Spelar fint men med lite svag djupbas och som jag uppfattar det en liten puckel runt 50hz.
Nu är det åtgärdat, finns bilder här.. [url]http://www.minhembio.com/sollerön/298458/[/url]
Va tycker ni om tilltaget?
Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Du har alltså sänkt avstämningen av basreflexröret från 45 till 38 Hz för mera utsräckning neråt och lite mindre nivå totalt under ca 100 Hz?
zapanasta skrev:Har jag inte kunskaper till, och dessa kan jag återställa i orginalskick på 5 min om jag vill det utan att det syns det minsta att man gjort nåt med dom
celef skrev:hur har du fått tag på dom rätta t/s-parametrarna?
att den lilla ändringen av avstämningen ger så stor skillnad i ljud förvånar, haru gjort fler ändringar?
haru testat med madrass på väggen bakom högtalarna?
zapanasta skrev:Har jag inte kunskaper till, och dessa kan jag återställa i orginalskick på 5 min om jag vill det utan att det syns det minsta att man gjort nåt med dom
Nune skrev:zapanasta skrev:Har jag inte kunskaper till, och dessa kan jag återställa i orginalskick på 5 min om jag vill det utan att det syns det minsta att man gjort nåt med dom
Äsh har man kunskapen att hitta andra konstruktörers brister och göra högtalarna till det bättre så borde du iaf ge det en chans. Om inte annat så lär man sig på det och man blir förmodligen bättre och bättre!
Det är bra att det går att återställa. Inga kapade rör denna gången
.Jag erinrar mig att, när vi jobbade med avstämningen, ville min skivbolagskompanjon tillika markandsförare, att Chorus som skulle vända sig till en yngre publik, då skulle ha en liten "bump" för att accenturera övre basen något. Det var 1985-86 när vinylavspelning var huvudsakliga programkällan.
Jag tycker ditt förslag om att förlänga röret med två centimeter är intressant, har visserligen inte hunnit testa det själv ännu, men på din beskrivning verkar det vara ett framsteg. Nästa år - om några dagar, skall jag undersöka vad vi kan hitta i rör för att göra modifikationen hos intresserade.
tills vidare - tack för ditt bidrag för att göra Chorus till en bättre högtalare
Nattlorden skrev:Om han kikade på simuleringen först så är det väl klart han hör det.... P-ordet, du vet, funkar ju bra för sådant också.
zapanasta skrev:Har föressten varit i kontakt med bo hansson/konstruktören till dessa opus på rauna forumet, han skulle prova min modd själv skrev han.
Verkar vara en sympatisk man
Ps,fick svar av honom på raunaforumet (ett trevligt sådant ochså)
zapanasta skrev:Ge dig nu,har kört testtoner från 30hz och upp till 60hz en hz i taget med förlängd port i och utan.
Du menar alltså att det är placeboHur fn kan man då höra en ton tydligt vid 33hz med portförlängning och utan så blåser det bara?
zapanasta skrev:Ber om ursäkt för mitt något fräsiga inlägg senast. (Går i taket för lätt)
Hur det är med simuleringen i förhållande till det jag hör kan jag inte svara på.
Men att det är skillnad råder inget tvivel om,basen är musikaliskare med portförlängningarna.
Bo skrev ju själv att dessa med flit avstämmdes för att få en liten (Bump) i basen, och denna är borta nu och dom går djupare i stället.
Jag kan garantera att ni skulle höra det direkt om jag skulle demonstrera för er.Mvh....
zapanasta: Har du förlängt röret genom att använda ett "smalare" rör i basreflexporten ?
Då har du också gjort basreflexresponsen från röret en aning smalbandigare frekvensmässigt än originalet- eftersom röret är mindre i diameter. Ibland kan det göra basen subjektivt "tajtare" och mera artikulerad.
Kanske har du också en "puckel" beroende på ditt rum vid 50 hz.
Nattlorden skrev:3dB skillnad borde inte vara skillnaden mellan "ton" och "bara blåser"... om inte det du kallar "ton" är ytterst svagt. Med någon som helst volym så borde det bara bli en svagare ton... Så något stämmer inte... men om kartan och terrängen skiljer så är det [s]kar[/s] terrängen som är rätt...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster