Moderator: Redaktörer
mx skrev:Strömspikar, överspänning och vad allt nu heter. Skydda utrustningen med
andra ord.
i skrev:mx skrev:Bråka om blindtester verkar vara forumets kännetecken. Alla andra frågor,
not so much? :lol:
Det finns väl ett visst motstånd mot sådana här frågor. Det saknas väl en viss spänning i ämnet.
Så vi föjer nog bara med strömmen.
:D
RogerGustavsson skrev:mx skrev:Strömspikar, överspänning och vad allt nu heter. Skydda utrustningen med
andra ord.
Är det ett reelt problem? Bor du på landet? Om du menar att skydda mot t.ex. åska är det inga överprissatta lådor av den typ du länkat till du ska använda. Riktiga skydd sätts ofta vid inkommande servis/mätarcentralen.
RogerGustavsson skrev:På nästan varje rad nämns jord och jag antar att ev. störningar måste dumpas den vägen. Finns det något annat sätt?
mx skrev:"The conductive chassis drains the interference down to ground. It has to be
connected to an earthed socket with an earthed mains cable, in order to
work properly".
Och det innebär att alla funktioner försvinner eller bara några av dem?
carpelux skrev:mx skrev:"
Och det innebär att alla funktioner försvinner eller bara några av dem?
Den enda funktion som grendosan anges ha är ju att den skärmar av elektriska fält genom att leda dem till jord. För att detta ska fungera krävs det att den ansluts till ett jordat uttag med en jordad kabel.
Vilka övriga funktioner är det du funderar över?
Pettersson skrev:Det sitter ferriter (magnetiskt järn) i lådan som ska ha en viss filter effekt på strömmen ut, sedan så bildar lådan en skärm (Faradays bur?) som måste vara ansluten till jord för att fungera, osäker på om överspänningsskyddet fungerar men rimligtvis så ska den fungera då det vore direkt olämpligt att leda stora strömspikar "tillbaka" in i nätet.
eller har jag fel...???
Mvh
Laila skrev:Mitt tips är att spara pengarna eller att köpa
Ångesten över att ha slösat bort kosingen,
dagen efter, kan kanske vara sak samma . . .
lennartj skrev:Jag talar nu bara om egna erfarenheter av nätfilter jag labbat med och byggt själv för ca 20 år sedan, som jag fortfarande använder.
Då bodde jag i ett hus där det fanns både pizzabagare och salong med en massa solarier.
I vardagsrummet där anläggningen stod var uttagen ojordade. Via dem gjorde mina filter så liten skillnad att jag undrade om allt var inbillning.
Lösningen blev en "fuling" man egentligen inte får göra - en förlängningssladd från kökets jordade uttag till mina filter.
Då inträdde ett större lugn i återgivningen och tystnaderna blev tystare.
Jag bör kanske tillägga att jag lindade ett sortiment av toroid-drosslar som jag lyssningsmässigt testade ut optimala storlekar på för varje apparat.
En storlek mindre än den minsta som gav hörbar dynamikbegränsning.
Nefilim skrev:Eftersom den är konstruerad för att anslutas med skyddsjordad stickpropp
och anslutning, och med ett metalliskt hölje, så är väl tanken den att
man ska ansluta nätlisten till ett jordat vägguttag, för att man skall
uppnå önskad och utlovad effekt från konstruktionen?
Jag har själv ägt tre st sådana lister, men sålde dem då jag konstaterade att
de inte gjorde någon märkbar förbättring, men snygga är de iaf.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster