Moddning av port på befintliga högtalare..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Moddning av port på befintliga högtalare..

Inläggav zapanasta » 2010-12-28 10:46

Köpte ju ett par betongisar förra veckan (Opus)

Spelar fint men med lite svag djupbas och som jag uppfattar det en liten puckel runt 50hz.

Nu är det åtgärdat, finns bilder här.. [url]http://www.minhembio.com/sollerön/298458/[/url]

Va tycker ni om tilltaget? :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-28 10:51

Du har alltså sänkt avstämningen av basreflexröret från 45 till 38 Hz för mera utsräckning neråt och lite mindre nivå totalt under ca 100 Hz?

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-12-28 11:04

RogerGustavsson skrev:Du har alltså sänkt avstämningen av basreflexröret från 45 till 38 Hz för mera utsräckning neråt och lite mindre nivå totalt under ca 100 Hz?

Bättre blev det helt klart :) Innan så blåste det bara ur portarna när man körde testtoner under 35hz.

Nu hör man tonerna klart ner till 27-28hz.

Som jag uppfattar det hela så sjönk nivån som mest runt 50-60hz...
Senast redigerad av zapanasta 2010-12-28 11:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2010-12-28 11:06

Med ditt intresse så borde du börja bygga egna högtalare. Jag tycker det är trisst att man sågar och limmar och håller på på befintliga konstruktioner.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-12-28 11:10

Har jag inte kunskaper till, och dessa kan jag återställa i orginalskick på 5 min om jag vill det utan att det syns det minsta att man gjort nåt med dom :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-28 13:00

hur har du fått tag på dom rätta t/s-parametrarna?

att den lilla ändringen av avstämningen ger så stor skillnad i ljud förvånar, haru gjort fler ändringar?

haru testat med madrass på väggen bakom högtalarna?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2010-12-28 14:42

zapanasta skrev:Har jag inte kunskaper till, och dessa kan jag återställa i orginalskick på 5 min om jag vill det utan att det syns det minsta att man gjort nåt med dom :)

Äsh har man kunskapen att hitta andra konstruktörers brister och göra högtalarna till det bättre så borde du iaf ge det en chans. Om inte annat så lär man sig på det och man blir förmodligen bättre och bättre!

Det är bra att det går att återställa. Inga kapade rör denna gången :wink:

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-12-28 14:54

celef skrev:hur har du fått tag på dom rätta t/s-parametrarna?

att den lilla ändringen av avstämningen ger så stor skillnad i ljud förvånar, haru gjort fler ändringar?

haru testat med madrass på väggen bakom högtalarna?

Parametrarna ska va riktiga, har inte gjort några övriga ändringar..

Sen i fråga om avstämmning så hörs det tydligt att dom går djupare oavsett om jag spelar med dom i vardagsrummet där det finns absorbenter,eller där dom dom ska stå/sovrummet..Mvh...

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2010-12-28 15:29

zapanasta skrev:Har jag inte kunskaper till, och dessa kan jag återställa i orginalskick på 5 min om jag vill det utan att det syns det minsta att man gjort nåt med dom :)

Jodå, läs, testa, lyssna, under vägen får man också egna ideer på VAD och HUR saker kan behöva ändras, intressant och lärorikt är det, men man får ha lite tålamod, jag är själv förvånad över hur långt jag kommit i mitt eget projekt hitills helt utan mätutrustning.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-12-28 16:15

Finslipat det hela lite, nu får det duga :)

[url]http://www.minhembio.com/sollerön/298458/[/url]

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-12-28 18:04

Nune skrev:

Äsh har man kunskapen att hitta andra konstruktörers brister och göra högtalarna till det bättre så borde du iaf ge det en chans. Om inte annat så lär man sig på det och man blir förmodligen bättre och bättre!

Det är bra att det går att återställa. Inga kapade rör denna gången :wink:

Har ingenstans att vara heller och spika högtalare, nä jag nöjer mig med att modda lite portar/byta kanter på basar och liknande.

Högtalarkonstruktion från grunden är mer komplext än man tror,inget jag mäktar med :)

Har föressten varit i kontakt med bo hansson/konstruktören till dessa opus på rauna forumet, han skulle prova min modd själv skrev han.

Verkar vara en sympatisk man :)

Ps,fick svar av honom på raunaforumet (ett trevligt sådant ochså :) )

Jag erinrar mig att, när vi jobbade med avstämningen, ville min skivbolagskompanjon tillika markandsförare, att Chorus som skulle vända sig till en yngre publik, då skulle ha en liten "bump" för att accenturera övre basen något. Det var 1985-86 när vinylavspelning var huvudsakliga programkällan.
Jag tycker ditt förslag om att förlänga röret med två centimeter är intressant, har visserligen inte hunnit testa det själv ännu, men på din beskrivning verkar det vara ett framsteg. Nästa år - om några dagar, skall jag undersöka vad vi kan hitta i rör för att göra modifikationen hos intresserade.

tills vidare - tack för ditt bidrag för att göra Chorus till en bättre högtalare
.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2010-12-29 02:54

Istället för bara simuleringar tycker jag det vore kul om du också kunde mäta upp dom. Tombstone plus enkel mikrofon är lätt ordnat.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-12-29 11:23

Klart det vore kul med lite mätningar,men har inga såna möjligheter i alla fall som det ser ut nu.

Men är helt övertygad om att jag har en betydligt jämnare och mer utsträckt basrespons neråt nu än innan, hörs tydligt på testtoner och även på musik som innehåller mkt djupbas :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-29 11:55

jag tycker det är märkligt att du hör en så stor skillnad när simuleringen visar en väldigt liten skillnad, jag tror nog att simuleringen visar fel

du skulle ju enkelt kunna lösa mysteriet genom att koppla upp högtalaren till din dator via ett motstånd
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-29 11:59

Om han kikade på simuleringen först så är det väl klart han hör det.... P-ordet, du vet, funkar ju bra för sådant också.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-12-29 12:16

Nattlorden skrev:Om han kikade på simuleringen först så är det väl klart han hör det.... P-ordet, du vet, funkar ju bra för sådant också.

Ge dig nu,har kört testtoner från 30hz och upp till 60hz en hz i taget med förlängd port i och utan.

Du menar alltså att det är placebo :?: Hur fn kan man då höra en ton tydligt vid 33hz med portförlängning och utan så blåser det bara?

Vid 50hz låter tonen högre utan portförlängning än med, har man hullit på lite med basavstämmning/portar så förstår man att man fått en jämnare frekvensgång neråt.

Och skulle inte en sån förändring höras till musik så kan vi ju skippa portar alldeles då eller bara sätta i en på måfå :wink:

Har en speciell låt som jag alltid brukar testa djupbasförmåga hos högtalare med, en serie väldigt djupa toner kommer efter ett tag med ca 10sek mellanrum.

Innan portmodd så hördes dessa toner inte alls, efter modd hörs dom bra . Den första kommer vid 1.18 och den andra vid 1.29,och dessa hör jag fast jag tittar åt ett annat håll och inte stirrar på displayen. Är det ochså inbillning tro? :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-29 14:57

zapanasta skrev:Har föressten varit i kontakt med bo hansson/konstruktören till dessa opus på rauna forumet, han skulle prova min modd själv skrev han.

Verkar vara en sympatisk man :)

Ps,fick svar av honom på raunaforumet (ett trevligt sådant ochså :) )

Ja, Bosse är en trevlig typ!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-29 16:11

zapanasta skrev:Ge dig nu,har kört testtoner från 30hz och upp till 60hz en hz i taget med förlängd port i och utan.

Du menar alltså att det är placebo :?: Hur fn kan man då höra en ton tydligt vid 33hz med portförlängning och utan så blåser det bara?

Nä, då låter det snarare som simuleringen visar för liten skillnad. (Frågan var om du kunde höra den simulerade skillnaden så tydligt.)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-29 16:27

ja något är konstigt, kanske kan bosse på rauna ge bättre parametrar på element å låda
Bikinitider

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-12-29 19:10

Ber om ursäkt för mitt något fräsiga inlägg senast. (Går i taket för lätt :oops: )

Hur det är med simuleringen i förhållande till det jag hör kan jag inte svara på.

Men att det är skillnad råder inget tvivel om,basen är musikaliskare med portförlängningarna.

Bo skrev ju själv att dessa med flit avstämmdes för att få en liten (Bump) i basen, och denna är borta nu och dom går djupare i stället.

Jag kan garantera att ni skulle höra det direkt om jag skulle demonstrera för er.Mvh....

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-12-29 19:18

zapanasta skrev:Ber om ursäkt för mitt något fräsiga inlägg senast. (Går i taket för lätt :oops: )

Hur det är med simuleringen i förhållande till det jag hör kan jag inte svara på.

Men att det är skillnad råder inget tvivel om,basen är musikaliskare med portförlängningarna.

Bo skrev ju själv att dessa med flit avstämmdes för att få en liten (Bump) i basen, och denna är borta nu och dom går djupare i stället.

Jag kan garantera att ni skulle höra det direkt om jag skulle demonstrera för er.Mvh....

Det där tycker jag fler ska prova på köpehögtalare- om man inte är nöjd med basresponsen från dem.

Rummet spelar ju också en stor roll- och kan man tuna lägre eller högre än original kan man kanske ibland få bort irriterande rumsresonanser.

zapanasta: Har du förlängt röret genom att använda ett "smalare" rör i basreflexporten ?

Då har du också gjort basreflexresponsen från röret en aning smalbandigare frekvensmässigt än originalet- eftersom röret är mindre i diameter. Ibland kan det göra basen subjektivt "tajtare" och mera artikulerad.

Kanske har du också en "puckel" beroende på ditt rum vid 50 hz.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-12-29 19:24

Sedan kan du ju även köra det klassiska "strumpor i porten" trixet, bara för att ha något att jämföra med. :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-12-29 19:31

Rickard skrev..
zapanasta: Har du förlängt röret genom att använda ett "smalare" rör i basreflexporten ?

Då har du också gjort basreflexresponsen från röret en aning smalbandigare frekvensmässigt än originalet- eftersom röret är mindre i diameter. Ibland kan det göra basen subjektivt "tajtare" och mera artikulerad.

Kanske har du också en "puckel" beroende på ditt rum vid 50 hz.

Japp,har tryckt in ett smalare rör i porten,det är 3mm smalare invändigt än orginal och är med i beräkningarna.

Har provat högtalarna i 2 olika rum med och utan portförlängningar,samma resultat på båda ställerna.

celef och nattlorden.

Enligt simuleringen faller högtalarna med orginalportar 16db från 50 ner till 30hz. Från 50 till 40hz -5db..

Med portmodd faller dom 11db, från 50 till 40 hz -2db..

Kan hända det är mer i verkligheten som sagt.Mvh.....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-29 19:45

3dB skillnad borde inte vara skillnaden mellan "ton" och "bara blåser"... om inte det du kallar "ton" är ytterst svagt. Med någon som helst volym så borde det bara bli en svagare ton... Så något stämmer inte... men om kartan och terrängen skiljer så är det [s]kar[/s] terrängen som är rätt...

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-12-29 20:29

Nattlorden skrev:3dB skillnad borde inte vara skillnaden mellan "ton" och "bara blåser"... om inte det du kallar "ton" är ytterst svagt. Med någon som helst volym så borde det bara bli en svagare ton... Så något stämmer inte... men om kartan och terrängen skiljer så är det [s]kar[/s] terrängen som är rätt...

Ps,nattlorden 5db skillnad :)

Tonen är ytterst svag med orginalport och betydligt kraftigare med förlängd port (Något diffust förklarat av mig tidigare kanske)

Har testat ända från 30 hz upp till 60hz på detta sätt,en hz i taget.

Med förlängd port blir tonen betydligt kraftigare vid 30hz för att sen plana ut lite för varje hz man närmar sig 40hz (40hz tonen låter alltså ungefär lika högt med eller utan förlängning) Sen efter 40hz blir den lite svagare för varje hz upp till ca 50-55 hz för att sen börja plana ut,vid 65hz låter tonen lika högt med eller utan förlängning..

Detta hörs tydligt om man gör som jag gjorde,sätter i förlängningsröret och tar bort medans tonen pågår..

Kör man en 50hz ton med orginalport och en vid 30hz så är skillnaden i ljudnivå väldigt stor.

Gör man samma sak med portförlängning så hörs det tydligt att ljudnivån (skillnaden) är mindre.Mvh....

Ps,sen kan det ju va så som nattlorden skriver, skillnaderna kan va större med rumsstödet än vad simuleringarna visar .

En annan sak ochså,sitter tydligen 4 ohms varianter av Seas P17 RCY i dessa lådor, jag har ju utgått ifrån värderna på 8ohms varianten.

Ska få värderna av bo så småningom (Kan skilja sig något enligt honom) Mvh....

Återgå till Generellt om hifi