Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:IGEN, Vart får du det ifrån att dom VET vad som är F eller E? Låt säga att dom FÅR prata vid blindtestet så gör det fortfarande inte att dom VET vad dom lyssnar på.
Kronkan skrev:Jag kan intekomma till någon annan slutsats att med blint menas att man skall utesluta så långt som möjligt olika typer av påverkan. Annars kan testförfarandet inte kallas blint.
meanmachine skrev:Problemen kommer ju mest vid nollresultat.. Vi testat ett steg någon gillar i gruppen. gärna en stark påveliknande person.. Då säger den högt att jag hör ingen skillnad. Andra kanske tycker att de gör så och vågar inte stå på sig.
E skrev:Hur många F/E-lyssningar i LTS har givit nollresultat?
Mvh E*
Nattlorden skrev:Som sagt en halv miljon gånger - det finns ingen metod som är immun mot idioti.
Nattlorden skrev:meanmachine skrev:Problemen kommer ju mest vid nollresultat.. Vi testat ett steg någon gillar i gruppen. gärna en stark påveliknande person.. Då säger den högt att jag hör ingen skillnad. Andra kanske tycker att de gör så och vågar inte stå på sig.
Som sagt en halv miljon gånger - det finns ingen metod som är immun mot idioti.
meanmachine skrev:Problemen kommer ju mest vid nollresultat.. Vi testat ett steg någon gillar i gruppen. gärna en stark påveliknande person.. Då säger den högt att jag hör ingen skillnad. Andra kanske tycker att de gör så och vågar inte stå på sig.
meanmachine skrev:Nattlorden skrev:meanmachine skrev:Problemen kommer ju mest vid nollresultat.. Vi testat ett steg någon gillar i gruppen. gärna en stark påveliknande person.. Då säger den högt att jag hör ingen skillnad. Andra kanske tycker att de gör så och vågar inte stå på sig.
Som sagt en halv miljon gånger - det finns ingen metod som är immun mot idioti.
Jasså... Det problem jag påtalade är ju så markant fel att det är snubblande nära grotekst tjänstefel och likställs med vilken stereotidnings lyssning som helst och dessutom hade det kunna undvikas enkelt men en barriär av stolthet står nog ivägen och div agendor kan man tro?
IngOehman skrev:Om en person som inte vet vad som är F och vad som är E, kan säga
något som hjälper en annan person som inte heller vet vad som är F och
vad som är E, till att höra det, så är det av godo.
För minns att F/E-lyssningen oftast görs under en enda kväll, medan den
som sedan skall bruka apparaten i sitt hem kommer att göra det många
år, kanske resten av sitt liv, så det finns MYCKET tid att hitta fel på... Det
är därför viktigt att F/E-lyssningen som kompensation för hur lite tid man
har, ges maximal detektionsstyrka.
Om ett fel missas om var och en är utelämnad till sin egen hörsel, men
detekteras om folk (som alla lyssnar blindt) får tipsa varandra, så bör de
få prata med varandra! Konstigare än så är det inte - ALLT som är lyss-
narna till hjälp att med sina öron detektera skillnaderna en apparaterna
gör, är av godo, om målet är att få svar på vad som KAN höras. Därför
brukar vi även mäta på apparaterna I FÖRVÄG, för att ge så mycket led-
trådar som möjligt för lyssnarna att gå på. I förekommande fall så mäter
vi även på apparaterna efter F/E-lyssningen, för att leta specifika orsaker
till det vi hört.
Om målet är att testa vad en specifik lyssnare kan höra utan förkunskap,
är det dock inte alls en bra metod. Men vi testar apparater, inte lyssnare.
Testledaren sitter för övrigt helt stilla under lyssningen, med ryggen mot
lyssnarna, eller helt utanför deras synfält.
Under alla avbrott (när F/E-lyssning inte pågår) mellan lyssningarna, kan
dock ALLA tala med varandra, alltså även testledaren. Och om en lyssnare
vill så kan han eller hon få veta om ett svar är rätt direkt efter varenda
gissning, och alla andra som lyssnar samtidigt kan få veta om det var rätt
också. På så vis kan de korrelera sina egna upplevelser med vad någon
annan har svarat och huruvida det var rätt eller fel. Det är även tillåtet att
sitta och lyssna utan att lämna några svar överhuvudtaget, och/eller att
sedan välja fritt när man vill börja delta. Men - testlederen kan då säga nej
om det bedöms finnas en spädningsrisk som äventyrar detektion.
- - -
Jag accepterar att inte alla förstår att det kan finnas ett värde i allt detta,
och jag accepterar även att inte alla, av något skäl, förstår att detta inte
påverkar utvärderingen statistiskt överhuvudtaget. Det vill säga att analys-
en hur man än gör MÅSTE ske med hänsyn till omständigheterna. Så vad
som behövs är att man känner till förutsättningarna, vilket man ju gör om
man är med och förstår alltings sammanhang.
Vh, iö
IngOehman skrev:
- - -
Vh, iö
Kronkan skrev:Det jag vänder mig mot att ovanstående arbetssätt vid F/E-testning kallas blint. Detta på grund av att det inte kan uteslutas att det uppstår en mängd olika påverkan mellan individerna i testgruppen.
Kronkan skrev:Det jag vänder mig mot att ovanstående arbetssätt vid F/E-testning kallas blint. Detta på grund av att det inte kan uteslutas att det uppstår en mängd olika påverkan mellan individerna i testgruppen.
Kaha skrev:meanmachine skrev:Problemen kommer ju mest vid nollresultat.. Vi testat ett steg någon gillar i gruppen. gärna en stark påveliknande person.. Då säger den högt att jag hör ingen skillnad. Andra kanske tycker att de gör så och vågar inte stå på sig.
Hur många MoLT-artiklar om F/E-lyssning har du läst? Jag gissar på exakt noll. Har jag rätt?
Om du hade läst noga så skulle du nog inse att din utsaga är fel. Ta till exempel Rotel 1090. Endast en (av fem) lyssningsdeltagare lyckades detektera färgningen på den. Tillräckligt för att visa att färgningen fanns, samtidigt visar det att färgningen är väldigt väldigt liten.
Kronkan skrev:Kaha skrev:meanmachine skrev:Problemen kommer ju mest vid nollresultat.. Vi testat ett steg någon gillar i gruppen. gärna en stark påveliknande person.. Då säger den högt att jag hör ingen skillnad. Andra kanske tycker att de gör så och vågar inte stå på sig.
Hur många MoLT-artiklar om F/E-lyssning har du läst? Jag gissar på exakt noll. Har jag rätt?
Om du hade läst noga så skulle du nog inse att din utsaga är fel. Ta till exempel Rotel 1090. Endast en (av fem) lyssningsdeltagare lyckades detektera färgningen på den. Tillräckligt för att visa att färgningen fanns, samtidigt visar det att färgningen är väldigt väldigt liten.
Du är den förste som jag observerar uttalar dig om att färgningär väldigt lite. Är E/F-metoden standardiserad för att klara sådana utsagor? Hur ser manualen ut för att amn sakll göra detta. Räcker en grupp på 5 i sådana fall.
Vilar ni på Granqvists metodbeskrivning för att göra en sådan utsaga?
Fattar faktiskt inte. Men tror inte fem personer räcker för att uttala sig om mängd.
Kaha skrev:Kronkan skrev:Det jag vänder mig mot att ovanstående arbetssätt vid F/E-testning kallas blint. Detta på grund av att det inte kan uteslutas att det uppstår en mängd olika påverkan mellan individerna i testgruppen.
På vilket sätt påverkar detta själva blindheten i lyssningen?
Ingen av de andra deltagarna känner ju till vilket som är E eller F.
Det är apparaten och inte lyssnarna som skall testas, eller hur?
Kronkan skrev:Då är min bedömning att testet inte kan kallas blint.
subjektivisten skrev:Kronkan skrev:Då är min bedömning att testet inte kan kallas blint.
IGEN, vet dom att det är F eller E dom lyssnar på? Verkar som du inte vill svara på min fråga eftersom du inte kan svara helt enkelt.
Kaha skrev:Kronkan skrev:Kaha skrev:meanmachine skrev:Problemen kommer ju mest vid nollresultat.. Vi testat ett steg någon gillar i gruppen. gärna en stark påveliknande person.. Då säger den högt att jag hör ingen skillnad. Andra kanske tycker att de gör så och vågar inte stå på sig.
Du är den förste som jag observerar uttalar dig om att färgningär väldigt lite. Är E/F-metoden standardiserad för att klara sådana utsagor? Hur ser manualen ut för att amn sakll göra detta. Räcker en grupp på 5 i sådana fall.
Vilar ni på Granqvists metodbeskrivning för att göra en sådan utsaga?
Fattar faktiskt inte. Men tror inte fem personer räcker för att uttala sig om mängd.
F/E-lyssning är väldigt effektiv för att hitta även mycket små färgningar, betydligt bättre än andra lyssningsmetoder.
Jag förstår inte hur storleken på gruppen skulle påverka signifikansen av resultatet?
En lyssnare prickade in Rotel 1090 7 gånger av 7. Det ger en signifikans över 99%. Det är tillräckligt hög signifikans.
Sedan om det är en person i en grupp av 1, 5 eller 32 000 personer som hör skillnad spelar ingen roll. Skillnaden finns där till mer än 99% sannolikhet. (Sedan kan man gissa att ju färre som kan hör skillnad desto mindre kan man anta att den är , men att den finns där är visat till angiven signifikans)
Svante skrev:Välj en testdesign, tex 7-13-16, som ger möjlighet till 99 % konfidens. Gör du fler än 5 serier kommer totala konfidensen att vara under 95%.
´Kronkan skrev:Påvilket sätt har Svante Granqvist fel vad som ingår i begreppet blindtest.
http://user.faktiskt.io/svante/om_blindtester.htm
Svante skrev:Flera lyssnare
Ibland är man fler än en person som lyssnar. Det är då viktigt att inte låta dem avge varsitt svar om de vet vad de andra svarar. Det finns ju en risk att omdömena färgas av varandra, speciellt om det finns en stark/ledande personlighet bland lyssnarna. Det är lätt att avfärda misstankar om sådana beroenden som larviga, eller rentav kränkande, men om man vill påstå att beroendena inte finns så måste man visa att de inte gör det. Detta är oftast mycket svårt. För att undvika all sådan tveksamhet bör därför all möjlighet till oönskat beroende mellan svaren undvikas, finns det risk för ”läckage” kommer testets trovärdighet att kunna ifrågasättas och kunna antas bero på ett antal svårkontrollerbara sociala faktorer.
Kronkan skrev:subjektivisten skrev:Kronkan skrev:Då är min bedömning att testet inte kan kallas blint.
IGEN, vet dom att det är F eller E dom lyssnar på? Verkar som du inte vill svara på min fråga eftersom du inte kan svara helt enkelt.
Påvilket sätt har Svante Granqvist fel vad som ingår i begreppet blindtest.
http://user.faktiskt.io/svante/om_blindtester.htm
IngOehman skrev:Om en person som inte vet vad som är F och vad som är E, kan säga
något som hjälper en annan person som inte heller vet vad som är F och
vad som är E, till att höra det, så är det av godo.
För minns att F/E-lyssningen oftast görs under en enda kväll, medan den
som sedan skall bruka apparaten i sitt hem kommer att göra det många
år, kanske resten av sitt liv, så det finns MYCKET tid att hitta fel på... Det
är därför viktigt att F/E-lyssningen som kompensation för hur lite tid man
har, ges maximal detektionsstyrka.
Om ett fel missas om var och en är utelämnad till sin egen hörsel, men
detekteras om folk (som alla lyssnar blindt) får tipsa varandra, så bör de
få prata med varandra! Konstigare än så är det inte - ALLT som är lyss-
narna till hjälp att med sina öron detektera skillnaderna en apparaterna
gör, är av godo, om målet är att få svar på vad som KAN höras. Därför
brukar vi även mäta på apparaterna I FÖRVÄG, för att ge så mycket led-
trådar som möjligt för lyssnarna att gå på. I förekommande fall så mäter
vi även på apparaterna efter F/E-lyssningen, för att leta specifika orsaker
till det vi hört.
Om målet är att testa vad en specifik lyssnare kan höra utan förkunskap,
är det dock inte alls en bra metod. Men vi testar apparater, inte lyssnare.
Testledaren sitter för övrigt helt stilla under lyssningen, med ryggen mot
lyssnarna, eller helt utanför deras synfält.
Under alla avbrott (när F/E-lyssning inte pågår) mellan lyssningarna, kan
dock ALLA tala med varandra, alltså även testledaren. Och om en lyssnare
vill så kan han eller hon få veta om ett svar är rätt direkt efter varenda
gissning, och alla andra som lyssnar samtidigt kan få veta om det var rätt
också. På så vis kan de korrelera sina egna upplevelser med vad någon
annan har svarat och huruvida det var rätt eller fel. Det är även tillåtet att
sitta och lyssna utan att lämna några svar överhuvudtaget, och/eller att
sedan välja fritt när man vill börja delta. Men - testlederen kan då säga nej
om det bedöms finnas en spädningsrisk som äventyrar detektion.
- - -
Vh, iö
petersteindl skrev:
Jo, det spelar en stor roll. Om det är 32 000 personer som gör testen och endast 1 av dessa prickar in 7 av 7 så kan du nog räkna med att resultatet blir tämligen uselt. Det är ju så att signifikansen är att 1 av 100 är ett slumpmässigt "rätt" resultat. D v s det finns en sannolikhet att man slumpmässigt får 7 konsekutiva rätt. Med 32 000 peroner så borde det i så fall vara ungefär 320 personer som slumpmässigt får 7 konsekutiva "rätta" resultat. Kaha, jag tror att det kan vara värt att läsa Svantes text en gång till.
MvH
Peter
Kaha skrev:petersteindl skrev:
Jo, det spelar en stor roll. Om det är 32 000 personer som gör testen och endast 1 av dessa prickar in 7 av 7 så kan du nog räkna med att resultatet blir tämligen uselt. Det är ju så att signifikansen är att 1 av 100 är ett slumpmässigt "rätt" resultat. D v s det finns en sannolikhet att man slumpmässigt får 7 konsekutiva rätt. Med 32 000 peroner så borde det i så fall vara ungefär 320 personer som slumpmässigt får 7 konsekutiva "rätta" resultat. Kaha, jag tror att det kan vara värt att läsa Svantes text en gång till.
MvH
Peter
Jo, men nu sa jag ju inte att alla 32 000 hade svarat något alls![]()
Om en person prickar 7 av 7 och 31 999 säger att de inte hör någon skillnad så är signifikansen över 99% att det finns en skillnad
Och detta helt och totalt oberoende av vad de 31 999 andra har sagt till den som hörde skillnad. De kan ha skrikit att det är ingen skillnad ordnat omröstningar, ringt kompisar, använt livlinor eller vad som helst. De 31 999 som inte hörde någon skillnad kan inte ha påverkat den personen som hörde skillnad (eftersom de inte heller vet vad som är F eller E)
(Om de andra också har svarat så är det en annan sak, en av 128 bör kunna pricka 7 av 7 slumpmässigt)
Kaha skrev:...om det är en person i en grupp av 1, 5 eller 32 000 personer som hör skillnad spelar ingen roll. Skillnaden finns där till mer än 99% sannolikhet...
Användare som besöker denna kategori: Magnuz och 39 gäster