta som jag känner som är intresserade av musik bara lyssnar på musiken utan att reflektera över stereon. Dom är nöjda med att de hör musiken vilket ju egentligen är kanonbra, fick jag önska skulle jag också vara så.

Sedan har vi ju alla de olika slags audiofiler inkl mig själv som gillar bra ljud. Också här är min erfarenhet att så gott som alla tycker olika och ser det som helt naturligt att vi gillar olika.

Det känns för mig lite konstigt att säga vad som är rätt och fel då den slutliga upplevelsen beror mest på rummet och hur högtalarna fungerar i det.

En högtalare som är objektivt "bäst" kan ju bli rejält överkörd av en halvkass högtalare men som står optimalt i ett bättre rum.

Jag antar att vad jag ville ha sagt är att jag tror att det är viktigast att välja en högtalare som låter bra i det rum man skall använda den i (beroende på om man kan tänka sig dra in absorbenter och liknande vilket vissa nästan kräver för att låta som dom ska)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-16 13:19

zapanasta skrev:Det som retar mig är när folk predikar hur det ska låta och att detta är minsann rätt, ja kanske rätt för en men inte för en annan.

Predikar? Faktum är att när HK gjorde sin stora blindtest så var det skrämmande hur lika folk tycker om ljudet. Få tyckte annorlunda.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-12-16 13:26

subjektivisten skrev:

Predikar? Faktum är att när HK gjorde sin stora blindtest så var det skrämmande hur lika folk tycker om ljudet. Få tyckte annorlunda.

Du läste inte mitt klargörande så ingen skulle känna sig träffad?

Sen alla tester du alltid hänvisar till bryr inte jag mig i så mkt, jag vet hur olika jag och mina bekanta tycker att en högtalare ska låta och det räcker för mig :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-16 13:34

Nej, jag förstår att du inte bryr dig om fakta. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2010-12-16 13:52

fakta är att vi upplever ljud olika!
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2010-12-16 13:59

subjektivisten skrev:Nej, jag förstår att du inte bryr dig om fakta. :)

Sluta med dina påhopp. Alla vill inte ha ett likadant ljud, så enkelt är det. Tror du att alla som t.ex. älskar Cervin Vega egentligen hellre skulle vilja ha ett Ino-system, förutsatt att de hade pengarna?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-16 14:46

UnholyRishna skrev:

Sluta med dina påhopp. Alla vill inte ha ett likadant ljud, så enkelt är det. Tror du att alla som t.ex. älskar Cervin Vega egentligen hellre skulle vilja ha ett Ino-system, förutsatt att de hade pengarna?

Vart är påhoppet? Jag berättar bara vad dom kom fram till vid stort blindtest.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2010-12-16 15:22

subjektivisten skrev:
UnholyRishna skrev:

Får jag fråga varför du har sån tillit till alla tester så du gör de till generella sanningar.
Vad får dig att tro att alla tester är utan agenda och att de dessutom skulle vara utformade så att de duger att använda generellt?
Är du aldrig nyfiken på om något går att revidera?
Om man skaffar sig lite egen erfarenhet märker man snabbt att sanningar som framställs som enkla ofta kan vara raka motsatsen.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2010-12-16 15:44

subjektivisten skrev:
UnholyRishna skrev:

Påhoppet är att du säger att han inte bryr sig om fakta, vilket du inte har en aning om. Att han har en annan åsikt än dig betyder inte per automatik att han inte tar hänsyn till fakta. Att han och hans bror tycker att högtalare ska återge musik på olika sätt är ju fakta, eller hur?

För övrigt, vad tycker du om frågan jag ställde innan?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-16 15:55

/ B

QRS500 har inte några problem med "snärten" om man säger så, dom spelar dessutom med en lite "lagom" boost ner i frekvens som gör dom trevliga, men lite nog att inte bli det minsta monotona heller :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-16 15:57

zapanasta skrev:Brorsan kom släpandes med en fusksonab konstruktion här för ett par dar sen,över 1m höga högtalare med 4st 6,5" och en 1" i varje låda.

Kopplade in dom och tängte,vad är detta?

Obefintlig djupbas,dom spelar nog knappt en ton under 50hz värd att nämna. Lite grumliga insjunkna röster och spretig diskant.

Han gillar dom för attacken i midbasen, och säger att han skiter väl i om inte dom tonerna jag sitter och lyssnar efter på mina testlåtar inte hörs nåt bra i dom.

Så nu har han sålt sina qrs500 och har dessa i stället, och andledningen till det var som sagt att dom går att spela högre med och har mer attack i midbasen...

Ja det är hans val och jag klankar inte ner på honom för det, men obegripligt är det i mina ögon/öron i alla fall :?

8O

Mehh... det kommer han att ångra ! när han inser hur trikigt dom nya lådorna låter och när han börjar leta efter "det där" ljudet igen och inte hittar något under knappt 10k som klarar av att spela på ett lite trevligt och mysigt sätt som QRS500 !

Vad fick han för sina QRS500 ?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-12-16 17:40

DVD-ai skrev..
Mehh... det kommer han att ångra ! när han inser hur trikigt dom nya lådorna låter och när han börjar leta efter "det där" ljudet igen och inte hittar något under knappt 10k som klarar av att spela på ett lite trevligt och mysigt sätt som QRS500 !

Vad fick han för sina QRS500 ?

Han tyckte att qrs500 lät alldeles för (Blöta) i basen,men att det lät mkt bättre här (Rummet antagligen). Dom han har nu som han var hit med funkar bättre i basen hemma hos honom påstår han.

Får väl ta en tur dit framöver och lyssna få se vad jag tycker (Han bor 10mil bort)
1500 fick han för dom...

Nästa

Återgå till Generellt om hifi