Moderator: Redaktörer
mx skrev:Jag var på en rutinkontroll hos läkaren i torsdags och i samband med detta
avlägsnades två vaxproppar, en i varje öra, som jag inte ens visste att jag
hade.
Och vad är då resultatet av detta? Min stereo har aldrig låtit så här bra förut.
Och vad lär vi oss av detta? Innan vi utvärderar hifi; kolla öronen. Innan vi
utvärderar bildkvalitet; kontrollera ögonen.
Strmbrg skrev:Nog så viktigt.
Men kanske ett lite tråkigt sätt att förbättra ljudupplevelsen. Åtminstone för den primärt apparatintresserade.
Men samtidigt troligen en betydligt större förändring än de flesta prylbyten kan ge.
Jag brukar själv fascineras av hur en tryckutjämnande sväljning kan "öppna upp" ljudet.
Hundratusen-spänns-uppgradering till kostnaden av nada.
:wink:
Laila skrev:mx skrev:Jag var på en rutinkontroll hos läkaren i torsdags och i samband med detta
avlägsnades två vaxproppar, en i varje öra, som jag inte ens visste att jag
hade.
Och vad är då resultatet av detta? Min stereo har aldrig låtit så här bra förut.
Och vad lär vi oss av detta? Innan vi utvärderar hifi; kolla öronen. Innan vi
utvärderar bildkvalitet; kontrollera ögonen.
Men "burrande" transformatorer hörde du . . .![]()
![]()
Fjonkalicious skrev:Det gör enorm skillnad. Jag upplever att örat distar med vaxproppar i örat. Jag har svårare för högre frekvenser och det låter illa.
Bästa uppgraderingen för minst pengar.
Beakungen skrev:Men ändå känns det som att min hörsel blivit väldigt mkt sämre på ganska kort tid
gnypp45 skrev:Jag sover med öronproppar som sitter ganska långt inne i öronen och jag tror det hjälper mot vaxproppar. Har inte haft några sådana de senaste tjugo åren i alla fall.
Objektivisten skrev:gnypp45 skrev:Jag sover med öronproppar som sitter ganska långt inne i öronen och jag tror det hjälper mot vaxproppar. Har inte haft några sådana de senaste tjugo åren i alla fall.
Å andra sidan är vi nog ganska många som inte sover med öronproppar och som aldrig någonsin under en livstid haft en vaxpropp. :P
mx skrev:Objektivisten skrev:gnypp45 skrev:Jag sover med öronproppar som sitter ganska långt inne i öronen och jag tror det hjälper mot vaxproppar. Har inte haft några sådana de senaste tjugo åren i alla fall.
Å andra sidan är vi nog ganska många som inte sover med öronproppar och som aldrig någonsin under en livstid haft en vaxpropp.
Hur vet du det?
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Vaxpropp/. Kanske ska man skölja hörselgångarna konsekvent så att hörseln ständigt är på topp, billigaste tweaket.Vaxproppar bildas lättare hos personer som använder öronproppar eller hörapparat.
Erik_AA skrev:Kan man säga att en vaxpropp påverkar återgivningen? Vaxproppen finns ju där när man lyssnar live också, så det uppenbart spontana svaret är såklart nej.
Frågan är om det finns något hos det reproducerade ljudfältet som påverkas annorlunda än orginalljudfältet och vad det skulle vara i så fall.
celef skrev:hur ser en vaxpropp ut? gärna väldigt uppförstorat
petersteindl skrev:Erik_AA skrev:Kan man säga att en vaxpropp påverkar återgivningen? Vaxproppen finns ju där när man lyssnar live också, så det uppenbart spontana svaret är såklart nej.
Frågan är om det finns något hos det reproducerade ljudfältet som påverkas annorlunda än orginalljudfältet och vad det skulle vara i så fall.
Du skriver: "det reproducerade ljudfältet" Vad menar du med ett reproducerat ljudfält?
MvH
Peter
Objektivisten skrev:mx skrev:Objektivisten skrev:gnypp45 skrev:Jag sover med öronproppar som sitter ganska långt inne i öronen och jag tror det hjälper mot vaxproppar. Har inte haft några sådana de senaste tjugo åren i alla fall.
Å andra sidan är vi nog ganska många som inte sover med öronproppar och som aldrig någonsin under en livstid haft en vaxpropp. :P
Hur vet du det?
Du menar att man går omkring med en vaxpropp utan att märka det? Ja, det förekommer nog men rejäla proppar brukar väl ge sig till känna. Vårdguiden skriver f öhttp://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Vaxpropp/. Kanske ska man skölja hörselgångarna konsekvent så att hörseln ständigt är på topp, billigaste tweaket.Vaxproppar bildas lättare hos personer som använder öronproppar eller hörapparat.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster