Harryup skrev:Jag är inte det minsta ironisk.
Men gör det själv, för fasiken!

Det stora problemet för LTS är som sagt att det är så få steg som hinner testas, inte att ett enskilt steg "bara" testas en gång. IMO.
Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Jag är inte det minsta ironisk.
Kaha skrev:Kronkan skrev:
Med blint test avses att testpersonen/testpersonerna inte skall utsättas för påverkan annan än den som skall testas. Genom att tillåta testgruppen att talamed varandra under testet kan inte oönskad påverkan uteslutas.
Nej. Du har helt fel. Vid Blindtest skall testdeltagaren (testtagarna) inte känna till vilka alternativ de testar.
Det finns ett antal varianter ex enkelblint, där testledaren vet vilket alternativ som är vilket, kontra dubbelblint där testledaren inte vet vilket som är vilket vilket; halvblint (vanligtvis i vinprovar sammanhang) där deltagarna vet vilka alternativen är, kontra helblint där man inte vet vilka alternativen är.
Ingenstans begränsas testdeltagarens (deltagarnas)
möjlighet att använda någon metod som gör att de lättare kan identifiera de olika alternativen. Alla metoder utom att ta reda på vilka alternativen är är tillåtna för att skilja dem åt.
Läs Svantes text.
http://en.wikipedia.org/wiki/Blind_experiment
http://user.faktiskt.io/svante/om_blindtester.htm
Svantes text om att prata med varandra:
"Flera lyssnare
Ibland är man fler än en person som lyssnar. Det är då viktigt att inte låta dem avge varsitt svar om de vet vad de andra svarar. Det finns ju en risk att omdömena färgas av varandra, speciellt om det finns en stark/ledande personlighet bland lyssnarna. Det är lätt att avfärda misstankar om sådana beroenden som larviga, eller rentav kränkande, men om man vill påstå att beroendena inte finns så måste man visa att de inte gör det. Detta är oftast mycket svårt. För att undvika all sådan tveksamhet bör därför all möjlighet till oönskat beroende mellan svaren undvikas, finns det risk för ”läckage” kommer testets trovärdighet att kunna ifrågasättas och kunna antas bero på ett antal svårkontrollerbara sociala faktorer.
Däremot kan man gärna göra testet i grupp och diskutera ljudkvaliteten med varandra, det kan hjälpa lyssnarna att fokusera på de hörbara skillnaderna. Lyssnar man i grupp bör man dock antingen endast låta en person avge svar, eller avge svaren i konsensus, dvs man enas om ett enda svar efter varje lyssning. Högst ett svar per lyssning, alltså.
Tillägg: Om man anser att lyssning i grupp är fördelaktigt kan man ändå göra det, och man kan låta flera personer avge svar samtidigt. Man måste dock hantera detta, statistiskt. Eftersom det kan finnas en färgning mellan lyssnarnas avgivna svar måste man utgå från ”worst case”, dvs att färgningen kan vara fullständig. ”Worst case” skulle vara att person B alltid svarar likadant som person A. Om person A svarar 7 rätt i rad så kommer även person B att göra det och han kan göra det helt utan att lyssna. De två raderna med 7 rätt i rad får då absolut inte tolkas som en rad med 14 rätt i rad. Man kan hantera problemet genom att låta varje person få sin egen svarsrad och att inte fästa någon särskild vikt vid att två eller flera personer lyckas producera lyckade svarsrader. Att två personer lyckas betyder alltså vare sig mer eller mindre än att en person lyckas. Däremot försämras statistiken av att flera personer tillåts avge svar. Detta bör hanteras på samma sätt som under ”upprepade försök” ovan. Rent statistiskt tillför alltså lyssning i grupp med individuella svar enbart nackdelar, men det finns andra fördelar som kan väga upp det. Diskussionen som uppstår vid grupplyssning kring färgningarnas karaktär och att bli hjälpt att fokusera på något som någon annan tror sig ha hört hör till fördelarna. Grupplyssning kan skärpa lyssnarna."
Jag tycker att det verkar som att du fortfarande inte har förstått vad LTS F/E-lyssninging går ut på.
Ta dig en funderare på vilka mål LTS har (finns beskrivit i tråden), och vilken metod LTS använder (finns också beskriven i tråden).
Du angriper utförandet och i viss mån slutsatsen.
Det är inte vetenskapligt!
Har du åsikter kring mål och metod, så får du ta upp dem.
perstromgren skrev:Kort sammanfattning av vad jag uppfattat att LTS vill med sina F/E-lyssningar.
1. Köra F/E-lyssning med ett antal erfarna lyssnare
2. Utröna om de verkligen hör skillnad genom att analysera svaren statistiskt
3. Om och endast om de det är klarlagt att de hör skillnad på F och E, publicera hur de tycker att elektroniken färgar
4. Låta läsarna använda svaren i 3 som köpunderlag
5. LTS är alltså inte bara ute efter att göra en lista över de transparenta apparaterna, utan också berätta om de icke-transparenta
LTS sajt är nere, så jag har inte kunnat vederlägga ovanstående.
Diskussionen hovrar kring punkt 2 och 5, som jag uppfattat saken.
Jag är en enkel LTS-medlem, bara.
Kronkan skrev: Kaha vill du ge något exempel som styrker din (eventuellt LTS) uppfattning om blindtest. Ni verkar vara ensamma om din/er tolkning av detta begrepp. Finns det andra som använder begreppet på samma sätt?
Kronkan skrev: Kaha vill du ge något exempel som styrker din (eventuellt LTS) uppfattning om blindtest. Ni verkar vara ensamma om din/er tolkning av detta begrepp. Finns det andra som använder begreppet på samma sätt?
Kronkan skrev:Tar mig friheten att jämföra med blindtestning av vin.
Vad jag känner till om seriös blindtest av vin så har alla testpersoner ett eget protokoll som de själva fyller i under tystnad. Några frågor eller kommentarer kring vad de smakar görs inte vad jag vet i seriösa sammanhang.
Kronkan skrev:Detta skiljer sig från blindtest enligt LTS uppenbart. F/E-lyssning såsom den utförs vill jag inte kalla blindtest.
Hittar inte systembolagets interna anvisningar för blindtest men här ett reportage från ett av deras arrangemang. Att tala med varandra är uteslutit både vad gäller öppet eller blint förfarande enligt reportaget.
Kronkan skrev:Kaha vill du ge något exempel som styrker din (eventuellt LTS) uppfattning om blindtest. Ni verkar vara ensamma om din/er tolkning av detta begrepp. Finns det andra som använder begreppet på samma sätt?
Kaha skrev:berma skrev:
Alltså - det är min bild - den behöver ju inte vara sann!
Jag ställer samma fråga till dig som jag har ställt till ett antal andra "F/E kritiker": Har du läst en enda artikel om en F/E lyssning i tidningen Musik och Ljudteknik?
Om inte kanske det vore passande att göra det innan du spekulerar i vad som står i dem. (Tilläggas kan att ingen annan "F/E kritiker" har svarat jakande på frågan)Det vore ju olyckligt om någon apparat detekteras på felaktiga grunder. Man vill ju inte hamna i ett läge där t.ex. O&G förstärkaren anses färgande och man kan misstänka att det beror på att Öhman har blivit osams med Morello. Eller att den här ”magiska rörförstärkaren” anses fantastiskt bra bara för att det är kompisar till Öhman som säljer den.
Härigenom har du ju faktiskt beskrivit styrkan på LTS tester.
Säg att lyssnaren Svenbanan har bestämt sig för att den extremet färgande rörförstärkaren XPQ single end no feed-back etc är världens bästa förstärkare. På F/E lyssningen säger han vid alla lyssningar att "det är absolut ingen skillnad mellan F och E". Testledaren märker att Svenbannan skarvar och hans resultat spär inte ut att 4 andra lyssnare prickar 8 av 8 rätt.
Å andra sidan om Svenbanan deltar i en lyssning av NAD 208 som Svenbanan anser var ett verk a Belsebub, så kommer inte Svenbanan att kunna prick den bättre eller sämre eftersom han inte vet vad som testas
MichaelG skrev:Harryup skrev:Om jag räknas in så är svaret ja på frågan. Har varit medlem.
Nej du räknas inte, för du spär ut resultatet.
God Jul!
Almen skrev:Harryup skrev:Jag är inte det minsta ironisk.
Men gör det själv, för fasiken!Om det är en apparat som befunnits färgad och som du är intresserad av, låna hem en sådan och en Bryston 14B-SST och kör ett A/B-test - då får du ju direkt reda på hur apparaten färgar jämfört med ett extremt svårdetekterat steg, dessutom hemma hos dig.
Det stora problemet för LTS är som sagt att det är så få steg som hinner testas, inte att ett enskilt steg "bara" testas en gång. IMO.
Kronkan skrev:Detta skiljer sig från blindtest enligt LTS uppenbart. F/E-lyssning såsom den utförs vill jag inte kalla blindtest.
subjektivisten skrev:Kronkan skrev:Detta skiljer sig från blindtest enligt LTS uppenbart. F/E-lyssning såsom den utförs vill jag inte kalla blindtest.
IGEN, vart någonstans vet dom om att det är F eller E dom lyssnar på? Börjar på allvar tro att du inte vet vad blindtest är.
Harryup skrev:Almen skrev:Harryup skrev:Jag är inte det minsta ironisk.
---
...jag vill påminna om att A/B-tester är helt förbjudna.
Men oss emellan så ser jag egentligen ditt råd som enda möjligheten till att praktiskt få ut vettig info som gäller för en själv.
Kronkan skrev:berma skrev:Almen skrev:berma skrev:...normalt i sådana här sammanhang brukar man ju vilja ha ett stort statistiskt underlag, här verkar det vara tvärt om?
mvh.
Nej, man måste inte ha stora grupper och en slumpmässig sampling (Kronkan verkar tro det också). Jag rekommenderade Kronkan att läsa om hur man kan utföra statistiska beräkningar vid ett urval på en (1) person: Fisher's exact test.
Ja, det är intressant - menar du att Öhman använder sig av dessa teorier?
och om han gör det - varför säger han inte det?
//
Hejsan Berma!
På grund av tidsbrist hann jag aldrig kommentera Almens inlägg riktigt eftersom jag inte hann läsa länken. Deremot svarade jag nog att jag abslolut inte pratar om att man inte kan testa ensam eller två. Det är ju så att säga många som har kommenterat vad jag skrivit. Så jag har inte hunnit bemöta allt. Men nu har jag hunnit öppna länken.
Fishers sätt att bärkna signifikans skall absolut inte användas vid F/E-lyssning. Metoden vilar på att en teori om sampling. Allstå man försöker uttala sig om en större grupp människor men genom att testa få personer.
F/E-lyssning handlar uppenbart om att mäta apparater och inte om att uttala sig om en större grupp människor.
Almen skrev:Harryup skrev:Almen skrev:Harryup skrev:Jag är inte det minsta ironisk.
---
...jag vill påminna om att A/B-tester är helt förbjudna.
Men där var du det, va?Men oss emellan så ser jag egentligen ditt råd som enda möjligheten till att praktiskt få ut vettig info som gäller för en själv.
Jo, jag har haft känslan av att det inte skulle ha spelat så stor roll hur LTS test ser ut för din del.
Man kan ju tänka sig, förutom fyra olika testgrupper, att varje grupp dessutom har fyra olika konstlaster. Det lämnas till den intresserade läsaren att beräkna antal möjliga permutationer. Ur den siffran kan sedan fås (med någon slags omvänd proportionalitet) antal nummer av MoLt under en tioårsperiod som faktiskt innehåller resultatet från ett test, samt antal nöjda LTS-medlemmar.
sportbilsentusiasten skrev:Kronkan skrev: Kaha vill du ge något exempel som styrker din (eventuellt LTS) uppfattning om blindtest. Ni verkar vara ensamma om din/er tolkning av detta begrepp. Finns det andra som använder begreppet på samma sätt?
Kronkan, först anmärker du på statistiken...och nu på ORDET blindtest.
Varför?
Skulle hela testet vara förfelat pga blindtest inte enl din definition inte används språkligt eller definitionsmässigt korrekt?
Skulle det vara ok för dig om det skulle stått "i dunkelhet test" eller något annat?
Häng inte upp dig på ord, försök se tanken bakom.
Har du läst mitt senaste inlägg, det med de två olika METODERNA?
De som finns för att de syftar till olika saker?
Kommentarer?
Man kan ha en hel del synpunkter på F/E, men det känns inte relevant att angripa metoden för något som den inte är avsedd (och konstruerad) att göra...
Den kan inte koka kaffe heller, men det kan man ju inte kritisera F/E för - är du med?
Kronkan skrev: Grejen är att jag inte är motståndare till F/E. Absolut inte.
berma skrev:Kaha skrev:berma skrev:
Alltså - det är min bild - den behöver ju inte vara sann!
Jag ställer samma fråga till dig som jag har ställt till ett antal andra "F/E kritiker": Har du läst en enda artikel om en F/E lyssning i tidningen Musik och Ljudteknik?
Om inte kanske det vore passande att göra det innan du spekulerar i vad som står i dem. (Tilläggas kan att ingen annan "F/E kritiker" har svarat jakande på frågan)Det vore ju olyckligt om någon apparat detekteras på felaktiga grunder. Man vill ju inte hamna i ett läge där t.ex. O&G förstärkaren anses färgande och man kan misstänka att det beror på att Öhman har blivit osams med Morello. Eller att den här ”magiska rörförstärkaren” anses fantastiskt bra bara för att det är kompisar till Öhman som säljer den.
Härigenom har du ju faktiskt beskrivit styrkan på LTS tester.
Säg att lyssnaren Svenbanan har bestämt sig för att den extremet färgande rörförstärkaren XPQ single end no feed-back etc är världens bästa förstärkare. På F/E lyssningen säger han vid alla lyssningar att "det är absolut ingen skillnad mellan F och E". Testledaren märker att Svenbannan skarvar och hans resultat spär inte ut att 4 andra lyssnare prickar 8 av 8 rätt.
Å andra sidan om Svenbanan deltar i en lyssning av NAD 208 som Svenbanan anser var ett verk a Belsebub, så kommer inte Svenbanan att kunna prick den bättre eller sämre eftersom han inte vet vad som testas
Jodå, jag har läst en del F/E tester i MoLt - För några år sedan, då Svante hade sin batalj med iö så läste jag igenom ett flertal årgångar. Den första iaktagelsen var att det inte är så väldigt ofta man publicerar F/E tester, jag tror flera hela årgångar saknar publicerade tester.
De tester jag kommer ihåg nu, och som väl var de jag hittade, var dels en Quad förstärkare som sågades totalt. En hel hoper hemmabioförstärkare testades i ett nummer, alla ansågs bra med obetydliga eller harmlösa färgningar.
Quad-förstärkaren fick framförallt kritik därför att den klippte fult, jag tror att den var hyfsad inom sitt linjära område. Under F/E testerna driver man förstärkare ganska hårt vilket kanske kan påverka detekterbarheten.
berma skrev:Jo - om rörförstärkare har vi ju nyligen fått lära oss av iö att dessa inte låter sig F/E - testas.
berma skrev:Det finns ju någon "drömförstärkare" som anses leva i symbios med sina högtalare och därför inte går att F/E-testa, då duger bara "den inre referensen" !
Det kanske betyder att vi är tillbaka på ruta noll - dvs. lyssna och tyck ?
berma skrev:Sen vet jag inte om jag håller med om att jag är en "F/E kritiker". Då jag först hörde talas om sådana här tester tyckte jag att det var genialiskt.
berma skrev:Det var i början på 1970-talet (då Öhman gick i småskolan, så det var inte han!)
berma skrev:men då användes metoden främst för att "bevisa" att apparater inte färgade bl.a. av Quad.
Kronkan skrev:sportbilsentusiasten skrev:Kronkan skrev: Kaha vill du ge något exempel som styrker din (eventuellt LTS) uppfattning om blindtest. Ni verkar vara ensamma om din/er tolkning av detta begrepp. Finns det andra som använder begreppet på samma sätt?
Kronkan, först anmärker du på statistiken...och nu på ORDET blindtest.
Varför?
Skulle hela testet vara förfelat pga blindtest inte enl din definition inte används språkligt eller definitionsmässigt korrekt?
Skulle det vara ok för dig om det skulle stått "i dunkelhet test" eller något annat?
Häng inte upp dig på ord, försök se tanken bakom.
Har du läst mitt senaste inlägg, det med de två olika METODERNA?
De som finns för att de syftar till olika saker?
Kommentarer?
Man kan ha en hel del synpunkter på F/E, men det känns inte relevant att angripa metoden för något som den inte är avsedd (och konstruerad) att göra...
Den kan inte koka kaffe heller, men det kan man ju inte kritisera F/E för - är du med?
Grejen är att jag inte är motståndare till F/E. Absolut inte. Det är inte F/E-lyssning i allmänhet som jag diskuterar utan enbart själva genomförandet. Snarare olycklig för att jag utsätter en idéelt arbetande och intressant förening för vad som inte kan anses som en trevlig kritik.
Kronkan skrev:Exempelvis begreppet "Blindtest" är ett allmänt vedertaget begrepp inom vetenskap och kommersiella undersökningar. Jag vidmakthåller en strikt definitition. Genomförandet av ett blint test skall inte kunna ifrågasättas. Detta är meningen. Här återkommer en kritik gång på gång från många. Skulle inte varit möjligt om man förstått att använda begreppet blindtest korrekt osh utformat testningen på ett korrekt sätt.
IngOehman skrev:Man kan säga att det som kännetecknar vetenskap är att det är Gud som
har hittat på lagarna - inte människan (som dock kan ha hittat dem).
dimitri skrev:Att detektera skillnad dmellan F och E är ingen vetenskap. Det är en metod eller närmast ett instrument.
Precis som en voltmeter är ett instrument för detektering av spänning.
Voltmetern kan sägas är färdigutvecklad, åtm en standard dito.
Däremot finns det inget som säger att F/E metoden inte kan förfinas eller utvecklas. Denna utveckling har dock föga med vetenskap att göra. Det är ett "vanligt" utvecklingsarbete i så fall.
perstromgren skrev:dimitri skrev:Att detektera skillnad dmellan F och E är ingen vetenskap. Det är en metod eller närmast ett instrument.
Precis som en voltmeter är ett instrument för detektering av spänning.
Voltmetern kan sägas är färdigutvecklad, åtm en standard dito.
Däremot finns det inget som säger att F/E metoden inte kan förfinas eller utvecklas. Denna utveckling har dock föga med vetenskap att göra. Det är ett "vanligt" utvecklingsarbete i så fall.
Men det är, som jag sammanfattat ovan, bara halva jobbet. Andra halvan, som jag nog numera tycker är viktigare, är att kunna beskriva skillnaden mellan F och E, så att det är någon vits med F/E-lyssning om det ska hjälpa andra! Varför pratar ingen om det?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 38 gäster